W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Pouczenie o skutkach prawnych wpisu do bazy adresów elektronicznych

Pouczenie o skutkach prawnych wpisu do Bazy Adresów Elektronicznych (dalej jako „BAE”) zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych

  1. BAE to rejestr publiczny prowadzony przez ministra właściwego do spraw informatyzacji.
  2. BAE zawiera informacje o adresach do doręczeń elektronicznych  podmiotów publicznych i niepublicznych (Adres do doręczeń elektronicznych to adres elektroniczny, o którym mowa w art. 2 pkt 1 ustawy z  dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. z 2020 r. poz. 344), podmiotu korzystającego z publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego lub publicznej usługi hybrydowej albo z kwalifikowanej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego, umożliwiający jednoznaczną identyfikację nadawcy lub adresata danych przesyłanych w ramach tych usług).
  3. Do BAE może zostać wpisany adres do doręczeń elektronicznych powiązany z publiczną usługą rejestrowanego doręczenia elektronicznego (dalej jako „PURDE”) albo z  kwalifikowaną usługą rejestrowanego doręczenia elektronicznego.
  4. Wpis adresu do doręczeń elektronicznych do BAE jest obowiązkowy dla podmiotów publicznych. Termin zaistnienia obowiązku wpisu adresu do doręczeń elektronicznych do BAE dla podmiotów publicznych określa art. 155 UoDE.
  5. Wpis adresu do doręczeń elektronicznych do BAE jest obowiązkowy dla podmiotów niepublicznych wskazanych w art. 9 ust. 1 UoDE (Art. 9. 1. Do posiadania adresu do doręczeń elektronicznych wpisanego do bazy adresów elektronicznych, powiązanego z publiczną usługą rejestrowanego doręczenia elektronicznego albo kwalifikowaną usługą rejestrowanego doręczenia elektronicznego jest obowiązany: 1) adwokat wykonujący zawód; 2) radca prawny wykonujący zawód; 3) doradca podatkowy wykonujący zawód; 4) doradca restrukturyzacyjny wykonujący zawód; 5) rzecznik patentowy wykonujący zawód;6) notariusz wykonujący zawód; 7) radca Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej wykonujący czynności służbowe;8) podmiot niepubliczny wpisany do rejestru przedsiębiorców, o którym mowa w art. 1 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 20 sierpnia 1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (Dz. U. z 2019 r. poz. 1500, 1655 i 1798 oraz z 2020 r. poz. 288 i 2320); 9) podmiot niepubliczny wpisany do Centralnej Ewidencji i  Informacji o Działalności Gospodarczej, o której mowa w art. 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o  Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz. U. z 2020 r. poz. 2296 i 2320).
  6. Wpis adresu do doręczeń elektronicznych do BAE jest dobrowolny w stosunku do osób fizycznych, a w konsekwencji istnieje możliwość rezygnacji z ujawnienia adresu do doręczeń elektronicznych w tej bazie.
  7. Wpis adresu do doręczeń elektronicznych do BAE jest równoznaczny z żądaniem doręczania korespondencji nadanej przez podmioty publiczne na ten adres. 
  8. Wpis do BAE wywołuje skutki prawne od dnia jego dokonania – od tego momentu korespondencja będzie co do zasady wysyłana na adres do doręczeń elektronicznych. Należy pamiętać o regularnym logowaniu się do skrzynki doręczeń.
  9. Wpis do BAE nie wyłącza możliwości kierowania przez podmiot niepubliczny do podmiotu publicznego pism w postaci papierowej (chyba że zastrzega to przepis szczególny).
  10. Wpis do BAE stanowi czynność materialno-techniczną, a więc w sprawie nie jest wydawany żaden akt administracyjny, np. decyzja.
  11. Domniemywa się, że dane wpisane do BAE są prawdziwe. 
  12. Domniemanie, o którym mowa powyżej, można podważyć, jeśli zostanie udowodnione, że  wpis do bazy adresów elektronicznych nastąpił niezgodnie z przepisami prawa.
  13. Aktualizacja danych wpisanych do BAE odbywa się co do zasady na tych samych zasadach co wpis do BAE (czyli na wniosek lub automatycznie).
  14. Wpis adresu do doręczeń elektronicznych do BAE dokonywany jest na okres 3 lat 
    – w  stosunku do osób fizycznych, a w przypadku pozostałych podmiotów - bezterminowo.
    Istnieje możliwość przedłużenia wpisu na okres kolejnych 3 lat, pod warunkiem złożenia oświadczenia woli o jego przedłużeniu.
  15. Nieprzedłużenie wpisu adresu do doręczeń elektronicznych do BAE powoduje z urzędu jego wykreślenie z BAE.

Utworzenie adresu do doręczeń elektronicznych powiązanego z PURDE

  1. Informacja o utworzeniu adresu do doręczeń elektronicznych powiązanego z PURDE zostanie niezwłocznie przesłana na adres poczty elektronicznej administratora skrzynki  doręczeń - jeżeli został wskazany, a w przypadku podmiotu niepublicznego będącego osobą fizyczną - także na adres poczty elektronicznej wnioskodawcy wskazany we  wniosku.
  2. Wpisanie adresu do doręczeń elektronicznych powiązanego z PURDE do BAE nastąpi po  aktywacji tego adresu.
  3. Do aktywacji adresu do doręczeń elektronicznych powiązanego z PURDE jest uprawniony:
  • administrator skrzynki doręczeń - w przypadku podmiotu publicznego oraz podmiotu niepublicznego niebędącego osobą fizyczną;
  • podmiot niepubliczny będący osobą fizyczną oraz administrator skrzynki doręczeń, jeżeli został wyznaczony.
  1. Aktywacja adresu do doręczeń elektronicznych powiązanego z PURDE następuje po uwierzytelnieniu osoby uprawnionej do dokonania tej czynności poprzez wykorzystanie węzła krajowego.
  2. Informacja o wpisie adresu do doręczeń elektronicznych powiązanego z PURDE do BAE zostanie przesyła na adres do doręczeń elektronicznych, którego dotyczy wpis.

Zasady zarządzania skrzynką doręczeń oraz prawa i obowiązki posiadacza skrzynki doręczeń

  1. W celu wysyłania i odbierania korespondencji w ramach PURDE tworzona jest skrzynka doręczeń (Skrzynka doręczeń - narzędzie umożliwiające wysyłanie, odbieranie i przechowywanie danych zgodnie ze standardem, o którym mowa w art. 26a ustawy z dnia 5 września 2016 r. o usługach zaufania oraz identyfikacji elektronicznej, Dz. U. z 2020 r. poz. 1173 i 2320). Jest to narzędzie niezbędne do korzystania z PURDE.
  2. Skrzynki doręczeń udostępniane są przez operatora wyznaczonego.
  3. Podmiot publiczny oraz podmiot niepubliczny niebędący osobą fizyczną są obowiązane do wyznaczenia administratora skrzynki doręczeń.
  4. Podmiot niepubliczny będący osobą fizyczną jest uprawniony do wyznaczenia administratora skrzynki doręczeń.
  5. Do zarządzania skrzynką doręczeń jest uprawniony:
  • administrator skrzynki doręczeń - w przypadku podmiotu publicznego oraz podmiotu niepublicznego niebędącego osobą fizyczną;
  • podmiot niepubliczny będący osobą fizyczną oraz administrator skrzynki doręczeń, jeżeli został wyznaczony.
  1. Osoba uprawniona uzyskuje możliwość zarządzania skrzynką doręczeń w wyniku aktywacji adresu do doręczeń elektronicznych powiązanego z PURDE.
  2. Zarządzanie skrzynką doręczeń obejmuje w szczególności:
  • dokonywanie na skrzynce doręczeń następujących operacji:
  • wysyłania i odbierania korespondencji,
  • zarządzania korespondencją zgromadzoną w skrzynce doręczeń, w tym wprowadzania reguł definiowania przekazywania korespondencji do innych systemów teleinformatycznych w sposób automatyczny,
  • konfigurowania skrzynki doręczeń;
  • wysyłanie zaproszeń do osób fizycznych upoważnionych do dokonywania na skrzynce doręczeń operacji, o których mowa w pkt 1.
  1. Skrzynka doręczeń służy do czasowego przechowywania korespondencji. Podmiot korzystający ze skrzynki doręczeń jest zobowiązany do archiwizowania na bieżąco (poza skrzynką) zgromadzonej korespondencji. 
  2. Podmiot korzystający z PURDE ma zapewnioną możliwość przechowywania w skrzynce doręczeń przychodzącej i wychodzącej korespondencji do pojemności odpowiednio 30 GB dla podmiotu publicznego oraz 3 GB dla podmiotu niepublicznego. Po zapełnieniu 98% gwarantowanej pojemności skrzynki doręczeń użytkownik traci możliwość pobierania na skrzynkę, wysyłania oraz tworzenia nowej korespondencji. Będzie miał jedynie możliwość odczytywania i usuwania korespondencji. 
  3. Niezależnie od prawa dostępu do skrzynki doręczeń dla osób z niej korzystających dostęp do zasobów skrzynki doręczeń przysługuje także osobom i podmiotom posiadającym tytuł prawny do zasobów skrzynki, wynikający z orzeczenia sądowego albo z aktu administracyjnego. 
  4. Po wykreśleniu z BAE adresu do doręczeń elektronicznych powiązanego z PURDE korespondencja zgromadzona w dotychczasowej skrzynce doręczeń jest przechowywana przez rok. Po upływie roku skrzynka doręczeń wraz z jej zasobami jest usuwana.
  5. Po wykreśleniu adresu do doręczeń elektronicznych z BAE podmiotu korzystającego dotychczas z PURDE dostęp do zasobów skrzynki doręczeń przysługuje:
  • podmiotowi, którego adres do doręczeń elektronicznych został wykreślony z BAE;
  • osobom fizycznym wskazanym w art. 14 ustawy z dnia 5 lipca 2018 r. o zarządzie   sukcesyjnym przedsiębiorstwem osoby fizycznej i innych ułatwieniach związanych z  sukcesją przedsiębiorstw (Dz.U. poz. 1629 oraz z 2019 r. poz. 1495) albo zarządcy sukcesyjnemu powołanemu w trybie art. 9 ust. 1 tej ustawy w przypadku zgonu przedsiębiorcy wpisanego do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej;
  • spadkobiercom osoby fizycznej, której adres do doręczeń elektronicznych został wykreślony z BAE;
  • następcy prawnemu podmiotu, którego adres do doręczeń elektronicznych został wykreślony z BAE.

Rezygnacja z PURDE/Wykreślenie adresu z BAE/Zmiana adresu w BAE

  1. W każdym czasie można zrezygnować z PURDE: 
  • w przypadku osób fizycznych, z wyjątkiem osób wymienionych w art. 9 ust. 1 ustawy o doręczeniach elektronicznych, poprzez wskazanie adresu do doręczeń elektronicznych powiązanego z kwalifikowaną usługą rejestrowanego doręczenia elektronicznego lub bez wskazywania tego adresu, co oznaczać będzie doręczanie korespondencji przez podmioty publiczne w formie papierowej;  
  • w przypadku osób fizycznych wymienionych w art. 9 ust. 1 ustawy o doręczeniach elektronicznych oraz innych podmiotów niepublicznych pod warunkiem zapewnienia podmiotom publicznym możliwości doręczenia korespondencji na adres do doręczeń elektronicznych powiązany z kwalifikowaną usługą rejestrowanego doręczenia elektronicznego wpisany do BAE.
  1. Rezygnacja z PURDE możliwa jest w trybie złożenia wniosku i powoduje wykreślenie powiązanego z tą usługą adresu do doręczeń elektronicznych z BAE.
  2. Istnieje możliwość zachowania dotychczasowego adresu do doręczeń elektronicznych pomimo rezygnacji z PURDE.
  3. Jeżeli dotychczasowy adres do doręczeń elektronicznych powiązany z PURDE został wykreślony z BAE, to można go odzyskać przez okres 6 miesięcy od dnia rezygnacji z  PURDE.
  4. Ponowny wpis adresu do doręczeń elektronicznych do BAE dla podmiotu niepublicznego może nastąpić nie wcześniej niż po upływie 60 dni od dnia wykreślenia na wniosek tego podmiotu adresu do doręczeń elektronicznych z BAE.
  5. Podmiot niepubliczny posiadający adres do doręczeń elektronicznych powiązany z  kwalifikowaną usługą rejestrowanego doręczenia elektronicznego może zmienić dostawcę usługi na innego dostawcę usług zaufania świadczącego kwalifikowaną usługą rejestrowanego doręczenia elektronicznego lub na operatora wyznaczonego, zachowując dotychczasowy adres do doręczeń elektronicznych.
  6. Warunki techniczne umożliwiające zachowanie adresu do doręczeń elektronicznych w  przypadku zmiany dostawcy usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego zostały określone w odrębnym dokumencie.

Materiały

Pouczenie o skutkach prawnych wpisu do bazy adresów elektronicznych
klauzula.DOCX 0.25MB
{"register":{"columns":[]}}