W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Klimatyczny Nauczyciel Roku 2022

logo konkursu

Poznajcie laureatów konkursu "Klimatyczny Nauczyciel Roku"!

Jest nam niezmiernie miło ogłosić wyniki konkursu "Klimatyczny Nauczyciel Roku" 2022.

W związku z głosowaniem internetowym wyniki przedstawiają się następująco:

Klimatyczny Nauczyciel Roku:  Pani Elżbieta Butkiewicz ze Szkoły Podstawowej im. Lotników Polskich w Płocicznie-Tartak

Wyróżnienie: Pani Anna Koc z XXXIII Liceum Ogólnokształcącego Dwujezycznego im. Mikołaja Kopernika w Warszawie

Wyróżnienie: Pan Adam Stępiński z LO im. M. Kopernika w Tarnobrzegu

Wszystkim uczestnikom konkursu serdecznie dziękujemy za udział, a internautom dziękujemy za tak licznie oddane głosy.

Zwycięzcom gratulujemy i życzymy dalszych sukcesów !

 

Klimatyczny Nauczyciel Roku 2022 – Elżbieta Butkiewicz

Szkoła: Szkoła Podstawowa im. Lotników Polskich w Płocicznie-Tartak

 

Zrealizowane działania: 

  1. Organizacja festynu promującego ekologiczną, antysmogową ścieżkę pieszo-rowerową w Gawrych Rudzie.
  2. Trzykrotnie wraz z uczniami zorganizowała na Suwalszczyźnie Młodzieżowy Strajk Klimatyczny. Podczas trzeciej edycji MSK wręczono wójtowi petycję o poszerzenie działań związanych z obiegiem zamkniętym i mitygacją na terenie Gminy Suwałki.
  3. W 2021 rozpoczęła roczną innowację programową: Płociczno - piątki dla Klimatu, która była rekomendowana do nagrody w ramach Konkursu MEiN "Kieruek-innowacja 2022" (fanpage o takiej samej nazwie).
  4. W 2021 realizacja działań z wykorzystaniem różnorodnych metod i narzędzi dydaktycznych takich jak: pogadanki, dyskusje, obserwacje, wycieczki, zajęcia w terenie, doświadczenia i eksperymenty poszerzające świadomość zmian klimatycznych społeczności szkolnej.
  5. We współpracy z Teatrem Ekologicznym Bohema House uczniowie uczestniczyli w spektaklu  "Dziewczynka z zapałkami. Świat smogu".
  6. Organizacja Dnia Drzewa, Dnia Ziemi, zbiórki baterii, szycia toreb na zakupy i zakupu nakrętkomatu.
  7. Podjęta współpraca z EDU NASK – Edukacyjną Siecią Antysmogową skutkowała umieszczeniem czujnika antysmogowego na szkole. Zamontowano też czujnik radonu.

Planowane działania: 

  1. Realizacja Lekcji z Klimatem MKiŚ.
  2. Udział w konferencji EDU NASK.
  3. Korzystając z Klimatu 2.0 organizacja cyklu zajęć i e-lekcji dla uczniów.
  4. Wycieczka do Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska - Delegatury w Suwałkach; akcja Planet Heroes w celu oczyszczenia otuliny Wigierskiego Parku Narodowego.
  5. Kontynuacja obchodów Dnia Drzewa.
  6. Organizacja IV edycji Młodzieżowego Strajku Klimatycznego.
  7. Modernizacja szkoły pod kątem oszczędzania energii i wody.
  8. Stworzenie źródełka wody pitnej - ograniczenie plastiku.
  9. Cykl działań promujących oszczędzanie wody i żywności.
  10. Przeprowadzenie gry terenowej "Eko patrol" i Ekologicznego Pokazu Mody.
  11. Organizacja zbiórki elektrośmieci.
  12. Eko innowacja – 5 wyzwań ekologicznych dla uczniów, których celem jest utrwalanie u uczniów prawidłowych nawyków oszczędzania energii i wody, promowania działań wpływających na zmniejszenie zanieczyszczenia środowiska i segregacji odpadów oraz zakładania łąk kwietnych.

Wyróżnienie – Anna Koc

Szkoła: XXXIII Liceum Ogólnokształcące Dwujezyczne im. Mikołaja Kopernika w Warszawie

 

Zrealizowane działania: 

  1. Udział jako jeden z 15 nauczycieli z całej Europy w pilotażowym programie Rozwiązania oparte na przyrodzie/Nature-Based Solutions (NBS) project. W ramach zaangażowania w programie opracowano scenariusze zajęć, które zostały przetestowane przez nauczycieli w całej Europie. Scenariusz można znaleźć pod linkiem: http://www.scientix.eu/resources/details?resourceId=28164
  2. Ukończenie kursu Exploring Nature-Based Solutions in Your Classroom organizowanego przez SCIENTIX. W ramach kursu opracowanio scenariusze lekcji testowanych przez nauczycieli w Europie.
  3. Realizacja projektu w ramach Warszawskich Inicjatyw Edukacyjnych pt. "Rozwiązania oparte na przyrodzie” (NBS – Nature based solutions) – zwiększenie świadomości uczniów XXXIII LO im. M.Kopernika w Warszawie dot. wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie i metod ochrony przed zanieczyszczeniami.
  4. Realizacja projektu w ramach Warszawskich Inicjatyw Edukacyjnych pt. "Odnawialne źródła energii - zwiększenie świadomości i wiedzy uczniów XXXIII LO im. M. Kopernika w Warszawie o możliwościach zastosowania, zaletach i wadach odnawialnych źródeł energii".
  5. Udział w szkoleniach dla nauczycieli : "Jak uczyć o energii jądrowej?" i wykorzystanie wszystkich poznanych tam narzędzi do rozbudowania tematyki energii jądrowej realizowanej w programie szkoły średniej.

Planowane działania:

  1. Kontynuacja edukacji ekologicznej i klimatycznej uczniów swojej szkoły.
  2. Zazielenienie szkoły w ramach projektu angażującego uczniów w stworzenie przestrzeni szkolnej wypełnionej roślinami filtrującymi powietrze - sadzenie, opieka i utrzymanie roślinności.
  3. Pozyskanie funduszy na wyposażenie pracowni szkolnych w oczyszczacze powietrza.
  4. Organizacja zajęć dla uczniów dot. energetyki jądrowej.

Wyróżnienie - Adam Stępiński

Szkoła: Liceum Ogólnokształcące im. Mikołaja Kopernika w Tarnobrzegu 

 

Zrealizowane działania:

Koordynator projektu językowo‑naukowego, który łączy innowacyjne formy pracy językowej z zagadnieniami ochrony środowiska i kompetencjami STEM - "Internet rzeczy, duże zbiory danych, sztuczna inteligencja: Innowacyjne nauczanie STEM poprzez wzmocnienie profesjonalizacji nauczycieli".
Projekt polegał na współpracy pomiędzy uczniami i nauczycielami z kilkunastu szkół z Czech, Słowacji, Węgier i Polski oraz specjalistami z Polski, Singapuru i Anglii (IV 2021 -  V 2022). Cele projektu dotyczyły zarówno podnoszenia kompetencji uczniów, jak i doskonalenia zawodowego nauczycieli: jęz. angielskiego, biologii, geografii i chemii. W projekcie działali także pracownicy Fundacji Azja‑Europa, specjaliści z Science Scope oraz wykładowca uniwersytecki. Działania projektowe odbyły się online, jednak uczniowie po powrocie do szkoły mieli także okazję na zbieranie danych i ich opracowywanie na miejscu. Dzięki współpracy ze specjalistami z kilku krajów wiedzę i umiejętności uczestnicy nabywali bezpośrednio od osób profesjonalnie zajmujących się poruszaną tematyką (model pracy zawodowej w społeczności międzynarodowej). Uczniowie brali aktywny udział w sesjach online, przedstawiali wyniki pozostałym zespołom; rozwiązywali quizy, brali udział w "burzy mózgów" i debacie; opracowywali rozwiązania problemów klimatycznych.
Projekt i moduły z publikacji zostały zaprezentowane także podczas forum STI 2022 UNESCO.

 

Planowane działania: 

  1. Upowszechnianie rezultatów z projektu "Internet rzeczy, duże zbiory danych, sztuczna inteligencja: Innowacyjne nauczanie STEM poprzez wzmocnienie profesjonalizacji nauczycieli" poprzez szkolenia eTwinning (stacjonarne i online).
  2. Przeprowadzenie projektu eTwinning o tematyce ekologicznej i klimatycznej z nauczycielami i uczniami z Polski i Europy.
  3. Zebranie materiałów - "dobre praktyki" w tematyce ochrony środowiska i ekologii od nauczycieli z Azji i Europy, z którymi kandydat współpracował w projektach Fundacji Azja-Europa, Erasmus+ i eTwinning, opracowanie publikacji dla nauczycieli (gotowe zadania, scenariusze zajęć, plany projektów i działań).
  4. Przygotowanie filmu edukacyjnego zachęcającego nauczycieli do działań proekologicznych przedstawiającego pomysły z publikacji.
  5. Propagowanie aktywności w tematyce klimatycznej podczas szkoleń dla nauczycieli.

Konkurs „Klimatyczny Nauczyciel Roku” skierowany jest do nauczycieli, którzy inspirują oraz angażują się w inicjatywy w zakresie ochrony klimatu, a także biorą czynny udział w edukacji ekologicznej i klimatycznej, przekazując wiedzę, kształtując praktyczne umiejętności i postawy zarówno uczniów, jak i społeczności lokalnej.

Konkurs ma na celu wyłonienie i nagrodzenie zwycięzcy – nauczyciela za jego prospołeczne oraz edukacyjne działania na rzecz ograniczania skutków i adaptacji do zmian klimatu.

Rola nauczyciela w kształtowaniu świadomości ekologicznej

Wiadomo nie od dziś, że ludzie mają wpływ na klimat i zachodzące w nim zmiany. Codzienne decyzje i  nawyki mogą złagodzić zachodzące zmiany klimatyczne, a także zapobiegać kolejnym. Często wystarczą małe działania i inicjatywy podejmowane regularnie. To one inspirują najbliższe otoczenie, a także lokalne społeczności i realnie wpływają na codzienne nawyki, zachęcając do zmiany stylu życia, który staje się bardziej przyjazny środowisku.

Dlatego w ramach tegorocznej edycji konkursu chcemy docenić i nagrodzić tych, którzy uczą tych zmian, mówią o nich i pokazują jak wdrażać je w codziennym życiu – nauczycieli, których misją jest edukowanie oraz inicjowanie wszelkich działań angażujących zarówno młodzież, jak i dorosłych w działania na rzecz ochrony klimatu. Ich prestiż, zaangażowanie oraz uznanie społeczne często są fundamentami pod inicjatywy oraz działania realizowane przez uczniów  w różnych grupach społecznych. Często ich postawy stają się również inspiracją i motywatorem do wprowadzania pozytywnych zmian w najbliższym otoczeniu. To właśnie z myślą o takich osobach organizujemy konkurs, w którym chcemy wyłonić i docenić „Klimatycznego Nauczyciela Roku”!

Zgłoszenie do konkursu

Do konkursu “Klimatyczny Nauczyciel Roku” kandydat zgłasza się samodzielnie. 

grafika

Ocena kandydata - jego dorobek i planowane działania 

W konkursie „Klimatyczny Nauczyciel Roku” istotny będzie dotychczasowy dorobek zgłoszonego kandydata, a także planowane przez niego działania, które również będą punktowane. Mówiąc o dotychczasowym dorobku, mamy na myśli podjęte przez nauczycieli inicjatywy w zakresie działań w ramach prowadzonych zajęć lekcyjnych lub dodatkowych (pozalekcyjnych) w których:

  • edukują i aktywnie działają na rzecz zwiększenia wśród uczniów, ale też w społeczności szkolnej oraz lokalnej, świadomości ekologicznej;
  • uczą na temat możliwości przeciwdziałania zachodzącym zmianom klimatu oraz adaptacji do tych zmian, w tym roli indywidualnych działań na rzecz ochrony klimatu;
  • motywują i wspierają uczniów w poszerzaniu wiedzy w tym zakresie, a także angażują społeczność szkolną w inicjatywy proekologiczne.

Bardzo ważny jest prawidłowy opis uwzględniający nazwę, okres i cel działania, grupy docelowe, zasięg (uczniowie szkół lub społeczności lokalne), budżet czy też wzmianka o partnerach biznesowych oraz instytucjonalnych, jeśli tacy byli. Informacje te pozwolą ocenić kandydatów z najwyższą starannością.

Jeśli w wyniku podjętych działań osiągnięte zostały konkretne efekty, na przykład powstały materiały dostępne online, artykuły medialne lub posty w mediach społecznościowych, dokumenty i opracowania, również należy o nich wspomnieć.

Oceniając przyszłe działania kandydata, pod uwagę zostaną wzięte planowane aktywności na rzecz edukacji ekologicznej wśród uczniów oraz społeczności lokalnej w perspektywie najbliższego roku.

Przebieg konkursu:

Podczas I etapu konkursu zgłoszenia zostaną zweryfikowane pod kątem wymogów formalnych. II etap obejmuje wstępną selekcję merytoryczną. W trakcie III etapu Kapituła Konkursu dokona oceny kandydatur- wówczas zostanie wyłonionych 4 finalistów.

Wyłonienie finalistów odbędzie się na podstawie oceny m.in. oryginalności, różnorodności metod i narzędzi dydaktycznych, różnorodności treści nauczania oraz promowanie dobrych praktyk dotyczących oszczędzania energii, wody i żywności. Drugim kryterium oceny będzie działanie planowane przez kandydata. W tym przypadku również istotna będzie nieszablonowość, różnorodność działań oraz tematów poruszanych w trakcie ich realizacji, a także promocja praktyk dotyczących oszczędzania. Ostatnim etapem Konkursu jest głosowanie internetowe na jedną spośród maksymalnie sześciu osób wyłonionych przez Kapitułę Konkursu.

W skład Kapituły Konkursu zasiądą wybrani przedstawiciele organów administracji rządowej, członek Młodzieżowej Rady Klimatycznej oraz Rady Dzieci i Młodzieży przy MEiN oraz przedstawiciel Ośrodka Rozwoju Edukacji.

Harmonogram konkursu - do kiedy można się zgłaszać?

26.09.2022 r. - ogłoszenie konkursu

21.10.2022 r. - etap 1 - zakończenie przyjmowania zgłoszeń

Do 7.11.2022 r. - etap 2 - zakończenie wstępnej selekcji formalnej i merytorycznej

Do 10.11.2022 r. - etap 3 - przedstawienie finalistów na stronie internetowej

Do 21.11.2022 r. - etap 4 - głosowanie internetowe

Po 21.11.2022 r. - kontakt z laureatami

Ogłoszenie wyników nastąpi w terminie po 21.11.2022 r.

Zwycięzcy i nagrody

Po wyłonieniu finalistów ich kandydatury zostaną ogłoszone publicznie. To internauci będą oddawać głosy na jednego z podanych kandydatów, który ich zdaniem powinien zwyciężyć w konkursie i odebrać główną nagrodę. Kandydat, który uzyska największą liczbę prawidłowo przyznanych głosów, będzie mógł poszczycić się tytułem Klimatycznego Nauczyciela Roku oraz otrzyma statuetkę i nagrodę pieniężną. W Konkursie przewidziane są również dwa wyróżnienia- dyplom i nagroda pieniężna. Ponadto przedszkole/szkoła/placówka, w której pracuje zwycięzca oraz wyróżnieni również otrzymają równoważne nagrody.

Kontakt 

W sprawach związanych z konkursem prosimy o kontakt z Panem Jakubem Gontarkiem:

jakub.gontarek@klimat.gov.pl
nr tel.: 504-109-453

 

logo mrk

 

logo

 

Materiały

Regulamin konkursu Klimatyczny Nauczyciel Roku
Regulamin​_Klimatyczny​_Nauczyciel​_Roku.pdf 0.19MB
Załącznik​_2​_do​_Regulaminu​_Konkursu
Załącznik​_2​_do​_Regulaminu​_Konkursu.pdf 0.07MB
Załącznik​_3​_do​_Regulaminu​_Konkursu
Załącznik​_3​_do​_Regulaminu​_Konkursu.pdf 0.18MB
{"register":{"columns":[]}}