W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Wyjaśnienie MEN dotyczące platformy www.epodreczniki.pl w odniesieniu do informacji podanych w artykułach pt. Chuligani w e-klasie i Gdzie platforma za miliony autorstwa Karoliny Słowik, opublikowanych 29 maja 2020 r. na łamach Gazety Wyborczej

04.06.2020

Zintegrowana Platforma Edukacyjna zwana popularnie „platformą epodręczniki,” to to nowy, niezależny system w stosunku do wcześniejszego rozwiązania, na którym funkcjonowała platforma epodreczniki.pl. Na Zintegrowaną Platformę Edukacyjną zostały przeniesione wszystkie zasoby edukacyjne dostępne pod adresem www.epodreczniki.pl. Jej przygotowanie i wdrożenie odbyło się zgodnie z zasadami udzielania zamówień publicznych. Do tej pory wdrożonych zostało wiele nowych funkcjonalności takich jak m.in.: e-materiały, platforma LCMS, edytor treści czy kreator e-materiałów dla nauczycieli i uczniów. Platforma jest nadal rozwijana, planowane są nowe rozwiązania, w tym transmisja online. Serwis Epodreczniki.pl cieszy się dużą popularnością. Średnio dziennie korzysta z niego prawie pół miliona użytkowników, a prawie 6 mln ma założone na nim konta.

Z uwagi, że w publikacjach Gazety Wyborczej wybiórczo zostały zawarte informacje i wyjaśnienia przekazane przez MEN dotyczące zarówno przetargu, jak i funkcjonowania platformy w odpowiedzi na pytania autorki artykułu, wyjaśniamy kilka kwestii związanych z Zintegrowaną Platformą Edukacyjną www.epodreczniki.pl.

Czym jest Zintegrowana Platforma Edukacyjna www.epodreczniki.pl

Platforma www.epodreczniki.pl to nie tylko strona internetowa, ale także platforma edukacyjna. Zawiera ona dwie strefy dla użytkowników niezalogowanych i zalogowanych, które różnią się dostępem do funkcjonalności. Użytkownicy zalogowani mają więcej treści, co jest normą w tego typu rozwiązaniach.

Dla użytkowników niezalogowanych wszystkie e-materiały zgromadzone na platformie dostępne są bezpłatnie. To materiały do kształcenia ogólnego, zawodowego oraz dla uczniów ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi. W sumie ponad 6,8 tys. interaktywnych e-materiałów. Mogą z nich korzystać nie tylko nauczyciele i uczniowie, ale każdy, kto jest zainteresowany pogłębianiem swojej wiedzy.

Użytkownicy zalogowani mają dodatkowo dostęp do Platformy LCMS oraz do edytorów treści dla nauczycieli i uczniów (o różnym stopniu zaawansowania), pozwalających modyfikować istniejące e-materiały lub tworzyć własne.

Zintegrowana Platforma Edukacyjna (ZPE) nie była narzędziem obowiązkowym. To od decyzji szkoły i jej organu prowadzącego zależało, które narzędzie będzie wykorzystywane w danej placówce edukacyjnej. Szanując autonomię szkół oraz mając na uwadze, że już wcześniej szkoły korzystały z wybranych przez siebie rozwiązań, Ministerstwo Edukacji Narodowej nie narzucało jednego narzędzia wspierającego realizację zajęć. To dla nas oczywiste, że o realizacji podstawy programowej, doborze materiałów uzupełniających decyduje nauczyciel przy współpracy z dyrektorem szkoły.

Promowanie platformy edukacyjnej epodreczniki.pl przez MEN

Już od września 2019 r. MEN informowało szkoły o platformie i jej funkcjonalności. Od marca 2020 r. na platformie można prowadzić zajęcia z wykorzystaniem metod i form kształcenia na odległość.

16 marca 2020 r. na stronie MEN w komunikacie zamieściliśmy informacje o nauce zdalnej podczas zawieszenia zajęć w szkołach, zawierające rekomendacje dla nauczycieli i dyrektorów (https://www.gov.pl/web/edukacja/nauka-zdalna), w tym o platformie epodreczniki.pl. Co więcej, w Rozporządzeniu MEN z 20 marca 2020 r. wskazaliśmy, że zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość mogą być realizowane w szczególności z wykorzystaniem materiałów i funkcjonalności Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej udostępnionej przez Ministra Edukacji Narodowej pod adresem www.epodreczniki.pl.

Informacje na temat platformy edukacyjnej ujęliśmy także w przygotowanych przez nas materiałach informacyjnych dla dyrektorów i nauczycieli, m.in.: Poradniku dla szkół na temat kształcenia na odległość, w którym wprost MEN poleca platformę www.epodreczniki.pl jako narzędzie do zdalnej nauki. Rekomendacje dotyczące epodreczniki.pl znalazły się również w informatorze dla dyrektorów szkół i nauczycieli. Platforma była i jest promowana w komunikatach ministerstwa na stronie internetowej MEN, a także w mediach społecznościowych (Twitter i Facebook).

Warto zaznaczyć, że zgromadzone na platformie zasoby uwzględnione zostały także w projekcie „Lekcja:Enter”, w ramach którego, do 2023 r., przeszkolonych będzie ponad 75 tys. nauczycieli. Szkolenia obejmują m.in. tworzenie własnych lub wykorzystywanie w procesie kształcenia dostępnych w internecie zasobów i narzędzi edukacyjnych.

Autorka artykułu otrzymała od nas informacje o powyższych działaniach, jednak nie znalazły się one w publikacjach „Gazety Wyborczej”.

Przetarg na Zintegrowaną Platformę Edukacyjną

Postępowanie przetargowe na Zintegrowaną Platformę Edukacyjną zostało przeprowadzone zgodnie z obowiązującymi przepisami z poszanowaniem fundamentalnych zasad udzielania zamówień publicznych tj. zasady uczciwej konkurencji oraz równego traktowania wykonawców.

Zarzuty dotyczące postępowania, zawarte w artykule Gdzie platforma za miliony?, są bezpodstawne i nieudowodnione.

Urząd Zamówień Publicznych, Policja i Centralne Biuro Antykorupcyjne otrzymały wyjaśnienia w sprawie przetargu. Wszystkie zostały przyjęte, nie stwierdzono żadnych nieprawidłowości. 

Funkcjonalności ZPE

Zintegrowana Platforma Edukacyjna ma otwartą architekturę, umożliwiającą tworzenie nowych funkcjonalności lub integrację z systemami zewnętrznymi. Na dzień instalacji wszystkie funkcje systemu były skonfigurowane zgodnie z wymogami zawartymi w specyfikacji przetargowej. W miarę używania systemu niektóre z nich zmodyfikowano, a także zostały uruchomione nowe.

Moduł transmisji online na platformie

Wykonanie funkcjonalności „transmisje online” nie było objęte w opisie przedmiotu zamówienia postepowania przetargowego w związku z tym nie było wymogu dostarczenie tego modułu.  Jednak wykonawca platformy był gotowy dodać taką funkcjonalność. Wiąże się to jednak z dodatkowymi kosztami. Po ich oszacowaniu, funkcjonalność ta została zaplanowana do realizacji w ramach przyszłej perspektywy finansowej (na lata 2021-2027). Co ważne, ze względu na obecną sytuację związaną z koniecznością wprowadzenia kształcenia na odległość, MEN podjął starania o zdobycie dodatkowych środków finansowych, umożliwiających uruchomienie tej funkcjonalności jeszcze w tym roku.

Anna Ostrowska
Rzecznik Prasowy MEN

 

 

{"register":{"columns":[]}}