Organizacja badań
Organizację, tryb prowadzenia badań statystycznych oraz zakres związanych z nimi obowiązków ustala ustawa o statystyce publicznej.
Ustawa określa także zasady i tworzy podstawy rzetelnego, obiektywnego, profesjonalnego i niezależnego prowadzenia badań statystycznych, których wyniki mają charakter oficjalnych danych statystycznych.
Pełna informacja o każdym badaniu statystycznym jest zawarta w programie badań statystycznych statystyki publicznej (PBSSP), który ustala corocznie Rada Ministrów w drodze rozporządzenia (projekt PBSSP ustalany jest przez Radę Statystyki na podstawie propozycji przygotowanej przez Prezesa GUS; Rada Statystyki przedstawia Radzie Ministrów projekt PBSSP nie później niż do 30 czerwca każdego roku).
W PBSSP określone są:
- temat
- organ lub podmiot prowadzący,
- cykliczność,
- cel,
- szczegółowy zakres podmiotowy i przedmiotowy,
- źródła danych,
- podmioty przekazujące dane,
- informacje dotyczące przekazywanych danych, obejmujące:
- zakres danych ze wskazaniem podmiotów przekazujących te dane, w tym szczegółowy zakres danych osobowych z katalogu danych wymienionych w art. 35b ust. 1,
- poziom agregacji,
- obligatoryjność albo dobrowolność przekazania,
- postać i formę,
- częstotliwość, termin i miejsce przekazania,
- metody obserwacji, o których mowa w art. 6 ust. 1,
- rodzaje wynikowych informacji statystycznych oraz formy i terminy ich udostępnienia.
PBSSP dostępne są w Biuletynie Informacji Publicznej Głównego Urzędu Statystycznego. Interaktywna wersja PBSSP na bieżący rok dostępna jest na stronie.
Podczas prac nad PBSSP analizuje się źródła danych pod względem ich jakości, w szczególności aktualność i obciążenia ponoszone przez respondentów.
Istotną rolę w badaniach ME pełnią dane administracyjne będące w posiadaniu m.in.: URE, KOWR, BGK, ARP S.A. Oddział w Katowicach.