W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Jak poprawnie zachować się przejeżdżając przez tunel

05.01.2022

Obecnie na sieci dróg krajowych zarządzanych przez GDDKiA funkcjonują dwa tunele drogowe, a kolejne są na etapie budowy i prac przygotowawczych. Warto przypomnieć podstawowe zasady, jakie obowiązują przy korzystaniu z tego rodzaju obiektów drogowych. Dziś publikujemy film pokazujący jak zachować się podczas różnych sytuacji awaryjnych podczas przejazdu tunelem.

Otwarcie S2 POW z tunelem pod Ursynowem - pierwsze samochody na trasie

W oku kamer…

Każdy z funkcjonujących drogowych tuneli wyposażony jest w wiele kamer monitorujących ruch pojazdów oraz w czujniki wykrywające pożar, zadymienie lub ograniczenie widoczności. Informowaliśmy o tym w artykule: Tunel w oku kamer i pod nadzorem czujników. Takie systemy będą również zamontowane w budowanych obecnie lub planowanych tunelach drogowych w Polsce. Dodatkowo, na nasz wniosek, w najdłuższym obecnie tunelu drogowym w Polsce – 2335-metrowym obiekcie na Południowej Obwodnicy Warszawy w ciągu S2 pod Ursynowem - Główny Inspektorat Transportu Drogowego uruchomił odcinkowy pomiar prędkości.

Tunele - istniejące, budowane i planowane

Pierwszym takim obiektem administrowanym przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad był blisko 700-metrowy tunel na drodze ekspresowej S1 w Lalikach w woj. śląskim. Drugim, wspomniany wcześniej obiekt na S2 POW w Warszawie. W tym roku przybędzie trzeci tunel, o długości 2058 m pod górą Luboń Mały, na S7 Naprawa - Skomielna Biała (woj. małopolskie).


W budowie mamy dwa dwunawowe tunele w ciągu drogi ekspresowej S3 Bolków - Kamienna Góra (woj. dolnośląskie). Pierwszy z nich ma ok. 2300 m długości, a drugi - wykonywany metodą rozkopową - ok. 320 m. Na S1 obejściu Węgierskiej Górki (woj. śląskie) powstają dwa dwunawowe tunele. Pierwszy w zboczu masywu Barania Góra o długości 834 m (druga nawa ok. 807 m), a drugi pod Białożyńskim Groniem o długości 1000 m (druga nawa 990 m). Na S52, Północnej Obwodnicy Krakowa (woj. małopolskie), powstają dwa dwunawowe obiekty o długości 653 i 496 m, wykonywane metodą rozkopową. W tym roku rozpoczną się prace przy drążeniu pary tuneli w paśmie Pogórza Dynowskiego, o długości ok. 2250 m, na odcinku S19 Rzeszów Południe - Babica (woj. podkarpackie). We wrześniu 2021 r. zakończono też drążenie tunelu pod Świną w woj. zachodniopomorskim, o długości ok. 1485 m, łączącego oba brzegi Świnoujścia. W przypadku tej inwestycji, realizowanej przez samorząd miasta, GDDKiA pełni rolę inwestora zastępczego.


W realizacji mamy tunele o łącznej długości niemal 11,4 km, a w planach kolejne o niemal takiej samej sumarycznej długości, czyli 11,3 km. Najdłuższy tunel w Polsce, mierzący ok. 5000 m długości, powstanie pod Odrą w ciągu Zachodniej Obwodnicy Szczecina. Na S19 w woj. podkarpackim powstaną dwa kolejne tunele pomiędzy Jawornikiem i Domaradzem. 2910 m będzie mierzył dłuższy obiekt, a kolejny ok. 990 m. Metodą rozkopową będą realizowane dwa tunele na Bemowie w Warszawie w ciągu S7 od Kiełpina do skrzyżowania z S8. Ich długość to odpowiednio 1000 i 1122 m. Ostatni z planowanych tuneli, o długości ok. 317 m, powstanie na obwodnicy Zabierzowa w ciągu DK79 (woj. małopolskie).
 

Szczegółowo o realizowanych i planowanych tunelach pisaliśmy w artykule: Przybędzie tuneli w ciągu dróg krajowych 

Jak bezpiecznie korzystać z tunelu drogowego?

Kierowco, bezpieczeństwo w tunelu w dużej mierze zależy od nas samych. Dlatego stosuj się do najważniejszych zasad naszego videoporadnika. Prześledzimy go krok po kroku. Zapinamy pasy i w drogę.

Wideo

{"register":{"columns":[]}}