W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Pierwsze umowy o objęcie wsparciem bezzwrotnym dla projektów drogowych GDDKiA w ramach KPO zostały podpisane

29.12.2023

W dniu dzisiejszym zawarte zostały z Centrum Unijnych Projektów Transportowych pierwsze dwie umowy o objęcie wsparciem bezzwrotnym dla projektów drogowych GDDKiA.

S12/S17 Lublin Sławinek

Projekty dotyczą inwestycji GDDKiA ujętych do dofinansowania ze środków UE w części grantowej Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO) – Komponent E „Zielona, inteligentna mobilność”; Reforma: E2.2. Zwiększenie bezpieczeństwa transportu; Inwestycje: E2.2.1. Inwestycje w bezpieczeństwo transportu.

  • Budowa obwodnic miejscowości na sieci dróg krajowych zarządzanych przez Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad

Przedsięwzięcie zakłada budowę 90 kilometrów nowych obwodnic na sieci dróg krajowych zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. W ramach projektu zbudowane zostaną krótkie odcinki nowych dróg krajowych, które wyprowadzają ruch tranzytowy z centrów miejscowości. Pozwoli to na wyeliminowanie jednej ze zidentyfikowanych słabości polskiej sieci dróg krajowych znajdującej się poza siecią TEN-T, którą są liczne przejścia przez centra miejscowości, gdzie miesza się ruch tranzytowy z ruchem lokalnym, a także dużym natężeniem ruchu pieszego i rowerowego. W ramach projektu dofinansowane zostaną następujące obwodnice w ciągu dróg krajowych dla następujących miejscowości: Smolajny, Brzezie, Nowy Sącz i Chełmiec, Grzymiszew, Ostrowiec Świętokrzyski, Lipsko, Strykowo, Wąchock, Szczecinek, Gostyń, Pułtusk i Suchowola.

Celem szczegółowym niniejszego projektu jest eliminacja ruchu tranzytowego z obszarów o zwartej zabudowie mieszkaniowej (centra miejscowości) i zmniejszenie negatywnego wpływu kongestii na toczenie, a także poprawa bezpieczeństwa i płynności ruchu drogowego (w tym tranzytowego) w ciągach dróg krajowych, na których realizowane będą obwodnice miejscowości.

Planowana wartość całkowita projektu wynosi 2,42 mld zł, planowane koszty kwalifikowalne wynoszą 2,0 mld zł.

  • Poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego na sieci dróg krajowych zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad

Projekt zakłada wykonanie działań mających wpływ na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego w 125 lokalizacjach na drogach krajowych zarządzanych przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.

Zakres zadań służących poprawie bezpieczeństwa ruchu będzie obejmował zabiegi, takie jak:

  • poprawa warunków niechronionych uczestników ruchu, a w szczególności:
    • poprawa warunków widoczności pieszego lub rowerzysty przez kierowcę oraz pojazdów przez pieszych lub rowerzystów na przejściach dla pieszych lub przejazdach dla rowerzystów,
    • efektywne oświetlanie i doświetlanie przejść dla pieszych lub przejazdów dla rowerzystów (oświetlenie dedykowane), a także przystanków publicznego transportu zbiorowego i dojść do nich,
    • budowa chodników (dróg dla pieszych), ścieżek pieszo-rowerowych (dróg dla rowerów i pieszych), ścieżek rowerowych (dróg dla rowerów),
    • rozdzielanie ruchu pieszych od ruchu pojazdów za pomocą fizycznych środków, w tym wykonywania infrastruktury przeznaczonej dla pieszych,
    • wykonywanie peronów na przystankach publicznego transportu zbiorowego oraz bezpiecznych dojść do peronów
  • budowa zatok autobusowych,
  • przebudowa skrzyżowań,
  • montaż znaków drogowych lub sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniach i przejściach dla pieszych,
  • poprawa geometrii skrzyżowań dróg, w szczególności w zakresie kanalizacji ruchu oraz fizycznych środków ograniczania prędkości przed skrzyżowaniami,
  • efektywne oświetlanie lub doświetlanie szczególnie niebezpiecznych miejsc na jezdniach dróg oraz miejsc bez wyodrębnionej infrastruktury dla pieszych i rowerzystów,
  • poprawa przepustowości dróg, a w szczególności węzłów i skrzyżowań drogowych.

Celem szczegółowym niniejszego projektu jest poprawa bezpieczeństwa ruchu niechronionych użytkowników ruchu. Planowana wartość całkowita projektu wynosi 362,8 mln zł, planowane koszty kwalifikowalne wynoszą 294,9 mln zł.

Krajowy Plan Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO)

Krajowy Plan Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO) to program, który składa się z 54 inwestycji i 48 reform. Program powstał w celu wzmocnienia polskiej gospodarki oraz sprawienia, że będzie ona bardziej odporna na wszelkie kryzysy.

Budżet programu to 158,5 mld złotych, w tym 106,9 mld złotych w postaci dotacji i 51,6 mld złotych w formie preferencyjnych pożyczek.

Zgodnie z celami UE znaczna część budżetu powinna zostać przeznaczona na cele klimatyczne (42,7%) oraz transformację cyfrową (21,3%). Środki KPO pomogą szybciej osiągnąć wyznaczone wcześniej cele. Dzięki nim zrealizowane zostaną nowe inwestycje w tym m.in. dotyczące innowacji, środowiska, cyfryzacji, edukacji i zdrowia.

logotyp

{"register":{"columns":[]}}