W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Współpraca służb i bezpieczeństwo użytkowników dróg

23.06.2022

Przed nami sezon letnich wyjazdów i towarzyszący im zwiększony ruch na drogach. O tym, jak koordynacja działań odpowiednich służb wpływa na bezpieczeństwo użytkowników dróg, rozmawiali uczestnicy spotkania, które odbyło się 14 czerwca.

Na zdjęciu fragment autostrady A2

W spotkaniu wzięli udział m.in. Główny Inspektor Transportu Drogowego, Alvin Gajadhur, oraz Sekretarz Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, Konrad Romik. Obecni na spotkaniu byli także przedstawiciele Rządowego Centrum Bezpieczeństwa, Ministerstwa Infrastruktury, Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, Komendy Głównej Policji, Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej, a także Lotniczego Pogotowia Ratunkowego i pracownicy GDDKiA.

- Sieć dróg szybkiego ruchu w Polsce wzrosła z niecałych 520 km w 2002 do ponad 4650 km w 2022 roku. Wzrasta też natężenie ruchu. Musimy być gotowi na wszystkie sytuacje, które mogą się wydarzyć na drodze, a to wymaga koordynacji działania wielu służb i odpowiedzialnych decyzji. Kluczowym jest, aby podczas usuwania skutków wypadków nie doprowadzać do długotrwałych zatorów drogowych - powiedział Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.

Rośnie ruch na drogach krajowych

Co pięć lat wykonujemy Generalny Pomiar Ruchu (GPR), który stanowi podstawowe źródło informacji o ruchu drogowym w Polsce. Pomiędzy GPR przeprowadzonym w 2015 r. a GPR 2020/21 na sieci dróg krajowych zanotowano wzrost ruchu średnio o 21 proc. Ruch rósł w szczególności na drogach międzynarodowych (wzrost o 27 proc.), gdy tymczasem na pozostałych drogach krajowych zwiększył się o 15 proc. Średni dobowy ruch roczny najwyższy był w woj. śląskim (22 619 poj./dobę), najniższy natomiast w woj. warmińsko-mazurskim (7 560 poj./dobę).

Najbardziej obciążonymi ruchem fragmentami dróg krajowych okazały się trzy odcinki dróg ekspresowych w woj. mazowieckim: S8 Konotopa - Głębocka (od 104 620 do 197 813 poj./dobę) i Janki - Opacz (od 104 869 do 114 959 poj./dobę) oraz S2 al. Jerozolimskie - al. Krakowska (od 100 461 do 114 288 poj./dobę). Bardzo duży ruch zarejestrowaliśmy też na dwóch odcinkach w woj. śląskim: S86 od węzła z ul. Piłsudskiego w Sosnowcu do węzła z DTŚ w Katowicach (112 736 poj./dobę) i na autostradzie A4 Katowice Mikołowska - Katowice Murckowska (105 033 poj./dobę).

Latem ruch jeszcze wzrasta

Dbanie o bezpieczeństwo użytkowników dróg wymaga intensywnych działań wszystkich zaangażowanych w ten proces służb. Szczególnym wyzwaniem jest jednak lato, gdy w wielokilometrowe trasy ruszają kierowcy, którzy na co dzień nie pokonują tak dalekich dystansów. Średni dobowy ruch roczny dla całej Polski wyniósł (według danych z GPR 2020/21) 13 574 poj./dobę. W miesiącach letnich wzrósł natomiast o ok. 9 proc. i wyniósł 14 830 poj./dobę.

Na odcinkach dróg w kierunkach typowo turystycznych, ruch latem wzrósł od 20 (S7/DK7) do blisko 30 proc. (A1, S3/DK3). Szczególnie intensywny ruch pojazdów odnotowaliśmy w weekendy.

Jesteśmy przygotowani na sezon wakacyjny 2022

W związku ze spodziewanym zwiększonym ruchem pojazdów na drogach krajowych w najbliższych kilku miesiącach, podjęliśmy szereg działań ukierunkowanych na zapewnienie bezpieczeństwa użytkownikom dróg. Prowadzimy m.in. intensywny przegląd oznakowania prac drogowych w zakresie jego poprawności i czytelności, a także kontrolujemy Miejsca Obsługi Podróżnych i działania firm utrzymaniowych. W okresie wakacyjnym zostaną też ograniczone prace realizowane w pasie drogowym, tak aby nie były one prowadzone w weekendy i nie utrudniały ruchu w tym newralgicznym czasie.

Współpraca GDDKiA ze służbami

Kwestię współdziałania pomiędzy GDDKiA a Państwową Strażą Pożarną (PSP), np. podczas zdarzeń drogowych, reguluje porozumienie podpisane w grudniu 2017 r. Porozumienie z Komendą Główną Policji (KGP) podpisaliśmy natomiast w czerwcu 2020 r.

Na spotkaniu omówione zostały scenariusze działań w zakresie zapewnienia przepustowości i płynności ruchu w trakcie usuwania skutków zdarzeń drogowych. Kluczowa dla dobrej współpracy poszczególnych służb w tym obszarze jest szybkość wymiany informacji oraz świadomość, kto odpowiada za jakie obszary. Dzięki temu możliwe jest jak najszybsze udrożnienie ruchu lub zaplanowanie przekierowania albo wycofania ruchu w przypadku zamknięcia jednej jezdni.

Zarządca drogi prowadzi działania polegające m.in. na wykonywaniu robót porządkowych niezastrzeżonych dla innych służb (np. usuwanie zniszczonych elementów infrastruktury drogowej, w tym fragmentów barier energochłonnych, znaków itp.). Zarządca koordynuje też roboty prowadzone w pasie drogowym oraz decyduje o wprowadzaniu ograniczeń lub zamykaniu drogi i obiektów inżynierskich dla ruchu. Wyznacza również objazdy drogami różnych kategorii, gdy występuje bezpośrednie zagrożenie bezpieczeństwa. Za neutralizację zagrożeń związanych z zanieczyszczeniami chemicznymi i ekologicznymi, powstałych m.in. w wyniku kolizji na drodze, odpowiada PSP.

Podczas wydarzenia, które odbyło się 14 czerwca, KGP zapowiedziała większą widoczność patroli na drogach w okresie wakacyjnym oraz wzmożone kontrole prędkości i stanu trzeźwości kierujących. PSP zwróciła uwagę na konieczność tworzenia szerokiego korytarza życia, gdy na miejsce zdarzenia dojechać musi ciężki sprzęt (o tym jak tworzyć korytarz życia, przeczytać można na naszej stronie). Inspekcja Transportu Drogowego poinformowała natomiast o starcie akcji kontroli autokarów, którymi dzieci i młodzież pojadą na wakacje oraz o prowadzonych kampaniach edukacyjnych.

Źródła informacji o zdarzeniach

Zgłoszenia dotyczące zdarzeń, mających miejsce na sieci dróg krajowych, docierają do nas wieloma różnymi kanałami. Są to m.in. kolumny alarmowe (urządzenia telefoniczne rozmieszczone w ciągu autostrad), systemy stałego monitoringu wizyjnego kluczowych miejsc, codzienne objazdy prowadzone przez grupy patrolowe i firmy utrzymaniowe. Informacje docierają też do nas od służb porządkowych, ratowniczych i za pośrednictwem mediów społecznościowych lub tradycyjnych.

Niezwykle cennym źródłem wiedzy o sytuacji na sieci są też użytkownicy dróg. Kontaktują się z nami poprzez numer Informacji Drogowej 19 111, który czynny jest 24 godziny na dobę, siedem dni w tygodniu. Więcej na temat tego numeru przeczytać można na naszej stronie internetowej. Uwagi dotyczące m.in. niebezpiecznych sytuacji zaobserwowanych na drogach krajowych można też do nas wysyłać za pośrednictwem strony drogi.gddkia.gov.pl.

Kolejne wyzwania przed nami

Konieczne jest wprowadzenie takiej organizacji systemu ratownictwa drogowego, która w większym stopniu obejmie efektywne działania związane z likwidacją utrudnień, będących następstwem zdarzeń drogowych. Chodzi tu przede wszystkim o stworzenie jasnych i precyzyjnych zasad współpracy pomiędzy służbami, które przełożą się na szybsze udrożnienie drogi. Odpowiednie działania w tym zakresie zmniejszą też ryzyko kolizji wtórnych, skrócą zatory i ograniczą uciążliwości dla kierowców.

Niezbędne jest również wprowadzenie zmian legislacyjnych, które umożliwią szybkie usunięcie wraków z jezdni w celu udrożnienia przejazdu. Nie możemy zapomnieć także o potrzebie cyklicznych spotkań i ćwiczeń przedstawicieli poszczególnych służb, które pozwolą na wymianę informacji, doświadczeń i efektywne współdziałanie.

Podczas spotkania zadeklarowaliśmy też gotowość do udostępnienia na potrzeby Policji budynków i infrastruktury przy drogach szybkiego ruchu. Umożliwiłoby to służbom jeszcze szybszą reakcję na zdarzenia na drodze oraz utworzenie specjalnych autostradowych patroli Policji.

Materiały

Przygotowanie do sezonu wakacyjnego 2022 - współpraca ze służbami
Spotkanie​_ze​_służbami​_14062022.pdf 7.34MB
{"register":{"columns":[]}}