W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Zajęcie pasa drogowego bez zezwolenia zarządcy drogi

W przypadku stwierdzenia zajęcia pasa drogowego bez odpowiedniego zezwolenia, w ramach postępowania wyjaśniającego właściwy miejscowo Rejon ustali okoliczności zajęcia pasa drogowego bez zezwolenia zarządcy drogi.

W ramach w/w czynności Rejon gromadzi niezbędną dokumentację, a w szczególności:

  • Dokumentację fotograficzną;
  • Dziennik objazdu drogi;
  • Operat dot. wyznaczenia punktów granicznych pasa drogowego;
  • Pomiary w terenie;
  • Ustalenie podmiotu odpowiedzialnego za zajęcie pasa drogowego.
     

Po przeprowadzeniu czynności wyjaśniających właściwy miejscowo Rejon wszczyna, na podstawie przepisów ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity Dz. U. z 2021 r., poz. 735) oraz ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (tekst jednolity Dz. U. z 2020 r., poz. 470 z późn. zm.), postępowanie administracyjne w sprawie zajęcia pasa drogowego bez zezwolenia zarządcy drogi (podstawą dla wszczęcia postępowania, wynikającą z ustawy o drogach publicznych jest przepis art. 40 ust. 12 oraz art. 29a).

W ramach postępowania Rejon podejmuje niezbędne czynności obejmujące zebranie materiału dowodowego, oględziny w terenie, zebranie koniecznych dla sprawy opinii innych organów.

Przed wydaniem decyzji Rejon zawiadamia stronę postępowania o możliwości zapoznania się z zebranym materiałem dowodowym oraz uprawnieniach wynikających z art. 10 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego.
 

Wydanie decyzji kończącej postępowanie

W decyzji organ poinformuje o wymierzonej karze pieniężnej za zajęcie pasa drogowego bez zezwolenia zarządcy drogi.

Odwołanie się od decyzji

Strona niezadowolona z decyzji może na podstawie art. 127 § 3 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego zwrócić się do Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z wnioskiem o ponowne rozpatrzenie sprawy, w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji. 

Strona może również, nie korzystając z prawa do zwrócenia się z wnioskiem o ponowne rozpatrzenie sprawy, wnieść na podstawie art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przez sądami administracyjnymi (tekst jednolity Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 z późn. zm.) do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie skargę na decyzję w terminie 30 dni od dnia doręczenia decyzji stronie.

Wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy lub skargę na decyzję należy wnieść za pośrednictwem właściwego miejscowo Rejonu Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 16 grudnia 2003 r. w sprawie wysokości oraz szczegółowych zasad pobierania wpisu w postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2003 r. Nr 221, poz. 2193 z późn. zm.) wpis od skargi na decyzję do WSA w Warszawie wynosi 200 złotych.

Jednocześnie organ informuje, że strona postępowania ma możliwość ubiegania się o zwolnienie od kosztów ww. wpisu albo przyznanie prawa pomocy. 

{"register":{"columns":[]}}