W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Domyślność cyfrowa w administracji (planowane zmiany prawne)

Kancelaria Prezesa Rady Ministrów prowadzi obecnie prace nad nowelizacją ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (ustawa o informatyzacji). 

Prowadzone prace zmierzają do uwolnienia potencjału technologicznego i cyfryzacyjnego oraz wprowadzenia domyślności cyfrowej. Celem tych prac jest takie przemodelowanie procesu w relacjach na linii państwo – obywatel, żeby w możliwie szerokim zakresie zminimalizować obciążenia obywateli (zobacz: Korzyści z interoperacyjności i podejścia architektonicznego w podmiotach publicznych).

Wysokopoziomowe zasady cyfryzacji

Zmiany prawne, które mają być realizowane przede wszystkim na gruncie zmiany ustawy o informatyzacji, projektowane są w oparciu o następujące, wysokopoziomowe zasady:

  1. Zasada prymatu komunikacji elektronicznej - zasadą w kontaktach z podmiotami publicznymi powinno być stosowanie formy elektronicznej.  
  2. Zasada jednego loginu - posługując się jednym, wybranym środkiem identyfikacji elektronicznej, będzie możliwość zidentyfikowania się i uzyskania dostępu do każdej usługi świadczonej w systemie teleinformatycznym udostępnianym przez dowolny podmiot publiczny. 
  3. Zasada powszechnego akceptowania form podpisów elektronicznych dostarczanych przez Państwo na równi z kwalifikowanym podpisem elektronicznym - posługując się jednym, wybranym podpisem elektronicznym będzie można skutecznie podpisać każdy dokument elektroniczny wnoszony do każdego organu administracji publicznej.  
  4. Zasada jednego adresu elektronicznego do doręczeń - podmiot publiczny powinien podać do wiadomości publicznej jeden adres elektroniczny, pod którym przyjmuje dokumenty utrwalone w postaci elektronicznej - w każdej z realizowanych przez siebie spraw.   
  5. Zasada jednego źródła danych - każda informacja, przetwarzana przez organy administracji publicznej, powinna być przechowywana wyłącznie w jednym, ustalonym rejestrze referencyjnym, utrzymywanym przez ustalony organ administracji publicznej. 
  6. Zasada pierwszeństwa pozyskiwania danych niezbędnych do realizacji spraw ze źródeł publicznych - każdy publiczny system teleinformatyczny organu administracji publicznej powinien zapewniać możliwość techniczną i prawną przekazywania danych innym organom na potrzeby realizowanych przez te podmioty zadań publicznych.  
  7. Zasada jednokrotnego przekazania danych - podmiot publiczny nie powinien żądać przekazania tożsamych informacji w więcej, niż jednej postaci, np. przekazania dokumentu papierowego zawierającego dane, które są jednocześnie przekazywane w formie dokumentu elektronicznego.  
  8. Zasada jednego wzoru dokumentu - jeżeli wymagane jest, aby pismo było wniesione zgodnie z ustalonym wzorem, to dla takiego pisma powinien być ustalony wyłącznie jeden wzór.  
  9. Zasada jednej bramy do informacji i usług - dostęp do każdej informacji i usługi administracji publicznej powinien następować przy użyciu narzędzi udostępnionych pod jednym ustalonym i publicznie zakomunikowanym adresem elektronicznym.  
  10. Zasada jednolitej komunikacji - informacje i usługi online udostępniane przez organy administracji publicznej powinny być prezentowane według jednego ustalonego standardu. 
  11. Zasada mobilnego dostępu do usług i danych - usługi online udostępniane przez organy administracji publicznej powinny być dostosowane w sposób umożliwiający ich obsługę również przy użyciu urządzeń mobilnych.

 

Zobacz także: Pryncypia architektoniczne jako wysokopoziomowe zasady Architektury Informacyjnej Państwa.

{"register":{"columns":[]}}