W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Program Zintegrowanej Informatyzacji Państwa

Strategiczne założenia cyfryzacji administracji publicznej w Programie Zintegrowanej Informatyzacji Państwa

Program Zintegrowanej Informatyzacji Państwa (PZIP)  jest strategicznym dokumentem określającym działania Rady Ministrów w latach 2019-2022 zmierzające do rozwoju polskiej administracji publicznej przy wykorzystaniu nowoczesnych technologii cyfrowych. Celem tych działań jest realna, pozytywna zmiana w sposobie funkcjonowania państwa w odniesieniu do obywateli. 

Główny cel PZIP jest realizowany w ramach trzech celów szczegółowych:

  1. Zwiększenie jakości oraz zakresu komunikacji między obywatelami i innymi interesariuszami a państwem;
  2. Wzmocnienie dojrzałości organizacyjnej jednostek administracji publicznej oraz usprawnienie zaplecza elektronicznej administracji (back office);
  3. Podniesienie poziomu kompetencji cyfrowych obywateli, specjalistów TIK oraz pracowników administracji publicznej.

PZIP jest programem strategicznym realizującym założenia strategii państwa:

  • Obszaru „E-państwo” w ramach III Celu szczegółowego Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju: „Skuteczne państwo i instytucje służące wzrostowi oraz włączeniu społecznemu i gospodarczemu”
  • III Celu szczegółowego Strategii Sprawne i Nowoczesne Państwo 2030: „Podniesienie sprawności realizacji zadań państwa poprzez wykorzystanie technologii cyfrowych i zmianę sposobu działania stosownie do możliwości, jakie stwarza technologia.”

Koncepcja budowy cyfrowej administracji w PZIP

Przewidziano trzy kierunki działań służących osiągnięciu celów Programu:

  • nakierowanie administracji publicznej na usługi związane z potrzebami obywatela, gdzie priorytetami będą:
    • podnoszenie jakości e-usług,
    • zwiększanie e-dostępności usług,
    • optymalizacja procedur w celu minimalizacji obciążeń obywateli,
    • całościowa obsługa zdarzeń życiowych obywateli,
    • wyprzedzanie potrzeb obywateli,
    • zapewnienie dostępu obywatela do danych na jego temat i innych danych oraz możliwość ich uzupełniania i poprawiania;   
  • wykorzystanie rozwiązań horyzontalnych, wspierających działania administracji publicznej (m.in. wdrożenie narzędzi sprzyjających wykorzystaniu cyfrowych usług publicznych), kładące szczególny nacisk na:
    • wydajność i efektywność infrastruktury,
    • sprawną i bezpieczną wymianę informacji,
    • ujednolicanie procedur,
    • zwiększenie wydajności przetwarzania danych,
    • obniżenie kosztów realizacji usług;
  • rozwój kompetencji cyfrowych obywateli, pracowników administracji publicznej oraz specjalistów TIK (technologie informacyjno-komunikacyjne), obejmujący działania na rzecz:
    • zwiększenia kompetencji i umiejętności cyfrowych, 
    • edukację cyfrową.

Integralną częścią Programu jest Plan działań wszystkich resortów, służących realizacji jego założeń (Plan działań). Plan ten jest zbiorem wszystkich działań rządu związanych z cyfryzacją administracji publicznej i stanowi podstawę dla finansowania lub dofinansowania przedsięwzięć wpisujących się w cele Programu. Od zgłoszenia danego działania do Planu działań zależy rozpatrzenie przez Komitet Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji opisu założeń projektu informatycznego.

Architektura Informacyjna Państwa

Architektura Informacyjna Państwa (AIP) jest formalnym opisem sposobu zorganizowania dziedzinowych systemów informacyjnych, będących w gestii różnych instytucji państwa, wraz z realizującymi ich funkcjonalność systemami teleinformatycznymi, z uwzględnieniem interakcji z otoczeniem oraz metody zarządzania ich rozwojem, zgodnie z założeniami wynikającymi z PZIP.

Model Architektury Informacyjnej Państwa:

  1. określa i opisuje warstwy architektury cyfrowego państwa i ich funkcje;
  2. pomaga zidentyfikować luki między wizją cyfrowego państwa (ang. to be) a rzeczywistością - stanem obejmującym działające systemy i przewidziane do zbudowania w już uruchomionych projektach (ang. as is);
  3. ukazuje kluczowe komponenty, które powinny być zarządzane centralnie, takie jak cyfrowe potwierdzanie tożsamości cyfrowej obywatela, brama e-administracji, centralna platforma analityczna czy też metadane administracji publicznej;
  4. pomaga i pozwala uprościć korzystanie z narzędzi informatycznych w państwie przez wskazywanie referencyjnych systemów i zbiorów danych, które nie powinny być powielane ani realizowane na różne sposoby oraz wskazywanie komponentów, które mogą być użyte ponownie (reużywalnych);
  5. umożliwia identyfikację obszarów potrzebnych rozwiązań wspólnych  – horyzontalnych i platformowych, których realizacja w konfiguracji rozproszonej jest nieracjonalna;
  6. pomaga zapewnić interoperacyjność przez określanie standardów dla interfejsów komunikacji, a także przez optymalizację powiązań między systemami;
  7. pomaga zapewnić bezpieczeństwo gromadzenia, przetwarzania i udostępniania danych przez określenie standardów budowy kluczowych komponentów;
  8. wspomaga podejmowanie spójnych decyzji szczegółowych, gdyż opiera się na jednoznacznie określonych pryncypiach.

 

(Zobacz artykuł na temat Modelu AIP)

Podstawowym zastosowaniem Modelu AIP jest wspomaganie mechanizmu opiniowania i monitorowania projektów informatycznych w ramach prac KRMC. Działanie to jest realizowane  przez dostarczanie niezbędnej wiedzy Radzie Architektury IT, która przygotowuje eksperckie opinie na potrzeby KRMC. Na dalszym etapie - w miarę osiągania wyższego poziomu dojrzałości - Model AIP będzie stanowił narzędzie planowania rozwoju e-administracji

Pełne wdrożenie zasad zarządzania rozwojem e-administracji przy wykorzystaniu AIP jest możliwe wyłącznie we współpracy z interesariuszami. Zinwentaryzowanie i metodyczne opisanie wszystkich rejestrów i zbiorów danych istotnych z punktu widzenia funkcjonowania państwa, budowy e-usług i interoperacyjności systemów administracji wymaga współpracy wszystkich resortów i urzędów będących ich gestorami. 

Program Zintegrowanej Informatyzacji Państwa: https://www.gov.pl/web/cyfryzacja/program-zintegrowanej-informatyzacji-panstwa

{"register":{"columns":[]}}