W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Rekomendacje w zakresie standaryzacji zarządzania procesem przepływu produktów leczniczych, wyrobów medycznych i innych produktów medycznych w szpitalach

24.08.2021

W czerwcu 2021 roku na Platformie e-Zdrowia opublikowany został dokument „Rekomendacje w zakresie standaryzacji zarządzania procesem przepływu produktów leczniczych, wyrobów medycznych i innych produktów medycznych w szpitalach”. Rekomendacje zostały przygotowane przez Zespół Roboczy ds. standaryzacji zarządzania procesem przepływu produktów medycznych w szpitalach. Zespół działa w ramach Rady ds. Interoperacyjności przy Centrum e-Zdrowia.

tabletki maseczka i termometr

Rekomendacje szyte na miarę każdego szpitala

Uniwersalny charakter rekomendacji umożliwia ich adaptację do potrzeb każdego szpitala - niezależnie od wielkości, specjalizacji, czy też organu założycielskiego. Rekomendacje mogą być wdrażane stopniowo - w zależności od bieżących potrzeb i priorytetów szpitala. Przyjęcie podejścia przedstawionego w dokumencie przyczyni się do przyspieszenia tempa standaryzacji i elektronizacji wybranych procesów wewnątrzszpitalnych. W efekcie personel medyczny będzie miał więcej czasu na działania pielęgnacyjne i terapeutyczne względem pacjentów. Wdrożenie rekomendacji przyczyni się tym samym do podniesienia poziomu bezpieczeństwa pacjentów.

Zakres rekomendacji

Opisywane rekomendacje stanowią zbiór zaleceń i sposobu postępowania w zakresie skanowania kodów kreskowych i stosowania dokumentów elektronicznych. Dokument odnosi się do kluczowych obszarów zarządzania procesem przepływu produktów medycznych w szpitalu.

Rekomendacje obejmują:

  • Modele 9 procesów referencyjnych w postaci diagramów BPMN, prezentujących sekwencje objętych nimi czynności;
  • Modele logiczne wybranych danych przetwarzanych w systemach szpitalnych w ramach procesów referencyjnych - ze wskazaniem rekomendowanych standardów interoperacyjności, tj. GS1 i HL7 (zobacz: Standardy e-Zdrowia);
  • Wskazówki dla dostawców szpitalnych systemów teleinformatycznych w zakresie implementacji przedmiotowych rekomendacji.

Rekomendacje jako sposób na spełnienie wymogów ustawowych

Aktualnie istnieje szereg standardów ustawowych, które nakładają na szpitale i ich pracowników wymogi w zakresie podawania leków pacjentom. Do wymogów prawnych, które przemawiają za przyjęciem rekomendacji dotyczących stosowania i kodów kreskowych, można zaliczyć: konieczność śledzenia przepływu leków z uwzględnieniem partii produkcyjnej, gotowość do skutecznego wstrzymania lub wycofania leku z obrotu, konieczność gromadzenia danych w postaci elektronicznej na temat farmakoterapii czy też weryfikacja autentyczności leków.

Należy podkreślić, że rekomendacje posłużą szpitalom do skutecznego i efektywnego wdrażania wybranych wymogów prawnych m.in. „Dyrektywy Fałszywkowej” - FMD (ang. Falsified Medicines Directive).

Dokument rekomendacji w formacie PDF dostępny jest pod adresem: https://ezdrowie.gov.pl/49?modId=49183

{"register":{"columns":[]}}