W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Standardy e-Zdrowia

Standardy Centrum e-Zdrowia

W niniejszym opracowaniu przedstawiona została analiza standardów opracowanych przez Centrum e-Zdrowia (CeZ) w zakresie interoperacyjności pod kątem:

  • ujednolicenia – stosowania tych samych norm, standardów i procedur przez różne podmioty realizujące zadania publiczne;
  • wymienności – możliwości zastąpienia produktu, procesu lub usługi bez jednoczesnego zakłócenia wymiany informacji, przy jednoczesnym spełnieniu wszystkich wymagań funkcjonalnych i pozafunkcjonalnych współpracujących systemów;
  • zgodności – przydatności produktów, procesów lub usług przeznaczonych do wspólnego użytkowania.

Minimalne wymagania techniczne i funkcjonalne dla systemów usługodawców

Nazwa standardu
Minimalne wymagania techniczne i funkcjonalne dla systemów usługodawców

Dział Administracji Rządowej
Zdrowie

Kategoria
Wymagania techniczne i funkcjonalne dla systemów informatycznych

Przepis
Ustawa z dnia 28 kwietnia 2011 r. o systemie informacji w ochronie zdrowia (Dz.U. z 2020 r. poz. 702)

Treść przepisu
Art. 8b [Obowiązek zapewnienia zgodności systemów z minimalnymi wymaganiami technicznymi i funkcjonalnymi zamieszczonymi w BIP]

1. Usługodawcy i podmioty prowadzące rejestry medyczne są obowiązane zapewniać zgodność swoich systemów teleinformatycznych z minimalnymi wymaganiami technicznymi i funkcjonalnymi zamieszczanymi w Biuletynie Informacji Publicznej ministra właściwego do spraw zdrowia, w terminie 9 miesięcy od dnia ich zamieszczenia.

2. Termin, o którym mowa w ust. 1, może ulec wydłużeniu przez ministra właściwego do spraw zdrowia, w drodze obwieszczenia.

3. Minimalne wymagania techniczne i funkcjonalne, z wyjątkiem wymagań określonych w art. 8a i art. 8c, przed ich zamieszczeniem w Biuletynie Informacji Publicznej ministra właściwego do spraw zdrowia podlegają konsultacjom z usługodawcami i podmiotami prowadzącymi rejestry medyczne.

4. Konsultacje, o których mowa w ust. 3, prowadzi jednostka podległa ministrowi właściwemu do spraw zdrowia, właściwa w zakresie systemów informacyjnych ochrony zdrowia, przez zamieszczenie na swojej stronie internetowej projektu minimalnych wymagań technicznych i funkcjonalnych, z wyjątkiem wymagań określonych w art. 8a i art. 8c, ze wskazaniem sposobu i terminu zgłaszania uwag.

OPIS STANDARDU
Celem dokumentu „Minimalne wymagania techniczne i funkcjonalne dla systemów usługodawców” (dokument na stronie Centrum e-Zdrowia) jest opisanie minimalnych wymagań dla systemów usługodawców. Zgodnie z przepisami ustawy, wdrożenie tych wymagań jest obowiązkowe dla usługodawców. Wymagania są związane z realizacją Projektu P1, w którym uruchomiono obsługę e-recept i e-skierowań, rozwiązania informatycznego Narodowego Funduszu Zdrowia (NFZ) wspierającego procesy elektronicznego potwierdzania zlecenia na zaopatrzenie pacjenta w wyrób medyczny oraz obsługą elektronicznych zwolnień lekarskich przy wykorzystaniu usług udostępnianych przez ZUS.

W dokumencie zostały określone:

  • wymagania techniczne;
  • wymagania związane z dostępem do Internetu;
  • wymagania funkcjonalne:
    • w obszarze e-recepty: system podmiotu wykonującego działalność leczniczą; system apteki;
    • w obszarze e-skierowania: wystawienie e-skierowania; realizacja e-skierowania;
    • w obszarze Elektronicznej Dokumentacji Medycznej (EDM): prowadzenie EDM; wymiana EDM;
  • zlecenia na zaopatrzenie w wyroby medyczne: dostosowanie systemów informatycznych Usługodawców (osób uprawnionych do wystawiania zlecenia oraz realizujących zlecenia na zaopatrzenie w wyroby medyczne);
  • wymagania dotyczące obsługi elektronicznych zwolnień lekarskich (e-ZLA).

Wymagania określone w przedmiotowym dokumencie muszą być spełnione przez usługodawców w zakresie związanym z rodzajem udzielanych świadczeń zdrowotnych.

Uwagi

Szczegóły dotyczące standardu zostały opisane w:

​​​​​


Dokumentacja integracyjna Systemu P1 – w zakresie e-Skierowania

Nazwa standardu    
Dokumentacja integracyjna Systemu P1 – w zakresie e-Skierowania

Dział Administracji Rządowej    
Zdrowie

Kategoria
Wymagania techniczne i funkcjonalne dla systemów informatycznych

Przepis
---

Treść przepisu    
---

Opis standardu    
Opracowane dokumenty stanowią dokumentację techniczną dla dostawców oprogramowania podlegającego integracji z systemem P1 w zakresie e-Skierowania. Dla potrzeb integracji Centrum e-Zdrowia udostępnia dedykowane w systemie P1 środowisko integracyjne zasilone danymi testowymi. Ponadto w dokumencie przedstawione zostały procedury związane z uzyskaniem uprawnień do systemu P1, wraz z szablonem wniosku, oraz sposób zgłaszania do Centrum e-Zdrowia błędów i zagadnień.

Dokument obejmuje swoim zakresem specyfikację usług związanych z zapisem, odczytem, realizacją i anulowaniem skierowania.

Dokumentacja zawiera:

  • ogólny opis systemu P1 w zakresie e-Skierowania;
  • zasady dostępu do systemu P1 (opis środowiska integracyjnego, zakres informacyjny wniosku o dostęp do środowiska integracyjnego, przebieg procesu nadawania dostępu do środowiska integracyjnego P1);
  • zasady dostępu do usług sieciowych (warunki uzyskania dostępu do usług, uwierzytelnienie systemu, uwierzytelnienie danych, opis WS-Security, sposób zwracania błędów, uprawnienia dostępu do skierowań, wsparcie dla dwóch grup typów dokumentów PIK HL7 CDA);
  • usługi udostępniane przez P1 (kontekst wywołania, role podmiotów, role biznesowe i uprawnienia, struktura obiektów biznesowych, scenariusze wywoływania usług);
  • wykaz i opis usług (wykaz usług na środowisku integracyjnym, usługa Obsluga_Skierowania);
  • diagram stanów skierowania;
  • adresy usług;
  • opis WSDL (zasady wersjonowania, udostępnione pliki WSDL);
  • procedury (procedura nadania uprawnień Usługodawcy, sposób zgłaszania błędów i zagadnień);
  • stosowanie identyfikatorów ISO OID.

Uwagi    
Szczegóły dotyczące dokumentacji zostały zamieszczone w archiwum ZIP na stronie Centrum e-Zdrowia.


Dokumentacja integracyjna Systemu P1 – w zakresie obsługi zgód pacjenta

Nazwa standardu    
Dokumentacja integracyjna Systemu P1 – w zakresie obsługi zgód pacjenta

Dział Administracji Rządowej    
Zdrowie

Kategoria
Wymagania techniczne i funkcjonalne dla systemów informatycznych

Przepis    
---
Treść przepisu    
---

Opis standardu    
Opracowane dokumenty stanowią uzupełnienie dokumentacji technicznej dla dostawców oprogramowania podlegającego integracji z systemem P1 w zakresie obsługi zgód pacjenta na dostęp do informacji o stanie zdrowia, do dokumentacji medycznej oraz zgód na świadczenie medyczne. Dla potrzeb integracji Centrum e-Zdrowia udostępnia dedykowane w systemie P1 środowisko integracyjne zasilone danymi testowymi.

Dokumentacja obejmuje swoim zakresem specyfikację usług związanych z obsługą zgód pacjenta tj. usługi odczytu zgody pacjenta na dostęp do informacji o stanie zdrowia oraz usługi odczytu zgody pacjenta na dostęp do dokumentacji medycznej, zarejestrowanych w systemie P1 oraz usługi zapisu, odczytu i wyszukiwania zgód na świadczenie medyczne.

Dokumentacja zawiera:

  • zasady dostępu do usług sieciowych systemu P1 (role podmiotów, role biznesowe i uprawnienia do usługi);
  • wykaz i opis usług – usługa ObslugaZgodPacjentaWS;
  • diagram stanów zgód na świadczenie medyczne;
  • opis WSDL (zasady wersjonowania, udostępnione pliki WSDL);
  • procedury (procedura nadania uprawnień Usługodawcy, sposób zgłaszania błędów i zagadnień).

Uwagi    
Szczegóły dotyczące dokumentacji zostały zamieszczone w archiwum ZIP na stronie Centrum e-Zdrowia.


Dokumentacja integracyjna Systemu P1 – w zakresie e-Recepty

Nazwa standardu    
Dokumentacja integracyjna Systemu P1 – w zakresie e-Recepty

Dział Administracji Rządowej    
Zdrowie

Kategoria    
Wymagania techniczne i funkcjonalne dla systemów informatycznych

Przepis    
---

Treść przepisu    
---

Opis standardu    
Opracowane dokumenty stanowią dokumentację techniczną dla dostawców oprogramowania podlegającego integracji z systemem P1 w zakresie e-Recepty. Dla potrzeb integracji Centrum e-Zdrowia udostępnia dedykowane w systemie P1 środowisko integracyjne zasilone danymi testowymi. Ponadto w dokumencie przedstawione zostały procedury związane z uzyskaniem uprawnień do systemu P1, wraz z szablonem wniosku, oraz sposób zgłaszania do Centrum e-Zdrowia błędów i zagadnień.

Dokument obejmuje swoim zakresem specyfikację usług związanych z zapisem, odczytem, realizacją, anulowaniem recept oraz korekt realizacji.

Dokumentacja zawiera:

  • ogólny opis systemu P1 w zakresie e-Recepty;
  • zasady dostępu do systemu P1 (opis środowiska integracyjnego, zakres informacyjny wniosku o dostęp do środowiska integracyjnego, przebieg procesu nadawania dostępu do środowiska integracyjnego P1);
  • zasady dostępu do usług sieciowych (warunki uzyskania dostępu do usług, uwierzytelnienie systemu, uwierzytelnienie danych, opis WS-Security, sposób zwracania błędów, tymczasowa blokada konta w przypadku wykrycia nadużyć, uprawnienia dostępu do recept);
  • usługi udostępniane przez P1 (kontekst wywołania, role podmiotów, role biznesowe i uprawnienia do usług, struktura obiektów biznesowych, scenariusze wywoływania usług, wsparcie dla dwóch grup typów dokumentów PIK HL7 CDA);
  • wykaz i opis usług (wykaz usług na środowisku integracyjnym, usługa ObslugaRecepty, obsługiwane atrybuty dokumentów dla operacji, obsługa identyfikatorów GTIN, wydzielenie reguł dotyczących weryfikacji w rejestrach dla korekty dokumentu realizacji recepty (DRR), brak konieczności wprowadzanie REGON wystawcy w DRRP pro auctore/familia, dopuszczenie korekty realizacji tej samej recepty papierowej z rozbieżnymi identyfikatorami usługodawcy, możliwość przyjmowania DRR z datą wystawienia/realizacji przyszłą/przeszłą, identyfikacja usługobiorcy);
  • diagramy stanów recepty i dokumentu realizacji (recepta elektroniczna – zwykła, pielęgniarska, pielęgniarska na zlecenia, pozycja recepty papierowej, recepta elektroniczna – farmaceutyczna, dokument realizacji recepty);
  • adresy usług;
  • opis WSDL (zasady wersjonowania, udostępnione pliki WSDL);
  • procedury (procedura nadania uprawnień Usługodawcy, sposób zgłaszania błędów i zagadnień).

Uwagi    
Szczegóły dotyczące dokumentacji zostały zamieszczone w archiwum ZIP na stronie Centrum e-Zdrowia.


Rejestr Jednostek Współpracujących z systemem Państwowe Ratownictwo Medyczne (RJWPRM)

Nazwa standardu    
Rejestr Jednostek Współpracujących z systemem Państwowe Ratownictwo Medyczne (RJWPRM)

Dział Administracji Rządowej    
Zdrowie

Kategoria    
Wymagania techniczne i funkcjonalne dla systemów informatycznych

Przepis    
Ustawa z dnia 8 września 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym (Dz. U. 2020 r. poz. 882)

Treść przepisu    
Art. 17 [Rejestr]

1. Wojewoda prowadzi w postaci elektronicznej rejestr jednostek współpracujących z systemem, zwany dalej „rejestrem”.
1a. W celu uzyskania wpisu do rejestru, dane, o których mowa w ust. 3, są przekazywane wojewodzie właściwemu ze względu na miejsce stacjonowania jednostki współpracującej z systemem, o której mowa w art. 15 ust. 1:
1) pkt 1 i 2 - przez komendanta wojewódzkiego Państwowej Straży Pożarnej;
2) pkt 8 - przez dyrektora Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa.
2. Wojewoda właściwy ze względu na miejsce stacjonowania jednostki współpracującej z systemem wpisuje do rejestru jednostkę współpracującą z systemem, o której mowa w art. 15 ust. 1:
1) pkt 1, 2 i 8 - z urzędu;
2) pkt 3-7 i 9 - na jej wniosek zawierający dane, o których mowa w ust. 3, w drodze decyzji administracyjnej.
2a. Wojewoda właściwy ze względu na miejsce stacjonowania jednostki współpracującej z systemem zawiadamia jednostkę współpracującą z systemem, o której mowa w art. 15, o dokonaniu wpisu do rejestru jednostek współpracujących z systemem.
3. Rejestr obejmuje następujące dane:
1) nazwę, siedzibę i adres jednostki współpracującej z systemem;
2) teren działania jednostki współpracującej z systemem;
3) liczbę ratowników posiadających ważne zaświadczenia o ukończeniu kursu i uzyskaniu tytułu ratownika, a w przypadku jednostek organizacyjnych Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa - liczbę ratowników posiadających świadectwo, o którym mowa w art. 13 ust. 1b;
4) wykaz wyposażenia niezbędnego do udzielania kwalifikowanej pierwszej pomocy, jakim dysponuje jednostka współpracująca z systemem;
5) maksymalny czas osiągnięcia gotowości operacyjnej, licząc od chwili przekazania powiadomienia o zdarzeniu;
6) numery telefonów kontaktowych;
7) wskazanie rodzaju wykonywanych działań ratowniczych;
8) współrzędne geograficzne miejsca stacjonowania jednostki współpracującej z systemem;
9) czas pozostawania jednostki współpracującej z systemem w gotowości operacyjnej do wykonywania działań ratowniczych w ciągu doby i w ciągu roku.
4. Jednostka współpracująca z systemem jest obowiązana niezwłocznie informować wojewodę o wszelkich zmianach dotyczących danych, o których mowa w ust. 3.
5. Wojewoda, w drodze decyzji administracyjnej:
1) odmawia jednostce współpracującej z systemem, o której mowa w art. 15 ust. 1 pkt 3-7 i 9, wpisu do rejestru,
2) wykreśla z rejestru jednostkę współpracującą z systemem
- jeżeli jednostka ta nie spełnia wymagań, o których mowa w art. 15 ust. 1a.
6. Dane, o których mowa w ust. 3, wojewoda udostępnia dyspozytorom medycznym i wojewódzkiemu koordynatorowi ratownictwa medycznego.
6a. Wojewoda zawiadamia ministra właściwego do spraw wewnętrznych o wydaniu decyzji, o których mowa w ust. 2 pkt 2 i ust. 5, w stosunku do podmiotów, o których mowa w art. 15 ust. 1 pkt 5 i 6.
7. Administratorem rejestru, o którym mowa w ust. 1, jest jednostka podległa ministrowi właściwemu do spraw zdrowia, właściwa w zakresie systemów informacyjnych ochrony zdrowia.

Opis standardu    
Celem funkcjonowania systemu RJWPRM jest wsparcie Wojewody w prowadzeniu w postaci elektronicznej Rejestru Jednostek Współpracujących z systemem Państwowe Ratownictwo Medyczne. System zawiera funkcjonalności wspierające obsługę złożenia wniosku o wpisanie do rejestru przez jednostkę wprowadzaną na wniosek, obsługę procesu wpisania do rejestru jednostek z urzędu, proces weryfikacji danych Jednostek Wspierających oraz procesy udostępniania danych jednostek w celu realizacji działań związanych z obsługą sytuacji kryzysowych i zdarzeń medycznych wymagających użycia dodatkowych sił i środków.

Została opracowana specyfikacja służąca do przygotowania pliku XML w celu zasilenia systemu RJWPRM.

Uwagi    
Szczegóły dotyczące systemu RJWPRM zostały zamieszczone na stronie Centrum e-Zdrowia.

Specyfikacja przygotowania pliku XML w celu zasilenia RJWPRM została w pliku PDF na stronie Centrum e-Zdrowia.


Zintegrowany System Monitorowania Obrotu Produktami Leczniczymi (ZSMOPL)

Nazwa standardu    
Zintegrowany System Monitorowania Obrotu Produktami Leczniczymi (ZSMOPL)

Dział Administracji Rządowej    
Zdrowie

Kategoria    
Wymagania techniczne i funkcjonalne dla systemów informatycznych

Przepis    
---

Treść przepisu    
---

Opis standardu    
ZSMOPL umożliwia m.in. monitorowanie na poziomie detalicznym i hurtowym obrotu lekami oraz przekazywanie tych informacji do właściwych organów. Do podstawowych funkcjonalności tego systemu należy zaliczyć gromadzenie, przetwarzanie i udostępnianie danych dotyczących obrotu produktami monitorowanymi w tym:

  • produktami leczniczymi dopuszczonymi do obrotu na terytorium RP;
  • refundowanymi wyrobami medycznymi i środkami specjalnego przeznaczenia żywieniowego dopuszczonymi do obrotu na terytorium RP;
  • produktami leczniczymi pochodzącymi z importu docelowego i interwencyjnego.

Głównym celem ZSMOPL jest usprawnienie procesów biznesowych związanych z dostępem do informacji o obrocie produktami leczniczymi.

Dokumentacja systemu zawiera:

  • adresy WebService;
  • zasady zgłaszania błędów;
  • certyfikaty do podpisywania komunikatów (wymagania dla certyfikatu, zasady uzyskiwania certyfikatu P1 dla aptek szpitalnych i działów farmacji szpitalnej);
  • zasady podłączania do ZSMOPL;
  • informacje dla integratorów (Centrum e-Zdrowia udostępnia aktualną specyfikację komunikatów na potrzeby wytwórców oprogramowania dotyczącą ZSMOPL).

System Monitorowania Zagrożeń

Nazwa standardu    
System Monitorowania Zagrożeń

Dział Administracji Rządowej    
Zdrowie

Kategoria    
Wymagania techniczne i funkcjonalne dla systemów informatycznych

Przepis    
---

Treść przepisu    
---

Opis standardu    
System Monitorowania Zagrożeń umożliwia elektroniczne zgłoszenia w przypadkach:

  • podejrzenia lub rozpoznania zakażeń oraz zachorowań na choroby zakaźne (ZLK);
  • dodatnich wyników badań laboratoryjnych (ZLB);
  • niepożądanych odczynów poszczepiennych (NOP);
  • niepożądanych działań produktów leczniczych (NDPL);
  • niepożądanych działań produktów leczniczych weterynaryjnych (NDPLW);
  • niepożądanych działań badanych produktów leczniczych (NDBPL);
  • meldunku o zachorowaniach i podejrzeniach zachorowań na grypę (MZ-55).

Dokumentacja systemu zawiera:

  • adresy portalu (środowisko produkcyjne, środowisko testowe / ewaluacyjne);
  • zasady zgłaszania błędów;
  • podręcznik użytkownika SMZ;
  • procedurę zakładania kont i nadawania uprawnień w SMZ - dla podmiotów leczniczych;
  • procedurę zakładania kont i nadawania uprawnień w SMZ - dla PSSE;
  • procedurę zakładania kont i nadawania uprawnień w SMZ - dla pozostałych pracowników administracji;
  • procedurę nadawania uprawnień w SMZ.

Uwagi    
Szczegóły dotyczące Systemu Monitorowania Zagrożeń zostały zamieszczone na stronie Centrum e-Zdrowia.


Integrating the Healthcare Enterprise (IHE)

Nazwa standardu    
Integrating the Healthcare Enterprise (IHE)

Dział Administracji Rządowej    
Zdrowie

Kategoria    
Standardy gromadzenia i wymiany danych

Przepis    
---

Treść przepisu    
---

Opis standardu    
Integrating the Healthcare Enterprise (IHE) jest organizacją, która prowadzi prace nad poprawą interoperacyjności systemów informatycznych w ochronie zdrowia. W ramach swoich prac IHE zwraca uwagę na konieczność uwzględnienia przepływu danych w systemie (w szczególności w systemach zbudowanych z więcej niż jednej aplikacji lub modułu) jeszcze przed użyciem standardów wymiany i zapisu danych.

W ramach swoich prac IHE tworzy profile integracyjne, które opisują scenariusze wymiany danych, tak aby były one kompatybilne i kompletne. IHE w swoich wytycznych wskazuje jako zasadne użycie standardu HL7 i DICOM.

  • HL7 (ang. Health Level Seven) – standard cyfrowej wymiany informacji w środowiskach medycznych. Protokoły opisane w HL7 dotyczą warstwy aplikacyjnej (siódmej) modelu OSI. HL7 bazuje na tekście ASCII, jest on protokołem komunikacyjnym służącym do wymiany danych medycznych, który definiuje komunikaty poziomu aplikacji używane przez kilka głównych systemów szpitalnych. Główne funkcje systemu obejmują komunikaty dotyczące: dostępu do danych, pobierania danych, przesyłania danych, sterowania, pobierania wyników i obserwacji klinicznych. Począwszy od wersji 3.0 standardu, jest on oparty na języku XML (wykorzystuje model obiektowy). Głównym zadaniem HL7 jest ułatwienie implementacji interfejsów dla systemów posiadających odmienne specyfiki i funkcjonalności oraz redukcja kosztu ich wytwarzania, aby w ten sposób wymiana danych między systemami była tańsza oraz mniej skomplikowana.
  • DICOM (ang. Digital Imaging and Communications in Medicine) – norma opracowana przez ACR (American College of Radiology) i NEMA (National Electrical Manufacturers Association) dla potrzeb ujednolicenia wymiany i interpretacji danych medycznych reprezentujących lub związanych z obrazami diagnostycznymi w medycynie. DICOM znajduje zastosowanie głównie w przetwarzaniu obrazów tomografii komputerowej (TK), obrazowania metodą rezonansu magnetycznego (RM), pozytonowej tomografii emisyjnej (PET), cyfrowej angiografii subtrakcyjnej (DSA), cyfrowej radiografii konwencjonalnej (CR), radiografii cyfrowej (DR) oraz wszystkich wykorzystujących technologie cyfrowe badań o wysokiej rozdzielczości obrazu.

Komisja Europejska wskazała w decyzji 2015/1302 z dnia 28.07.2015 r.  profile IHE jako rekomendowane do wykorzystania w zamówieniach publicznych w obszarze ochrony zdrowia.

Rada ds. Interoperacyjności Centrum e-Zdrowia przyjęła jednogłośnie oraz zaleca do stosowania rekomendacje dotyczące kompleksowego wsparcia procesu implementacji interoperacyjnych rozwiązań IT opartych o profile IHE w obszarze ochrony zdrowia w Polsce w zakresie obszarów funkcjonalnych:

  • elektroniczne skierowanie;
  • wymiana elektronicznej dokumentacji medycznej.

Rada ds. Interoperacyjności jest organem doradczo-opiniodawczym Dyrektora Centrum e-Zdrowia. Zadaniem Rady jest rekomendowanie standardów interoperacyjności na poziomie technicznym, semantycznym czy organizacyjnym. Ponadto Rada wskazuje kierunki zmian systemu prawnego oraz strategii systemu ochrony zdrowia w zakresie niezbędnym dla osiągnięcia interoperacyjności legislacyjnej. W skład Rady wchodzą przedstawiciele wszystkich interesariuszy systemu ochrony zdrowia: przedstawiciele samorządów zawodowych, organizacji pozarządowych oraz dostawcy oprogramowania i regulatorzy wraz z NFZ.

Uwagi    
Szczegóły dotyczące standardów IHE zostały zamieszczone na stronie internetowej organizacji: https://www.ihe.net/resources/

Raport dotyczący rekomendacji dla e-Skierowania i wymiany dokumentacji medycznej w pliku PDF został zamieszczony na stronie Centrum e-Zdrowia.


Digital Imaging and Communications in Medicine (DICOM)

Nazwa standardu    
Digital Imaging and Communications in Medicine (DICOM)

Dział Administracji Rządowej    
Zdrowie

Kategoria    
Standardy gromadzenia i wymiany danych

Przepis    
---

Treść przepisu    
---

Opis standardu    
DICOM jest standardem opracowanym w celu ujednolicenia wymiany i interpretacji danych medycznych związanych z obrazowaniem medycznym (od radiologii, przez medycynę nuklearną i radioterapię po endoskopię i mikroskopię wirtualną), jest standardem komunikacji i zarządzania informacjami z obrazowania medycznego i powiązanymi danymi.

Standard  został opracowany przez American College of Radiology i National Electrical Manufacturers Association.

W standardzie DICOM zostały opisane zarówno sposoby budowy samych obiektów DICOM, jak i ich wymiana pomiędzy systemami, w tym wymiana pomiędzy urządzeniem diagnostycznym i systemem klasy PACS. Ułatwia współdziałanie sprzętu do obrazowania medycznego poprzez określenie:

  • w przypadku komunikacji sieciowej – zestawu protokołów, które mają być przestrzegane przez urządzenia deklarujące zgodność ze standardem;
  • składni i semantyki poleceń i powiązanych informacji, które mogą być wymieniane przy użyciu tych protokołów;
  • w przypadku komunikacji medialnej – zestawu usług przechowywania nośników, a także formatu pliku i struktury katalogów w celu ułatwienia dostępu do obrazów i powiązanych informacji przechowywanych na nośnikach;
  • informacji, które muszą być dostarczone wraz z implementacją, dla której deklarowana jest zgodność ze standardem.

PACS to system archiwizacji obrazu i komunikacji (ang. picture archiving and communication system, PACS) – technologia przetwarzania obrazów medycznych, która zapewnia ekonomiczny sposób składowania oraz wygodny dostęp do obrazów z różnych źródeł. Elektroniczne obrazy medyczne i raporty są przesyłane cyfrowo poprzez PACS – eliminuje to potrzebę ręcznego archiwizowania. PACS umożliwia dostarczanie szybko i wydajnie dostępu do obrazów oraz powiązanych danych.

Uwagi    
Szczegóły dotyczące standardu DICOM zostały zamieszczone pod adresem: https://www.dicomstandard.org/current


Health Level Seven (HL7)

Nazwa standardu    
Health Level Seven (HL7)

Dział Administracji Rządowej    
Zdrowie

Kategoria    
Standardy gromadzenia i wymiany danych

Przepis    
---

Treść przepisu    
---

Opis standardu    
HL7 jest rodziną standardów opisujących sposób wymiany informacji pomiędzy systemami medycznymi, opracowanych przez organizację o tej samej nazwie (HL7). Najbardziej znanymi elementami standardu są:

  • HL7 v2 – komunikacja pomiędzy systemami (messaging);
  • HL7 v3 – opisujący kwestie związane ze składnią i semantyką dokumentów klinicznych (CDA - Clinical Document Architecture) .

Standard HL7 v2 dotyczy przesyłania wiadomości w ramach elektronicznej wymiany danych medycznych. Standard umożliwia wymianę danych medycznych pomiędzy różnymi systemami. Został zaprojektowany do obsługi centralnego systemu opieki nad pacjentem, a także bardziej rozproszonego środowiska, w którym dane znajdują się w systemach oddziałowych.

HL7 Clinical Document Architecture (CDA) to oparty na XML standard znaczników przeznaczony do określenia kodowania, struktury i semantyki dokumentów klinicznych. Standard HL7 CDA specyfikuje strukturę i semantykę dokumentów medycznych na potrzeby ich wymiany między usługodawcami i pacjentami. Standard definiuje przede wszystkim sposób zapisu danych medycznych do pliku XML celem ich wymiany, a także zasady ich wyświetlania. Nie jest jednak standardem wymiany danych medycznych - dokument medyczny przekazać można odbiorcy w dowolny, uzgodniony z nim sposób. 

Uwagi    
Szczegóły dotyczące standardu HL7 v2 zostały zamieszczone na stronie internetowej organizacji HL7.

Szczegóły dotyczące standardu HL7 CDA zostały zamieszczone na stronie internetowej organizacji HL7.

{"register":{"columns":[]}}