W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Nadawcy stosują się do zapisów aktu samoregulacyjnego o wyeliminowaniu reklamy słodyczy, napojów i słonych przekąsek z programów dla dzieci. Raport z monitoringu KRRiT

15.04.2024

dziewczynka ogląda telewizję

Monitoring KRRiT wykazał, że przyjęte przez nadawców 9 lat temu porozumienie (Porozumienie nadawców telewizyjnych w sprawie zasad rozpowszechniania reklam i wskazań sponsorskich dotyczących artykułów spożywczych lub napojów zawierających składniki, których obecność w nadmiernych ilościach w codziennej diecie jest niewskazana) niemal całkowicie wyeliminowało reklamy słodyczy, napojów i słonych przekąsek z programów skierowanych do dzieci.

Reklamy tych produktów pojawiały się sporadycznie, przy audycjach dla dzieci w programach uniwersalnych i filmowych, jednak 95% takich audycji było wolnych od reklam produktów zawierających składniki niewskazane w codziennej diecie.

Porozumienie przyjęto w 2015 r. w celu doprecyzowania generalnego ustawowego zakazu (art. 16b ust. 3a ustawy o radiofonii i telewizji) zamieszczania przez nadawców przy audycjach dla dzieci reklam produktów żywnościowych niekorzystnych dla codziennej diety, takich jak słodycze, słodzone napoje czy słone przekąski.

KRRiT systematycznie bada stopień przestrzegania przez rynek zapisów ww. aktu samoregulacyjnego, a efektem ostatniego przeprowadzonego w tym zakresie monitoringu jest właśnie poniżej zamieszczony raport. Zawiera on wyniki z analizy reklam, emitowanych przy audycjach dla dzieci, za okres ostatnich trzech lat: od lipca 2020 r. do końca czerwca 2023 r.  

W ramach monitoringu skontrolowane zostały wszystkie obecne na polskim rynku telewizyjnym programy skierowane do dzieci (16 programów), a także audycje dla dzieci rozpowszechnione w 8 najbardziej popularnych programach uniwersalnych i filmowych należących do sygnatariuszy porozumienia.

Analiza KRRiT została wykonana na podstawie danych z badania telemetrycznego AGB Nielsen Media Research.

Materiały

Programy telewizyjne i audycje dla dzieci bez reklam słodyczy i słonych przekąsek. Raport​_KRRiT
Reklamy​_żywności​_w​_programach​_telewizyjnych​_i​_audycjach​_dla​_dzieci​_raport​_KRRiT.pdf 0.79MB
{"register":{"columns":[]}}