Globalna szkoła dla zaawansowanych (moduł 1)
Projekt wspierał nauczycieli i nauczycielki w przeprowadzaniu zajęć z młodzieżą poruszających globalne problemy oraz zwiększających zaangażowanie społeczne.
Aby spełnić to zadanie opracowano zestaw 9 scenariuszy i ćwiczeń wspierających nauczycieli w prowadzeniu zajęć z zakresu krytycznej edukacji globalnej:
- ćwiczenie „Ekosystem w przydomowym ogrodzie”
- ćwiczenie „Historia nie musi się powtarzać! Nowe historie dla lepszego świata”
- ćwiczenie „Decydujemy i działamy wspólnie - pierwsze kroki w budżecie partycypacyjnym”
- ćwiczenie „Pakiet Platinium a Księga Koheleta”
- scenariusz “Czy świat w miarę upływu biologicznej ewolucji może stawać się coraz lepszy?”
- zestaw aktywności „Czego uczą nas drzewa?”
- zestaw aktywności „Czego uczy nas kompost?”
- scenariusz „Jak wypełnię mój słoik? Rozmawiamy o dbaniu o siebie”
- scenariusz „Jak dobrze komunikować się ze sobą i innymi”
Materiały zostały opublikowane w bibliotece materiałów Centrum Edukacji Obywatelskiej https://biblioteka.ceo.org.pl/ oraz były elementem przeprowadzonego kursu e-learningowego „Globalna szkoła. Dla zaawansowanych” dla 40 nauczycieli i nauczycielek różnych przedmiotów z całej Polski. Kurs koncentrował się na rozwijaniu kompetencji w zakresie krytycznej edukacji globalnej.
W ramach projektu wdrożono końcowy etap prac nad internetową grą edukacyjną „Szkolne rewolucje”, której celem jest wspieranie uczniów i uczennic szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych w podejmowaniu inicjatyw na rzecz zrównoważonego rozwoju i globalnych wyzwań, poprzez analizę przestrzeni szkolnej, identyfikację obszarów wymagających zmian oraz planowanie i wdrażanie proekologicznych i proklimatycznych działań w swoim najbliższym otoczeniu. Gra zawiera inspirujące pomysły i zadania, które mają na celu nie tylko zachęcenie młodzieży do działania, ale także dostarczenie praktycznych wskazówek dotyczących skutecznego wprowadzania pozytywnych zmian w swoim otoczeniu. Jest ona dostępna pod linkiem: https://ekogra2025.ceo.org.pl/.
Nauczyciele i młodzież byli zachęcani do włączenia się w obchody Tygodnia Edukacji Globalnej. Fundacja CEO zorganizowała Festiwal Internetowy „DziałajMY dla PlaneTY”, w którym wzięło udział 72 zespołów młodzieżowych (w sumie 650 uczniów i uczennic), które realizowały zadania dotyczące klimatu, równości płci, migracji i różnorodności biologicznej, a następnie dzieliły się swoimi rezultatami i doświadczeniami z rówieśnikami.
W celu promocji projektu oraz edukacji globalnej powstał również artykuł „Edukacja globalna w nowoczesnej szkole”, podkreślający znaczenie kształtowania krytycznego myślenia, uwzględniania różnych narracji oraz dbania o dobrostan uczniów i uczennic w kontekście współczesnych wyzwań Syriaglobalnych. Artykuł został opublikowany na blogu CEO: https://ceo.org.pl/edukacja-globalna-w-nowoczesnej-szkole/
Projekt był elementem większego przedsięwzięcia pod nazwą “Krytyczne myślenie dla zrównoważonych społeczności” ze środków Deutsche Bundesstiftung Umwelt (DBU) we współpracy z Deutsche Gesellschaft für Umwelterziehung.
Realizator: Fundacja "Centrum Edukacji Obywatelskiej"
Kwota dotacji przyznanej: 53 675,00 zł
Kwota dotacji rozliczonej: 53 675,00 zł