W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Zapraszamy do zapoznania się z jądrowymi wiadomościami ze świata z 7 lipca 2022 r.

07.07.2022

Jądrowe wiadomości ze świata

Materiał informacyjny
opracowany przez Departament Energii Jądrowej
Ministerstwa Klimatu i Środowiska

7 lipca 2022 r.

I. Bieżące Wydarzenia w Energetyce Jądrowej na Świecie

1. Parlament Europejski popiera atom i gaz w taksonomii UE

Proponowane włączenie niektórych działań jądrowych i gazowych do listy oficjalnie zatwierdzonych „zielonych” inwestycji Unii Europejskiej ma wejść w życie po nieudanej próbie jej zablokowania w Parlamencie Europejskim.

Głosowanie w sprawie sprzeciwu wobec planu taksonomii Komisji Europejskiej wymagało poparcia większości wszystkich posłów do PE – czyli 353 z 705 posłów. Podczas głosowania w środę, 278 posłów sprzeciwiających się planowi taksonomii zostało przegłosowanych liczniejszą grupą 328 posłów, którzy głosowali przeciwko próbie jego zablokowania, przy 33 wstrzymujących się. Sześćdziesięciu pięciu posłów do PE nie wzięło udziału w głosowaniu.

Wynik oznacza, że propozycje Komisji Europejskiej dotyczące włączenia niektórych działań jądrowych i gazowych do wykazu inwestycji spełniających wymogi taksonomii mają teraz wejść w życie z początkiem 2023 r., biorąc pod uwagę, że Rada Europejska nie planuje zgłoszenia sprzeciwu.

Sama Bilbao y León, dyrektor generalna World Nuclear Association, międzynarodowej organizacji reprezentującej światowy przemysł jądrowy, powiedziała: „Pozytywne głosowanie Parlamentu Europejskiego oznacza wyraźne poparcie energii jądrowej skierowane do społeczności finansowej. Parlament wysłuchał głosów naukowców i uznał, że zrównoważone inwestycje w energię jądrową pomogą UE osiągnąć zero emisji netto do 2050 r. Teraz rządy, inwestorzy i przemysł muszą pilnie działać i przyspieszyć rozmieszczanie nowych mocy jądrowych, aby osiągnąć ten cel.”

Yves Desbazeille, dyrektor generalny Nucleareurope, brukselskiego stowarzyszenia handlowego zajmującego się energetyką jądrową w Europie, powiedział: „Nauka wyraźnie stwierdza, że energia jądrowa jest zrównoważona i niezbędna w walce ze zmianami klimatu. Fantastycznie jest widzieć, że większość w Parlamencie Europejskim postanowiła posłuchać ekspertów i podjąć właściwą decyzję. Zostało nam mniej niż 30 lat na dekarbonizację naszej gospodarki w sposób zrównoważony. Słuchając nauki, posłowie ci wzmocnili szanse UE na osiągnięcie tego ambitnego celu."

Tło sprawy

Unia Europejska dąży do osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2050 r. Aby wspomóc ten proces, opracowała system „ułatwiania zrównoważonych inwestycji”. Rozporządzenie w sprawie taksonomii zapewnia inwestorom wytyczne dotyczące działalności gospodarczej, którą można uznać za zrównoważoną środowiskowo. Wszelkie działania wykluczone z wykazu będą musiały zostać odcięte od produktów zrównoważonego finansowania i staną w sprzeczności z długoterminowymi celami polityki UE.

W Unii Europejskiej doszło do rozłamu co do tego, czy energię jądrową – i gaz ziemny – należy uznać za „zrównoważone”. Energia jądrowa została pominięta w pierwotnym akcie delegowanym w oczekiwaniu na dalszą ocenę. Jednak ta dalsza ocena przeprowadzona przez Wspólne Centrum Badawcze UE, zweryfikowana przez dwa kolejne organy eksperckie, wykazała, że technologia jądrowa jest zrównoważona. W rezultacie Komisja podjęła obecnie kroki w celu włączenia energii jądrowej jako działania przejściowego do taksonomii poprzez przyjęcie uzupełniającego aktu delegowanego (CDA).

Zwolennicy energii jądrowej, w tym 12 państw członkowskich UE, które publicznie poparły jej włączenie, twierdzą, że energia jądrowa jest niskoemisyjnym źródłem energii, które musi być częścią każdego koszyka energetycznego, aby przeciwdziałać zmianom klimatu i nie powoduje ona większych szkód niż inne branże uwzględnione w taksonomii. Mówią, że nauka i polityka oparta na dowodach wspierają jej włączenie. Przeciwnicy twierdzą, że nie powinno się jej uwzględniać, ponieważ odpady promieniotwórcze oznaczają, że nie jest ona zrównoważona. Dla Unii Europejskiej jest to jedna z najważniejszych ostatnich kwestii, w której Francja – która popiera energię jądrową – jest po przeciwnej stronie niż Niemcy.

Działalność gospodarcza musi w znacznym stopniu przyczyniać się do co najmniej jednego z sześciu celów środowiskowych bez powodowania znacznej szkody dla pozostałych, aby spełniała unijne kryteria włączenia do taksonomii:

• Łagodzenie zmian klimatu

• Adaptacja do zmian klimatu

• Zrównoważone użytkowanie i ochrona zasobów wodnych i morskich

• Zapobieganie i kontrola zanieczyszczeń

• Ochrona zdrowych ekosystemów

• Przejście do gospodarki o obiegu zamkniętym

Komisja Europejska włączyła niektóre działania związane z energią jądrową i gazem do kategorii działań „przejściowych” – tych, których „nie można jeszcze zastąpić wykonalnymi technologicznie i ekonomicznie niskoemisyjnymi alternatywami, ale które przyczyniają się do łagodzenia zmian klimatu i mogą odgrywać istotną rolę w przejściu na gospodarkę neutralną dla klimatu, zgodnie z celami i zobowiązaniami UE w zakresie klimatu oraz z zastrzeżeniem surowych warunków, aby nie wypierały inwestycji w odnawialne źródła energii”.

Nowe przepisy mają wejść w życie 1 stycznia 2023 roku.

Decyzja w sprawie taksonomii UE była uważnie obserwowana w innych krajach, ponieważ kraje rozważają własne zasady zrównoważonego inwestowania. W Wielkiej Brytanii dyrektor naczelny Stowarzyszenia Przemysłu Jądrowego, Tom Greatrex, powiedział: „Włączenie energii jądrowej do taksonomii UE to ogromne zwycięstwo nauki. Wielka Brytania powinna teraz nadać energii jądrowej zieloną etykietę, na jaką zasługuje w naszej własnej taksonomii”.

2. Energia jądrowa odgrywa kluczową rolę w osiąganiu celów klimatycznych

W specjalnym raporcie Międzynarodowa Agencja Energetyczna (IEA) stwierdza, że energia jądrowa ma szansę „powrócić na scenę” i przewiduje podwojenie mocy jądrowych w latach 2020-2050 na globalnej drodze do osiągnięcia zerowej emisji netto.

Według raportu z czerwca 2022 r. zatytułowanego Nuclear power and secure energy transitions: From today’s challenges to tomorrow’s clean energy systems, energia jądrowa może zwiększyć bezpieczeństwo energetyczne poprzez zmniejszenie zależności od importowanych paliw kopalnych, ograniczyć emisje dwutlenku węgla oraz pomóc krajom przejść na systemy energetyczne zdominowane przez odnawialne źródła energii.

Raport stwierdza, że energia jądrowa jest drugim co do wielkości źródłem niskoemisyjnej energii po elektrowniach wodnych, z elektrowniami jądrowymi w 32 krajach - ale 63% z nich ma ponad 30 lat.

Dyrektor wykonawczy IEA Fatih Birol powiedział: „W dzisiejszym kontekście globalnego kryzysu energetycznego, gwałtownie rosnących cen paliw kopalnych, wyzwań związanych z bezpieczeństwem energetycznym i ambitnych zobowiązań klimatycznych, uważam, że energia jądrowa ma wyjątkową okazję do powrotu na scenę. Jednak nowa era dla energetyki jądrowej nie jest w żaden sposób zagwarantowana i będzie zależeć od wprowadzenia przez rządy solidnej polityki w celu zapewnienia bezpiecznej i zrównoważonej eksploatacji elektrowni jądrowych w nadchodzących latach oraz zmobilizowania niezbędnych inwestycji, w tym w nowe technologie.”

„A przemysł jądrowy musi szybko rozwiązać problemy przekroczenia kosztów i opóźnień w projektach, które przeszkodziły w budowie nowych elektrowni w rozwiniętych gospodarkach. W rezultacie zaawansowane gospodarki straciły przywództwo na rynku, ponieważ 27 z 31 reaktorów, których budowę rozpoczęto od 2017 r. to projekty rosyjskie lub chińskie”.

Zalecenia polityczne zawarte w raporcie, które, jak powiedział Birol, mają na celu informowanie rządów i przemysłu podczas dokonywania przez nich przeglądu polityki w zakresie energii jądrowej, obejmują:

• Wydłużenie okresu eksploatacji istniejących elektrowni – może to wiązać się ze znacznymi inwestycjami, które zazwyczaj generują koszty energii elektrycznej konkurencyjne w stosunku do energii wiatrowej i słonecznej.

• Sprawienie, aby rynki energii elektrycznej doceniły unikanie emisji przez elektrownie jądrowe oraz usługi, które zapewniają w celu utrzymania bezpieczeństwa energii elektrycznej, w tym dostępność mocy i kontrolę częstotliwości.

• Tworzenie ram finansowania dla nowych reaktorów w celu mobilizacji kapitału dla nowych elektrowni po akceptowalnych kosztach i z podziałem ryzyka między inwestorów i konsumentów.

• Promowanie skutecznych i efektywnych regulacji w zakresie bezpieczeństwa.

• Rozwiązania w zakresie unieszkodliwiania odpadów jądrowych poprzez angażowanie obywateli w zatwierdzanie i budowę obiektów unieszkodliwiania odpadów.

• Przyspieszenie rozwoju i wdrażania małych reaktorów modułowych (SMR).

• Ponowna ocena planów na podstawie osiąganych wyników; długoterminowe wsparcie wymaga realizowania projektów na czas i w ramach budżetu.

Raport stwierdza, że 19 krajów ma obecnie reaktory jądrowe w budowie, przy czym oczekuje się, że więcej będzie „stymulowanych przez ostatnie skoki cen ropy, gazu i energii elektrycznej”. W swojej prognozie na 2050 r. budowa nowych obiektów energetyki jądrowej będzie niezbędna „we wszystkich krajach, które są otwarte na tę technologię”, ale zauważa, że w niektórych krajach istnieje publiczny i polityczny sprzeciw wobec energii jądrowej.

IEA sugeruje, że połowa redukcji emisji do 2050 r. będzie pochodzić z technologii, w tym SMR. Potrzebna jest polityka rządu i reforma regulacyjna, aby stymulować inwestycje w SMR – „zabezpieczenie prywatnego finansowania będzie wymagało solidnych i neutralnych technologicznie ram polityki, w tym w obszarze taksonomii oraz środowiska, społeczeństwa i zarządzania, które będą miały coraz większy wpływ na przepływy finansowe”.

Raport ponadto mówi, że „decyzje są potrzebne teraz”, aby umożliwić SMR odegranie znaczącej roli w transformacji energetycznej w latach 2030. Mają one potencjał do ponownego wykorzystania lokalizacji elektrowni na paliwa kopalne, korzystając z istniejących przyłączy energetycznych, wody chłodzącej i siły roboczej.

W odpowiedzi na raport dyrektor generalna Światowego Stowarzyszenia Jądrowego Sama Bilbao y León powiedziała: „Przekaz raportu IEA jest jasny - niskoemisyjna, zrównoważona, przystępna cenowo i bezpieczna energia w przyszłości potrzebuje energii jądrowej. Obecnie niezbędne są skoordynowane działania, aby utrzymać nasze istniejące elektrownie jądrowe i przyspieszyć rozmieszczenie nowych mocy jądrowych na całym świecie. Przemysł jądrowy jest gotowy do podjęcia takiego wyzwania”.

IEA ma 31 członków. Agencja została utworzona przez kraje uprzemysłowione w następstwie kryzysu naftowego 1973-1974, ale jej misja obejmuje obecnie wszystkie paliwa i wszystkie technologie. Ma być ona „w centrum globalnego dialogu na temat energii, dostarczając autorytatywne analizy, dane, zalecenia dotyczące polityki i rzeczywiste rozwiązania, aby pomóc krajom zapewnić bezpieczną i zrównoważoną energię dla wszystkich”.

3. DOE zmienia kryteria programu Cywilnego Kredytu Jądrowego

Departament Energii Stanów Zjednoczonych (DOE) zmienił kryteria zakwalifikowania się do obecnego cyklu przyznawania dotacji w ramach programu wsparcia dalszej eksploatacji amerykańskich reaktorów jądrowych stojących przed groźbą przedwczesnego zamknięcia oraz przedłużył termin składania wniosków. Zmiana była jedną z tych, o które poprosił gubernator Kalifornii Gavin Newsom, ponieważ stan rozważa możliwość odłożenia w czasie zamknięcia swojej jedynej elektrowni jądrowej, Diablo Canyon.

W maju DOE otworzył proces składania wniosków o pierwszy cykl dotacji w ramach programu Cywilnego Kredytu Jądrowego (Civil Nuclear Credit, CNC) o wartości 6 miliardów dolarów. Obecnie zmienił swoje wytyczne, aby zastąpić wymóg, zgodnie z którym reaktor jądrowy ubiegający się o kredyty w ramach programu CNC nie może odzyskać więcej niż 50% swoich kosztów wynikających z jego obsługi lub zawartych umów regulowanych.

„Elektrownie jądrowe w USA są ważnymi zasobami czystej energii, a zachowanie naszej istniejącej floty pozwoli utrzymać prawie pół miliona dobrze płatnych miejsc pracy w przemyśle jądrowym” – powiedziała asystentka sekretarza ds. energii jądrowej Kathryn Huff. „Zmienione wytyczne CNC wspierają intencję międzypartyjnej ustawy o infrastrukturze prezydenta Bidena, aby utrzymać reaktory w trybie online, które podtrzymują lokalne gospodarki i dziś zapewniają naszemu krajowi największe źródło bezemisyjnej energii elektrycznej”.

Obecna flota reaktorów w USA jest kluczowym zasobem do osiągnięcia wyznaczonego przez administrację celu zerowej emisji netto w całej gospodarce do 2050 r., powiedział DOE, ale „zmiany rynków energii i inne czynniki” spowodowały przedwczesne wyłączenia 13 komercyjnych bloków jądrowych w Stanach Zjednoczonych od 2013 r., co doprowadziło do wzrostu emisji dwutlenku węgla w tych regionach, gorszej jakości powietrza i utraty miejsc pracy. Program CNC ma na celu „sprawiedliwe sprostanie” tym wyzwaniom przy jednoczesnym wspieraniu celów czystej energii.

Dwublokowa elektrownia Diablo Canyon należąca do Pacific Gas and Electric Company jest jedyną czynną elektrownią jądrową w Kalifornii od czasu przedwczesnego wycofania z eksploatacji w 2013 r. bloków 2 i 3 w elektrowni San Onofre należącej do Southern California Edison. Zakład energetyczny w sierpniu 2016 r. ogłosił plany wyłączenia Diablo Canyon z końcem obecnych 40-letnich licencji na eksploatację reaktorów, które wygasają w listopadzie 2024 r. na blok 1 i w sierpniu 2025 r. na blok 2.

Jednak w minionym roku pojawiło się wiele wezwań do ponownego rozważenia tej decyzji, aby pomóc stanowi w osiągnięciu jego celów dekarbonizacji i w obliczu wyzwań związanych z niezawodnością systemu zasilania. W kwietniu Newsom powiedział redakcji LA Times, że rozważa pozostawienie elektrowni czynnej i zamierza ubiegać się o fundusze federalne.

W maju biuro Newsoma wystąpiło do Departamentu Energii, prosząc o zmianę wymogu zwrotu kosztów, mówiąc, że dalsze działanie zakładu takiego jak Diablo Canyon pociągnęłoby za sobą znaczne „koszty przejścia”, które nie byłyby możliwe do odzyskania poprzez sprzedaż jego produkcji na rynku energii elektrycznej w Kalifornii.

„Ta zmiana wprowadzona w zmienionych wytycznych jest jednym z trzech wniosków Biura Gubernatora Kalifornii zawartych w liście z dnia 23 maja 2022 r.” – powiedział wczoraj DOE. Proponowana zmiana, która została otwarta do publicznego komentowania, "lepiej wspiera intencje" Ustawy Infrastrukturalnej i cele programu - dodał.

DOE przedłużył termin składania wniosków i ofert o 60 dni, do 6 września, aby dać potencjalnym wnioskodawcom wystarczająco dużo czasu na przygotowanie wniosków zgodnie ze zmienionymi wytycznymi.

4. Stany Zjednoczone tworzą strategiczną rezerwę uranu

Narodowa Administracja Bezpieczeństwa Jądrowego (NNSA) rozpoczęła proces gromadzenia strategicznych rezerw uranu w USA, dążąc do zakupu do około miliona funtów wyprodukowanego w kraju U3O8.

Zamówienie – wydane jako zapytanie ofertowe (Request for Proposal, RFP) – dotyczy zakupu uranu „dostarczonego przez sprzedawcę, który wyprodukował uran w krajowym zakładzie produkcji uranu w dowolnym momencie po 1 stycznia 2009 r.”, gdzie zakład produkcji uranu jest zdefiniowane jako licencjonowana kopalnia uranu, zakład ługowanie na miejscu lub zakład mielenia. Sprzedawca nie musi obecnie produkować uranu w zakładzie odzyskiwania uranu.

Uran musi pochodzić z zapasów już przechowywanych w zakładzie konwersji uranu Honeywell Metropolis Works w Metropolis w stanie Illinois i nie może być „wymieniany ani uzupełniany uranem importowanym z innych krajów i nie może mieć żadnych ograniczeń odnośnie jego pokojowego lub końcowego wykorzystania."

Rząd przewiduje przyznanie do czterech indywidualnych zleceń w wysokości od 100 000 do 500 000 funtów U3O8 na łączną kwotę 1 miliona funtów U3O8 (385 tU).

W swoim budżecie na 2020 r. Kongres USA przeznaczył fundusze na utworzenie rezerwy, aby sprostać wyzwaniom związanym z produkcją krajowego uranu i zapewnić zapasową dostawę w przypadku znaczących zakłóceń na rynku. Sekretarz ds. Energii USA Jennifer Granholm potwierdziła w maju przed senacką komisją ds. energii i zasobów naturalnych, że Departament Energii (DOE) dokona zakupów dla ustanowienia rezerwy w bieżącym roku kalendarzowym.

Termin składania wniosków upływa 1 sierpnia.

NNSA jest pół-autonomiczną agencją w ramach DOE.

5. Wydano pozwolenie na budowę pierwszej egipskiej elektrowni jądrowej

Egipski Urząd Regulacji Jądrowych i Radiologicznych (Egyptian Nuclear and Radiological Regulatory Authority, ENRRA) wydał Urzędowi Elektrowni Jądrowych (Nuclear Power Plants Authority, NPPA) pozwolenie na budowę dla pierwszego bloku planowanej czteroblokowej elektrowni jądrowej El Dabaa.

NPPA złożył wniosek do ENRRA o pozwolenie na budowę bloków 1 i 2 elektrowni El Dabaa 30 czerwca ubiegłego roku. 30 grudnia złożył wniosek o pozwolenie na budowę bloków 3 i 4.

ENRRA wydała obecnie pozwolenie na pełne rozpoczęcie budowy bloku 1.

„Dzisiaj otrzymaliśmy pozwolenie na budowę pierwszego bloku pierwszej egipskiej elektrowni jądrowej” – powiedział Amged El-Wakeel, prezes zarządu NPPA. „Dzisiaj zapisano złotymi zgłoskami dołączenie Egiptu do grona krajów budujących elektrownie jądrowe po ponad 70 latach oczekiwania na spełnienie tego marzenia”.

Rosyjski państwowy koncern jądrowy Rosatom, który wybuduje elektrownię El Dabaa, powiedział, że to pozwolenie, wraz z pracami ziemnymi na miejscu, jest warunkiem wstępnym rozpoczęcia głównego etapu budowy.

„Uzyskanie pozwolenia na budowę dla bloku nr 1 jest doniosłą okazją torującą drogę do rozpoczęcia budowy na pełną skalę pierwszej elektrowni jądrowej w Egipcie” – powiedział dyrektor generalny Rosatomu Aleksiej Lichaczow. Rosatom zbuduje niezawodną, nowoczesną elektrownię z reaktorami rosyjskiego projektu WWER-1200, należącymi do innowacyjnej generacji III+. Spełniają one najwyższe światowe standardy bezpieczeństwa i z powodzeniem działają w Rosji. El Dabaa będzie pierwszą elektrownią jądrową tej generacji na kontynencie afrykańskim, co jeszcze bardziej zabezpieczy regionalną pozycję Egiptu jako lidera technologicznego.

Alexander Korchagin, starszy wiceprezes ds. zarządzania projektami budowy elektrowni jądrowych w Rosatom Engineering Division, dodał: „Następne jest wylanie 'pierwszego betonu' pod blok 1, co oznacza początek aktywnego etapu prac budowlanych projektu”.

Obiekt El Dabaa znajduje się na egipskim wybrzeżu Morza Śródziemnego 320 kilometrów na zachód od Kairu. Elektrownia będzie składać się z czterech bloków energetycznych wyposażonych w reaktory WWER-1200/V-529 projektu AES-2006E o mocy 1170 MWe, podobne do tych, które już działają w elektrowniach jądrowych Leningrad i Nowoworoneż w Rosji oraz Ostrowiec na Białorusi.

Projekt budowy elektrowni jądrowej El Dabaa opiera się na kontraktach, które weszły w życie 11 grudnia 2017 r. Zgodnie z nimi Rosatom nie tylko zbuduje elektrownię, ale będzie też dostarczał rosyjskie paliwo jądrowe przez cały cykl jej życia. Będą również pomagać egipskim partnerom w szkoleniu personelu i obsłudze technicznej zakładu przez pierwsze 10 lat jego funkcjonowania. Rosatom otrzymuje również kontrakt na budowę specjalnego magazynu i dostaw pojemników do przechowywania zużytego paliwa jądrowego.

Inne wiadomości

Premier Elisabeth Borne poinformowała, że francuski rząd planuje przeprowadzenie pełnej nacjonalizacji EDF. „Potwierdzam dzisiaj, że państwo zamierza kontrolować 100% kapitału EDF” – powiedziała w swoim przemówieniu politycznym w niższej izbie parlamentu, określając priorytety swojego mniejszościowego rządu. Borne, która od maja pełni funkcję premiera Francji, była cytowana przez Bloomberga: „Kryzys klimatyczny wymaga zdecydowanych, radykalnych decyzji. Musimy mieć pełną kontrolę nad produkcją i naszą przyszłością energetyczną. z konsekwencjami wojny i kolosalnymi wyzwaniami stojącymi przed nami”. Państwo posiada już 84% udziałów w EDF.

W bloku jądrowym nr 3 w EJ Barakah zakończone zostało ładowanie paliwa do reaktora APR-1400, poinformowała Emirates Nuclear Energy Corporation. Załadunek paliwa rozpoczął się 19 czerwca po tym, jak Federalny Urząd ds. Regulacji Jądrowych ZEA wydał koncesję spółce ENEC, na zarządzanie i obsługę bloku. „Wyspecjalizowane zespoły ds. operacji jądrowych przystąpią teraz do testów w ramach przygotowań do uruchomienia reaktora w nadchodzących miesiącach” – napisał na Twitterze ENEC.

Węgry planują przedłużyć okres eksploatacji elektrowni jądrowej Paks i dokonają oceny kosztów oraz wykonalności w przyszłym miesiącu, poinformował minister technologii i przemysłu Laszlo Palkovics. Przekazał radiu Inforadio, że zakład „może działać do 20 dodatkowych lat”, a jego ministerstwo przygotuje propozycję dla rządu do 15 lipca. „Określi w niej koszt i kalkulację zwrotu nakładów, a następnie powinniśmy rozpocząć tak szybko, jak to możliwe” – powiedział Palkovics.

Francuska firma EDF otworzyła w Pradze oddział EDF Nuclear Czechy, którego zadaniem jest wspieranie rozwoju działalności jądrowej EDF na rynku czeskim. „Ta decyzja potwierdza długoterminowe zaangażowanie EDF we wspieranie czeskich ambicji jądrowych za pomocą technologii reaktorów i kompleksowej propozycji kosztów” – podała firma. EDF zaoferowało budowę reaktora EPR1200 jako bloku nr 5 elektrowni Dukovany.

II. Opinie, komentarze

Energia z odpadów jądrowych mogłaby zasilać Stany Zjednoczone przez 100 lat, ale technologia nigdy nie została skomercjalizowana

2.06.2022 r. CNBC

Catherine Clifford@in/catclifford/@CatClifford

• W odpadach jądrowych w Stanach Zjednoczonych jest wystarczająco dużo energii, aby przez 100 lat zasilać cały kraj czystą energią, mówi Jess C. Gehin z Idaho National Laboratory.

• Technologia przekształcania odpadów jądrowych w energię, znana jako jądrowy reaktor prędki, istnieje od dziesięcioleci. Zostało to udowodnione przez pilotażowe laboratorium badawcze rządu Stanów Zjednoczonych, które działało od lat 60. do 90. XX wieku. Jednak jej rozwój na dużą skalę nigdy nie był wystarczająco ekonomiczny.

• Kilka prywatnych innowacyjnych firm jądrowych opracowuje komercyjne reaktory prędkie, a mianowicie Oklo i TerraPower. Ale nadal istnieją problemy w Stanach Zjednoczonych z łańcuchem dostaw do produkcji paliwa dla reaktorów prędkich.

W odpadach jądrowych w Stanach Zjednoczonych jest wystarczająco dużo energii, aby zasilić cały kraj przez 100 lat, a to może pomóc rozwiązać drażliwy i politycznie nabrzmiały problem ich zagospodarowania. Tak twierdzi Jess C. Gehin, zastępca dyrektora Idaho National Laboratory, jednego z czołowych rządowych laboratoriów badawczych w dziedzinie energii.

Technologia niezbędna do przekształcenia odpadów jądrowych w energię znana jest jako jądrowy reaktor prędki i istnieje od dziesięcioleci. Zostało to udowodnione przez pilotażowe laboratorium badawcze rządu Stanów Zjednoczonych, które działało od lat 60. do 90. XX wieku.

Ze względów politycznych i ekonomicznych technologia nigdy nie została opracowana na skalę komercyjną. Obecnie istnieje coraz pilniejsza potrzeba zajęcia się zmianami klimatu poprzez dekarbonizację sieci energetycznych, a energia jądrowa stała się częścią ducha czasu czystej energii. W rezultacie reaktory prędkie ponownie zyskują na poważnym znaczeniu.

„Wydaje mi się, że jest to realne – lub bardziej realne – niż kiedykolwiek było dla mnie” – twierdzi Brett Rampal, ekspert ds. energii jądrowej w Segra Capital Management i Veriten, który zrealizował swój projekt na University of Florida w 2007 roku i pamięta profesorów, którzy już wtedy kłócili się o przyszłość tej technologii.

Sprawdzona technologia

Według Scotta Burnella, rzecznika Komisji Regulacji Jądrowych, w Stanach Zjednoczonych działają obecnie 92 komercyjne reaktory jądrowe w 55 lokalizacjach. Dwadzieścia sześć znajduje się na pewnym etapie procesu likwidacji. Wszystkie amerykańskie energetyczne reaktory jądrowe są reaktorami lekkowodnymi, powiedział Burnell CNBC.

W reaktorze lekkowodnym uran-235 zawarty w paliwie ulega reakcji rozszczepienia, w której jądro atomu dzieli się na mniejsze jądra i uwalnia energię. Ta wydzielana energia podgrzewa wodę, tworząc parę, która jest wykorzystywana do napędu turbogeneratora i wytwarzania energii elektrycznej.

Jądrowa reakcja rozszczepienia pozostawia promieniotwórcze odpady, które muszą być starannie izolowane od otoczenia. Gehin powiedział CNBC, że w Stanach Zjednoczonych z lekkowodnych reaktorów jądrowych pochodzi około 80 000 ton wypalonego (zużytego) paliwa, a istniejąca flota jądrowa wytwarza około 2000 ton takiego paliwa rocznie.

Ale po tym, jak reaktor na lekką wodę zasilany uranem-235 wykonał swoją pracę użyteczną w elektrowni, w tym, co pozostało, wciąż jest ogromny potencjał energetyczny.

„Zasadniczo, w reaktorach lekkowodnych, z uranu, który wykopujemy z ziemi, zużywamy jedynie pół procent energii, która jest w nim zawarta” – powiedział Gehin w wywiadzie telefonicznym dla CNBC. „Można odzyskać dużą część tej energii, jeśli przetworzymy zużyte paliwo i zasilimy nim reaktory prędkie”.

Szybkie reaktory nie spowalniają neutronów uwalnianych w reakcji rozszczepienia, a szybsze neutrony powodują bardziej wydajne reakcje rozszczepienia, powiedział Gehin CNBC.

„Reaktory na neutronach prędkich (reaktory prędkie) mogą skuteczniej przekształcać izotop uran-238, stanowiący główny składnik wypalonego paliwa, w pluton, który można następnie rozszczepiać” – powiedział Gehin.

Technologia reaktorów prędkich istnieje od ponad pięćdziesięciu lat. Reaktor prędki o nazwie Experimental Breeder Reactor-II (EBR-II), którego budowę rozpoczęto w 1958 roku, działał od 1964 do 1994 roku, aż Kongres zamknął jego finansowanie.

„Przez 30 lat eksploatowaliśmy reaktor EBR II, odzyskiwaliśmy uran i wkładaliśmy go z powrotem do reaktora” – powiedział Gehin CNBC. „Udowodniono, że można to zrobić. Sztuczka polegałaby na tym, by robić to na skalę komercyjną, aby zapewnić, że odbywa się to ekonomicznie. To bardzo bezpieczna technologia. Wszystkie podstawy tej technologii zostały sprawdzone.”

Chociaż reaktor prędki zmniejszy ilość odpadów jądrowych, to jednak nie wyeliminuje ich całkowicie.

„Nadal byłyby odpady, które należałoby usunąć, ale ilość odpadów długożyciowych można znacznie zmniejszyć” – powiedział Gehin.

Dlaczego nigdy nie został zbudowany na dużą skalę

W połowie ubiegłego wieku energia jądrowa była postrzegana jako rozwiązanie ostatecznego wyczerpania ograniczonych zasobów paliw kopalnych.

Jednocześnie pojawiły się obawy, że nie wystarczy uranu na paliwo dla konwencjonalnych reaktorów jądrowych, których potrzebowałyby Stany Zjednoczone. Reaktory prędkie zostały opracowane jako rozwiązanie obu problemów: wytwarzają duże ilości energii i zużywają tylko minimalne ilości paliwa uranowego, powiedział Gehin CNBC.

Ale wszystko się zmieniło. „Zaczęliśmy odkrywać, że w rzeczywistości jest sporo uranu. A więc nie było takiej potrzeby, aby używać go tak efektywnie” – powiedział Gehin.

Następnie energia jądrowa jako taka zaczęła wypadać z łask, głównie z powodu awarii jądrowej w elektrowni Three Mile Island w Pensylwanii w 1979 roku.

Ponadto dodatkowym czynnikiem była ekonomia. Zasoby węgla, a później gazu ziemnego, pozostawały obfite i tanie. Zdaniem Gehina reaktory prędkie są ogólnie droższe niż tradycyjne reaktory lekkowodne, co czyni je nieatrakcyjnym obszarem do inwestowania.

„Opracowanie pierwszych komercyjnych reaktorów prędkich w USA również ucierpiało z powodu przekroczenia kosztów” – powiedział Gehin.

Przechodząc szybko do 2022 r., wraz ze wzrostem cen energii spowodowanym wojną Rosji na Ukrainie oraz rosnącym naciskiem opinii publicznej, aby przejść w kierunku źródeł energii, które nie emitują ocieplających planetę gazów cieplarnianych, energia jądrowa zyskuje obecnie inne spojrzenie. Jednocześnie innowatorzy zastanawiają się nad przeprojektowaniem technologii reaktora prędkiego, aby uczynić go bardziej opłacalnym, powiedział Gehin.

Obecnie Rosja jest jedynym krajem produkującym energię elektryczną w technologii reaktorów prędkich. Indie i Chiny planują w przyszłości budowę komercyjnych reaktorów prędkich.

W 2019 r. Departament Energii USA ogłosił, że buduje własny reaktor testowy o prędkim widmie neutronów, Versatile Test Reactor, ale nie znalazł się on w ustawie zbiorczej o finansowaniu w roku podatkowym 2022. Nie mając pilotażowego obiektu testowego w USA przez prawie 30 lat, Stany Zjednoczone „skutecznie ustępują przywództwu Rosji, Chin i Indii, które mają tę krytyczną zdolność”, powiedziało w pisemnym oświadczeniu z maja Biuro Energii Jądrowej w Departamencie Energii.

Podczas gdy rząd działa powoli, start-upy Oklo i TerraPower oraz gigant energetyczny Westinghouse pracują nad technologiami reaktorów prędkich.

Rosja dominuje w łańcuchach dostaw

Nawet gdy prywatne firmy pracują nad innowacjami i komercjalizacją projektów reaktorów prędkich, to istnieją znaczne przeszkody infrastrukturalne.

Zanim odpady jądrowe będą mogły być wykorzystane do zasilania reaktorów prędkich, muszą zostać poddane ponownemu przetworzeniu. W tej chwili tylko Rosja jest w stanie zrobić to na dużą skalę. Gehin powiedział, że Francja również ma zdolność do recyklingu zużytych odpadów jądrowych, ale kraj na ogół odbiera odzyskane paliwo i umieszcza je z powrotem w istniejących reaktorach lekkowodnych.

Na razie Idaho National Lab może przetworzyć wystarczającą ilość paliwa do badań i rozwoju, powiedział Gehin CNBC, ale niewiele więcej.

Prywatne firmy komercjalizujące technologię reaktorów prędkich naciskają na rozwój krajowych łańcuchów dostaw paliw. TerraPower twierdzi, że inwestuje w łańcuchy dostaw i współpracuje z wybranymi liderami w celu budowania poparcia politycznego, podczas gdy Oklo otrzymało trzy nagrody rządowe i współpracuje z rządem nad komercjalizacją łańcuchów dostaw paliwa do reaktorów prędkich w kraju.

Inną opcją zasilania reaktorów prędkich jest wytwarzanie od podstaw paliwa HALEU, które oznacza lekkowzbogacony uran o zwiększonej zawartości U-235, a nie recykling odpadów jądrowych. (konwencjonalne reaktory wykorzystują uran wzbogacony do 5%, HALEU to uran wzbogacony do 20%).

Prawdopodobnie łatwiej jest produkować HALEU bezpośrednio niż poprzez recykling zużytych odpadów, mówi Gehin, ale ostatecznie zwycięży tańsza opcja. „Będzie to w dużej mierze uzależnione od tego, co ma sens z ekonomicznego punktu widzenia”. Niezależnie od tego Rosja jest jedynym krajem, który ma zdolność wytwarzania HALEU na skalę komercyjną.

CEO i współzałożyciel Oklo, Jacob DeWitte upiera się przy paliwie z recyklingu. „Wygląda to całkiem obiecująco, ponieważ jest bardziej atrakcyjne ekonomicznie niż świeże paliwo”. „W tym procesie wykorzystuje się elektrorafinację do elektrochemicznego recyklingu transuranowców i uranu z odpadów w materiał na paliwo. Naszym celem jest, aby taki obiekt zaczął funkcjonować w drugiej połowie dekady.”

III. Czy wiesz, że …

Energia jądrowa może odgrywać ważną rolę w przejściu na czystą energię

Maj 2019 r. IEA

Obecnie energetyka jądrowa wnosi znaczący wkład w wytwarzanie energii elektrycznej, pokrywając około 10% jej globalnych dostaw. W gospodarkach rozwiniętych energia jądrowa odpowiada za 18% produkcji i jest największym niskoemisyjnym źródłem energii elektrycznej. Jednak jej udział w światowych dostawach energii elektrycznej w ostatnich latach spada. Zostało to spowodowane przez zaawansowane gospodarki, w których floty jądrowe się starzeją, przyrosty nowych mocy zmniejszyły się zaledwie do strumyka, a niektóre obiekty wybudowane w latach 70. i 80. ubiegłego wieku zostały wycofane z eksploatacji.

Spowolniło to przejście na system czystej energii elektrycznej. Pomimo imponującego wzrostu energetyki słonecznej i wiatrowej, łączny udział czystych źródeł energii w całkowitej podaży energii elektrycznej na poziomie 36%, był taki sam w 2018 roku jak 20 lat wcześniej z powodu zmniejszenia udziału energetyki jądrowej. Zatrzymanie tego spadku będzie mieć zasadnicze znaczenie dla przyspieszenia tempa dekarbonizacji produkcji i dostaw energii elektrycznej.

Do przejścia świata na czystą energię będzie niezbędny szereg technologii, w tym energii jądrowej. Globalna energia w coraz większym stopniu opiera się na energii elektrycznej. To oznacza, że kluczem do tworzenia czystych systemów energii jest przekształcenie sektora elektroenergetycznego z największego emitenta CO2 w niskoemisyjne źródło, które zmniejszy emisje z paliw kopalnych w obszarach takich jak transport, ciepłownictwo i przemysł. Podczas gdy odnawialne źródła energii nadal będą przewodzić, energia jądrowa może również odgrywać ważną rolę wraz z paliwami kopalnymi wykorzystującymi technologię wychwytywania, utylizacji i składowania dwutlenku węgla. Kraje przewidujące przyszłą rolę dla energii jądrowej opierają się na prognozach wzrostu światowego zapotrzebowania na energię i konieczności redukcji emisji CO2. Ale aby osiągnąć trajektorię zgodną z celami zrównoważonego rozwoju – w tym międzynarodowymi celami klimatycznymi – ekspansja czystej energii elektrycznej powinna być trzy razy szybsza niż obecnie. 85% światowej energii elektrycznej musiałoby pochodzić z czystych źródeł do 2040 r., w porównaniu z zaledwie 36% obecnie. Wraz z ogromnymi inwestycjami w wydajność i OZE, trajektoria wymagałaby 80% wzrostu globalnej produkcji energii jądrowej do 2040 roku.

Energetyka jądrowa przyczynia się na wiele sposobów do zapewnienia bezpieczeństwa elektroenergetycznego. Elektrownie jądrowe pomagają zachować stabilność sieci energetycznych. W pewnym stopniu mogą dostosowywać swoje działanie do zmian popytu i obciążenia sieci. Wraz ze wzrostem udziału zmiennych odnawialnych źródeł energii, takich jak fotowoltaika (PV) i wiatr, zapotrzebowanie na takie usługi wzrośnie. Elektrownie jądrowe mogą pomóc w ograniczeniu skutków sezonowych wahań produkcji z odnawialnych źródeł energii i wzmocnić bezpieczeństwo energetyczne poprzez zmniejszenie zależności od importowanych paliw.

Wydłużenie okresu eksploatacji elektrowni jądrowych ma kluczowe znaczenie dla wprowadzenia transformacji energetycznej z powrotem na właściwe tory.

Decyzje polityczne i regulacyjne pozostają krytyczne dla losu starzejących się reaktorów w gospodarkach zaawansowanych. Średni wiek ich flot reaktorów jądrowych to 35 lat. Unia Europejska i Stany Zjednoczone mają największe aktywne floty jądrowe (ponad 100 gigawatów każda), ale także należące do najstarszych: średnio reaktor ma 35 lat w Unii Europejskiej i 39 lat w Stanach Zjednoczonych. Oryginalny projektowany czas pracy wynosił w większości przypadków 40 lat. Około jedna czwarta obecnych mocy jądrowych w zaawansowane gospodarkach ma zostać zamknięta do 2025 r. – głównie ze względu na politykę ograniczania roli energii jądrowej. Los pozostałych zdolności produkcyjnych zależy od decyzji o wydłużeniu eksploatacji podjętych w najbliższych latach. W Stanach Zjednoczonych, na przykład, około 90 reaktorów ma 60-letnie licencje na eksploatację, ale kilka już wcześniej zostało wyłączonych, a wiele innych jest zagrożonych. W Europie, Japonii i innych rozwiniętych gospodarkach przedłużenia pracy elektrowni jądrowych również mają niepewne perspektywy.

W grę wchodzą również czynniki ekonomiczne. Przedłużenia eksploatacji są znacznie tańsze niż nowe konstrukcje i są ogólnie konkurencyjne pod względem kosztów w stosunku do innych technologii wytwarzania energii elektrycznej, w tym nowych projektów wiatrowych i słonecznych. Jednak nadal potrzebują znacznych inwestycji, aby wymienić i odnowić kluczowe komponenty, które umożliwiają zakładom dalszą bezpieczną pracę. Niskie hurtowe ceny energii elektrycznej i dwutlenku węgla wraz z nowymi przepisami dotyczącymi wykorzystania wody do chłodzenia reaktorów, powodują, że niektóre elektrownie jądrowe w Stanach Zjednoczonych stają się finansowo nieopłacalne. Ponadto rynki i systemy regulacyjne często penalizują energię jądrową, nie wyceniając jej wartości jako czystego źródła energii i jej wkładu w bezpieczeństwo elektroenergetyczne. W rezultacie większość elektrowni jądrowych w gospodarkach rozwiniętych jest zagrożona przedwczesnym zamknięciem.

Przeszkody dla inwestycji w nowe projekty jądrowe w zaawansowanych gospodarkach są zniechęcające

To, co dzieje się z planami budowy nowych elektrowni jądrowych, znacząco wpłynie na możliwość transformacji na czystą energię. Zapobieganie przedwczesnemu wycofaniu z eksploatacji i umożliwienie przedłużenia okresu pracy elektrowni jądrowych zmniejszy potrzebę rozwoju odnawialnych źródeł energii. Ale bez nowych konstrukcji energia jądrowa może zapewnić tylko tymczasowe wsparcie przejścia na czystsze systemy energetyczne.

Największą barierą dla budowy nowych obiektów jądrowych jest mobilizacja inwestycji. Plany budowy nowej elektrowni jądrowej borykają się z obawami o konkurencyjność z innymi technologiami wytwarzania energii i bardzo dużymi wielkościami projektów jądrowych, które wymagają miliardowych inwestycji w początkowym etapie. Te wątpliwości są szczególnie silne w krajach, które wprowadziły konkurencyjne rynki hurtowe.

Szereg wyzwań specyficznych dla energetyki jądrowej może uniemożliwić postęp w inwestycjach. Główne przeszkody dotyczą samej skali inwestycji i długich terminów jej realizacji; ryzyka problemów budowlanych, opóźnień i przekroczeń kosztów oraz możliwość przyszłych zmian w polityce lub samego systemu elektroenergetycznego. Odnotowano duże opóźnienia w ukończeniu zaawansowanych reaktorów, które wciąż są budowane we Francji i Stanach Zjednoczonych. Okazało się, że kosztują znacznie więcej niż pierwotnie zakładano i osłabiły zainteresowanie inwestorów nowymi projektami. Dla przykładu Korea ma znacznie lepsze wyniki w budowie nowych projektów – realizuje je na czas i w budżecie, choć kraj planuje zmniejszyć swoją zależność od energii jądrowej.

Bez inwestycji jądrowych osiągnięcie zrównoważonego systemu energetycznego będzie dużo trudniejsze

Załamanie inwestycji w istniejące i nowe elektrownie jądrowe w gospodarkach rozwiniętych będzie wywierać znaczny wpływ na emisje, koszty i bezpieczeństwo energetyczne. W przypadku braku dalszych inwestycji w rozwiniętych gospodarkach realizowanych w celu przedłużenia okresu eksploatacji istniejących elektrowni jądrowych lub rozwoju nowych projektów, moce energetyki jądrowej w tych krajach spadną o około dwie trzecie do 2040. W ramach obecnych ambicji politycznych rządów, podczas gdy inwestycje w odnawialne źródła energii będą nadal rosnąć, gaz i w mniejszym stopniu węgiel, odegrałyby znaczącą rolę w zastąpieniu energii jądrowej. To by dalej mogło zwiększyć znaczenie gazu dla bezpieczeństwa elektroenergetycznego krajów. Skumulowane emisje CO2 wzrosłyby o 4 miliardy ton do 2040 r., co powiększy już i tak znaczne trudności w osiągnięciu celów emisyjnych. Potrzeby inwestycyjne wzrosną o prawie 340 mld USD w postaci nowych mocy wytwórczych i pomocniczej infrastruktury sieciowej, aby zrównoważyć wycofywanie przestarzałych elektrowni jądrowych.

Osiągnięcie przejścia na czystą energię przy mniejszej ilości energii jądrowej jest możliwe, ale wymagałoby podjęcia niezwykłego wysiłku. Decydenci polityczni i regulatorzy musieliby znaleźć sposoby na stworzenie warunków do pobudzenia niezbędnych inwestycji w inne technologie czystej energii. Zaawansowane gospodarki staną w obliczu znacznego niedoboru niskoemisyjnej energii elektrycznej. Wiatr i fotowoltaika byłyby głównymi źródłami, od których wymagałoby się zastąpienia elektrowni jądrowych, a ich tempo wzrostu musiałoby przyspieszyć na niespotykaną dotąd skalę. W ciągu ostatnich 20 lat moc elektrowni wiatrowych i fotowoltaicznych wzrosła o około 580 GWe w gospodarkach rozwiniętych. Ale w ciągu następnych 20 lat trzeba będzie zbudować prawie pięć razy tyle, aby zrównoważyć wycofanie energii jądrowej. Wiatr i fotowoltaika, aby osiągnąć ten wzrost, musiałyby pokonać różne bariery nierynkowe, takie jak: akceptacja społeczna dla samych projektów i związana z tym ekspansja w sieci infrastruktura. Tymczasem energetyka jądrowa może przyczynić się do złagodzenia technicznych trudności związanych z integracją odnawialnych źródeł energii i obniżenia kosztów transformacji systemu elektroenergetycznego.

Wraz z zanikaniem energii jądrowej systemy elektroenergetyczne staną się mniej elastyczne. Opcje równoważenia tego zjawiska obejmują nowe elektrownie gazowe, zwiększone magazynowanie (np. szczytowo-pompowe, akumulatorowe lub chemiczne technologie takie jak wodór) oraz działania po stronie popytu (w których konsumenci są zachęcani do zmiany lub obniżenia ich zużycia energii w czasie rzeczywistym w odpowiedzi na sygnały cenowe). Zwiększenie liczby i mocy połączeń z sąsiednimi systemami również zapewniłyby dodatkową elastyczność, ale jej skuteczność maleje, gdy wszystkie systemy w regionie mają bardzo wysoki udział energii wiatrowej i fotowoltaicznej.

Zrównoważenie zmniejszenia energii jądrowej większą ilością energii ze źródeł odnawialnych kosztowałoby więcej

Wycofanie energii jądrowej z bilansu energetycznego skutkuje wyższymi cenami energii elektrycznej dla konsumentów. Gwałtowny spadek energetyki jądrowej w gospodarkach rozwiniętych oznaczałby znaczny wzrost potrzeb inwestycyjnych na inne formy wytwarzania energii i sieć elektroenergetyczną. Około 1,6 bln USD dodatkowych inwestycji byłoby wymagane w sektorze elektroenergetycznym w gospodarkach rozwiniętych od 2018 do 2040 r. Pomimo ostatnich spadków w kosztach energii z wiatru i słońca, dodanie nowych mocy ze źródeł odnawialnych wymaga znacznie większych inwestycji kapitałowych niż wydłużenie eksploatacji istniejących reaktorów jądrowych. Konieczność rozbudowy sieci przesyłowej w celu przyłączenia nowych obiektów i modernizacja istniejących linii, aby obsłużyć dodatkową moc wyjściową, również zwiększają koszty. The dodatkowe inwestycje wymagane w gospodarkach rozwiniętych nie byłyby zrekompensowane oszczędnościami w kosztach operacyjnych, ponieważ koszty paliwa dla energii jądrowej są niskie, a eksploatacja i konserwacja stanowią niewielką część całkowitych kosztów dostaw energii elektrycznej. Bez szeroko zakrojonego przedłużania okresu eksploatacji lub nowych projektów jądrowych, koszty dostaw energii elektrycznej byłyby średnio o blisko 80 miliardów USD wyższe rocznie dla gospodarek rozwiniętych jako całości.

Potrzebne jest silne wsparcie polityczne, aby zabezpieczyć inwestycje w istniejące i nowe elektrownie jądrowe

Kraje, które zachowały możliwość korzystania z energii jądrowej, muszą zreformować swoją politykę, aby zapewnić: konkurencyjność na równych zasadach. Muszą również usunąć bariery dla inwestycji w przedłużanie eksploatacji istniejących i budowę nowych zdolności. Należy skoncentrować się na projektowaniu rynków energii elektrycznej w sposób, który ceni czystą energię i atrybuty bezpieczeństwa energetycznego technologii niskoemisyjnych, w tym energetyki jądrowej.

Zabezpieczenie inwestycji w nowe elektrownie jądrowe wymagałoby bardziej inwazyjnej interwencji politycznej, biorąc pod uwagę: bardzo wysokie koszty projektów i niekorzystne ostatnie doświadczenia w niektórych krajach. Polityka inwestycyjna powinna pokonać bariery finansowe poprzez połączenie umów długoterminowych, gwarancji cenowych i bezpośrednie inwestycje państwowe.

Rośnie zainteresowanie zaawansowanymi technologiami jądrowymi, które pasują do prywatnych inwestycji, takimi jak małe reaktory modułowe (SMR). Ta technologia znajduje się wciąż w fazie rozwoju. Jest powód, by rządy promowały ją poprzez finansowanie badań i rozwoju, partnerstwa publiczno-prywatne dla kapitału wysokiego ryzyka i wczesne dotacje wdrożeniowe. Standaryzacja projektów reaktorów byłaby tutaj kluczowa, aby skorzystać z efektu skali w produkcji SMR.

Aby zachować nabyte umiejętności i doświadczenie wymagana jest ciągła aktywność w zakresie eksploatacji i rozwoju technologii jądrowych. Stosunkowo wolne tempo wdrażania energetyki jądrowej w gospodarkach rozwiniętych w ostatnich latach oznacza ryzyko utraty kapitału ludzkiego i technicznego know-how. Utrzymanie umiejętności personelu i ekspertyzy przemysłowej powinno być priorytetem dla krajów, które chcą nadal polegać na energetyce jądrowej.

 

Opracowano w DEJ na podstawie: WNA, NucNet, DOE, MAEA

{"register":{"columns":[]}}