Nabór do szkoły muzycznej 2025/2026
Regulamin rekrutacji na rok szkolny 2025/2026
Zasady rekrutacji reguluje Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe, Rozporządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 9 kwietnia 2019 r. w sprawie warunków i trybu przyjmowania uczniów do publicznych szkół i publicznych placówek artystycznych oraz przechodzenia z jednych typów szkół do innych i statut szkoły.
Nabór realizujemy w pierwszej kolejności poprzez przyjęcie od Państwa kwestionarusza osobowego.
Kwestionariusze przyjmujemy od 03 marca 2025 do 19 maja 2025 r.
Badanie przydatności dla kandydatów do PSM I st. odbyło się 14 czerwca 2025 r. - sobota
Egzamin wstępny do PSM II st. WOKALISTYKA odbył się 11 czerwca 2025 r. - środa
Egzamin wstępny do PSM II st. INSTRUMENTALISTYKA odbył się 14 czerwca 2025 r. - sobota
Egzamin kwalifikacyjny do PSM I st. lub II st. odbył się 11 czerwca 2025 r. - środa
O przyjęcie do:
- klasy pierwszej szkoły muzycznej I stopnia o sześcioletnim cyklu kształcenia może ubiegać się kandydat, który w danym roku kalendarzowym kończy co najmniej 7 lat albo 6 lat w przypadku, o którym mowa w art. 36 ust. 1 i 2 ustawy – Prawo Oświatowe, oraz nie więcej niż 10 lat,
- klasy pierwszej szkoły muzycznej I stopnia o czteroletnim cyklu kształcenia może ubiegać się kandydat, który w danym roku kalendarzowym kończy co najmniej 8 lat oraz nie więcej niż 16 lat.
- klasy pierwszej szkoły muzycznej II stopnia może ubiegać się kandydat, który w danym roku kalendarzowym kończy co najmniej 10 lat i nie przekroczył 23. roku życia. W przypadku kandydatów ubiegających się o miejsce w klasie śpiewu, preferowany jest wiek: dziewczynki powyżej 15. roku życia, chłopcy powyżej 17. roku życia (ze względu na dojrzałość głosu).
Złożenie wniosku – wypełnione, podpisane (w miejscach, gdzie jest to wymagane) i zeskanowane lub wyraźnie sfotografowane pojedynczo 3 strony kwestionariusza przyjmujemy drogą mailową na adres: sekretariatpsm@psm.jgora.pl , natomiast wydrukowany dwustronnie kwestionariusz pocztą tradycyjną lub dostarczony do sekretariatu szkoły.
Załączniki do wniosku:
- zaświadczenie lekarskie o braku przeciwwskazań do podjęcia nauki w szkole muzycznej. Wszyscy kandydaci.
- w przypadku, gdy dziecko nie ma ukończonych 7 lat – opinię o możliwości rozpoczęcia nauki w szkole podstawowej, wydaną przez publiczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną albo niepubliczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną założoną zgodnie z art. 168 ustawy PRAWO OŚWIATOWE oraz zatrudniającą pracowników posiadających kwalifikacje określone dla pracowników publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych.
- w przypadku ubiegania się o przyjęcie do szkoły II stopnia na specjalizację:
- Instrument dęty – zaświadczenie lekarza pulmonologa o braku przeciwwskazań zdrowotnych do podjęcia kształcenia w zakresie gry na instrumencie dętym.
- Śpiew – zaświadczenie lekarza laryngologa foniatry o braku przeciwwskazań zdrowotnych do podjęcia kształcenia w zakresie wokalistyki
Zaświadczenie lekarskie o braku przeciwwskazań jest bezwzględnie wymagane.
Do pierwszego etapu postępowania rekrutacyjnego dopuszcza się kandydatów, którzy do wniosku o przyjęcie do publicznej szkoły lub publicznej placówki artystycznej dołączyli zaświadczenie lekarskie o braku przeciwwskazań zdrowotnych do podjęcia kształcenia w danej publicznej szkole lub publicznej placówce artystycznej, wydane przez lekarza podstawowej opieki zdrowotnej.
U S T A W A z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe art. 142 ust. 2
tekst jedn. Dz. U. z 2024 r. poz. 737
Do złożonego wniosku o przyjęcie do szkoły na rok 2025/2026 można dołączyć inne dokumenty określone w art. 131 ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo Oświatowe (tj. Dz.U. z 2024 r. poz. 737) tj.:
- oświadczenie o wielodzietności rodziny kandydata (troje lub więcej dzieci w rodzinie)*
- w przypadku niepełnosprawności kandydata – orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność, orzeczenie o niepełnosprawności lub o stopniu niepełnosprawności lub orzeczenie równoważne w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 44 ze. zm.)
- w przypadku niepełnosprawności jednego z rodziców kandydata lub obojga rodziców kandydata lub rodzeństwa kandydata – orzeczenie o niepełnosprawności lub o stopniu niepełnosprawności lub orzeczenie równoważne w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych**;
- prawomocny wyrok sądu rodzinnego orzekający rozwód lub separację lub akt zgonu oraz oświadczenie o samotnym wychowywaniu dziecka oraz niewychowywaniu żadnego dziecka wspólnie z jego rodzicem**.
- dokument poświadczający objęcie dziecka pieczą zastępczą zgodnie z ustawą z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (t.j. Dz.U. Dz. U. z 2025 r. poz. 49.)**.
* Oświadczenie składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń. Składający oświadczenie jest obowiązany do zawarcia w nim klauzuli następującej treści: „Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia”.
** Dokumenty są składane w oryginale, notarialnie poświadczonej kopii albo w postaci urzędowo poświadczonego zgodnie z art. 76a § 1 Kodeksu postępowania administracyjnego odpisu lub wyciągu z dokumentu lub także w postaci kopii poświadczanej za zgodność z oryginałem przez rodzica kandydata.
Dokumenty należy złożyć w sekretariacie szkoły do dnia 19.05.2025 r.
Badanie przydatności kandydatów do PSM I st. i egzamin wstępny dla kandydatów do PSM II st. odbywają się w terminach wyznaczonych przez Szkołę.
Szkloła podaje informację o terminie oraz warunkach przeprowadzenia badania przydatności lub egzaminu wstępnego w Biuletynie Informacji Publicznej (na stronie internetowej https://www.gov.pl/web/psmjgora/rekrutacja-20252026 ) na co najmniej 30 dni przed terminem ich przeprowadzenia.
Dodatkowe informacje (rozwiń)
1. Państwową Szkołę Muzyczną I i II stopnia im. Stanisława Moniuszki w Jeleniej Górze tworzą:
- szkoła I stopnia – dla dzieci i młodzieży,
- szkoła II stopnia – dla absolwentów szkół i ognisk muzycznych oraz kandydatów bez przygotowania
2. Szkoła muzyczna I stopnia prowadzi dwa cykle kształcenia:
a) sześcioletni – na który przyjmowane są dzieci w wieku 7-10 lat /fortepian, skrzypce, wiolonczela, gitara, harfa, akordeon, perkusja, instrumenty dęte drewniane i blaszane/
Na wniosek Rodziców naukę może rozpocząć dziecko, które w roku 2025 kończy 6 lat i posiada zaświadczenie o korzystaniu z wychowania przedszkolnego lub opinię o możliwości rozpoczęcia nauki wydaną przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną
b) czteroletni – dla kandydatów w wieku od 8 do 16 lat /instrumenty dęte drewniane i blaszane, perkusja, instrumenty smyczkowe i klawiszowe oraz gitara i harfa/
3. Szkoła muzyczna II stopnia (średnia szkoła muzyczna) prowadzi dwa cykle kształcenia w specjalnościach:
a) instrumentalistyka – cykl sześcioletni
b) wokalistyka – cykl czteroletni
4. O przyjęcie na instrumentalistykę PSM II st. mogą ubiegać się absolwenci szkół muzycznych I st. i ognisk muzycznych /fortepian, instrumenty smyczkowe, gitara, harfa/, jak również kandydaci nie posiadający przygotowania w wieku od 10 do 23 lat /na instrumenty dęte drewniane i blaszane, perkusję, kontrabas/. Wszystkich obowiązuje zdanie egzaminu wstępnego.
Na wokalistykę mogą być przyjęci kandydaci bez przygotowania muzycznego posiadający wybitne walory głosowe i muzyczne: dziewczęta od 16 lat; chłopcy od 18 lat.
5. Badanie przydatności kandydatów do PSM I st. i egzamin wstępny dla kandydatów do PSM II st. odbywają się w terminach wyznaczonych przez Szkołę.
Dla kandydatów do PSM II st. egzamin wstępny jest zróżnicowany dla kandydatów z przygotowaniem muzycznym i bez przygotowania muzycznego.
Do wniosku o przyjęcie do szkoły I i II stopnia należy dołączyć zaświadczenie lekarskie o braku przeciwwskazań zdrowotnych do podjęcia kształcenia w szkole artystycznej wydane przez lekarza podstawowej opieki zdrowotnej lub przez lekarza specjalistę właściwego ze względu na zakres kształcenia w specjalizacji:
- instrumenty dęte (pulmonolog) - dotyczy II stopnia,
- śpiew (foniatra) – tylko dla II stopnia,
6. O przyjęciu do szkoły decyduje wynik badania przydatności lub egzaminu wstępnego oraz limit miejsc na poszczególne specjalizacje instrumentalne.
- w przypadku, gdy większa liczba kandydatów niż liczba przewidzianych wolnych miejsc, uzyska równorzędne wyniki, brane będą pod uwagę kryteria, o których mowa w art. 142 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe:
- wielodzietność rodziny kandydata;
- niepełnosprawność kandydata;
- niepełnosprawność jednego z rodziców kandydata;
- niepełnosprawność obojga rodziców kandydata;
- niepełnosprawność rodzeństwa kandydata;
- samotne wychowywanie kandydata w rodzinie;
- objęcie kandydata pieczą zastępczą.
- kryteria, o których mowa powyżej, mają jednakową wartość
- kandydaci, o których mowa powyżej, zobowiązani są do przedłożenia stosownych dowodów potwierdzających stan faktyczny, o którym mowa w powołanym przepisie.
- osoby niebędące obywatelami polskimi zgodnie z Zarządzeniem Dyrektora CEA z dnia 7 lutego 2020 r. w sprawie wysokości opłat za korzystanie z nauki w publicznych szkołach artystycznych przez osoby niebędące obywatelami polskimi zobowiązane są do wnoszenia opłaty za kształcenie w publicznych szkołach artystycznych. Szczegóły można znaleźć pod adresem: www.gov.pl/web/cea/zarzadzenia-dyrektora-cea oraz w załaczonych materiałach.
Materiały
Kwestionariusz osobowyKwestionariusz_osobowy_2025-2026.pdf 0.81MB Uczniowie z zagranicy
Zarządzenie_Dyrektora_CEA_z_dnia_7_lutego_2020_r.pdf 1.02MB Regulamin rekrutacji na rok szkolny 2025-2026
Regulamin_rekrutacji_na_rok_szkolny_2025-2026.pdf 0.67MB
- Pierwsza publikacja:
- 09.05.2025 16:43 Anna Płomińska
- Wytwarzający/ Odpowiadający:
- Irena Maciejewska
| Tytuł | Wersja | Dane zmiany / publikacji |
|---|---|---|
| Nabór do szkoły muzycznej 2025/2026 | 2.0 | 26.06.2025 11:47 Anna Płomińska |
| Nabór do szkoły muzycznej 2025/2026 | 1.0 | 09.05.2025 16:43 Anna Płomińska |
Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP