W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Uzyskanie (wydobycie) zaświadczenia, że zgodnie z prawem polskim można zawrzeć małżeństwo, na potrzeby małżeństwa w państwie trzecim

Gdzie załatwisz sprawę?

Wniosek możesz złożyć we właściwym terytorialnie urzędzie konsularnym RP.

W przypadku zamiaru zawarcia małżeństwa w państwie trzecim sugerujemy skorzystanie z możliwości wydobycia (a nie wydania przez konsula) zaświadczenia z polskiego urzędu stanu cywilnego. Zaświadczenia wystawionego przez konsula nie można legalizować. Natomiast zaświadczenie wystawione przez kierownika urzędu stanu cywilnego może być przedmiotem legalizacji. Dlatego jeżeli urzędnik w kraju, w którym ma zostać zawarty związek małżeński, będzie wymagał zalegalizowanego zaświadczenia, to powinno być ono wystawione przez kierownika urzędu stanu cywilnego, a nie przez konsula.

Czy musisz składać dokumenty osobiście?

Tak, dokumenty musisz złożyć osobiście.

Jak umówisz się na spotkanie?

Na spotkanie nie trzeba się umawiać, należy przyjść w godzinach urzędowania konsulatu lub należy skontaktować się z konsulem drogą e-mailową: konsulat.pretoria@msz.gov.pl.

Jakie dokumenty musisz złożyć?
  1. ważny polski paszport lub dowód osobisty,
  2. kopię dokumentu tożsamości przyszłego małżonka,
  3. wniosek o wydanie zaświadczenia,
  4. zapewnienie o braku okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa,
  5. odpis aktu urodzenia wnioskodawcy,
  6. jeżeli wnioskodawca pozostawał wcześniej w związku małżeńskim odpis aktu małżeństwa z adnotacją o jego ustaniu albo odpis aktu małżeństwa z dokumentem potwierdzającym jego ustanie,
  7. dokument potwierdzający stan cywilny przyszłego małżonka (w przypadku dokumentów obcojęzycznych wraz z tłumaczeniem dokonanym przez tłumacza przysięgłego lub konsula oraz legalizacją, o ile nic innego nie wynika z odrębnych przepisów).

 

Konsul pośredniczy w wydobyciu zaświadczeń, że zgodnie z prawem polskim można zawrzeć małżeństwo – na potrzeby małżeństw zawieranych w państwach trzecich (tj. poza Polską i poza RPA).  

W przypadku zamiaru zawarcia małżeństwa w państwie trzecim sugerujemy skorzystanie z możliwości wydobycia (a nie wydania przez konsula) przedmiotowego zaświadczenia z polskiego urzędu stanu cywilnego. Dokumenty wydane przez urzędy konsularne nie podlegają legalizacji w krajach będących stronami Europejskiej konwencji o zniesieniu wymogu legalizacji dokumentów sporządzanych przez przedstawicieli dyplomatycznych lub urzędników konsularnych, sporządzonej w Londynie dnia 7 czerwca 1968 roku (Dz.U. z 1995 roku, Nr 76, poz. 381), to w innych państwach urzędnik udzielający ślubu może odmówić ich przyjęcia. Natomiast dokumenty wystawione przez kierowników urzędów stanu cywilnego podlegają legalizacji na normalnych zasadach i po jej uzyskaniu mogą być przedstawiane w państwach trzecich, więcej: Legalizacja i Apostille dokumentu urzędowego.

Ile zapłacisz?

Opłata zgodnie z tabelą opłat konsularnych.

Jaki jest termin realizacji?

Konsul niezwłocznie przekaże Twój wniosek do wskazanego przez Ciebie kierownika urzędu stanu cywilnego.

Jak odbierzesz dokumenty?

Dokumenty należy odebrać osobiście w siedzibie konsulatu lub podczas dyżuru konsularnego.

Pamiętaj! Zaświadczenie stwierdzające, że zgodnie z prawem polskim można zawrzeć małżeństwo jest ważne sześć miesięcy od daty jego wystawienia. Jeżeli zaświadczenie utraciło ważność, całą procedurę należy powtórzyć.

Najczęściej zadawane pytania

Czy przyszły małżonek musi być obecny w czasie wizyty związanej ze złożeniem wniosku o wydanie zaświadczenia, że zgodnie z prawem polskim możemy zawrzeć związek małżeński?

Nie ma takiej potrzeby, ale treść dokumentu potwierdzającego  stan cywilny przyszłego małżonka nie powinna budzić wątpliwości i pozwalać na uzupełnienie wszystkich danych, które powinny się znaleźć na zaświadczeniu, że zgodnie z prawem polskim możecie zawrzeć związek małżeński. Dokument powinien np. pozwalać zidentyfikować płeć przyszłego małżonka.

 

{"register":{"columns":[]}}