Wprowadzenie
Instrukcje zawarte w sekcji „Korzystanie z systemu” są przeznaczone dla podmiotów podłączanych do Systemu S46 w roli Uczestnika tzn. operatora usługi kluczowej, dostawcy usług cyfrowych, podmiotu publicznego etc. Jest to dominująca liczebnie grupa użytkowników. Publikowane tutaj instrukcje nie są wprost adresowane do podmiotów krajowego systemu cyberbezpieczeństwa korzystających z Systemu S46 w innych rolach np. zespołu CSIRT, organu właściwego. W przypadku pytań dotyczących tej drugiej kategorii podmiotów, prosimy o kontakt s46-admin@nask.pl. Część instrukcji opisujących korzystanie z systemu może mieć uniwersalne zastosowanie np. zarządzanie kontami użytkowników.
W instrukcjach opisano najważniejsze elementy obsługi Systemu S46 i będą one rozbudowywane wraz z jego rozwojem i potrzebami użytkowników. Wszelkie uwagi dotyczące zawartości instrukcji prosimy kierować na adres s46-admin@nask.pl. Zachęcamy również do lektury sekcji „Pytania i odpowiedzi” dotyczącej zagadnień często poruszanych w kontaktach z użytkownikami.
Funkcje, których możesz używać w oprogramowaniu Systemu S46 są uzależnione od przyznanych ci uprawnień.
Jak zacząć?
Zakładamy, że przynajmniej jeden użytkownik z podmiotu ma już dostęp do systemu i może się do niego zalogować oraz zacząć pracę. Sposób logowania do Systemu S46 został przedstawiony w instrukcji Logowanie.
Pierwszym użytkownikiem systemu po stronie podmiotu na pewno będzie osoba, która została wskazana jako administrator przestrzeni i przeszła procedurę aktywacji dostępu i konta. Administrator przestrzeni może utworzyć konta kolejnym użytkownikom w podmiocie. Operacje tworzenia kont i nadawania im uprawnień są opisane w instrukcji Zarządzanie użytkownikami.
Kolejnym zalecanym krokiem w pracy z Systemem S46 jest zgłoszenie świadczonych usług, opisane w instrukcji Zgłoszenie usług. Ten krok pozwala na wprowadzenie charakterystyki usług, w szczególności sklasyfikowanie ich według systematyki sektorów obowiązującej w ustawie o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa, przypisanie do organu właściwego i CSIRT sektorowego.
Zgłoszenie usług kończy etap onboardingu podmiotu do Systemu S46. Możesz korzystać z jego funkcji takich jak zgłaszanie incydentów lub odbieranie ostrzeżeń i analiz technicznych. Funkcje te opisujemy w odpowiednich instrukcjach.
Nawigacja po aplikacji
Poniższy obrazek przedstawia zrzut z ekranu Systemu S46 w widoku „Obraz sytuacyjny”, który jest prezentowany po zalogowaniu. Obraz sytuacyjny jest zbiorem widgetów, w których prezentowane są informacje pochodzące z innych funkcji aplikacji. Układ widgetów może być edytowany przez administratora przestrzeni. Ten centralny widok ekranu będzie się zmieniać wraz z wyborem różnych funkcji aplikacji.
Po lewej stronie ekranu widzisz menu boczne, którego poszczególne elementy odpowiadają różnym funkcjom systemu. Podwójną strzałką w lewym dolnym rogu menu możesz zwinąć lub rozwinąć nazwy funkcji.
W górnym pasku ekranu znajdziesz od lewej:
- Skróconą nazwę podmiotu, w którego przestrzeni jesteś zalogowany (w nawiasie) oraz informację o aktualnym prezentowanym widoku.
- Nazwę twojego konta użytkownika i przypisany adres e-mail.
- Ikonę funkcji Audyt, pod którą są dostępne logi audytowe dla przestrzeni podmiotu.
- Ikonę funkcji Powiadomienia, pod którą jest dostępna lista powiadomień systemowych.
- Ikonę funkcji Ustawienia, pod którą są dostępne funkcje związane z zarządzaniem kontami użytkowników i uprawnieniami.
- Ikonę funkcji Materiały szkoleniowe, która przekierowuje do strony zawierającej takie treści.
- Ikonę Wyloguj.