W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Informacja Prezesa Urzędu z 16 czerwca 2025 r. w sprawie posiedzenia grupy koordynacyjnej CMDh w dniach 20-21 maja 2025 r.

16.06.2025

Informacja Prezesa
  1. Nitrosamines Step 3 CAPA implementation

Terminy ustalone w ramach „Call For Review” (CFR) (Step 1, 2 and 3) dla leków zawierających chemicznie syntetyzowane i biologicznie czynne substancje wprowadzane do obrotu w UE/EOG upłynęły. W przypadku odpowiedzi na etap 1 i 2 zaobserwowano wysoki wskaźnik zgodności.

Przypomina się podmiotom odpowiedzialnym o ich obowiązkach zapewnienia jakości, bezpieczeństwa i skuteczności swoich leków oraz przestrzegania wytycznych dotyczących nitrozoamin określonych przez EMA i CMDh (Questions and answers for marketing authorisation holders/applicants on the CHMP Opinion for the Article 5(3) of Regulation (EC) No 726/2004 referral on nitrosamine impurities in human medicinal products). Obejmuje to obowiązek monitorowania i ograniczania ryzyka związanego z nitrozoaminami w całym cyklu życia produktów zgodnie z artykułem 23 i załącznikiem I do dyrektywy 2001/83/WE oraz artykułem 16 rozporządzenia (WE) nr 726/2004, aby zapewnić, że produkty lecznicze są wytwarzane i kontrolowane za pomocą procesów i metod zgodnych z najnowszym stanem postępu naukowego i technicznego. Każdy podmiot odpowiedzialny, który nie powiadomił właściwego organu o wynikach oceny ryzyka dla zidentyfikowanych zanieczyszczeń nitrozoaminami, powinien to zrobić w pierwszej kolejności, w tym o wszelkich aktualizacjach poprzednich powiadomień. Wymagane szablony powiadomień z etapu 1, 2 i 3 są opisane w CMDh practical guidance for Marketing Authorisation Holders of nationally authorised products (incl. MRP/DCP) in relation to the Art. 5(3) Referral on Nitrosamines. 

W przypadku wykrycia poziomów N-nitrozoamin przekraczających AI, podmioty odpowiedzialne powinny zainicjować i wdrożyć działania wyjaśniające, korygujące i zapobiegawcze (CAPA) w dopuszczonych lekach bez żadnych opóźnień, w celu zapewnienia bezpieczeństwa pacjentów i jakości produktów. Wdrożenie CAPA i złożenie odpowiedzi CFR w kroku 3 powinno nastąpić jak najszybciej, ale maksymalnie w ciągu 3 lat od ustanowienia i opublikowania AI. Jeżeli podmiot odpowiedzialny nie będzie w stanie dostosować swojego produktu do wymogów w ciągu tego 3-letniego okresu, powinien skontaktować się z właściwymi organami i poinformować o tym, podając szczegółowe uzasadnienie i harmonogramy realizacji CAPA.

Zgodność podmiotów odpowiedzialnych z wyżej wymienionymi obowiązkami dotyczącymi nitrozoamin będzie podlegać nadzorowi rynku poprzez regularne kontrole przeprowadzane przez właściwe organy, w tym podczas inspekcji i innych działań nadzoru rynku. Organy w UE będą nadal podejmować wszelkie niezbędne środki w celu ochrony pacjentów i zapewnienia wymaganych standardów jakości leków w UE.

  1. Questions and Answers on nitrosamines

Grupa koordynacyjna we współpracy z EMA uzgodniły aktualizację wspólnego dokumentu Questions and answers for marketing authorisation holders/applicants on the CHMP Opinion for the Article 5(3) of Regulation (EC) No 726/2004 referral on nitrosamine impurities in human medicinal products. Pytania i odpowiedzi 10 i 22 zostały zaktualizowane w celu wyjaśnienia obowiązującego limitu AI dla różnych dróg podania i akceptowanego typu badania in vivo, a także podkreślenia oczekiwań dotyczących składania wniosków o zmiany w zakresie okresu ważności i warunków przechowywania, w celu spełnienia tymczasowego limitu podczas wdrażania CAPA.

Nowe pytania i odpowiedzi opublikowano na stronie internetowej EMA, a link do nich podano na stronie internetowej CMDh w sekcji „Nitrosamine impurities”.

  1. Phasing out of the Rabbit Pyrogen Test

W kontekście dyrektywy 2010/63/UE, która ustanawia środki ochrony zwierząt wykorzystywanych do celów naukowych i edukacyjnych, z ostatecznym celem zastąpienia wszystkich badań na zwierzętach metodami bez udziału zwierząt i która ustanawia zasady zastępowania, ograniczania i udoskonalania (3R), EMA opublikowała wytyczne dotyczące wycofywania testu pirogenów z udziałem królików. Następuje to po rewizji Farmakopei Europejskiej, która obejmuje wprowadzenie nowego ogólnego rozdziału, 5.1.13 Pirogenność i usunięcie odniesień do testu pirogenów z udziałem królików z 57 istniejących monografii. Nowe i zrewidowane teksty zostaną opublikowane w Suplemencie 11.8 Farmakopei Europejskiej, z datą wdrożenia 1 lipca 2025 r. W rezultacie stosowanie testu pirogenów z udziałem królików nie będzie już wymagane w żadnym tekście Farmakopei Europejskiej, a obowiązkiem wytwórców leków będzie wybór odpowiedniego testu in vitro w celu kontrolowania pirogenności ich produktu, w oparciu o ocenę ryzyka, jak opisano w nowym rozdziale ogólnym 5.1.13.

Przypominamy wnioskodawcom/właścicielom pozwolenia na dopuszczenie do obrotu, że prawo UE zawiera konkretne odniesienie do obowiązkowego charakteru monografii Farmakopei Europejskiej w dyrektywie 2001/83/WE w sprawie leków stosowanych u ludzi. Dlatego też, aby dostosować się do tych zmian, wnioskodawcy/właściciele pozwolenia na dopuszczenie do obrotu powinni usunąć test pirogenów u królików ze swoich dokumentacji będących podstawą wydania pozwolenia na dopuszczenie do obrotu i ocenić potrzebę zastąpienia metody. W tym względzie odpowiednie wytyczne zostały opublikowane przez EMA w dokumencie Question and Answer on the Removal/Replacement of the Rabbit Pyrogen Test from the Marketing Authorisation dossier. Wytyczne mają zastosowanie zarówno do produktów leczniczych stosowania u ludzi dopuszczonych do obrotu na szczeblu centralnym, jak i na szczeblu krajowym.

  1. Non-Prescription Medicinal Products Task Force

Grupa koordynacyjna z przyjemnością informuje, że Martin Huber (DE) został ponownie wybrany na stanowisko przewodniczącego grupy Non-Prescription Medicinal Products Task Force.

  1. Working Party on Pharmacovigilance Procedures Worksharing

Grupa koordynacyjna z przyjemnością informuje, że Maria Luisa Casini (IT) została ponownie wybrana na stanowisko przewodniczącej grupy Working Party on Pharmacovigilance Procedures Worksharing.

  1. EU Worksharing Articles 45 & 46 of the Paediatric Regulation – Public Assessment Reports

Grupa koordynacyjna zatwierdziła publiczny raport oceniający dla badań pediatrycznych złożonych zgodnie z artykułem 46 rozporządzenia pediatrycznego dla:

  • Bilaxtenu i powiązanych nazw (bilastyna)

Publiczny raport oceniający zostanie opublikowany na stronie internetowej CMDh w sekcji „Paediatric Regulation > Assessment reports”.

7.    CMDh positions following PSUSA procedures for nationally authorised products only
Grupa koordynacyjna, po rozpatrzeniu zaleceń i raportów oceniających PRAC, zatwierdziła przez konsensus zmiany w pozwoleniach na dopuszczenie do obrotu produktów leczniczych zawierających następujące substancje czynne:

  • diklofenak (postacie ogólnoustrojowe)
  • lewosimendan
  • sumatryptan, naproksen / sumatryptan

Dalsze informacje dotyczące wyżej wymienionych procedur PSUSA, w tym informacje dotyczące wdrożenia, zostaną opublikowane na stronie internetowej EMA.

Sporządzone na podstawie raportu dostępnego pod adresem: www.hma.eu/249.html

Prezes Urzędu Rejestracji 
Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych
i Produktów Biobójczych
/-/ Grzegorz Cessak

{"register":{"columns":[]}}