Informacja Prezesa Urzędu z dnia 28 maja 2025 roku w sprawie zasad oceny i zatwierdzania dodatkowych środków minimalizacji ryzyka w aspekcie realizacji Planu Zarządzania Ryzykiem (ang. Risk Management Plan, RMP)
28.05.2025
Niniejsza instrukcja precyzuje sposób postępowania z dodatkowymi środkami minimalizacji ryzyka (ang. additional Risk Minimisation Measure, aRMM), wynikającymi z Planu Zarządzania Ryzykiem. Dodatkowe środki minimalizacji ryzyka można podzielić na:
- narzędzia edukacyjne/porady dotyczące bezpieczeństwa (ang. educational/safety advice tools), np. wytyczne dla pacjentów lub/i pracowników ochrony zdrowia, listy kontrolne, karty i dzienniczki pacjenta;
- narzędzia kontroli minimalizacji ryzyka (ang. risk minimisation control tools), np. programy kontrolowanego dostępu, systemy kontrolowanej dystrybucji
- inne narzędzia, jeśli spełniają definicję środków minimalizacji ryzyka.
Wszystkie aRMM wymagają uzgodnienia szczegółów z Urzędem Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych (Urząd/URPL).
Sposób postępowania z komunikatami do fachowych pracowników ochrony zdrowia został opisany w odrębnej Informacji Prezesa Urzędu https://www.gov.pl/web/urpl/informacja-prezesa.
I. Warunki ogólne
Sposób i tryb przygotowania oraz uzgodnienia aRMM wynikających z Planu Zarządzania Ryzykiem określają:
- Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1235/2010 z dnia 15.12.2010 r. zmieniające – w zakresie nadzoru nad bezpieczeństwem farmakoterapii w odniesieniu do produktów leczniczych stosowanych u ludzi - Rozporządzenie (WE) nr 726/2004 ustanawiające wspólnotowe procedury wydawania pozwoleń dla produktów leczniczych stosowanych u ludzi i do celów weterynaryjnych i nadzoru nad nimi oraz ustanawiające Europejską Agencję Leków i rozporządzenie (WE) nr 1394/2007 w sprawie produktów leczniczych terapii zaawansowanej z późn. zm.);
- Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2001/83/WE z dn. 6.11.2001 r. w sprawie wspólnotowego kodeksu odnoszącego się do produktów leczniczych stosowanych u ludzi z późn. zm.;
- Rozporządzenie wykonawcze Komisji (EU) 520/2012 z dn. 19.06.2012 r. – w sprawie działań związanych z nadzorem nad bezpieczeństwem farmakoterapii, o których mowa w rozporządzeniu (WE) nr 726/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady i w dyrektywie 2001/83/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z późn. zm.;
- Wytyczne ”Guidelines on Good Pharmacovigilance Practices (GVP)” w aktualnie obowiązującej wersji:
- Module V – Risk Management System;
- Module XVI - Risk Minimization Measures;
- Module XVI Addendum II
- Methods for evaluating effectiveness of risk minimisation measures;
- Ustawa z dnia 6 września 2001 r. Prawo farmaceutyczne z późn. zm.;
- Odpowiednie zalecenia i/lub warunki zawarte lub wynikające z treści pozwoleń na dopuszczenie do obrotu i oceny bezpieczeństwa farmakoterapii;
- Opis systemu nadzoru nad bezpieczeństwem stosowania produktów leczniczych podmiotu odpowiedzialnego (jeśli dotyczy);
- Dokument “CMDh position paper on the use of Mobile scanning and other technologies to be included in labelling and PL in order to provide information about the medicinal product”;
- Inne zalecenia wynikające z decyzji Komisji Europejskiej lub ze stanowiska Grupy Koordynacyjnej ds. Procedur Wzajemnego Uznania i Zdecentralizowanej dla produktów leczniczych stosowanych u ludzi (CMDh).
II. Procedura zatwierdzania aRMM
- Nowe lub zaktualizowane aRMM wynikające z Planu Zarządzania Ryzykiem przedstawione przez podmiot odpowiedzialny lub jego przedstawiciela są oceniane przez Departament Monitorowania Niepożądanych Działań Produktów Leczniczych (DML) przed wprowadzeniem produktu leczniczego do obrotu lub zgodnie z warunkami ogólnymi wymienionymi w punkcie I. Dotyczy to również aRMM, które podmiot odpowiedzialny lub jego przedstawiciel planuje przygotować i dystrybuować w wersji elektronicznej.
- W przypadku, gdy podmiot odpowiedzialny lub jego przedstawiciel nie wprowadza do obrotu produktu leczniczego, dla którego wydano zalecenie przygotowania aRMM, nie jest zobowiązany do ich dystrybucji oraz informowania o tym Prezesa Urzędu.
- DML ocenia również sposób i zakres dystrybucji narzędzi edukacyjnych zgodnie z warunkami ogólnymi wymienionymi w punkcie I.
- DML w porozumieniu z podmiotem odpowiedzialnym lub jego przedstawicielem, dostosowuje treść narzędzi edukacyjnych/porad dotyczących bezpieczeństwa do zapisów zawartych w Planie Zarządzania Ryzykiem (RMP), aktualnych druków informacyjnych, wytycznych odpowiednich towarzystw naukowych lub innych zaleceń i przepisów prawa.
- Prezes Urzędu zatwierdza treść narzędzi edukacyjnych/porad dotyczących bezpieczeństwa oraz sposób i zakres ich dystrybucji, w tym w wersji elektronicznej.
- W przypadkach dopuszczenia do obrotu produktu leczniczego bez konieczności uzyskania pozwolenia na dopuszczenie do obrotu w Polsce i wymagającego zgody Ministra Zdrowia na jego sprowadzenie (art. 4 ustawy Prawo farmaceutyczne), podmiot odpowiedzialny informuje Urząd o aRMM wymaganych w kraju importu, celem uzgodnienia dalszego postępowania na terytorium Polski.
- W przypadku planowania wprowadzenia do obrotu pojedynczych opakowań produktu leczniczego, dla którego wymagane są aRMM, Urząd rozpatrzy każdą sprawę indywidualnie, uwzględniając specyfikę sytuacji.
- W przypadku konieczności przygotowania aRMM dla produktu generycznego, ich treść oraz narzędzia i sposoby minimalizacji ryzyka należy zharmonizować z analogiczną treścią oraz narzędziami i sposobami minimalizacji ryzyka dotyczącymi właściwego produktu referencyjnego.
- W przypadku konieczności przygotowania aRMM dla produktu posiadającego pozwolenie na import równoległy, narzędzia, ich treść oraz sposób dystrybucji importer równoległy każdorazowo powinien uzgodnić z Urzędem.
- W przypadku narzędzia edukacyjnego/porady dotyczącej bezpieczeństwa, stanowiących część druków informacyjnych (np. ulotki dla pacjenta), podmiot odpowiedzialny lub jego przedstawiciel najpierw składa narzędzie edukacyjne/poradę dotyczącą bezpieczeństwa do akceptacji DML (dotyczy produktów zarejestrowanych w procedurze narodowej lub MRP/DCP). Po zatwierdzeniu narzędzia edukacyjnego/porady dotyczącej bezpieczeństwa, DML przekazuje informację o ich zaakceptowaniu do podmiotu odpowiedzialnego oraz departamentu URPL koordynującego daną procedurę. W przypadku produktów dopuszczonych w procedurze zcentralizowanej podmiot odpowiedzialny informuje DML o zatwierdzonych drukach informacyjnych zawierających narzędzia edukacyjne/poradę dotyczącą bezpieczeństwa.
- Przygotowując aRMM podmiot odpowiedzialny lub jego przedstawiciel powinien upewnić się, że:
- Treść narzędzia edukacyjnego jest zgodna z aktualną Charakterystyką Produktu Leczniczego (ChPL) i zatwierdzonym RMP.
- Narzędzie edukacyjne nie zawiera treści ani elementów promocyjnych.
- Dodatkowe informacje, np. ilustracje zawarte w narzędziach edukacyjnych, są dozwolone pod warunkiem, że zostały zaakceptowane przez Urząd.
- Podmiot odpowiedzialny lub jego przedstawiciel przekazuje do Prezesa Urzędu drogą elektroniczną na adres: dml@urpl.gov.pl [1], następujące dokumenty:
- podpisany list przewodni do Urzędu zawierający co najmniej:
- uzasadnienie dystrybucji wraz z informacją o opinii lub decyzji organu wskazującej na konieczność jej przeprowadzenia – o ile taka została wydana
- propozycję lokalnego planu dystrybucji zawierającego:
- nazwy grup docelowych, do których skierowane są narzędzia edukacyjne/porada dotycząca bezpieczeństwa,
- opis sposobu dystrybucji,
- planowany termin dystrybucji
- propozycję pisma przewodniego/ wiadomości e-mailowej do grupy docelowej
- dane kontaktowe osoby reprezentującej podmiot odpowiedzialny
- zatwierdzoną treść aRMM w wersji angielskiej, jeśli dotyczy
- proponowaną treść aRMM w wersji polskiej (w przypadku aktualizacji dokumentów należy załączyć pliki w wersji ‘czystej’ i ‘śledź zmiany’ oraz w formie graficznej, jeśli możliwe)
- potwierdzenie przeprowadzenia testu czytelności narzędzi edukacyjnych oraz przedstawienie jego wyników — na wniosek URPL, w uzgodnionym terminie — o ile DML zaleci wykonanie takiego badania zgodnie z wytycznymi GVP.
- w przypadku narzędzi edukacyjnych udostępnianych za pomocą platform cyfrowych należy przedłożyć dodatkowo:
- treść narzędzi edukacyjnych w formacie pliku MS Word przygotowanych do udostępnienia poprzez platformę cyfrową
- link do wersji demonstracyjnej na platformie cyfrowej i/lub zrzuty z ekranu przedstawiające zawartość narzędzia,
- propozycję poziomu dostępu/kontroli dostępu do treści narzędzi edukacyjnych w wersji elektronicznej, udostępnianych poprzez platformę cyfrową w zależności od proponowanych grup odbiorców.
- podpisany list przewodni do Urzędu zawierający co najmniej:
- W przypadku braku uwag, DML w ciągu 4 tygodni od daty złożenia dokumentów informuje drogą elektroniczną podmiot odpowiedzialny lub jego przedstawiciela o zatwierdzeniu przez Prezesa Urzędu aRMM, w tym treści narzędzi edukacyjnych/porad dotyczących bezpieczeństwa i sposobu ich dystrybucji, co jest równoznaczne z możliwością rozpoczęcia ich dystrybucji wg zatwierdzonego trybu.
- W przypadku konieczności dokonania zmian w opisie aRMM i/lub w treści narzędzi edukacyjnych/porad dotyczących bezpieczeństwa i/lub sposobu ich dystrybucji, DML w ciągu 4 tygodni od daty złożenia dokumentów przekazuje drogą elektroniczną podmiotowi odpowiedzialnemu lub jego przedstawicielowi pierwszą korektę.
- W przypadku aRMM wymagających specjalistycznej oceny termin ten może ulec wydłużeniu do 8 tygodni, o czym DML informuje podmiot odpowiedzialny lub jego przedstawiciela co najmniej na tydzień przed upływem terminu oceny.
- Podmiot odpowiedzialny lub jego przedstawiciel odnosi się do komentarzy DML i drogą elektroniczną dostarcza poprawione dokumenty do ponownej oceny nie później niż w ciągu 4 tygodni.
- DML dokonuje weryfikacji poprawionych dokumentów w ciągu 2 tygodni od dnia ich otrzymania i informuje drogą elektroniczną podmiot odpowiedzialny lub jego przedstawiciela o rezultacie oceny.
- W przypadku konieczności kolejnych korekt, stosuje się powyższy schemat postępowania.
- W okolicznościach wymagających szczególnych wyjaśnień i/lub uzgodnień podmiot odpowiedzialny lub jego przedstawiciel wnioskuje o spotkanie z przedstawicielami Urzędu.
- Po przekazaniu przez podmiot odpowiedzialny lub jego przedstawiciela ostatecznej wersji aRMM / treści narzędzi edukacyjnych/porad dotyczących bezpieczeństwa w wersji ‘czystej’ i ‘śledź zmiany’ oraz w formie graficznej (jeśli możliwe), DML potwierdza elektronicznie zatwierdzenie ich treści oraz sposobu dystrybucji narzędzi edukacyjnych.
- Kolejne wersje aRMM są aktualizowane w terminach i/lub zakresach zgodnych z decyzjami lub zaleceniami odpowiednich organów. Jeśli takie terminy i/lub zakresy nie zostały ustalone, postępowanie dotyczące weryfikacji tych wersji dokumentów przebiega zgodnie ze schematem opisanym poniżej:
- w przypadku obszernych zmian – stosuje się procedurę taką jak w przypadku zatwierdzenia nowych aRMM.
- w pozostałych przypadkach podmiot odpowiedzialny lub jego przedstawiciel przesyła drogą elektroniczną do Urzędu komplet dokumentów z zaznaczonymi zmianami; DML dokonuje weryfikacji zaktualizowanych dokumentów w ciągu 2 tygodni i informuje drogą elektroniczną podmiot odpowiedzialny lub jego przedstawiciela o rezultacie oceny.
- W przypadku narzędzi edukacyjnych w wersji elektronicznej udostępnianej poprzez platformę cyfrową, aktualizacje należy przeprowadzać równolegle z uaktualnieniami narzędzi edukacyjnych/poradami dotyczącymi bezpieczeństwa w innych formatach w celu zapewnienia ich zgodności.
- W przypadku wymogu złożenia narzędzi kontroli minimalizacji ryzyka w postaci systemu kontrolowanej dystrybucji i/lub programu kontrolowanego dostępu, podmiot odpowiedzialny składa dodatkowo opis systemu w języku angielskim i/lub polskim wraz z dokumentacją niezbędną do zapewnienia kontroli.
- W przypadku konieczności aktualizacji aRMM w związku ze zmianami administracyjnymi wpływającymi na treść aRMM (np. zmiana podmiotu odpowiedzialnego, adresu, adresu do zgłaszania działań niepożądanych itp.), podmiot odpowiedzialny zobowiązany jest każdorazowo do złożenia aktualizacji aRMM i uzyskania akceptacji Urzędu.
III. Zasady dystrybucji narzędzi edukacyjnych
- Sposób i zakres dystrybucji powinny być indywidualnie dostosowane do warunków systemu ochrony zdrowia, specyfiki produktu, zagrożeń z nim związanych, grupy odbiorców (np. wieku pacjentów).
- Przykłady możliwych sposobów dystrybucji zatwierdzonych przez Urząd:
- wysyłkowo (np. poczta tradycyjna, poczta elektroniczna, kurier),
- przez przedstawicieli medycznych działających na rzecz podmiotu odpowiedzialnego lub przedstawiciela podmiotu odpowiedzialnego,
- poprzez Izby Aptekarskie. W uzasadnionych przypadkach taki wniosek może być przekazany do Izb Aptekarskich przez Prezesa Urzędu,
- publikacja na stronie internetowej podmiotu odpowiedzialnego lub jego przedstawiciela,
- publikacja na stronie internetowej Urzędu, w repozytorium Rejestru Produktów Leczniczych,
- udostępnienie poprzez platformę cyfrową,
- narzędzia edukacyjne/porady dotyczące bezpieczeństwa w formie video lub audio dostępne na życzenie.
Zalecane jest, aby podmiot odpowiedzialny lub jego przedstawiciel wykorzystał jak najwięcej sposobów dystrybucji narzędzi edukacyjnych, tak aby zapewnić jak najskuteczniejszą dystrybucję.
- Koperta/ tytuł wiadomości e-mail/ nagłówek pisma przewodniego lub wiadomości e-mail do grupy docelowej będą opatrzone napisem: „Ważna informacja o bezpieczeństwie leku zatwierdzona przez Prezesa Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych” oraz logo dedykowanym aRMM lub w wersji skróconej w przypadku tytułu wiadomości e-mail: „Ważna informacja o bezpieczeństwie leku zatwierdzona przez Prezesa URPL”.
- Podmiot odpowiedzialny może zapewnić dostęp do narzędzi edukacyjnych za pośrednictwem kodu QR. Podmiot odpowiedzialny przekazuje wówczas informację dotyczącą umieszczenia kodu QR oraz kod QR wraz z odpowiednim linkiem do zatwierdzenia przez Urząd. Zasady dotyczące QR kodów opisane są w odpowiedniej wytycznej CMDh (pkt. I. 8).
- Narzędzie, za pomocą którego udostępniane są informacje w wersji elektronicznej, może uwzględniać dodatkowe funkcje, np. test wiedzy, prośbę o informację zwrotną/ opinię w materiale elektronicznym lub narzędzia oceny skuteczności, pod warunkiem, że zostały one zaakceptowane przez Prezesa Urzędu.
- Dystrybucja zatwierdzonych narzędzi edukacyjnych/porad dotyczących bezpieczeństwa przeprowadzana jest do wszystkich lub wybranych i uzgodnionych z DML, niżej wymienionych odbiorców:
- Konsultantów Krajowych w danych dziedzinach terapeutycznych;
- Konsultantów Wojewódzkich w danych dziedzinach terapeutycznych;
- Organizacji zawodowych zrzeszających fachowych pracowników ochrony zdrowia (takich jak: Izby Lekarskie, Izby Aptekarskie, Izby Pielęgniarskie, itp.);
- Towarzystw naukowych w danych dziedzinach terapeutycznych;
- Stowarzyszeń Pacjentów w danych dziedzinach terapeutycznych;
- Kierowników odpowiednich Oddziałów, Klinik/Ośrodków, Aptek szpitalnych;
- Lekarzy określonych specjalizacji i/lub farmaceutów, i/lub przedstawicieli innych zawodów medycznych.
- Zalecane jest dołączenie do przesyłki/ wiadomości e-mailowej kierowanej do grupy docelowej, listu przewodniego zawierającego informacje o przyczynach przygotowania narzędzi edukacyjnych/porad dotyczących bezpieczeństwa i sposobie dostępu do nich, jeżeli dotyczy.
- Po zaakceptowaniu zmiany w narzędziach edukacyjnych termin rozpoczęcia dystrybucji aRMM powinien być ustalony z Urzędem w trakcie oceny narzędzi edukacyjnych.
- Dystrybucja narzędzi edukacyjnych do fachowych pracowników ochrony zdrowia nie może być związana z działaniami promocyjnymi.
- Sposób, zakres i realizację dystrybucji należy odpowiednio udokumentować (np. raport firmy zewnętrznej potwierdzający skuteczność dostarczenia) w wewnętrznej dokumentacji podmiotu odpowiedzialnego.
- Urząd nie wymaga przekazania potwierdzenia zakończenia dystrybucji i/lub wznowienia dystrybucji przez podmiot odpowiedzialny lub jego przedstawiciela.
- Dystrybucja prowadzona jest przez podmiot odpowiedzialny zgodnie z uzgodnionym planem lub do czasu usunięcia z RMP przedmiotowego zapisu.
- W przypadku stałego zaprzestania wprowadzania produktu leczniczego do obrotu podmiot odpowiedzialny zapewnia ciągłość dystrybucji narzędzi edukacyjnych do czasu wygaśnięcia terminu ważności leku.
- Dla produktów generycznych w uzasadnionych przypadkach Urząd zachęca do przeprowadzenia przez podmioty odpowiedzialne wspólnej dystrybucji aRMM.
W kwestiach szczegółowych nieujętych w niniejszej informacji, zastosowanie mają obowiązujące akty prawne, wytyczne GVP i zasady zgodne z realizacją celów systemu nadzoru nad bezpieczeństwem farmakoterapii.
Prezes Urzędu Rejestracji
Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych
i Produktów Biobójczych
/-/ Grzegorz Cessak