W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Kędzierzyn-Koźle: zakończył się remont śluz na Kanale Gliwickim

14.06.2021

Modernizacja na stopniach wodnych Sławięcice oraz Nowa Wieś kosztowały 70 mln złotych. Dziś po blisko czterech latach, śluzy zyskały nowy blask.

Na zdjęciu śluza w m. Sławięcice w pow. kędzierzyńsko-kozielskim. Na pierwszym planie widać wielkie, brązowe i metalowe drzwi - to część śluzy. Powyżej nich widać taflę wody. W tle zieleń.

Gdyby nie szeroko zakrojone prace modernizacyjne dziś ulegałby dekapitalizacji. Nie remontowany gruntownie w takiej skali przez minionych ponad 80 lat padł ofiarą nawracających usterek i awarii. Wystarczy powiedzieć, że jedna z komór śluzy w gliwickich Łabędach przez blisko ćwierć wieku nie była użytkowana z powodu uszkodzenia i braki możliwości naprawy. Kanał Gliwicki – bo o nim mowa, dziś odzyskał dawną świetność, a administrator szlaku zyskał pewność co do bezpieczeństwa drogi wodnej dla załóg jednostek pływających i obsługi obiektów hydrotechnicznych.

 

Z okazji ukończenia inwestycji pn. „Modernizacja śluz odrzańskich na Kanale Gliwickim, na odcinku w zarządzie RZGW Gliwice - przystosowanie do III klasy drogi wodnej - etap II", obejmującej modernizację śluz Sławięcice i Nowa Wieś, 14 czerwca br., odbyła się uroczysta konferencja połączona z możliwością zwiedzania obiektu. W spotkaniu na śluzie Sławięcice, znajdującej się na odcinku Kanału Gliwickiego na terenie gminy Kędzierzyn, udział wzięli m.in. dyrektor przedstawicielstwa Regionalnego Komisji Europejskiej w Polsce – Jacek Wasik, dyrektor Departamentu Gospodarki Wodnej i Żeglugi Śródlądowej Ministerstwa Infrastruktury Monika Niemiec-Butryn, wojewoda opolski Sławomir Kłosowski, parlamentarzyści z regionu, prezes Wód Polskich Przemysław Daca, dyrektor RZGW w Gliwicach Mirosław Kurz, przedstawiciele wykonawcy – firmy SKANSKA S.A. oraz wielu znakomitych gości.

 

W trakcie konferencji, stanowiącej uroczyste zakończenie projektu, zaprezentowano założenia i przebieg prac modernizacyjnych, realizowanych w ramach jego drugiego etapu.

Kanał Gliwicki prowadzi z Gliwic do Koźla. Różnicę ok. 40 metrów wysokości między miastami niweluje sześć stopni wodnych. Wybudowane w latach 30. XX wieku praktycznie nie przechodziły większych remontów aż do minionej dekady, kiedy to rozpoczęto modernizacje śluz.

Przede wszystkim przebudowano odcinki awanportów (najdalej wysunięta część śluzy) i komory do śluzowania. Zrekonstruowano także betonowe ściany i dno. Wyremontowano również podziemne i nadziemne części budynku sterowni. Zamontowano też nowe wrota o wadze 360 ton.

- Patrząc na Kanał Gliwicki i jego zmodernizowane śluzy jestem pewien, że dobra współpraca administracji rządowej, samorządu, służb odpowiedzialnych za utrzymanie dróg wodnych, systemowe wykorzystywanie środków inwestycyjnych świadczą o potencjale wodnych autostrad i dowodzą sukcesywnej realizacji postawionych sobie zamierzeń. - podkreślił prezes Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie Przemysław Daca.

 

- Od 1989 roku właściwie to pierwsze tak wielkie nakłady na przywrócenie sprawności obiektom hydrotechnicznym w województwie opolskim. Modernizacja wszystkich 6 obiektów na Kanale Gliwickim łączących go z Odrą kosztowała 250 milionów złotych. Ten drugi etap modernizacji dwóch śluz w Sławięcicach i w Nowej Wsi kosztował blisko 70 milionów złotych – wyjaśniał wojewoda opolski Sławomir Kłosowski.

 

Więcej na temat inwestycji na obu śluzach na stronie PGW WP RZGW GLIWICE

Zdjęcia (2)

{"register":{"columns":[]}}