W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Rekompensaty z tytułu pozostawienia nieruchomości poza obecnymi granicami Rzeczypospolitej Polskiej - mienie zabużańskie

Co chcę załatwić

Potwierdzenie prawa do rekompensaty z tytułu pozostawienia nieruchomości poza obecnymi granicami Rzeczypospolitej Polskiej

Kogo dotyczy ?

Osoby lub spadkobiercy osób, które w wyniku wypędzenia z byłego terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub jego opuszczenia w związku z wojną rozpoczętą w 1939 r. pozostawiły na Kresach Wschodnich nieruchomość stanowiącą ich własność

Prawo to potwierdza wojewoda na wniosek złożony do dnia 31 grudnia 2008 roku

Natomiast osoby, które posiadają już zaświadczenia lub decyzje potwierdzające prawo do rekompensaty wydane na podstawie odrębnych przepisów i nie zrealizowały prawa do rekompensaty, występują do wojewody z wnioskiem o ujawnienie w rejestrze, wybranej formy realizacji prawa do rekompensaty.

Co przygotować ?

  • dowody potwierdzające pozostawienie nieruchomości (np. opis mienia, orzeczenie Państwowego Urzędu Repatriacyjnego),
  • dowody potwierdzające obywatelstwo polskie właściciela nieruchomości na 1 września 1939 r. oraz okoliczności opuszczenia byłego terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (np. karta ewakuacyjna),
  • dowody miejsc zamieszkania właściciela i jego wszystkich spadkobierców (np. zaświadczenia z właściwych urzędów gmin),
  • dowody potwierdzające obywatelstwo polskie wnioskodawcy (dowód osobisty, paszport lub poświadczenie obywatelstwa polskiego),
  • oświadczenie o dotychczasowym stanie realizacji prawa do rekompensaty,
  • w przypadku częściowej realizacji prawa do rekompensaty – dowody potwierdzające nabycie nieruchomości.

Po potwierdzeniu w drodze postanowienia spełnienia przesłanek umożliwiających potwierdzenie prawa do rekompensaty wniosek należy uzupełnić o: 

  • oświadczenie o wybranej formie rekompensaty,
  • operat szacunkowy sporządzony przez rzeczoznawcę majątkowego określający wartość pozostawionej nieruchomości,
  • a w przypadku częściowej realizacji prawa do rekompensaty przed 1.01.1998 r. także operat szacunkowy sporządzony przez rzeczoznawcę majątkowego określający wartość nieruchomości nabytej w ramach częściowej realizacji prawa do rekompensaty.

Termin załatwienia sprawy

Wnioski należało składać w terminie do 31 grudnia 2008 r.

W przypadku gdy wniosek jest niekompletny wojewoda wzywa wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 6 miesięcy.

Jak się odwołać ?

Odwołanie składa się do Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji, za pośrednictwem Wojewody, w terminie 14 dni od daty otrzymania decyzji.

Informacje dodatkowe

Miejsce składania dokumentów Kancelaria Ogólna Opolskiego Urzędu Wojewódzkiego

Telefony kontaktowe 77 45-24-231,  77 45-24-368, 77 45-24-504

Podstawa prawna

art. 5 ust. 3 pkt 1-4 ustawy z dnia 8 lipca 2005 r. o realizacji prawa do rekompensaty z tytułu pozostawienia nieruchomości poza obecnymi granicami Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2017 r. poz.2097)

Link do usługi Pismo ogólne do podmiotu publicznego na platformie ePUAP

Materiały

oświadczenie świadka odnośnie nieruchomości pozostawionej
oświadczenie​_świadka​_odnośnie​_nieruchomości​_pozostawionej.doc 0.03MB
oświadczenie o miejscach zamieszkania
oświadczenie​_o​_miejscach​_zamieszkania.doc 0.03MB
Oświadczenie o stanie realizacji prawa do rekompensaty
oświadczenie​_o​_stanie​_realizacji.doc 0.03MB
Oświadczenie o wskazaniu wybranej formy rekompensaty
oświadczenie​_o​_wskazaniu​_osoby​_uprawnionej.doc 0.03MB
Oświadczenie o wyborze formy rekompensaty
oświadczenie​_o​_wyborze​_formy.doc 0.03MB
{"register":{"columns":[]}}