W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Debata o zmianach w podstawie programowej

11.04.2025

„Jakich zmian wymagają podstawy mojego przedmiotu, aby w pełni realizowały założenia profilu absolwenta?". To hasło debaty, którą w Podlaskim Urzędzie Wojewódzkim zorganizowało Ministerstwo Edukacji Narodowej wraz z białostockim Kuratorium Oświaty. Wydarzenie było częścią ogólnopolskich konsultacji prowadzonych przez resort we współpracy z Instytutem Badań Edukacyjnych, w związku z planowaną reformą programową. W debacie wzięli udział wiceminister Katarzyna Lubnauer i wojewoda Jacek Brzozowski.

Debata "Jakich zmian wymagają podstawy mojego przedmiotu, aby w pełni realizowały założenia profilu absolwenta?"

Celem debaty było zaangażowanie środowiska nauczycielskiego w proces reformy edukacji oraz wymiana doświadczeń i opinii na temat koniecznych zmian w zakresie poszczególnych przedmiotów. W sali konferencyjnej zasiedli pracownicy Kuratorium Oświaty w Białymstoku, dyrektorzy szkół i nauczyciele z województwa podlaskiego - w sumie 290 osób. Wszystkich przywitała podlaska kurator oświaty Agnieszka Krokos-Janczyło.

- Liczę na to, że to spotkanie będzie faktycznie rozmową, w którą zaangażowane będą obie strony. To nauczyciele najlepiej wiedzą, co uczniom dziś sprawia trudność, z czego można zrezygnować, co zmienić, a co jest w programie nauczania niezbędne - mówił na wstępie wojewoda podlaski.

W swoim wystąpieniu wiceministra Katarzyna Lubnauer zwróciła uwagę na konieczność dostosowania podstaw programowych do współczesnych wyzwań edukacyjnych oraz wskazała na kierunki zmian, których celem jest zwiększenie efektywności i nowoczesności kształcenia.
 
- Różnice między pokoleniami w ostatnim czasie przyspieszają. Młode pokolenie dzieci, które jest teraz w szkole podstawowej, inaczej spędza dzieciństwo, inaczej się rozwija i ma inne zainteresowania. Powoli dochodzimy do sytuacji, że całe życie towarzyskie i rozrywkowe koncentruje się wokół ekranu - dlatego szkoła musi się zmieniać - mówiła wiceministra.
 
- Szkoła musi utrzymywać wysoki poziom wiedzy wśród młodych ludzi, rozwijać kompetencje osobiste i społeczne, budować sprawczość, a także być ciekawa i praktyczna - dodała.
 

Uczestnicy spotkania poznali założenia nowej reformy programowej, w tym:

  • odchudzenie podstawy programowej poprzez ograniczenie nadmiaru treści;
  • wprowadzenie nowych przedmiotów: edukacji obywatelskiej (zastępującej HiT) oraz edukacji zdrowotnej – planowane od roku szkolnego 2025/2026;
  • integracja treści klimatycznych w ramach przedmiotów przyrodniczych i humanistycznych;
  • wprowadzenie przedmiotu „przyroda” w klasach V–VI jako interdyscyplinarnego ujęcia zagadnień z biologii, chemii, fizyki i geografii.

Zdjęcia (6)

{"register":{"columns":[]}}