W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Ekspresowo na Litwę - kolejna część trasy Via Baltica oddana do użytku

22.12.2022

Kierowcy mogą już korzystać z 24-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S61 Suwałki - Budzisko (granica polsko-litewska). Oddany do ruchu w czwartek (22.12) fragment został zrealizowany w ramach międzynarodowego szlaku transportowego Via Baltica. W wydarzeniu wzięli udział m.in. minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, litewski minister transportu i komunikacji Marius Skuodis, a także wojewoda podlaski Bohdan Paszkowski.

Ekspresowo na Litwę - kolejna część trasy Via Baltica oddana do użytku

Przykład determinacji

Polski odcinek międzynarodowego szlaku transportowego, łączącego nasz kraj z państwami bałtyckimi, został już doprowadzony do polsko-litewskiej granicy w Budzisku. Via Baltica, bo jej częścią jest droga ekspresowa S61 Suwałki - Budzisko, to przykład determinacji obecnego rządu, a także dobrej współpracy z naszymi sąsiadami. Litwa także dostrzegła, że Via Baltica jest szczególnie istotna dla rozwoju gospodarczego naszego regionu Europy i intensywnie pracuje nad realizacją swojego odcinka tej trasy – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. 

W ramach budowy S61 Suwałki - Budzisko powstała dwujezdniowa droga ekspresowa o długości 24,2 km. Nawierzchnia nowej drogi została wykonana z betonu cementowego i przystosowana do obciążenia 11,5 tony/oś. Na oddanym do ruchu odcinku wybudowane zostały dwa węzły: Suwałki Północ i Szypliszki oraz dwie pary Miejsc Obsługi Podróżnych: Żubryn Wschód i Zachód oraz Budzisko Wschód i Zachód.

W ciągu nowej trasy wybudowano 34 obiekty inżynierskie: mosty, wiadukty, estakady i przejścia dla zwierząt. Przebudowane zostały drogi powiatowe i wojewódzka krzyżujące się z drogą ekspresową. Oprócz jezdni głównych, w ramach inwestycji wykonana została sieć dróg dojazdowych obsługujących tereny przyległe.

Dofinansowanie unijne z CEF

Odcinek S61 Suwałki - Budzisko jest realizowany w systemie Projektuj i buduj. Umowa z wykonawcą - firmą Budimex - opiewa na ok. 1,04 mld zł. Inwestycja jest dofinansowana ze środków unijnych w ramach Instrumentu „Łącząc Europę” (ang. Connecting Europe Facility - CEF). Łączna kwota dofinansowania dla odcinka S61 obwodnica Szczuczyna - granica państwa wynosi ok. 1,6 mld zł.

- Biorąc pod uwagę rosyjską agresję przeciwko Ukrainie, Via Baltica ma jeszcze większe znaczenie we wspieraniu mobilności wojskowej. Droga S61 jest częścią transeuropejskiej sieci transportowej łączącej Polskę z krajami bałtyckimi i zapewnia ciągłość Korytarza Sieci Bazowej Morze Północne – Bałtyk pomiędzy dwoma najbliższymi węzłami miejskimi po obu stronach polsko-litewskiej granicy. Modernizacja tego ważnego odcinka drogi przyczyni się również do ożywienia przewozów towarowych i pasażerskich, w regionie i poza nim, przy jednoczesnej poprawie bezpieczeństwa transportu drogowego i skróceniu czasu przejazdu – powiedział Olivier Silla - dyrektor w Agencji Wykonawczej Komisji Europejskiej ds. Klimatu, Środowiska i Infrastruktury (CINEA).

Via Baltica - inwestycja o znaczeniu europejskim

Via Baltica to międzynarodowy korytarz transportowy łączący kraje bałtyckie (Litwa, Łotwa, Estonia) z państwami Europy Zachodniej. W Polsce kluczowym fragmentem tego szlaku jest droga ekspresowa S61, która docelowo będzie mieć około 220 km długości i będzie się rozpoczynać od węzła Ostrów Mazowiecka Północ na drodze ekspresowej S8 aż do Budziska.

- W tym roku udostępniliśmy kierowcom ponad 47 km trasy Via Baltica. To dzisiejszy odcinek i oddany we wrześniu ponad 23-kilometrowy fragment Szczuczyn - Ełk Południe. Kolejne trzy odcinki Via Baltica o łącznej długości 55 km są w realizacji. W przyszłym roku ukończymy znaczą ich część, bo ponad 42 kilometry. Planujemy, że 2024 roku kierowcy przejadą już całą Via Batlicą na terenie Polski - powiedział Tomasz Żuchowski - szef GDDKiA.

W przyszłym roku GDDKiA udostępni kierowcom blisko 23 km pomiędzy węzłami Ełk Południe i Kalinowo (woj. warmińsko - mazurskie) oraz ok. 19,5 km od węzła Ostrów Mazowiecka Północ (na S8) do węzła Śniadowo (na styku woj. mazowieckiego i podlaskiego). Udostępniony zostanie również węzeł Łomża Zachód, a tym samym ok. 7 km trasy od węzła Łomża Południe.

Na podst. Ministerstwo Infrastruktury i GDDKiA

Zdjęcia (12)

{"register":{"columns":[]}}