W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Kolejny fragment S61 Via Baltica oddany do użytku. Premier zapowiada Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych 2030

09.08.2021

W poniedziałek (09.08) premier Mateusz Morawiecki uroczyście otworzył prawie 35-kilometrowy fragment dwujezdniowej drogi ekspresowej S61, od węzła Kolno poprzez drugą jezdnię obwodnicy Stawisk i dalszy nowy odcinek do obwodnicy Szczuczyna. Przy okazji tego wydarzenia Prezes Rady Ministrów zapowiedział Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych 2030, dzięki któremu w całej Polsce powstaną drogi szybkiego ruchu o długości ponad 8 tys. km. W krótkiej wizycie Szefa rządu w Podlaskiem wziął udział wojewoda podlaski Bohdan Paszkowski.

Premier otworzył kolejny fragment S61 Via Baltica

Prawie 35 km nowej drogi ekspresowej to kolejny fragment międzynarodowego korytarza transportowego via Baltica (po odcinku Śniadowo - Łomża Południe) przekazany w tym roku kierowcom do użytkowania. Odcinki wraz z ukończoną w ubiegłym roku drugą jezdnią obwodnicy Szczuczyna oraz fragmentem obwodnicy Stawisk tworzą około 44-kilometrowy fragment S61.

- Nowa droga zapewni mieszkańcom Polski, mieszkańcom dawnego woj. łomżyńskiego, ale i dawnego woj. suwalskiego, jak najlepsze warunki do przyciągania turystów i przedsiębiorców - polskich i zagranicznych. Do tego są potrzebne takie drogi. (...) Chciałem podziękować wszystkim wykonawcom, polskim budowlańcom, polskim inżynierom, bo to wasza ciężka praca sprawia, że o czasie oddajemy te drogi. A czasami nawet przed czasem. Bardzo mnie to cieszy - mówił na konferencji prasowej premier Mateusz Morawiecki.

 

Via Baltica

Realizacja obu odcinków ruszyła w tym samym czasie. Umowy zostały podpisane 31 października 2017 r. Po okresie prac projektowych i uzyskaniu decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) wykonawcy przystąpili do prac w terenie. 

Na odcinku Stawiski – Szczuczyn, gdzie wykonawcą była firma Budimex, roboty rozpoczęły się 3 września 2019 r., a 1 października 2019 r. na odcinku budowanym przez Strabag, od węzła Kolno do Stawisk. Po dwóch latach prac budowlanych oba fragmenty S61 zostały udostępnione do ruchu, dzięki czemu kierowcy mogą już bez przeszkód korzystać z wszystkich parametrów drogi ekspresowej.

- Sukcesywnie oddajemy do użytku kolejne fragmenty drogi S61, będącej kluczowym elementem międzynarodowego korytarza transportowego via Baltica, jednego z najważniejszych szlaków tranzytowych łączących kraje nadbałtyckie z siecią dróg szybkiego ruchu w Polsce. Ta droga otworzy komunikacyjnie region, skróci czas przejazdu i podniesie poziom bezpieczeństwa na drodze - powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Oba oddane do ruchu odcinki mają jezdnie o nawierzchni z betonu cementowego, każda po dwa pasy ruchu o szerokości 3,5 m plus 2,5-metrowy pas awaryjny. Są przystosowane do najcięższego ruchu, a dopuszczalny nacisk to 11,5 tony na oś. 

Na obu odcinkach wybudowano po dwa miejsca obsługi podróżnych (MOP):

  • Górki Zachód oraz Górki Wschód na odcinku węzeł Kolno – Stawiski 
  • oraz Zabiele Zachód i Zabiele Wschód na odcinku Stawiski – Szczuczyn.

Na udostępnionym fragmencie S61 powstał węzeł Kolno - na połączeniu z drogą krajową nr 63. W przyszłości do tego węzła zostanie doprowadzona obwodnica Łomży, na którą przetarg ogłoszony został 23 lipca 2021 r. Na sąsiednim odcinku pomiędzy obwodnicami Stawisk i Szczuczyna powstał węzeł Grabowo zlokalizowany na połączeniu drogi ekspresowej S61 z drogą powiatową nr 1828B.

Via Baltica

Łączna wartość wykonanych w systemie Projektuj i buduj kontraktów to nieco ponad miliard złotych. Udostępniane kierowcom dwa odcinki od węzła Kolno do Stawisk oraz od Stawisk do Szczuczyna wraz z oddanym już do użytku fragmentem Śniadowo - Łomża Południe wydłużą sieć TEN-T o około 51 km dwujezdniowej drogi ekspresowej.

Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych 2030

Sprawna infrastruktura drogowa to jeden z głównych fundamentów szybkiego rozwoju. Nowe drogi krajowe i lokalne to nie tylko lepszy komfort jazdy i wzrost bezpieczeństwa, ale także szansa na nowe inwestycje i miejsca pracy. Dlatego rząd premiera Mateusza Morawieckiego nie zwalnia tempa. Szef rządu podczas wizyty w województwie podlaskim zapowiedział realizację kolejnego kluczowego dla Polaków programu – Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych 2030. Środki w ramach RPBDK 2030 pozwolą na dokończenie całej sieci autostrad i dróg ekspresowych w Polsce. Łącznie wszystkie planowane inwestycje drogowe dają nam ok. 8 tys. km nowoczesnych dróg w całym kraju.

Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych 2030

Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg i Program budowy 100 obwodnic – to programy, które zmieniają drogi w Polsce. Świetne efekty przynosi także Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023. Dzięki niemu, w ciągu ostatnich 5 lat, mapa drogowa w naszym kraju zwiększyła się o ponad 40 proc. Jest to jeden z argumentów za kontynuacją programu – premier Mateusz Morawiecki zapowiedział realizację Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych 2030.

– Ten program to blisko 300 mld zł – to program, który w głównej mierze opiera się o środki krajowe. Jesteśmy wdzięczni za środki europejskie, ale ponad 80 proc. to środki zapewnione przez system finansów publicznych państwa polskiego. (...) Łączymy drogami nie tylko wielkie miasta, ale również miasta średnich wielkości. III RP o nich zapomniała. Dziś pokazujemy, że przyciąganie inwestorów będzie rzeczywistością, a wraz z tym tworzone będą nowe miejsca pracy. Polska jest jedna – podkreślił premier Morawiecki.

W województwie podlaskim w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych 2030 zaplanowano następujące inwestycje:

  • Droga S19 Kuźnica – Białystok – 52,9 km,
  • Droga S19 Białystok – Dobrzyniewo – Krynice – 18,9 km,
  • Droga S19 Białystok - Ploski – gr. woj. (Chlebczyn) – 128 km,
  • Droga S61 Suwałki – Szypliszki – 24,2 km,
  • Droga S61 Ostrów Maz. – Szczuczyn – 91 km,
  • Budowa S16 Ełk – Knyszyn – 67 km.

- To ogromna szansa dla rozwoju naszego województwa. Drogi krajowe będą dobrze skomunikowane z siecią dróg wojewódzkich i lokalnych, co w konsekwencji zniesie bariery dostępności do naszego województwa. Liczę, że przełoży się to na nowe inwestycje w obszarze społeczno-gospodarczym, nie mówiąc już o komforcie kierowców i bezpieczeństwie poruszania się po nowych drogach - mówi wojewoda podlaski Bohdan Paszkowski.

Wideo

Zdjęcia (12)

{"register":{"columns":[]}}