W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Polskie pochodzenie

ZEZWOLENIE NA POBYT STAŁY

POLSKIE POCHODZENIE

 

KOMU I NA JAKI OKRES MOŻNA UDZIELIĆ ZEZWOLENIA

 

Cudzoziemcowi, jeśli jest osobą o polskim pochodzeniu i zamierza osiedlić się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na stałe.

Do ustalenia polskiego pochodzenia osoby, stosuje się przepisy art. 5 ust. 1 oraz odpowiednio przepisy art. 6 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o repatriacji (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1105).

Zezwolenie to udzielane jest na czas nieoznaczony.

 

TERMIN DO ZŁOŻENIA WNIOSKU

Cudzoziemiec składa wniosek osobiście, nie później niż w ostatnim dniu legalnego pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej do wojewody właściwego ze względu na miejsce pobytu.

W przypadku cudzoziemca będącego osobą małoletnią wniosek o udzielenie mu zezwolenia na pobyt stały składają rodzice lub ustanowieni przez sąd opiekunowie albo jedno z rodziców lub jeden z ustanowionych przez sąd opiekunów.

Przy składaniu wniosku o udzielenie zezwolenia na pobyt stały cudzoziemcowi będącemu osobą małoletnią, która ukończyła 6. rok życia, jest wymagana jego obecność.

Jeśli wniosek nie zostanie złożony osobiście lub zostanie wysłany pocztą – po doręczeniu wniosku do wojewody cudzoziemiec zostanie wezwany do osobistego stawiennictwa w terminie wskazanym w wezwaniu pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpoznania.

 

NIEZBĘDNE DOKUMENTY

  1. Wypełniony zgodnie z pouczeniem formularz wniosku o udzielenie zezwolenia na pobyt stały;
  2. Trzy aktualne fotografie – w przypadku małoletnich do 13 roku dwie fotografie ;
  3. Kopia ważnego dokumentu podróży, w szczególnie uzasadnionym przypadku, gdy cudzoziemiec nie posiada ważnego dokumentu podróży i nie ma możliwości
    jego uzyskania, może przedstawić inny dokument potwierdzający tożsamość.

Uwaga: Brak, któregokolwiek z ww. dokumentów jest brakiem formalnym skutkującym wezwaniem cudzoziemca do jego uzupełnienia w terminie wskazanym w wezwaniu pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpoznania.
 

TYPOWE DOKUMENTY POTRZEBNE DO ROZPATRZENIA WNIOSKU

Uwaga: Dołączenie wymienionych niżej dokumentów do wniosku przy jego składaniu może ograniczyć ilość korespondencji urzędowej i skrócić czas załatwienia sprawy.

  1. dokumenty potwierdzające posiadanie przez co najmniej jednego z rodziców lub dziadków albo dwoje pradziadków cudzoziemca narodowości polskiej;
  2. dokumenty wskazujące na związek z polskością; 

Uwaga: W postępowaniu w sprawie udzielenia zezwolenia na pobyt stały cudzoziemcowi będącemu osobą polskiego pochodzenia zamierzającą osiedlić się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na stałe stosuje się odpowiednio art. 6 ust. 1 i 2 ustawy o repatriacji.

 Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o repatriacji dowodami potwierdzającymi polskie pochodzenie mogą̨ być dokumenty, wydane przez polskie władze państwowe lub kościelne, a także przez władze byłego Związku Socjalistycznych Republik Radzieckich, dotyczące cudzoziemca lub jego rodziców, dziadków lub pradziadków, a w szczególności:

  1. polskie dokumenty tożsamości;
  2. akty stanu cywilnego lub ich odpisy albo metryki chrztu poświadczające związek z polskością;
  3. dokumenty potwierdzające odbycie służby wojskowej w Wojsku Polskim, zawierające wpis informujący o narodowości polskiej;
  4. dokumenty potwierdzające fakt deportacji lub uwiezienia, zawierające wpis  informujący o narodowości polskiej;
  5. dokumenty tożsamości lub inne dokumenty urzędowe zawierające wpis informujący o narodowości polskiej.

Zgodnie z art. 6 ust. 2 ustawy o repatriacji dowodami potwierdzającymi polskie pochodzenie mogą̨ być również inne dokumenty, a w szczególności:

  1. rehabilitacji osoby deportowanej, zawierające wpis informujący o jej narodowości polskiej;
  2. potwierdzające prześladowanie osoby ze względu na jej polskie pochodzenie.
  3. dokumenty potwierdzające zamiar pozostania w Polsce na stałe.

Uwaga: W przypadku potrzeby wyjaśnienia lub doprecyzowania posiadanych przez organ dowodów w sprawie w trakcie postępowania cudzoziemiec może być wzywany do dostarczenia dodatkowych dokumentów lub do składania zeznań potwierdzających okoliczności, o których mowa we wniosku.

OPŁATY ZWIĄZANE Z UDZIELENIEM ZEZWOLENIA

Opłata skarbowa wynosi 640 PLN

Na terenie Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku nie ma możliwości dokonania opłaty skarbowej. Zapłaty opłaty skarbowej można dokonać gotówką – bez prowizji – w następujących punktach:

  • w kasie Urzędu Miejskiego w Białymstoku, ul. Słonimska 1, pok. 18,
  • w kasie Urzędu Miejskiego w Białymstoku, ul. Składowa 11

lub bezgotówkowo na rachunek bankowy:

Urząd Miejski w Białymstoku - Departament Finansów Miasta

Bank Pekao SA 26 1240 5211 1111 0010 3553 3132

(z dopiskiem opłata za udzielenie zezwolenia na pobyt stały – podając imię i nazwisko)

Karta Pobytu:

Opłata za wydanie karty pobytu wynosi 100 PLN.

W przypadku małoletnich do 16 roku życia opłata wynosi 50 PLN

Opłatę za wydanie lub wymianę karty pobytu wpłaca się przed jej odbiorem na rachunek bankowy:

Wydział Finansów i Budżetu

Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku

94101010490000392231000000
O/O NBP Białystok

(z dopiskiem opłata za wydanie karty pobytu – podając imię i nazwisko)

W przypadkach dokonywania opłat przez Internet należy pamiętać, aby wydruk zawierał adnotację ,,Dokument sporządzony elektronicznie na podstawie art. 7 ust. i 2 ustawy Prawo bankowe.
Nie wymaga stempla i podpisu,,.

Podstawa prawna

Art. 195 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach wraz z aktami wykonawczymi

{"register":{"columns":[]}}