W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Pozwolenie na budowę kolejnego odcinka trasy Rail Baltica w Podlaskiem

20.07.2020

W poniedziałek (20.07) wojewoda podlaski Bohdan Paszkowski wydał decyzję o pozwoleniu na budowę kolejnego odcinka linii kolejowej Rail Baltica. - Jest on stosunkowo krótki, bo ma 6,5 km, ale istotny - obejmuje również przebudowę stacji Czyżew - poinformował podczas konferencji wojewoda.

Wydanie decyzji o pozwoleniu na budowę na kolejny odcinek trasy Rail Baltica

W ramach inwestycji przewidziano wykonanie m.in. prac polegających na:

  • przebudowie układu torowego i podtorza, celem dostosowania geometrii układu torowego do prowadzenia ruchu pociągów pasażerskich z prędkością 200 km/h, a towarowych z prędkością 160 km/h. Pociągi pasażerskie będą osiągały prędkość 200 km/h, kiedy wszystkie przejazdy kolejowo-drogowe będą przejazdami bezkolizyjnymi. Stąd PKP PLK S.A dzieli inwestycję na dwa etapy: pierwszy z nich to dostosowanie torów i podtorza do prędkości 200 km/h (tego dotyczy wydana w poniedziałek decyzja o pozwoleniu na budowę), drugi to wykonanie bezkolizyjnych obiektów inżynieryjnych – odrębna decyzja o pozwoleniu na budowę. 
  • rozbiórce istniejących i budowie nowych peronów na stacji Czyżew, w tym budowę wiat peronowych, wyposażenie nowych peronów: w elementy małej architektury, elementy informacyjne dla pasażerów, system oznakowania dotykowego, elementy oznakowania stałego;
  • rozbiórce istniejącej nastawni oraz budowie nowego budynku,
  • rozbiórce starego i budowie nowego wiaduktu kolejowego,
  • budowie przejścia pod torami dla umożliwienia bezkolizyjnego przeprowadzenia ruchu pieszego w obrębie stacji Czyżew,
  • rozbiórce 2 przejazdów kat. D i kat. A oraz zmianę 2 przejazdów z kat. D do kat. B,
  • przebudowie drogi gminnej,
  • przebudowie i budowie urządzeń srk, sieci elektroenergetycznych, telekomunikacyjnych, sanitarnych, wodociągowych, trakcyjnych, stacji transformatorowych, sieci kablowej światłowodowej oraz niezbędnej infrastruktury technicznej wraz z niezbędnymi drogami dojazdowymi,
  • budowie ekranu akustycznego.

- Jest to szósta już decyzja, pozwalające na budowę trasy Rail Baltica w naszym województwie. Mam nadzieję, że wyłoniony wykonawca będzie mógł sprawnie rozpocząć tę inwestycję - powiedział wojewoda podlaski Bohdan Paszkowski.

Cały ok. 70-km odcinek Czyżew-Białystok Rail Baltica, który będzie modernizowany, jest w procedurze wydawania pozwoleń podzielony na 10 mniejszych. Jest już np. pozwolenie na budowę od stacji Czyżew do Szepietowa, przebudowę stacji Szepietowo i przebudowę wiaduktu na trasie Łapy-Białystok.

To jedna z kluczowych inwestycji kolejowych w województwie podlaskim, ostatni odcinek modernizacji trasy kolejowej Warszawa-Białystok. Jej celem jest stworzenie możliwości rozbudowy linii w ramach europejskiego korytarza transportowego i wprowadzenie w przyszłości nowego europejskiego taboru  dla transportu intermodalnego. 

Zdjęcia (4)

{"register":{"columns":[]}}