Premier Tusk mówił w Łomży o rozwoju polskich kolei
05.09.2025
Po 30 latach kolej w Łomży staje się faktem. Już w czerwcu 2026 roku ruszą stąd pociągi do Białegostoku, miasto zyska też połączenie z Warszawą - mówił premier Donald Tusk na zorganizowanej w Łomży wspólnej konferencji prasowej z ministrem infrastruktury Dariuszem Klimczakiem. Polską kolej czeka niespotykany dotąd rozwój.
O rozwoju polskich kolei, w tym w województwie podlaskim, premier oraz minister infrastruktury mówili w Łomży, blisko terenu budowy nowych torowisk i stacji kolejowej. W spotkaniu z mediami brali udział także wojewoda podlaski Jacek Brzozowski, poseł Krzysztof Truskolaski oraz marszałek województwa podlaskiego Łukasz Prokorym.
Łomża odzyska połączenie pasażerskie
Projekt przywracający kolej mieszkańcom Łomży składa się z dwóch części. Podstawowy zakres inwestycji to przede wszystkim kompleksowa modernizacja całej linii kolejowej nr 49 Łomża – Śniadowo (17 km). Na tym odcinku wymienione zostaną tory i urządzenia sterowania ruchem kolejowym.
Odbudowana zostanie stacja w Łomży oraz przystanek osobowy w Kozikach. Powstaną też dwa nowe przystanki – Śniadowo Łącznica i Konarzyce. Na trasie od Śniadowa do Łap (ok. 60 km linii) modernizacji zostaną poddane przystanki Kulesze Kościelne i Czachy Kołaki oraz stacja Sokoły.
Zakres podstawowy zamówienia przewiduje też odbudowę około 1 km łącznicy w Śniadowie, od strony Białegostoku w kierunku Łomży. To krótki, ale ważny odcinek. Dzięki niemu możliwy będzie sprawniejszy ruch pociągów, bez konieczności zmiany czoła składów na stacji w Śniadowie. Także dla usprawnienia ruchu, na stacjach Czarnowo-Undy i Czerwony Bór zbudowany zostanie nowy układ torowy.
Rewolucyjne zmiany w polskich kolejach
Inwestycja wpisuje się w rządowy program Nasza Kolej, którego celem jest ogromna skala inwestycji w polską infrastrukturę kolejową. Powstaną nowe połączenia, stacje i dworce, zakupiony zostanie nowy tabor. Dostęp do transportu kolejowego zyskają nie tylko mieszkańcy Łomży, ale też m.in. Ciechocinka, Złotoryi, Sokołowa Podlaskiego, Bełchatowa, Gdowa czy Białej Rawskiej. W przetargach na prace budowlane zapisano klauzule uprzywilejowujące polskich wykonawców.