W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Program budowy 100 obwodnic: wojewoda wydał ZRID na obwodnicę Sztabina

11.09.2023

Będzie miała ponad cztery kilometry i wyprowadzi ruch tranzytowy ze Sztabina. W poniedziałek (11.09) wojewoda podlaski Bohdan Paszkowski podpisał zezwolenie na realizację inwestycji drogowej - budowę obwodnicy miejscowości. To jedno z pięciu zadań w regionie wpisanych do krajowego Programu Budowy 100 Obwodnic na lata 2020-2030. Obwodnica ma być gotowa wiosną 2025 roku.

Program budowy 100 obwodnic: wojewoda wydał ZRID na obwodnicę Sztabina

To pierwsza decyzja ZRID dotycząca obwodnic, których budowę przewiduje program.

- Obejmuje odcinek o długości 4,23 km. Obwodnica Sztabina rozpocznie się rondem zlokalizowanym przed istniejącym mostem kilometr przed Sztabinem i minie miejscowość z prawej strony, jadąc od Białegostoku. Zakończy się również rondem - wyjaśniał na konferencji prasowej wojewoda.

Obwodnica będzie przebiegała w kierunku północno-zachodnim nowym śladem po wschodniej stronie istniejącej drogi DK8. Nad doliną Biebrzy oraz drogą gminną nr 167633B powstanie estakada o długości 665 m.  

- Do tego jeszcze trzy obiekty: przejście górą dla zwierząt oraz dwa obiekty poprzeczne (wiadukt w ciągu drogi powiatowej i przejazd pieszo-rowerowy). Wartość kontraktu to 135 mln zł bruttoZ taką samą determinacją, z jaką składaliśmy dokumenty, by uzyskać ZRID, niezwłocznie przystąpimy do realizacji tego zdania - mówił dyrektor Oddziału GDDKiA w Białymstoku Norbert Wyrwich.

Obwodnica  w pierwszym etapie będzie posiadała jedną jezdnię o dwóch pasach ruchu oraz obustronne pobocza bitumiczne. Całkowita szerokość nawierzchni jezdni będzie wynosiła 10 m i będzie dostosowana do przenoszenia obciążenia 11,5 t/oś. Parametry obwodnicy przyjęte zostaną stosownie do prędkości projektowej 100 km/h i kategorii ruchu KR6. 

Większy komfort mieszkańców

Podstawowym celem budowy obwodnicy Sztabina jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, który obecnie odbywa się drogą krajową nr 8. Zgodnie z badaniami przeprowadzonymi w ramach Generalnego Pomiaru Ruchu w latach 2020-2021, przez Sztabin przejeżdża codziennie ponad 13 tysięcy pojazdów, z czego prawie 4 tysiące to ciężarówki.

- Mieszkańcy Sztabina od 30 lat czekali na tę obwodnicę, której budowa była wielokrotnie odkładana. Dziś mamy konkrety, za które serdecznie dziękujemy - mówił wójt Gminy Sztabin Jarosław Karp.

Obwodnica ma być także fragmentem drogi S8 pomiędzy Knyszynem a Raczkami (Białystok - Augustów - Suwałki), której budowę zatwierdziła 5 września Rada Ministrów, uzupełniając o ten odcinek Program Budowy Dróg Krajowych.

- Przygotowanie takiego wariantu trasy ekspresowej potrwa wiele lat, bo nie jest to prosta procedura administracyjna, więc zanim to się stanie, warto już teraz poprawić warunki poruszania się na tej trasie i zwiększyć bezpieczeństwo kierowców i mieszkańców, a taki cel ma obwodnia Sztabina - podkreślał wiceminister edukacji i nauki Dariusz Piontkowski.

100 obwodnic

Poprawa bezpieczeństwa na drogach, wyprowadzenie ruchu z zatłoczonych miast, czystsze powietrze, mniejszy hałas i poprawa przepustowości sieci drogowej – to główne założenia opracowanego w Ministerstwie Infrastruktury Programu Budowy 100 Obwodnic na lata 2020-2030.

Wybór obwodnic do realizacji odbywał się przy uwzględnieniu stanu prac przygotowawczych, natężenia ruchu, w tym ruchu ciężkiego, stanu bezpieczeństwa ruchu w miejscowościach liczonego poziomem wypadkowości i ofiarami wypadków, poprawy dostępności połączeń z państwami sąsiednimi oraz koniecznością zachowania zrównoważonego rozwoju kraju. W Podlaskiem obwodnice powstaną w: Augustowie, Białobrzegach, Suchowoli i Zambrowie. Kolejny ZRID ma być wydany na obwodnicę Suchowoli.

Zdjęcia (7)

{"register":{"columns":[]}}