„Strategia rozwoju turystyki dla Polski” - konsultacje w Suwałkach
06.06.2025
- Podlaskie to najpiękniejszy region w Polsce. Jeśli odwiedzającym nas turystom umożliwimy dalsze poznawanie go za pomocą triady: smaków, kolorów i zapachów, będziemy budować jak najlepsze emocje i wspomnienia, a także rekomendacje do kolejnych odwiedzin - mówił wojewoda podlaski Jacek Brzozowski podczas regionalnej konferencji w Suwałkach, dotyczącej prac Ministerstwa Sportu i Turystyki nad „Strategią rozwoju turystyki dla Polski do roku 2030, z perspektywą do roku 2036”.
Obecny na spotkaniu wiceminister sportu i turystyki Piotr Borys podkreślał wartość polskiego rynku turystycznego, który obecnie szacowany jest na 100 mld zł.
Projektowany dokument: „Strategia rozwoju turystyki dla Polski do roku 2030, z perspektywą do roku 2036”, który eksponuje najpiękniejsze miejsca w Polsce, w tym te w województwie podlaskim, ma odpowiadać współczesnym oczekiwaniom podróżniczym, a w efekcie „uczynić z Polski lidera turystyki w Europie Środkowo-Wschodniej” – przekonywał podczas spotkania wiceminister.
Do tworzenia strategii rozwoju turystyki resort zaprosił wszystkie województwa – konferencja w Suwałkach jest kolejnym z cyklu spotkań. Ma ono charakter konsultacji, podczas których rząd, samorząd oraz przedstawiciele branży turystycznej wymieniają doświadczenia, lokalne koncepcje oraz rozwiązania sprzyjające rozwojowi turystyki.
O swoich działaniach opowiedzieli przedstawiciele samorządu wojewódzkiego: marszałek Łukasz Prokorym i członek zarządu Bogdan Dyjuk. Rafał Szmytke, prezes Polskiej Organizacji Turystycznej, zaprezentował działania POT promujące Polskę.
Z kolei Katarzyna Sadowska – prezes Podlaskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej przedstawiła inicjatywy, których celem jest ożywienie turystyczne regionu i wsparcie branży turystycznej, która ucierpiała wskutek pandemii oraz kryzysu na granicy z Białorusią.
Projekt „Turystyka+”
W trakcie konferencji Łukasz Zadrożny z Głównego Urzędu Statystycznego zaprezentował portal badawczy „Turystyka PLUS”. To ogólnodostępna platforma informacyjno-analityczna opracowana przez Ministerstwo Sportu i Turystyki we współpracy z GUS, która ma wspierać planowanie i monitorowanie polityki turystycznej w oparciu o nowoczesne metody zbierania i analizy danych, m.in. z portali rezerwacyjnych.
W spotkaniu w Suwałkach udział wzięli również samorządowcy, przedsiębiorcy i przedstawiciele branży turystycznej, parków narodowych i krajobrazowych oraz organizacji pozarządowych.