W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Wojewoda wydał ZRID na odcinek S19 Kuźnica - Sokółka Północ

27.12.2022

We wtorek (27.12) wojewoda podlaski Bohdan Paszkowski podpisał zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (ZRID) na prawie 16-kilometrowym odcinku od przejścia granicznego w Kuźnicy do węzła drogowego Sokółka Północ (z węzłem). W ramach projektu powstaną dwa miejsca obsługi podróżnych - jedno z nich pomieści ponad 800 samochodów ciężarowych i 200 osobowych. - Cieszę się, że w naszym regionie przybywa dróg coraz lepszej kategorii i w lepszym standardzie, a dzięki temu zwiększa się bezpieczeństwo i przepustowość - mówił wojewoda.

Wojewoda wydał ZRID na odcinek S19 Kuźnica - Sokółka Północ

Dwie jezdnie aż do granicy

Do wybudowania jest 15,8 km dwujezdniowej drogi od Kuźnicy do Sokółki. Początkowe 5,25 km będzie miało standard drogi klasy GP (główna ruchu przyspieszonego), a na dalszych 10,5 km nowej trasy będzie w standardzie drogi ekspresowej. Cała droga ma być przystosowana do ciężkiego ruchu o nośności 11,5 tony/oś.  

- To pierwszy podpisywany ZRID na S19. W każdym kierunku przewidziano dwa pasy ruchu. Wyjątkiem będzie odcinek przy samym przejściu, gdzie zaplanowano sześć pasów ruchu (dwa wjazdowe do kraju i cztery wyjazdowe) - mówił wojewoda podlaski Bohdan Paszkowski.

Na 600-metrowym odcinku drogi w pobliżu przejścia granicznego nawierzchnia zostanie wykonana z betonu cementowego, a na pozostałej części drogi będzie to nawierzchnia bitumiczna. 

Gigantyczny parking dla pojazdów czekających na odprawę

Przewidziano też budowę dwóch Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP). Na kierunku wjazdowym do Polski MOP Popławce, a na kierunku wyjazdowym będzie to MOP Wojnowce, gdzie funkcjonować będzie System Buforowania Pojazdów Ciężarowych i Osobowych. Na tym MOP-ie przewidziano m.in. 827 stanowisk postojowych dla samochodów ciężarowych, 40 dla pojazdów z ładunkiem niebezpiecznym, 210 stanowisk dla aut osobowych oraz 10 dla autobusów, umożliwiając kierowcom oczekiwanie na odprawę graniczną.  

- Liczymy na to, że po ustaniu kryzysu migracyjnego wywołanego przez politykę Białorusi, uruchomieniu znowu przejścia granicznego w Kuźnicy i zakończeniu inwestycji, będziemy mieli drogę w wysokim standardzie, która będzie często użytkowana - zaznaczył wojewoda.

2 węzły i 12 obiektów

W ramach inwestycji powstaną dwa węzły komunikacyjne:

  • Kuźnica - na tym węźle istniejąca obecnie DK nr 19 (docelowo - droga wojewódzka) będzie krzyżować się z drogą ekspresową S19. W rejonie tego węzła dwujezdniowy odcinek krajowej 19, na dojeździe do przejścia granicznego w Kuźnicy, zmieni swoje parametry techniczne z drogi klasy GP na drogę ekspresową (klasy S). Węzeł obsłuży relacje Kuźnica - Sokółka oraz Kuźnica - Białystok;
  • Sokółka Północ - istniejąca DK 19 (docelowo droga wojewódzka) będzie krzyżować się z drogą ekspresową S19. Węzeł obsłuży relację Kuźnica – Sokółka. Do czasu wykonania dalszych odcinków drogi S19, węzeł umożliwi wjazd z istniejącej drogi krajowej nr 19 na odcinek drogi ekspresowej.

Zaplanowano również budowę 12 obiektów inżynierskich, w tym mostu nad rzeką Łosośna oraz jednego wiaduktu kolejowego.

ZRID ma rygor natychmiastowej wykonalności, co oznacza, że inwestor - GDDKiA Oddział w Białymstoku - może od razu przekazać plac budowy wykonawcy.

- Mamy obecnie okres zimowy, natomiast jeśli pogoda taka, jak dziś, będzie się utrzymywać to roboty budowlane powinny zacząć się wcześniej niż przewiduje kontrakt, czyli 15 marca 2023 roku. Kontrakt podpisany z wykonawcą opiewa na ponad 526 mln zł. Mamy nadzieję, że zamkniemy się w tej kwocie - mówił zastępca dyrektora białostockiego Oddziału GDDKiA Tomasz Wróblewski.

Inwestycja będzie realizowana w systemie Projektuj i buduj. Droga ma być gotowa pod koniec 2024 roku.

Zdjęcia (8)

{"register":{"columns":[]}}