W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Zezwolenia na pracę

Ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej – (Dz. U 2025, poz. 621) – już od 1 czerwca 2025 r. zastąpi dotychczas stosowaną w tym zakresie ustawę z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Celem nowej regulacji jest ograniczenie nadużyć, usprawnienie procedur dotyczących powierzania pracy cudzoziemcom, zmniejszenie zaległości w załatwianiu spraw przez urzędy oraz pełna elektronizacja takich postępowań.

Korzyści dla pracodawców:

  • Zmniejszenie niedoborów na rynku pracy: Zatrudnianie cudzoziemców pomoże uzupełnić braki kadrowe. 
  • Redukcja biurokracji: Ograniczenie formalności związanych z zatrudnianiem cudzoziemców – brak konieczności dostarczenia informacji starosty
    ( zlikwidowany test rynku pracy)
  • Szybsze załatwianie spraw: Elektronizacja procedur ułatwi i przyspieszy procesy. 
  • Uproszczenie procedur: Ograniczenie nadużyć i usprawnienie procesów związanych z legalizacją zatrudnienia. 
  • Większa elastyczność zatrudniania: Zmiany w przepisach mają pomóc w lepszym dopasowaniu się do potrzeb rynku pracy. 

 

Korzyści  i zmiany dla organów:

  • Ograniczenie nadużyć:

Ustawa ma zapobiegać wyłudzeniom zezwoleń na pracę w celu wjazdu do strefy Schengen. Zwiększa się ilość przesłanek do odmowy wydania zezwolenia na prać, a co za tym idzie nakłada to na organ więcej czynności do przeprowadzenia w trakcie prowadzonego postępowania administracyjnego. Dotychczasowe przesłanki fakultatywne stają się przesłankami obligatoryjnymi.

Według założeń nowej ustawy wprowadzone przepisy mają przyspieszyć proces wydawania zezwoleń i ułatwić załatwianie spraw. Jednak  jak można przewidzieć ilość sprawdzeń i czynności niezbędnych do wykonania w trakcie procedury, nie będzie prowadziła do przyspieszenia wydawania zezwoleń przy obecnym stanie zatrudnienia.

  • Pełna elektronizacja:

Procedury administracyjne zostaną zdigitalizowane, co pozwoli na szybsze i bardziej efektywne działanie. 

od 1 czerwca 2025 roku, zgodnie z ustawą o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium RP, wojewoda będzie zobowiązany umożliwić złożenie wniosku o wydanie zezwolenia na pracę cudzoziemcowi. Wnioski i dokumenty będą musiały być składane wyłącznie za pośrednictwem systemu praca.gov.pl, a wniosek złożony w inny sposób zostanie pozostawiony bez rozpoznania.  W tym celu należy dostosować stanowisko komputerowe wyposażone w dostęp do Internetu, drukarkę oraz skaner.

  • Ochrona rynku pracy:

Podwyższone kary za nielegalne zatrudnianie cudzoziemców mają służyć ochronie polskiego rynku pracy. 

  • Zwiększona kontrola:

Pracodawcy będą zobowiązani do regularnego zgłaszania danych o zatrudnieniu cudzoziemców do organów. 

  • Przekazywanie informacji o umowach- już została uruchomiona funkcjonalnośc na stronie praca. gov. pl

Podmiot powierzający pracę cudzoziemcowi, któremu wydano zezwolenie na pracę  przekazuje organowi, który wydał zezwolenie na pracę, kopię umowy z cudzoziemcem w języku polskim, za pomocą systemu teleinformatycznego, o którym mowa w art. 26 ust. 1 pkt 7 lit. b ustawy z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia,  ( portal praca.gov.pl) przed powierzeniem pracy cudzoziemcowi, a w przypadku kiedy cudzoziemcowi powierzono pracę na podstawie umowy o pomocy przy zbiorach – w terminie 7 dni od dnia powierzenia pracy;

Kiedy cudzoziemiec potrzebuje zezwolenia do wykonywani pracy

Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 1-3 ustawy z dnia 20 marca 2025 r. o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zezwolenie na pracę wydaje się w przypadku, gdy cudzoziemiec:

  1. będzie wykonywał pracę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie umowy z polskim podmiotem powierzającym pracę cudzoziemcowi, a w przypadku kierowania tego cudzoziemca przez podmiot powierzający pracę cudzoziemcowi do innego podmiotu – na podstawie umowy z agencją pracy tymczasowej;
  2. przebywając na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, będzie pełnił funkcję w zarządzie osoby prawnej wpisanej do rejestru przedsiębiorców KRS lub spółki kapitałowej w organizacji albo będzie reprezentował spółkę komandytową lub komandytowo-akcyjną lub prowadził sprawy takiej spółki, albo będzie pełnił funkcję prokurenta;
  3. jest pracownikiem podmiotu zagranicznego i będzie delegowany na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w celu wykonywania pracy:
    • w oddziale, zakładzie lub przedstawicielstwie podmiotu zagranicznego albo w podmiocie pozostającym z podmiotem zagranicznym w stosunku dominacji lub zależności, lub w stosunku powiązania w rozumieniu art. 4 § 1 pkt 4 i 5 ustawy z dnia 15 września 2000 r. – Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2024 r. poz. 18 i 96);
    • w celu wykonania przez podmiot zagraniczny usługi eksportowej;
    • w innym celu niż wskazany w art. 40 ust. 1 pkt 1 ustawy i w innym celu niż świadczenie usług.

Zezwolenie na pracę cudzoziemca na terytorium RP uprawnia do wykonywania pracy jedynie pod warunkiem posiadania przez cudzoziemca tytułu pobytowego, o którym mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 20 marca 2025 r. o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zwanej dalej „ustawą”. Niniejsze zezwolenie nie upoważnia do wjazdu i pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Praca na podstawie oświadczeń

  • oświadczenie o powierzeniu pracy cudzoziemcowi to uproszczona procedura legalizacji zatrudnienia, ale od 1 grudnia 2025 r. dotyczy już tylko obywateli Armenii, Białorusi, Mołdawii i Ukrainy.Zgodnie ze zmianami, obywatele Gruzji zostaną z niej wyłączeni, a procedura ma od tej daty dotyczyć wyłącznie obywateli tych czterech krajów. 

  • Zgłoszenie: Pracodawca składa oświadczenie elektronicznie przez portal praca.gov.pl w powiatowym urzędzie pracy właściwym dla swojej siedziby lub miejsca pobytu cudzoziemca.
  • Okres zatrudnienia: Praca na podstawie oświadczenia może trwać do 24 miesięcy, a w przypadku obywateli Ukrainy, którzy przybyli po 24 lutego 2022 r., mogą oni podjąć pracę na podstawie powiadomienia zamiast oświadczenia.
  • Okres rozpoczęcia pracy: Dzień rozpoczęcia pracy musi nastąpić w ciągu 6 miesięcy od dnia złożenia oświadczenia.
  • Wynagrodzenie: Wynagrodzenie cudzoziemca nie może być niższe niż wynagrodzenie porównywalnego pracownika.
  • Podstawa legalizacji: Rejestracja oświadczenia upoważnia cudzoziemca do pracy przez wskazany okres bez konieczności uzyskiwania zezwolenia na pracę. 
 

Wykłady, referaty, prezentacje

Z wymogu uzyskania zezwolenia na pracę zwolnieni zostali cudzoziemcy wygłaszający okazjonalne wykłady, referaty lub prezentacje o szczególnej wartości naukowej lub artystycznej niezależnie od miejsca stałego pobytu tych osób (dotychczas obowiązywał warunek, by osoby te zachowywały miejsce stałego pobytu za granicą).

TYPY ZEZWOLEŃ NA PRACĘ

  • Zezwolenie na pracę na rzecz polskiego podmiotu powierzającego pracę cudzoziemcowi ( pop. typ A )

  • Zezwolenie na pracę w związku z pełnieniem określonej funkcji ( pop. typ B )

  • Zezwolenie na pracę w związku z delegowaniem cudzoziemca przez podmiot zagraniczny ( pop. typ  C.D.E )

Materiały

Oświadczenie pracodawcy dotyczące karalności
oświadczenie​_ZUW.docx 0.02MB
upoważnienie pracodawcy do złożenia wniosku o wydanie zezwolenia na pracę
upoważnienie.pdf 0.11MB
Informacja podmiotu powierzającego wykonywanie pracy cudzoziemcowi na temat zmian w zakresie wykonywania pracy przez cudzoziemca na podstawie wydanego zezwolenia na pracę
informacja​_uchylenie.pdf 0.16MB
Skierowanie do pracodawcy użytkownika
skierowanie​_do​_pracodawcy​_użytkownika.docx 0.02MB
Oświadczenie podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą o miejscu pobytu stałego
imię​_i​_nazwisko.doc 0.04MB
{"register":{"columns":[]}}