W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Najczęściej zadawane pytania

Jak powinien wyglądać prawidłowo ułożony rozkład zajęć lekcyjnych?

Zgodnie z §4 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach z dnia 31 grudnia 2002r. (Dz. U. 2003 Nr 6, poz. 69 ze zm.) plan zajęć dydaktyczno–wychowawczych powinien uwzględniać potrzebę równomiernego obciążenia zajęciami w poszczególnych dniach tygodnia.

W związku z powyższym zaleca się, by zajęcia lekcyjne rozpoczynać o stałej porze, tak by różnica pomiędzy dniami nie była większa niż 1 godzina, oraz by różnica liczby godzin lekcyjnych pomiędzy kolejnymi dniami tygodnia nie przekraczała 1 godziny.

Jak rozpocząć działalność zgodnie z wymogami prawa żywnościowego?

Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia (Dz. U. z 2019 r., poz. 1252 ze zm.) oraz w trybie i na zasadach określonych w rozporządzeniu nr 852/2004 i rozporządzeniu nr 2017/625 zakłady (przedsiębiorcy i inne podmioty), które:

  • produkują lub wprowadzają do obrotu żywność pochodzenia niezwierzęcego,
  • wprowadzają do obrotu produkty pochodzenia zwierzęcego, nieobjęte urzędową kontrolą organów Inspekcji Weterynaryjnej,
  • produkują lub wprowadzają do obrotu żywność zawierającą jednocześnie środki spożywcze pochodzenia niezwierzęcego i produkty pochodzenia zwierzęcego (o której mowa w art. 1 ust. 2 rozporządzenia nr 853/2004, z wyłączeniem zakładów prowadzących rolniczy handel detaliczny, z zastrzeżeniem art. 73 ust. 6),
  • działają na rynku materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością, w tym zakładów prowadzonych przez podmioty zajmujące się recyklingiem

mogą rozpocząć działalność po zatwierdzeniu lub po uzyskaniu wpisu do rejestru zakładów podlegających urzędowej kontroli organów Państwowej Inspekcji Sanitarnej.

 

Zatwierdzanie oraz wpis do rejestru dokonywane jest (w formie decyzji administracyjnej) przez właściwego miejscowo Państwowego Inspektora Sanitarnego na podstawie wniosku podmiotu działającego na rynku spożywczym lub rynku materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością, złożonego w terminie co najmniej 14 dni przed dniem rozpoczęcia planowanej działalności (w formie pisemnej według wzorów wniosków określonych w rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 29 maja 2007 r. w sprawie wzorów dokumentów dotyczących rejestracji i zatwierdzania zakładów produkujących lub wprowadzających do obrotu żywność podlegających urzędowej kontroli Państwowej Inspekcji Sanitarnej (Dz. U. 2007 r. Nr 106, poz. 730).

Wniosek można przesłać pocztą na adres właściwej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej lub złożyć osobiście w jej siedzibie.

W niektórych przypadkach do rozpoczęcia działalności w branży spożywczej wystarczy jedynie wpis do rejestru zakładów podlegających urzędowej kontroli organów Państwowej Inspekcji Sanitarnej (brak konieczności uprzedniego uzyskania decyzji o zatwierdzeniu). Określa to art. 63 ust. 2 ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia, który stanowi, że zatwierdzenie nie jest wymagane w odniesieniu do:

  1. działalności w zakresie dostaw bezpośrednich;
  2. urządzeń dystrybucyjnych do sprzedaży żywności;
  3. obiektów lub urządzeń ruchomych lub tymczasowych, uprzednio dopuszczonych do prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie produkcji lub obrotu żywnością w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej;
  4. gospodarstw agroturystycznych;
  5. podmiotów prowadzących działalność w zakresie produkcji win gronowych uzyskanych z winogron pochodzących z upraw własnych w ilości mniejszej niż 1000 hl w ciągu roku kalendarzowego zgodnie z zasadami określonymi w przepisach o wyrobie i rozlewie wyrobów winiarskich, obrocie tymi wyrobami i organizacji rynku wina;
  6. aptek, punktów aptecznych i hurtowni farmaceutycznych określonych przepisami prawa farmaceutycznego;
  7. sklepów zielarskich;
  8. przedsiębiorców prowadzących sprzedaż detaliczną innych niż środki spożywcze produktów oraz wprowadzających do obrotu środki spożywcze opakowane, trwałe mikrobiologicznie;
  9. producentów gazów technicznych na potrzeby podmiotów działających na rynku spożywczym;
  10. zakładów prowadzących działalność gospodarczą w zakresie pośrednictwa w sprzedaży żywności  „na odległość” (sprzedaży wysyłkowej), w tym sprzedaży przez Internet;
  11. zakładów działających na rynku materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością, w tym zakładów prowadzonych przez podmioty zajmujące się recyklingiem;
  12. podmiotów działających na rynku spożywczym prowadzących produkcję pierwotną;
  13. podmiotów prowadzących rolniczy handel detaliczny żywnością pochodzenia niezwierzęcego.
Jak wypełniać formularz z informacją pracodawców o substancjach, mieszaninach, czynnikach lub procesach technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym?
Jakie dokumenty należy złożyć do organów Państwowej Inspekcji Sanitarnej w celu uzyskania zgody na przeprowadzenie ekshumacji?

Decyzję (zgodę) na przeprowadzenie ekshumacji wydaje właściwy terenowo Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny ( zgodnie z miejscem pochowanych zwłok, które będą ekshumowane).

Podstawa prawna: Ustawa o cmentarzach i chowaniu zmarłych (t.j. Dz. U. z 2015r., poz. 2126). W celu uzyskania zezwolenia należy wypełnić wniosek, który można pobrać w siedzibie właściwej Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej lub ze strony internetowej WSSE w Rzeszowie.

Czy istnieją jakieś regulacje prawne dotyczące obciążenia dzieci tornistrami/plecakami?

W chwili obecnej nie ma przepisów określających ciężar tornistrów/plecaków dzieci i młodzieży. Jednakże przyjmuje się według badań Centralnego Instytutu Ochrony Pracy – Państwowego Instytutu Badawczego (CIOP-PIB), iż ciężar szkolnego tornistra/plecaka nie powinien przekraczać 10% masy ciała ucznia (a od 13 roku życia 15%).

Czy jest możliwość zbadania hałasu przez Państwową Inspekcję Sanitarną?

Organy Państwowej Inspekcji Sanitarnej nie przeprowadzają pomiarów hałasu w ramach sprawowanego nadzoru, tylko w uzasadnionym przypadku, gdy wpłynie skarga od mieszkańców na hałas pochodzący od instalacji i urządzeń stanowiących techniczne wyposażenie budynku oraz od urządzeń i instalacji działających w pomieszczeniach nie związanych funkcjonalnie z danych budynkiem (klimatyzacja, wentylacja, windy, zsypy, pompy, drzwi garażowe, urządzenia grzewcze i chłodzące) lub zlokalizowanych na zewnątrz budynku.

 

Jeżeli hałas przenika najpierw do środowiska (hałas komunikacyjny, działalność rozrywkowo-gastronomiczna) to powinien spełniać wymogi dopuszczanego poziomu dźwięku w środowisku i podlegać ocenie służb ochrony środowiska.

Ponadto w obecnie obowiązującym systemie prawnym w zakresie ochrony przed hałasem, wiele kompetencji zgodnie z ustawą z dnia 27.04.2001 r. Prawo ochrony środowiska (t.j. Dz. U. z 2016r., poz. 672 ze zm.) posiadają organy samorządu terytorialnego.

Na podstawie art. 363 w/w ustawy wójt, burmistrz lub prezydent miasta może w drodze decyzji nakazać osobie fizycznej, której działalność negatywnie oddziałuje na środowisko, wykonanie w określonym czasie czynności zmierzających do ograniczenia negatywnego oddziaływania na środowisko, a w efekcie uciążliwości hałasowych.

 

W zakresie spraw dotyczących niewłaściwego, głośnego zachowania się klientów lokali gastronomicznych i dyskotek na zewnątrz budynków, czy tez zakłócania ciszy nocnej przez sąsiadów, zastosowanie mają przepisy Kodeksu wykroczeń, odnoszące się do nieprzestrzegania przepisów porządkowych. Pomocna w takich przypadkach będzie Straż Miejska, która podejmie działania na skutek wniesionej interwencji.

Czy kontrola obrotu żywnością może być przeprowadzona pod nieobecność przedsiębiorcy (właściciela zakładu) i bez uprzedniego pisemnego poinformowania o zamiarze jej przeprowadzenia?

Podczas czynności kontrolnych przeprowadzanych przez upoważnionych pracowników organów urzędowej kontroli (Państwowej Inspekcji Sanitarnej) obecność właściciela nie jest wymagana.

Zgodnie z art. 50 ust. 1 ustawy z dnia z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2018 r., poz. 646 ze zm.) czynności kontrolne wykonuje się w obecności przedsiębiorcy lub osoby przez niego upoważnionej.

Kontrolowany jest obowiązany do pisemnego wskazania osoby upoważnionej do reprezentowania go w trakcie kontroli, w szczególności w czasie jego nieobecności.
W przypadku nieobecności przedsiębiorcy lub osoby przez niego upoważnionej albo niewykonania przez przedsiębiorcę obowiązku, o którym mowa w art. 50 ust. 3 ww. ustawy, czynności kontrolne mogą być wykonywane w obecności innego pracownika przedsiębiorcy lub osoby zatrudnionej u przedsiębiorcy w ramach innego stosunku prawnego, którzy mogą być uznani za osobę, o której mowa w art. 97 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny, lub w obecności przywołanego świadka, którym powinien być funkcjonariusz publiczny, niebędący jednak pracownikiem organu przeprowadzającego kontrolę.

O obowiązku zawiadamiania przedsiębiorcy o zamiarze wszczęcia kontroli przez organy kontroli stanowi art. 48 ust. 1 ustawy - Prawo przedsiębiorców.

Kontrolę wszczyna się nie wcześniej niż po upływie 7 dni i nie później niż przed upływem 30 dni od dnia doręczenia zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli. Jeżeli kontrola nie zostanie wszczęta w terminie 30 dni od dnia doręczenia zawiadomienia, wszczęcie kontroli wymaga ponownego zawiadomienia (art. 48 ust. 2 ww. ustawy). Na wniosek przedsiębiorcy kontrola może być wszczęta przed upływem 7 dni od dnia doręczenia zawiadomienia (art. 48 ust. 4 ww. ustawy). Czynności kontrolne związane z pobieraniem próbek i dokonywaniem oględzin, w tym pojazdów, lub dokonywaniem pomiarów mogą być wykonywane przed upływem terminu 7 dni.

Od zasady zawiadamiania przedsiębiorcy o zamiarze wszczęcia kontroli ustawodawca przewidział jednak wyjątki wyszczególnione w art. 48 ust. 11 tejże ustawy. Organy urzędowej kontroli żywności nie dokonują zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli m. in. w sytuacji, gdy:

  1. kontrola ma zostać przeprowadzona na podstawie ratyfikowanej umowy międzynarodowej albo bezpośrednio stosowanych przepisów prawa Unii Europejskiej;
  2. przeprowadzenie kontroli jest niezbędne dla przeciwdziałania popełnieniu przestępstwa lub wykroczenia, przeciwdziałania popełnieniu przestępstwa skarbowego lub wykroczenia skarbowego lub zabezpieczenia dowodów jego popełnienia;
  3. przeprowadzenie kontroli jest uzasadnione bezpośrednim zagrożeniem życia, zdrowia lub środowiska;
  4. przedsiębiorca nie ma adresu zamieszkania lub adresu siedziby lub doręczanie pism na podane adresy było bezskuteczne lub utrudnione;

Zgodnie art. 9 ust. 4 rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 z dnia 15 marca 2017 r. w sprawie kontroli urzędowych i innych czynności urzędowych przeprowadzanych w celu zapewnienia stosowania prawa żywnościowego i paszowego oraz zasad dotyczących zdrowia i dobrostanu zwierząt, zdrowia roślin i środków ochrony roślin, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001, (WE) nr 396/2005, (WE) nr 1069/2009, (WE) nr 1107/2009, (UE) nr 1151/2012, (UE) nr 652/2014, (UE) 2016/429 i (UE) 2016/2031, rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2005 i (WE) nr 1099/2009 oraz dyrektywy Rady 98/58/WE, 1999/74/WE, 2007/43/WE, 2008/119/WE i 2008/120/WE, oraz uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 854/2004 i (WE) nr 882/2004, dyrektywy Rady 89/608/EWG, 89/662/EWG, 90/425/EWG, 91/496/EWG, 96/23/WE, 96/93/WE i 97/78/WE oraz decyzję Rady 92/438/EWG kontrole urzędowe przeprowadza się bez wcześniejszego uprzedzenia, z wyjątkiem sytuacji, w których uprzednie zawiadomienie jest konieczne, by kontrola urzędowa mogła się odbyć, i odpowiednio uzasadnione. W przypadku kontroli urzędowych na wniosek podmiotu właściwy organ może zdecydować, czy kontrola ma być przeprowadzona bez wcześniejszego uprzedzenia. Przeprowadzenie kontroli urzędowej po zawiadomieniu nie wyklucza kontroli urzędowej bez wcześniejszego uprzedzenia.

 

Zasada ta odnosi się zarówno do kontroli produkcji i obrotu żywnością, jak i produkcji i obrotu materiałami i wyrobami przeznaczonymi do kontaktu z żywnością (art. 19 ust. 1 w związku z art. 9 ust. 4 ww. rozporządzenia).

Czy można wykonać obowiązkowe szczepienia ochronne u dzieci urodzonych zagranicą a czasowo przebywające w Polsce?

Zgodnie z ustawą z dnia 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi ,,osoby przebywające na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej przez okres krótszy niż trzy miesiące są zwolnione z obowiązku poddawania się obowiązkowym szczepieniom ochronnym, z wyjątkiem szczepień poekspozycyjnych".

Jeżeli dziecko przebywa dłużej niż 3 miesiące na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej i posiada ubezpieczenie zdrowotne wówczas przysługują mu bezpłatne szczepienia zgodnie z Programem Szczepień Ochronnych.

Czy można w WSSE wykonać badania do celów sanitarno-epidemiologicznych?

W WSSE w Rzeszowie można wykonać badania do celów sanitarno - epidemiologicznych. Koszt trzech badań w kierunku Salmonella Shigella  wynosi 90 zł. Maksymalny czas oczekiwania na wyniki wynosi 7 dni od daty dostarczenia ostatniej próbki do badań.

Czy Państwowa Inspekcja Sanitarna prowadzi działania zwalczające wystąpienie wszawicy u dzieci uczęszczających w placówkach oświatowych?

Wszawica zalicza jest do grupy inwazji pasożytami zewnętrznymi i nie znajduje się w wykazie chorób zakaźnych stanowiących załącznik do obowiązującej ustawy z dnia 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi (Dz.U.2016.1866). Wynika to z faktu, że na terenie Polski od lat nie występują już niebezpieczne choroby zakaźne przenoszone przez wszy. Tym samym, przypadki wszawicy nie są objęte zakresem działania organów Państwowej Inspekcji Sanitarnej i brak jest podstaw do wydania decyzji administracyjnej nakazującej dziecku z wszawicą wstrzymanie się uczęszczania do placówki oświatowej lub w trybie określonym ustawą. Decyzja o pozostaniu dziecka w domu do czasu usunięcia wszy nie wymaga interwencji organów władzy publicznej w trybie przewidzianym przepisami rangi ustawowej, lecz znajduje się w gestii jego rodziców/opiekunów. zaleca się, aby działania higieniczne przeciw wszawicy były podjęte przez rodziców/opiekunów niezwłocznie, a czas nieobecności dziecka w placówce był możliwie najkrótszy.

Występowanie insektów w blokach mieszkalnych

Występowanie insektów w mieszkaniach jest tematem częstych interwencji, które wpływają do Państwowej Inspekcji Sanitarnej. Z problemem tym muszą się zmierzyć osoby mieszkające zarówno w bloku jak i domach wielorodzinnych. Główną rolę w rozprzestrzenianiu owadów odgrywa czynnik ludzki. Mogą one być przenoszone w sprzętach, bieliźnie pościelowej lub rzeczach osobistych. Niewykluczona jest także możliwość ich przemieszania się poprzez ciągi wentylacyjne w budynkach.

Właściciel lub zarządzający daną nieruchomością ma obowiązek utrzymania obiektu w należytym stanie higieniczno –sanitarnym, celem zapobiegania zakażeniom i chorobom zakaźnym, w szczególności zwalczania gryzoni, insektów i szkodników zgodnie z art. 22, ust. 1 z dnia 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi (t.j. Dz. U. z 2016 r. poz. 1866, ze zm.). Jednym z podstawowym zabiegów skutecznie zwalczających insekty jest dezynsekcja. Zabiegi przeprowadzane w częściach wspólnych budynków (tj. klatce schodowej, korytarzy, piwnic) leżą w gestii administratora budynku, natomiast koszty dezynsekcji mieszkań ponoszą lokatorzy. Działania te są skuteczne wówczas, kiedy usunie się źródło wylęgania insektów oraz przeprowadzi skuteczną dezynsekcję w całym pionie mieszkalnym w części wspólnej budynku oraz mieszkań, bowiem insekty przemieszczają się ciągami wentylacyjnymi.

 

Państwowa Inspekcja Sanitarna nie przeprowadza tego typu zabiegów, jak również nie zajmuje się rozpoznawaniem insektów.

 

Zabiegi można zlecić wyspecjalizowanym firmom zajmującym się m.in. dezynsekcją, których dane można znaleźć np. na stronach internetowych.

Warunki przeprowadzenia zabiegu określają wykonawcy usługi z zakresu DDD (dezynfekcji, dezynsekcji, deratyzacji). O wyborze odpowiedniej metody decyduje zleceniodawca i wybiera taką, która w możliwie jak najmniejszy sposób będzie negatywnie wpływać na lokatorów oraz będzie bezpieczna dla domowników. Rodzaj zastosowanego środka dezynsekcyjnego zależy również od typu szkodnika i miejsca jego występowania.

Istnieją również czynności, które możemy sami wykonać, aby zmniejszyć liczbę owadów w mieszkaniu. Można zastosować specjalny preparat do opryskiwania, a potem (ale nie jednocześnie) w miejscach w pobliżu gromadzenia się owadów – zastosować trutki (należy umieścić je z dala od środków spożywczych, ponieważ konkurencja pokarmu znajdującego się w pomieszczeniu obniża skuteczność działania preparatu).

Zwalczanie insektów powinno być prowadzone środkiem, którego aktywność owadobójcza nie spada wraz z upływem czasu, aplikowanym możliwie często. Nowoczesne zwalczanie polega na wykorzystywaniu trutek będących bezpiecznymi dla użytkowników obiektów. Kupując różnego rodzaju preparaty, których celem jest usunięcie insektów należy dokładnie przeczytać ulotkę informacyjną dołączoną do produktu, sprawdzić datę ważności zakupionego preparatu oraz upewnić się czy dany specyfik może być stosowany w pomieszczeniach zamkniętych, w których przebywają ludzie. Obowiązki w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie budynku mieszkalnego powinien określać regulamin opracowany przez zarządzającego obiektem zobowiązujący lokatorów do jego przestrzegania i stosowania.

Gdzie w województwie podkarpackim udzielane są świadczenia zdrowotne w przypadku skierowania dziecka do Poradni Konsultacyjno do Spraw Szczepień?

Poradnia Chorób Zakaźnych Szpitala Wojewódzkiego w Krośnie, ul. Korczyńska 57 tel. 13 437 86 61

Poza województwem podkarpackim najbliższa poradnia znajduje się w Krakowie: Wojewódzki Specjalistyczny Szpital Dziecięcy ul. Strzelecka 2, 31-503 Kraków tel. (12) 619 86 15   604 305 217

{"register":{"columns":[]}}