Piknik podsumowujący III edycję Programu Aktywni Błękitni - Szkoła Przyjazna Wodzie 2024/2025
12 czerwca 2025 r. na zaproszenie Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Rzeszowie uczestniczyliśmy w pikniku podsumowującym III edycję Programu Aktywni Błękitni – Szkoła Przyjazna Wodzie 2024/2025. Głównym tematem spotkania był bezpieczny wypoczynek nad wodą.
Aktywni Błękitni to szeroko zakrojony projekt edukacyjny dla szkół podstawowych realizowany od 2019 roku. Misją programu jest promowanie wiedzy o zrównoważonej gospodarce wodnej, szczególnie w zakresie ochrony środowiska, ochrony przeciwpowodziowej i zapobieganiu skutkom suszy, a także dbałości o wodę i znajomości zasad bezpiecznego korzystania z rekreacji wodnej.
Nad zalewem w Wilczej Woli spotkali się uczniowie i nauczyciele z pięciu szkół podstawowych najaktywniej zaangażowanych w realizację projektu.
Dodatkową atrakcją były stoiska edukacyjno-informacyjne przygotowane przez Policję, Straż Pożarną, WOPR, Straż Rybacką, Zespół Karpackich Parków Krajobrazowych w Krośnie czy Centrum Nauki Łukasiewicz oraz Wojewódzką Stację Sanitarno-Epidemiologiczną w Rzeszowie.
Założenia programu Aktywni Błękitni – Szkoła Przyjazna Wodzie są w bardzo dużym obszarze spójne z realizowanym przez Wojewódzką Stację Sanitarno-Epidemiologiczną w Rzeszowie projektem WaterWatch realizowanym w ramach Programu Interreg NEXT Poland – Ukraine 2021-2027.
Projekt pn. "Monitorowanie jakości wody surowej wykorzystywanej do produkcji wody pitnej i rekreacyjnej pod kątem zagrożeń chemicznych i mikrobiologicznych, w tym czynników wywołujących choroby zakaźne, wynikających z działalności ludzkiej" dotyczy monitorowania zanieczyszczeń wynikających z działalności człowieka w wodzie surowej wykorzystywanej do produkcji wody pitnej oraz monitorowania wód powierzchniowych wykorzystywanych do rekreacji.
Na zorganizowanym przez nas stoisku pracownicy Laboratorium przybliżyli dzieciom kulisy swojej pracy, pokazali jak w łatwy sposób wykonać proste doświadczenia chemiczne, nawet w warunkach domowych. Dzieci samodzielnie mogły wykonać doświadczenia, w których obserwowały, jak zmienia się zabarwienie wody zawierającej antocyjany w zależności od pH, jak zachowują się względem siebie ciecze o różnej gęstości, czy zbadać poziom chloru w próbkach wody basenowej i próbkach wody do picia. Podczas analizy sensorycznej rozwijały umiejętność rozpoznawania i klasyfikowania zapachów.