W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Pytania i odpowiedzi

Czy w każdym roku podatkowym należy składać „Oświadczenie o wspólnym opodatkowaniu z małżonkiem lub dzieckiem"?

TAK. Oświadczenie o wspólnym opodatkowaniu obowiązuje wyłącznie w danym roku podatkowym.

Formularz oświadczenia o wspólnym opodatkowaniu dostępny jest:


Podstawa prawna:

art. 32 ust. 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2647, z późn. zm.)

Kiedy zaliczamy służbę w wymiarze półtorakrotnym do wysługi emerytalnej?

Okresy służby pełnionej przez funkcjonariuszy Straży Granicznej do dnia 31 grudnia 2012 r.: w strażnicach, granicznych placówkach kontrolnych, placówkach Straży Granicznej oraz w składzie etatowych załóg jednostek pływających Straży Granicznej, zalicza się do:

  • uzyskania prawa do emerytury w wymiarze pojedynczym (1:1), tj. do ustalenia, czy w dniu zwolnienia ze służby funkcjonariusz posiada 15 lat służby (warunek 15 lat służby do uzyskania prawa do emerytury dotyczy funkcjonariuszy przyjętych do służby przed dniem 1 stycznia 2013 r.);
  • wysokości (do wysługi emerytalnej) w wymiarze półtorakrotnym, tj. za 1 rok służby półtora roku służby (1:1,5).

Przeliczeniu na wymiar półtorakrotny, podlega każdy pełny rok tej służby.

Jeżeli okres służby pełnionej w ww. jednostkach był krótszy niż rok, to do wysługi okres ten zostanie zaliczony w wymiarze pojedynczym.

Okresy służby wskazane w ww. jednostkach zaliczane są do wysługi emerytalnej na podstawie „Zaświadczenia o przebiegu służby w WOP/Straży Granicznej zaliczanej do wysługi emerytalnej w wymiarze za jeden rok półtora roku służby”, zgodnie z art. 74 ust. 2 ustawy z dnia 12.10.1990 r.*), sporządzonego przez komórkę kadrową Straży Granicznej.

Okres służby zaliczony do wysługi emerytalnej w wymiarze półtorakrotnym, zostanie również zaliczony w tym samym wymiarze do 32-letniej wysługi emerytalnej, uprawniającej do doliczenia świadczenia za długoletnią służbę do podstawy wymiaru emerytury policyjnej i policyjnej renty inwalidzkiej.

Podstawa prawna*):

  • ustawa z dnia 12 października 1990 r. o Straży Granicznej (Dz. U. z 2011 r. nr 116 poz. 675) - art. 74 ust. 2 w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2012 r.
  • ustawa z dnia 11 maja 2012 r. o zmianie ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin, ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Więziennej oraz ich rodzin oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2012 r. poz. 664) - art. 10
Pytania i odpowiedzi dotyczące świadczenia pieniężnego dla małżonka, dzieci i rodziców po zmarłym lub zaginionym funkcjonariuszu lub ratowniku OSP, górskim, TOPR, GOPR
  1. Gdzie składam wniosek?

Wniosek o przyznanie świadczenia pieniężnego można złożyć w komórce kadrowej jednostki, w której zmarły lub zaginiony funkcjonariusz pełnił służbę lub w komórce kadrowej właściwej ze względu na miejsce zamieszkania wnioskodawcy albo w organie emerytalnym. Adresy Punktów Obsługi Klienta dostępne są na stronie Zakładu Emerytalno-Rentowego MSWiA

  1. Czy wniosek należy sformułować samemu, czy jest dostępny wzór wniosku?

Wniosek o przyznanie świadczenia pieniężnego dostępny jest na stronie Zakładu Emerytalno-Rentowego MSWiA: www.gov.pl/zermswia.

  1. W jakim terminie złożyć wniosek, aby uzyskać świadczenie od daty wejścia w życie ustawy?

W przypadku śmierci lub zaginięcia funkcjonariusza,  przed wejściem w życie ustawy, tj. przed dniem 21 kwietnia 2023 r., a członek rodziny w dniu tym spełniał warunki do przyznania świadczenia, będzie ono przyznane od tej daty, o ile wniosek o świadczenie wpłynie w ciągu roku, tj. do dnia
21 kwietnia 2024 r. Jest to równoznaczne z tym, że wyrównanie świadczenia nastąpi również od dnia 21 kwietnia 2023 r.

  1. Skąd mam pozyskać dokument potwierdzający okoliczności śmierci lub zaginięcia funkcjonariusza, o których mowa w ustawie?

Dokument stwierdzający, że śmierć lub zaginięcie funkcjonariusza nastąpiła/o w związku z wykonywaniem czynności albo pełnieniem służby w okolicznościach, o których mowa w ustawie wystawia przełożony tego funkcjonariusza właściwy w sprawach osobowych na wniosek zainteresowanego.

  1. Czy można złożyć wniosek bez dokumentu potwierdzającego okoliczności śmierci lub zaginięcia funkcjonariusza, o których mowa w ustawie?

Tak. Można złożyć wniosek bez tego dokumentu. W takim przypadku ZER MSWiA będzie prowadził postępowanie w celu uzyskania przedmiotowego dokumentu.

  1. Co to znaczy aktualny odpis aktu stanu cywilnego małżonka? Czy dotyczy stanu na dzień zgonu lub stwierdzenia zaginięcia funkcjonariusza, czy na dzień złożenia wniosku?

Małżonek powinien złożyć dokument potwierdzający fakt pozostawania w związku małżeńskim z funkcjonariuszem w dniu jego zgonu lub zaginięcia. 

  1. Co oznacza określenie „inny dokument urzędowy potwierdzający zaistnienie okoliczności uzasadniających złożenie wniosku”?

Pod tym pojęciem należy rozumieć dokument potwierdzający zaistnienie prawa do świadczenia, np. orzeczenie o niezdolności do pracy i niezdolności do samodzielnej egzystencji (dotyczy dziecka lub rodzica) lub zaświadczenie o kontynuowaniu nauki przez dziecko, które ukończyło 18 rok życia.

  1. Czy każda osoba uprawniona składa osobny wniosek? Czy wystarczy jeden wniosek plus załączniki wypełnione przez poszczególne osoby wnioskujące?

Jeśli o świadczenie pieniężne ubiega się kilku członków rodziny, to mogą oni złożyć jeden wniosek (ZER SW_PS-1/2023), z tym że w lit. C. należy wymienić wszystkie osoby ubiegające się o to świadczenie. Każda z tych osób (oprócz wnioskodawcy) powinna wypełnić załącznik do wniosku (ZER SW_PS-1a/2023). W imieniu dziecka małoletniego załącznik wypełnia wnioskodawca.

Dane osobowe w każdym przypadku powinny być potwierdzone przez komórkę kadrową lub jednostkę organu emerytalnego.

  1. Jeśli do świadczenia uprawnionych jest kilka osób, czy świadczenie ulegnie podziałowi,
    czy też będzie wypłacone każdemu w wysokości wskazanej w ustawie?

Świadczenie przysługuje każdej z osób uprawnionych w wysokości określonej w ustawie, tj.

  • 100% przeciętnego uposażenia w przypadku małżonka lub dziecka, które jest sierotą zupełną,
  • 50% przeciętnego uposażenia w przypadku każdego rodzica oraz dziecka, które nie jest sierotą zupełną.
  1. Czy można złożyć wniosek do ZER MSWiA po funkcjonariuszu, który zmarł przed wejściem w życie ustawy?

TAK, jeśli świadczenie przysługuje po zmarłych lub zaginionych funkcjonariuszach Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Straży Marszałkowskiej, Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Celno-Skarbowej, Urzędu Ochrony Państwa, Biura Ochrony Rządu i Służby Celnej

  1. Czy świadczenie przysługuje po funkcjonariuszu Milicji Obywatelskiej?

Ustawa nie przewiduje wypłaty świadczeń po funkcjonariuszach Milicji Obywatelskiej.

  1. Czy członek rodziny uprawniony do świadczenia pieniężnego może pobierać inne świadczenie, np. emeryturę lub rentę?

Małżonek oraz dzieci mają prawo wyłącznie do jednego świadczenia – wyższego lub wybranego.

Rodzic może pobierać oba świadczenia, np. świadczenie pieniężne i własną emeryturę. Nie może jedynie pobierać świadczenia pieniężnego i renty rodzinnej po tym samym zmarłym funkcjonariuszu.

  1. Czy dodatkowy przychód osiągany z tytułu zatrudnienia ma wpływ na wysokość świadczenia pieniężnego?

Nie. Przy wypłacie świadczenia pieniężnego nie stosuje się zasad zawieszania lub zmniejszania świadczenia w razie osiągania dodatkowego przychodu. Uprawniony do tego świadczenia nie składa zawiadomienia o osiąganym przychodzie.


Źródło: Zakład Emerytalno-Rentowy MSWiA

Stan prawny na: 15.05.2023 r.

Jakie dokumenty należy złożyć, aby uzyskać zasiłek pogrzebowy?

Zakład Emerytalno-Rentowy MSWiA wypłaca zasiłki pogrzebowe po zmarłych:

  • emerytach i rencistach policyjnych;
  • członkach rodzin emerytów i rencistów policyjnych.

Członkami rodziny są:

  • małżonek (wdowa i wdowiec);
  • rodzice (w tym ojczym, macocha, osoby przysposabiające);
  • dzieci własne, drugiego małżonka, przysposobione, dzieci umieszczone w rodzinie zastępczej;
  • inne dzieci przyjęte na wychowanie i utrzymanie przed osiągnięciem pełnoletności;
  • rodzeństwo;
  • dziadkowie;
  • wnuki;
  • osoby, nad którymi została ustanowiona opieka prawna.

Zasiłek pogrzebowy przysługuje również po osobie, która w dniu śmierci nie miała ustalonego prawa do emerytury lub renty, lecz spełniała warunki do jej uzyskania i pobierania.

Zasiłek pogrzebowy przysługuje tylko z jednego tytułu.

Osoba ubiegająca się o zasiłek pogrzebowy winna przedstawić:

  1. wniosek o wypłatę zasiłku pogrzebowego (druk wniosku o wypłatę zasiłku pogrzebowego jest dostępny w Punktach Obsługi Klienta ZER MSWiA, a także na stronie internetowej Zakładu w zakładce Formularze)
  2. skrócony odpis aktu zgonu,
  3. oryginały rachunków za poniesione koszty pogrzebu, a jeżeli oryginały zostały złożone w banku – kopie rachunków potwierdzone przez bank.
  4. dokumenty potwierdzające pokrewieństwo lub powinowactwo z osobą zmarłą (skrócone odpisy aktów stanu cywilnego lub dowód osobisty)

Wniosek o zasiłek pogrzebowy można złożyć:

  1. osobiście - w jednym z Punktów Obsługi Klienta ZER MSWiA;
  2. za pośrednictwem zakładu pogrzebowego, który został upoważniony przez wnioskodawcę do odbioru zasiłku.

Przy składaniu wniosku o zasiłek pogrzebowy niezbędne jest okazanie dokumentu tożsamości.

Podstawa prawna:

  • art. 26 ustawy z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Celno-Skarbowej i Służby Więziennej oraz ich rodzin (Dz. U. z 2018 r. poz. 132, z późn. zm.);
  • art. 77 - art. 81 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz.U. z 2018 r. poz. 1270, z późn. zm.);
  • rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 20 grudnia 2018 r. w sprawie trybu postępowania i właściwości organu w zakresie zaopatrzenia emerytalnego funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży  Granicznej, Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Celno-Skarbowej oraz ich rodzin (Dz. U.  poz. 2373) .
Jakie są warunki doliczania do wysługi emerytalnej okresów aktywności zawodowej oraz innych okresów po zwolnieniu ze służby?

Okresy przypadające po zwolnieniu ze służby podlegają uwzględnieniu w wysłudze emerytalnej, przy ustalaniu wysokości emerytur funkcjonariuszy, którzy pozostawali w służbie przed dniem 2 stycznia 1999 r.

Okresy przypadające po zwolnieniu ze służby uwzględniane są w wysłudze emerytalnej, jeżeli emerytura wynosi mniej niż 75% podstawy jej wymiaru oraz emeryt ukończył 55 lat –mężczyzna a 50 lat - kobieta albo stał się inwalidą.

W myśl art. 14 ustawy z dnia 18 lutego 1994 ro zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Celno-Skarbowej i Służby Więziennej oraz ich rodzin (Dz. U. z 2018 r. poz. 132, z późn. zm.), emerytowi uprawnionemu do emerytury policyjnej, dolicza się na jego wniosek do wysługi emerytalnej okresy przypadające po zwolnieniu ze służby:

  • zatrudnienia przed dniem 1 stycznia 1999 r. w wymiarze czasu pracy nie niższym niż połowa pełnego wymiaru czasu pracy;
  • opłacania składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe po dniu 31 grudnia 1998 r. lub okres nieopłacania składek z powodu przekroczenia w trakcie roku kalendarzowego kwoty rocznej podstawy wymiaru składek na te ubezpieczenia.

Doliczenie do wysługi emerytalnej okresu prowadzenia działalności gospodarczej przypadającego od dnia 1 stycznia 1999 r. możliwe jest tylko w przypadku, gdy opłacane były składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe.

W celu doliczenia do wysługi emerytalnej okresu prowadzenia działalności gospodarczej przypadającego po 31 grudnia 1998 r. należy złożyć zaświadczenie Zakładu Ubezpieczeń Społecznych potwierdzające okresy opłacania składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe.

Nie podlega uwzględnieniu w wysłudze emerytalnej okres prowadzenia działalności gospodarczej przed 1 stycznia 1999 r. Przytoczony art. 14 wyraźnie wskazuje, iż jedyną formę aktywności zawodowej przed dniem 1 stycznia 1999 r., którą można uwzględnić w wysłudze emerytalnej, stanowi zatrudnienie.

Od dnia 31 sierpnia 2017 r., na wniosek emeryta, w wysłudze emerytalnej uwzględniane są okresy przypadające po zwolnieniu ze służby:

  • osadzenia w więzieniach lub innych miejscach odosobnienia na terytorium Polski na mocy skazania albo bez wyroku po dniu 31 grudnia 1955 r. za działalność polityczną;
  • świadczenia pracy po 1956 r. na rzecz organizacji politycznych i związków zawodowych, nielegalnych w rozumieniu przepisów obowiązujących do kwietnia 1989 r.;
  • niewykonywania pracy przed dniem 31 lipca 1990 r. na skutek represji politycznych;
  • internowania na podstawie art. 42 dekretu z dnia 12 grudnia 1981 ro stanie wojennym (Dz. U. z 1981 r. Nr 29 poz. 154, z późn. zm.).
Jakie dokumenty należy złożyć w celu doliczenia do wysługi emerytalnej okresu pracy oraz innych okresów przypadających po zwolnieniu ze służby?

Dokumentami potwierdzającymi okresy aktywności zawodowej przed dniem 31 grudnia 1998 r. są:

  1. zaświadczenia pracodawców,
  2. świadectwa pracy lub legitymacje ubezpieczeniowe.

Wymienione dokumenty powinny zawierać odpowiednie wpisy: datę rozpoczęcia i zakończenia pracy, rodzaj wykonywanej pracy i jej wymiar (dot. okresów przed dniem 1 stycznia 1999 r.) pieczątkę zakładu pracy oraz podpis i pieczątkę służbową pracodawcy lub upoważnionego pracownika.

Do potwierdzenia okresów zatrudnienia mogą służyć także dowody pośrednie, takie jak:

  • legitymacje służbowe,
  • umowy o pracę,
  • wpisy w dowodach osobistych, pisma kierowane przez zakłady pracy
    do pracownika w czasie trwania zatrudnienia (np. o powołaniu, mianowaniu, angażowaniu, zwolnieniu,
    wyróżnieniu, udzieleniu urlopu), jeżeli na ich podstawie można ustalić okres zatrudnienia.
  1. zaświadczenia Zakładu Ubezpieczeń Społecznych

Oddział ZUS właściwy ze względu na siedzibę zakładu pracy, miejsce wykonywania pracy lub miejsce zamieszkania ubezpieczonego, (jeżeli osoba zainteresowana sama za siebie opłacała składki na ubezpieczenie społeczne), na podstawie dokumentacji własnej – może potwierdzić okresy opłacania składek na ubezpieczenia społeczne osobom zatrudnionym przez pracodawcę, który zatrudniał nie więcej niż 20 pracowników. Pracodawca, który przez dniem 1 stycznia 1999 r. zatrudniał nie więcej niż 20 pracowników, zgłaszał w ZUS rozliczenie składek na ubezpieczenie społeczne, oddzielnie za każdego zatrudnionego pracownika.

Okresy aktywności zawodowej po dniu 31 grudnia 1998 r. uwzględniane są w wysłudze emerytalnej na podstawie:

  1. zaświadczenia Zakładu Ubezpieczeń Społecznych sporządzonego na podstawie informacji zarejestrowanych na kontach ubezpieczonych;
  2. zaświadczenia lub świadectwa pracy zawierającego informacje o opłaconych składkach na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz okresach zwolnień lekarskich i urlopach bezpłatnych, jeżeli okresy te wystąpiły w okresie opłacania składek
    na ubezpieczenie społeczne.

Okresy osadzenia w więzieniach lub innych miejscach odosobnienia na terytorium Polski za działalność polityczną po dniu 31 grudnia 1955 r. potwierdza:

  • prezes sądu okręgowego w przypadku osadzenia na mocy wyroku skazującego;
  • Prezes Instytutu Pamięci Narodowej – Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu w przypadku osadzenia bez wyroku.

Okresy świadczenia pracy po 1956 r. na rzecz organizacji politycznych i związków zawodowych, nielegalnych w rozumieniu przepisów obowiązujących do kwietnia 1989 r.; oraz okresy niewykonywania pracy przed dniem 31 lipca 1990 r. na skutek represji politycznych potwierdza:

  • decyzja Szefa Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych.

Okresy internowania na podstawie art. 42 dekretu z dnia 12 grudnia 1981 r. o stanie wojennym (Dz. U. z 1981 r. Nr 29 poz. 154, z późn. zm.) uwzględniane są w wysłudze emerytalnej na podstawie dokumentów potwierdzających fakt internowania i zwolnienia z internowania .

Czy wszystkim strażakom okresy ich zatrudnienia w jednostkach ochrony przeciwpożarowej lub na stanowiskach związanych z wykonywaniem czynności z zakresu ochrony przeciwpożarowej przypadające od dnia 1 lutego 1992 r. do dnia 30 czerwca 1999 r., traktuje się, jako służbę w Państwowej Straży Pożarnej dla celów emerytalnych?

Nie. Jedynie osobom, które uzyskały status strażaka Państwowej Straży Pożarnej w trybie art. 129 ust. 1 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o Państwowej Straży Pożarnej (Dz. U. z 2018 r.  poz. 1313, z późn. zm.).

Wyżej powołany przepis ustawy o Państwowej Straży Pożarnej stwarzał osobom będącym w dniu wejścia w życie ww. ustawy, tj. w dniu 1 stycznia 1992 r. funkcjonariuszami pożarnictwa możliwość uzyskania statusu strażaka PSP, pod warunkiem złożenia w nieprzekraczalnym terminie do dnia 31 stycznia 1992 r., pisemnej deklaracji o wyrażeniu zgody na podjęcie służby w Państwowej Straży Pożarnej.

Osoby, które w terminie do dnia 31 stycznia 1992 r. złożyły ww. deklarację, uzyskały status strażaków PSP oraz zachowały ciągłość służby, pomimo ich niepowołania lub niemianowania na stanowisko służbowe w Państwowej Straży Pożarnej.

Do osób tych mają zastosowanie od dnia 1 stycznia 2000 r. znowelizowane przepisy art. 129 ust. 7-11 ustawy o Państwowej Straży Pożarnej, które umożliwiają potraktowanie okresów zatrudnienia strażaków w jednostkach ochrony przeciwpożarowej lub na stanowiskach, na których wykonywali czynności z zakresu ochrony przeciwpożarowej przypadających od dnia 1 lutego 1992 r.:

  • do dnia powołania lub mianowania na stanowisko służbowe w Państwowej Straży Pożarnej, nie dłużej jednak niż do dnia 30 czerwca 1999 r., jako służby w Państwowej Straży Pożarnej;
  • niepowołanych lub niemianowanych na stanowisko służbowe w Państwowej Straży Pożarnej, do zakończenia okresu tego zatrudnienia, nie dłużej jednak niż do dnia
    30 czerwca 1999 r., jako służby w Państwowej Straży Pożarnej wyłącznie dla celów emerytalnych.

Zatem jedynie osoby, które uzyskały status strażaków PSP w trybie art. 129 ust. 1 ustawy o Państwowej Straży Pożarnej, mają możliwość skorzystania z uregulowań prawnych zezwalających na potraktowanie okresów ich zatrudnienia w jednostkach ochrony przeciwpożarowej lub na stanowiskach związanych z wykonywaniem czynności z zakresu ochrony przeciwpożarowej, przypadających od dnia 1 lutego 1992 r. do dnia 30 czerwca 1999 r., jako służby w Państwowej Straży Pożarnej dla celów emerytalnych.

W stosunku do strażaków niepowołanych lub niemianowanych na stanowiska służbowe w Państwowej Straży Pożarnej, dokumentem stanowiącym podstawę do zaliczenia ww. okresu zatrudnienia do wysługi emerytalnej, jest decyzja Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej stwierdzająca zakończenie okresu zatrudnienia traktowanego, jako służba w Państwowej Straży Pożarnej dla celów emerytalnych. Decyzję tą Komendant Główny Państwowej Straży Pożarnej wydaje wyłącznie na wniosek zainteresowanego. Wniosek o wydanie ww. decyzji skierowany do Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej należy przesłać do właściwej terytorialnie Komendy Wojewódzkiej Państwowej Straży Pożarnej. W stosunku do strażaków powołanych lub mianowanych na stanowisko służbowe w Państwowej Straży Pożarnej do dnia 30 czerwca 1999 r., ww. okresy zatrudnienia potwierdzają właściwe organy PSP w zaświadczeniach o przebiegu służby dla celów emerytalnych.

Czy emeryt/rencista zamieszkały poza granicami Polski osiągający dodatkowy przychód z tytułu zarobkowania ma obowiązek poinformować ZER MSWiA o powyższym fakcie, mimo, iż jego przychód podlega opodatkowaniu w danym kraju?

Tak, gdyż zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Celno-Skarbowej i Służby Więziennej oraz ich rodzin (Dz. U. z 2018 r. poz. 132, z późn. zm.), w razie osiągania przychodu z tytułu działalności podlegającej obowiązkowi ubezpieczenia społecznego, emerytura lub renta inwalidzka ulega zmniejszeniu na zasadach określonych w przepisach art. 104 ust. 1a-6, ust. 8 pkt 1 i 2 oraz ust. 9 i 10 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, nie więcej jednak niż o 25% wysokości tej emerytury lub renty inwalidzkiej.

Powyższe uregulowanie dotyczy również emerytów i rencistów osiągających przychód z tytułu działalności wykonywanej za granicą.

W myśl art. 41a ust. 1 ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji (…) osoba uprawniona do zaopatrzenia emerytalnego jest obowiązana zawiadomić organ emerytalny o podjęciu działalności podlegającej obowiązkowi ubezpieczenia społecznego, o wysokości osiąganego z tego tytułu przychodu oraz o każdorazowej zmianie wysokości tego przychodu i innych okolicznościach powodujących ustanie lub zawieszenie prawa do świadczeń albo zmniejszenie ich wysokości.

Za działalność podlegającą obowiązkowi ubezpieczenia społecznego uważa się zatrudnienie, służbę lub inną pracę zarobkową albo prowadzenie pozarolniczej działalności.

Nie mają obowiązku informowania o osiąganiu dodatkowych przychodów osobyktórych emerytura stanowi 75% podstawy jej wymiaru bez uwzględnienia podwyższenia z tytułu inwalidztwa pozostającego w związku ze służbą oraz osoby pobierające rentę inwalidzką z tytułu inwalidztwa powstałego wskutek wypadku pozostającego w związku ze służbą lub wskutek choroby powstałej w związku ze szczególnymi właściwościami bądź warunkami służby z tytułu, których przysługują świadczenia odszkodowawcze.

Szczegółowe informacje w zakładce INFORMACJE „Informacja dla emerytów i rencistów osiągających dodatkowe przychody”.

W jakiej sytuacji organ emerytalny kontynuuje wypłatę renty rodzinnej dla dziecka, które ukończyło 25 lat?

Zgodnie z art. 68 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1270, z późn. zm.) dzieci w wieku powyżej 16 lat mają prawo do renty rodzinnej pod warunkiem nauki w szkole, nie dłużej jednak niż do ukończenia wieku 25 lat życia.

Jeżeli dziecko osiągnęło wiek 25 lat życia będąc na ostatnim roku studiów w szkole wyższej, prawo do renty rodzinnej przedłuża się do zakończenia tego roku akademickiego, zgodnie z art. 68 ust. 2 ustawy o emeryturach i rentach z FUS.

Wypłata renty rodzinnej dla dzieci odbywających naukę realizowana jest przez cały rok szkolny – tj. od 1 września do 31 sierpnia lub akademicki – od 1 października do 30 września tj. łącznie z okresem wakacji. Zasada ta ma zastosowanie również do dzieci, które osiągnęły 25 lat życia będąc na ostatnim roku studiów w szkole wyższej, przy czym naukę kończą zgodnie z programem i regulaminem studiów. Renta rodzinna dla dziecka, które osiągnęło wiek 25 lat życia będąc na ostatnim roku studiów w szkole wyższej, również przysługuje do zakończenia roku akademickiego, jeżeli władze uczelni stwierdzą w zaświadczeniu, że programowe zakończenie nauki następuje z dniem 30 września.

Czy prawo do renty rodzinnej przysługuje osobom odbywającym naukę na studiach podyplomowych oraz przygotowującym się do nadania stopnia doktora ?

Przepis art. 68 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1270, z późn. zm.) prawo do renty rodzinnej dla dzieci, które ukończyły 16 rok życia, uzależnia od nauki w szkole. Z art. 11 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2018 r. poz. 1668) wynika, że uczelnie prowadzą kształcenie na różnych poziomach, na studiach, studiach podyplomowych lub innych formach kształcenia oraz prowadzą kształcenie doktorantów. W związku z powyższym, osoby odbywające naukę na studiach podyplomowych lub przygotowujące się do nadania stopnia doktora, mają prawo do pobierania renty rodzinnej, jednak nie dłużej niż do 25 roku życia.

Czy renta rodzinna wypłacana jest studentowi przebywającemu na urlopie dziekańskim?

W związku z utrwalonym orzecznictwem sądowym, opartym o uchwałę Sądu Najwyższego z dnia 3 października 2000 r. (sygn. akt II UKN 739/99) – wypłatę renty rodzinnej należy kontynuować studentowi przebywającemu na urlopie dziekańskim – niezależnie od tego, z jakich przyczyn ten urlop został mu udzielony.

 

Czy osoby pobierające rentę rodzinną z zaopatrzenia emerytalnego otrzymają legitymacje emeryta-rencisty policyjnego celem dokumentowania uprawnień wynikających z posiadania prawa do renty rodzinnej?

Zgodnie z § 32 ust. 1 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 18 października 2004 r. sprawie trybu postępowania i właściwości organu w zakresie zaopatrzenia emerytalnego funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu i Państwowej Straży Pożarnej oraz ich rodzin (Dz. U. z 2015 r. poz. 1148, z późn. zm.) legitymacja emeryta-rencisty policyjnego jest dokumentem potwierdzającym status emeryta lub rencisty policyjnego.

W myśl art. 3 ustawy z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Celno-Skarbowej i Służby Więziennej oraz ich rodzin (Dz. U. z 2018 r.  poz. 132, z późn. zm.):

  • emerytem policyjnym jest funkcjonariusz zwolniony ze służby w formacjach wymienionych w tytule ustawy, który ma ustalone prawo do emerytury policyjnej,
  •  rencistą policyjnym jest funkcjonariusz zwolniony z tych służb, któremu ustalono prawo do policyjnej renty inwalidzkiej.

Rozumiejąc jednakże trudności wynikające z braku posiadania legitymacji przez osoby pobierające rentę rodzinną, Zakład Emerytalno-Rentowy MSWiA pragnie dołożyć starań w celu rozwiązania zaistniałej sytuacji. Jednakże wymaga to zmiany przepisów na podstawie, których wydawane są legitymacje emeryta-rencisty policyjnego. Tak, więc problem ten może być rozwiązany w terminie późniejszym. 

Do czasu zmiany przepisów, w celu dokumentowania przez świadczeniobiorcę uprawnień wynikających z posiadania prawa do renty rodzinnej, ZER MSWiA wydaje, w każdym przypadku, na wniosek świadczeniobiorcy, zaświadczenie potwierdzające powyższe uprawnienia. Jednocześnie informuję, że zgodnie z art. 240 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1510, z późn. zm.), dokumentami potwierdzającymi fakt ubezpieczenia zdrowotnego poza legitymacją emeryta-rencisty są także inne dokumenty potwierdzające kwotę przekazanej emerytury lub renty, w tym w szczególności odcinek przekazu lub wyciąg z konta bankowego.

Czy okresy ubezpieczenia społecznego rolników, za które opłacano składki na ubezpieczenia społeczne rolników, prowadzenia gospodarstwa rolnego po ukończeniu 16 roku życia, przypadające przed dniem 1 lipca 1977r. oraz pracy w gospodarstwie rolnym po ukończeniu 16 roku życia przypadające przed dniem 1 stycznia 1983 r. są uwzględniane przy ustalaniu prawa do emerytury z zaopatrzenia emerytalnego?

Zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Celno-Skarbowej i Służby Więziennej oraz ich rodzin (Dz. U. z 2018 r. poz. 132, z późn. zm.), funkcjonariuszom, którzy spełniają warunki wymagane do nabycia prawa do emerytury policyjnej, zalicza się do wysługi emerytalnej uwzględnianej przy obliczaniu emerytury na podstawie art. 15 lub art. 15e ustawy, posiadane przed przyjęciem do służby okresy składkowe i nieskładkowe, w rozumieniu ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1270, z późn. zm.).

Okresy opłacania składek na ubezpieczenie społeczne rolników, okresy prowadzenia gospodarstwa rolnego po ukończeniu 16 roku życia przypadające przed dniem 1 lipca 1977 r., okresy pracy w gospodarstwie rolnym po ukończeniu 16 roku życia przypadające przed dniem 1 stycznia 1983 r., nie są - w myśl ustawy o emeryturach i rentach z FUS - okresami składkowymi, ani nieskładkowymi. Stosownie, bowiem do art. 10 ust. 1 ustawy o emeryturach i rentach z FUS, okresy te są uwzględniane przy ustalaniu prawa do emerytury z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz obliczaniu jej wysokości, w przypadku, gdy okresy składkowe i nieskładkowe, są krótsze od okresu wymaganego do przyznania emerytury, w zakresie niezbędnym do uzupełnienia tego okresu.

Natomiast zgodnie z przepisami ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji (...), warunkiem koniecznym do uzyskania prawa do emerytury policyjnej jest posiadanie, co najmniej 15 lat służby, w przypadku funkcjonariuszy przyjętych do służby po raz pierwszy przed dniem 1 stycznia 2013 r. (lub 25 lat służby - w przypadku funkcjonariuszy przyjętych do służby po raz pierwszy po dniu 31 grudnia 2012 r.) liczonej wraz z okresami równorzędnymi ze służbą.

Przy ustalaniu uprawnień do emerytury policyjnej, poza okresami służby i okresami równorzędnymi ze służbą, nie są uwzględniane inne okresy. Tzw. „okresy rolne" nie są uwzględniane przy ustalaniu prawa i wysokości emerytury policyjnej.

{"register":{"columns":[]}}