Wirtualny Asystent
Sztuczna inteligencja po polsku? Tak, to bardzo ważne, gdy tworzymy rozwiązanie, które ma wesprzeć i zrozumieć obywatela. Dlatego pracujemy nad chatbotem, który mówi Twoim językiem, dosłownie i w przenośni. To cyfrowy asystent, który odpowiada na pytania jasno, konkretnie i bez wizyty w urzędzie. Celem jest jedno, pomóc Ci szybciej znaleźć to, czego szukasz, i ułatwić Ci zrozumienie procedur.
Inteligentny czat
W Pionie AI i Nowych Technologii pracujemy nad inteligentnym interfejsem komunikacyjnym, który będzie wspierał obywateli w wyszukiwaniu informacji.
Wirtualny asystent to inteligentny czat oparty na polskim modelu językowym PLLuM, który pomoże w sprawach związanych z administracją publiczną i usługami w aplikacji mObywatel 2.0. Technologia zastosowana w czacie umożliwi naturalną rozmowę, taką jak z prawdziwą osobą!
Źródłem wiedzy Wirtualnego asystenta będą artykuły o usługach, które możesz znaleźć w serwisie gov.pl oraz info.mobywatel.gov.pl, ale w przyszłości na pewno będziemy pracować nad rozszerzeniem bazy wiedzy.
Jak będzie działał nasz Wirtualny asystent?
Chcesz wiedzieć, jak złożyć wniosek o dowód osobisty? Zapytaj Wirtualnego asystenta – wpisz swoje pytanie w okienku czatu, a on wskaże odpowiedni formularz i wyjaśni, co przygotować.
Nie musisz znać fachowego słownictwa. Wystarczy, że napiszesz: „Zgubiłem dowód – co robić?”. Wirtualny asystent poprowadzi Cię krok po kroku. Co ważne, wskaże też źródło swojej odpowiedzi. Na tej podstawie będzie można dowiedzieć się więcej na zadany temat.
Wirtualny asystent w aplikacji mObywatel 2.0 będzie dostępny po zalogowaniu. Aby dane użytkowników były bezpieczne, chatbot nie będzie mógł odczytać informacji np. o naszych danych osobowych czy punktach karnych. Nie poprosimy go też o przeczytanie daty ważności dowodu. Będzie za to odpowiadał na ogólne pytania dotyczące sposobu załatwiania urzędowych spraw czy usług dostępnych w formie cyfrowej.
Budowa Wirtualnego Asystenta to nie tylko programowanie – to także wiele decyzji, testów i dostosowań. Oto najważniejsze wyzwania, z którymi się mierzymy:
Odpowiedź, która ma sens
Wybieramy takie metody sztucznej inteligencji, które zagwarantują, że Wirtualny asystent będzie udzielał rzetelnych i sprawdzonych odpowiedzi – zawsze na podstawie wiarygodnych źródeł.
Zmiana danych w wiedzę
Pracujemy nad tym, by przetworzyć dokumenty i informacje zawarte w serwisach gov.pl oraz info.mobywatel.gov.pl w taki sposób, aby Wirtualny asystent mógł zrozumieć ich znaczenie i użyć do stworzenia odpowiedzi.
Więcej pytań – więcej odpowiedzi
Planujemy rozszerzyć bazę wiedzy. Dzięki temu Wirtualny asystent będzie mógł udzielić odpowiedzi na jeszcze więcej pytań na temat administracji i usług publicznych.
Szybko, dokładnie i na temat
Pracujemy nad ulepszeniem działania aplikacji, by odpowiedzi pojawiały się szybko i były jak najlepiej dopasowane do potrzeb użytkownika.
Gotowi na dużą skalę
Przygotowujemy rozwiązanie , które obsłuży duży ruch – tak, aby z Wirtualnego asystenta mogły korzystać miliony osób, bez spadku jakości działania.
Wygodnie i przejrzyście
Projektujemy Wirtualnego asystenta tak, by była intuicyjny. Dzięki temu użytkownik łatwo uzyska potrzebne informacje, a w razie potrzeby sprawnie przejdzie między czatem a przeglądarką.
Dla wszystkich, bez wyjątków
Dokładamy wszelkich starań, by Wirtualny asystent był dostępny także dla osób z niepełnosprawnościami. Dlatego interfejs tworzymy zgodnie ze standardami WCAG – to oznacza prosty język, kontrastowe kolory, czytelne czcionki i pełną obsługę klawiaturą lub czytnikiem ekranu.