Barbara Nowacka: „Cyfrowa rewolucja w polskich szkołach już się dzieje”
16.12.2025
Minister edukacji Barbara Nowacka oraz wicepremier i minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski wzięli udział w konferencji prasowej w VI Liceum Ogólnokształcącym im. T. Reytana w Warszawie. Szefowie MEN i MC podkreślili, że cyfrowa transformacja polskiej szkoły staje się faktem - do szkół w całym kraju trafiają setki tysięcy nowoczesnych urządzeń, które pomogą uczniom rozwijać kompetencje przyszłości.
Rząd wspiera proces cyfrowej transformacji edukacji. 16,5 tys. szkół w całej Polsce otrzyma laptopy, tablety oraz laptopy przeglądarkowe dla uczniów dzięki inwestycji z Krajowego Planu Odbudowy (KPO), którą realizują wspólnie Ministerstwo Edukacji Narodowej i Ministerstwo Cyfryzacji. Sprzęt będzie używany podczas zajęć szkolnych, aby wspierać u dzieci i młodzieży rozwój kompetencji cyfrowych i wiedzy o nowych technologiach. Trwa proces dostaw urządzeń do szkół.
Minister edukacji Barbara Nowacka podczas konferencji prasowej przypomniała, że rządowe wsparcie dla szkół jest efektem odblokowania środków z Krajowego Planu Odbudowy.
Na początku naszej współpracy zapowiedzieliśmy, że dzięki odblokowanym środkom z KPO dostarczymy sprzęt do szkół. Dziś te zapowiedzi realizujemy
– podkreśliła.
Internet i nowe technologie są dla młodych ludzi ich naturalnym środowiskiem, zarówno w kontaktach społecznych, jak i coraz częściej w nauce. Chcemy, aby szkoła dotrzymywała kroku tym zmianom. Nowy sprzęt komputerowy będzie wspierał uczniów w rozwijaniu kompetencji cyfrowych – dziś tak samo niezbędnych jak umiejętność czytania i pisania, zarówno w codziennym życiu, jak i na rynku pracy
– podkreślił wicepremier i minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski.
Sprzęt dla uczniów – realne wsparcie dla nauczycieli
Nowy sprzęt komputerowy, który trafia do szkół, jest przeznaczony wyłącznie dla uczniów podczas zajęć szkolnych. Jednocześnie inwestycja stanowi realne wsparcie dla nauczycieli.
Nie zapominamy o nauczycielach. 88 tys. osób zostanie przeszkolonych we wdrażaniu nowego sprzętu. Przygotowujemy polską szkołę na zmiany technologiczne
– powiedziała minister Barbara Nowacka.
Jak podkreślił wicepremier, minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski, tylko szkoła wyposażona w odpowiednie narzędzia może skutecznie odpowiadać na potrzeby młodzieży i prowadzić zajęcia w sposób dostosowany do współczesnych realiów.
Sprzęt spełnia standardy określone przez Ministerstwo Edukacji Narodowej, a jego parametry techniczne zostały dostosowane do potrzeb szkół oraz realizacji nowej podstawy programowej. Obecnie trwa proces dostaw urządzeń do szkół.
Ze środków KPO zakupiono 735 tys. sztuk sprzętu komputerowego, w tym:
- ponad 404 tys. laptopów;
- 220,5 tys. tabletów;
- ponad 110 tys. laptopów przeglądarkowych.
Łączna wartość inwestycji wynosi niemal 1,7 mld zł, z czego przeznaczono:
- prawie 1,16 mld zł – na laptopy;
- ponad 322 mln zł – na tablety,
- prawie 180 mln zł – na laptopy przeglądarkowe.
Sprzęt trafi do 16,5 tys. szkół w całej Polsce.
„Cyfrowy Uczeń” i „Reforma26. Kompas Jutra” to dwa priorytetowe przedsięwzięcia Ministra Edukacji
Jeżeli chcemy, by polska szkoła była najnowocześniejsza, musimy na wszystkich przedmiotach korzystać z narzędzi cyfrowych, materiałów cyfrowych
– powiedziała obecna na konferencji prasowej Katarzyna Lubnauer.
Wiceminister Katarzyna Lubnauer opowiedziała o działaniach związanych z procesem cyfrowej transformacji edukacji. Najważniejsze działania w ramach przyjętej przez Radę Ministrów we wrześniu 2024 r. Polityki Cyfrowej Transformacji Edukacji to m.in.:
1. Wyznaczenie minimalnych standardów wyposażenia szkół w nowoczesne technologie.
2. Zmiany w podstawach programowych kształcenia ogólnego – wpisanie umiejętności cyfrowych jako fundamentalnych dla skutecznego rozwoju uczniów, rozwijanych na wszystkich zajęciach.
3. Modernizacja infrastruktury sieciowej w 30 tys. sal lekcyjnych w szkołach.
4. Wsparcie sprzętowe dla szkół obejmujące:
- bony na zakup sprzętu dla nauczycieli;
- co najmniej 735 000 szt. przenośnego sprzętu komputerowego dla szkół do dyspozycji uczniów;
- wyposażenie sal lekcyjnych w 100 000 zestawów dla nauczyciela do prowadzenia zajęć w formie zdalnej lub hybrydowej;
- doposażenie szkół podstawowych i ponadpodstawowych w pracownie STEAM i AI (16 tys. pracowni).
5. Rozwijanie umiejętności cyfrowych nauczycieli:
- szkolenia dla nauczycieli z umiejętności cyfrowych;
- szkolenia dla koordynatorów cyfrowych w szkołach (osoby, które od strony metodycznej będą wspierać innych nauczycieli we właściwym wykorzystywaniu nowoczesnych technologii w procesie kształcenia);
- szkolenia dla nauczycieli szkół podstawowych i ponadpodstawowych z AI na trzech poziomach zaawansowania i dla nauczycieli różnych zajęć, nie tylko informatyki.
6. Rozwijanie bazy bezpłatnych cyfrowych materiałów edukacyjnych, udostępnianych na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej – już teraz to ponad 20 tys. różnych materiałów.
7. Rozwijanie cyfrowych usług dla edukacji – mLegitymacji dla ucznia i nauczyciela oraz bezpłatnego dziennika elektronicznego.
8. Wdrażanie AI w edukacji:
- projekt „zeszyt.online”;
- pilotaż spersonalizowanych narzędzi AI dla szkół;
- wdrażanie AI do nauczania przedmiotów ścisłych – projekt IBE-PIB o wartości 34 mln zł (finansowanie FERS);
- wdrażanie AI w egzaminach zewnętrznych.
9. Rządowy program „Cyfrowy uczeń” (kompleksowe wsparcie organów prowadzących, szkół i placówek w sprzęt, oprogramowanie, cyfrowe materiały edukacyjne i szkolenia dla nauczycieli, w tym wsparcie dla szkół w skutecznym wykorzystaniu sprzętu, które otrzymają w ramach KPO.