W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Rządowy program wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży „Przyjazna szkoła” w latach 2025-2027

Podstawa prawna: art. 90u ust. 4 pkt 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2024 r. poz. 750, 854, 1473 i 1933 oraz z 2025 r. poz. 620 i 622).

W dniu 17 lipca 2025 roku weszły w życie:

  1. rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 11 lipca 2025 r. w sprawie szczegółowych warunków udzielania wsparcia w zakresie wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży objętych Rządowym programem wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży „Przyjazna szkoła” w latach 2025–2027, dalej: Program (Dz.U. 2025 poz. 946), https://dziennikustaw.gov.pl/DU/2025/946
  2. uchwała nr 60 Rady Ministrów z dnia 11 lipca 2025 r. w sprawie Rządowego programu wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży „Przyjazna szkoła” w latach 2025–2027 (M.P. 2025 poz. 648), https://dziennikustaw.gov.pl/MP/2025/648.

Cel Programu

Celem głównym Programu jest wsparcie szkół, w których pobierają naukę uczniowie i uczennice z Ukrainy, poprzez stworzenie warunków, w których całe społeczności szkolne czują się bezpiecznie, a dzieci i młodzież mogą budować przyjazne relacje rówieśnicze oraz rozwijać swoją wiedzę, umiejętności i kompetencje.

Przewidziane w Programie działania mają na celu budowanie przyjaznego środowiska szkolnego, dostosowanego do nowych warunków funkcjonowania polskiej szkoły.

Odbiorcy wsparcia

Program jest skierowany do szkół, w których pobierają naukę uczniowie i uczennice z Ukrainy, którzy spełniają warunki określone w Programie.

Realizacja Programu wspiera funkcjonowanie całej społeczności szkolnej, w tym dzieci i młodzieży z doświadczeniem migracji lub uchodźstwa pochodzących z krajów innych niż Ukraina, które pobierają naukę w szkołach polskiego systemu oświaty, ich polskich rówieśników, rodziców oraz nauczycieli.

Realizowane w ramach Programu działania uwzględniają szczególne i zróżnicowane potrzeby uczniów i uczennic z doświadczeniem migracji i uchodźstwa, wynikające m.in. z odmienności językowej i kulturowej (w tym uczniów i uczennic z Ukrainy pochodzenia romskiego), doświadczenia traumy wojennej, trudności edukacyjnych spowodowanych zmianą środowiska edukacyjnego, jak również potrzeby wynikające z niepełnosprawności czy szczególnych uzdolnień ucznia.

Okres realizacji Programu

Działania w ramach Programu realizowane będą do 31 sierpnia 2027 r.

Zakres i ogólne warunki udzielania wsparcia

Warunkiem udzielenia wsparcia w ramach Programu jest zapewnienie, że w dniu rozpoczęcia wsparcia, w danej szkole jest realizowany obowiązek szkolny albo obowiązek nauki przez co najmniej jednego ucznia lub jedną uczennicę z Ukrainy.

Wsparcie będzie realizowane w Programie w ramach trzech modułów:

Moduł 1. POMOC ASYSTENTA

Dofinansowanie zatrudnienia asystentów, o których mowa w art. 165 ust. 8a ustawy Prawo oświatowe. Asystent udziela wsparcia i pomocy uczniom i uczennicom niebędącym obywatelami polskimi, a w szczególności uczniom i uczennicom z Ukrainy, w tym uczniom i uczennicom pochodzenia romskiego. Asystent m.in. diagnozuje etapy szoku kulturowego i bariery adaptacji i integracji oraz podejmuje działania mające na celu przystosowanie się ucznia do nowych realiów, funkcjonujących w polskich szkołach oraz umożliwienie mu w dalszej kolejności wyrównanie szans edukacyjnych na tle całej społeczności szkolnej.

Koordynatorzy modułu 1.:

  • wojewodowie
  • wskazani w programie właściwi ministrowie prowadzący szkoły

Środki na dofinansowanie zatrudnienia asystenta mogą otrzymać organy prowadzące szkoły (jednostki samorządu terytorialnego, osoby prawne inna niż jednostki samorządu terytorialnego, osoby fizyczne, ministrowie prowadzący szkoły artystyczne, rolnicze, leśne, morskie i żeglugi śródlądowej).

Dofinansowanie przyznawane jest danej szkole na jeden rok w wymiarze: w roku 2025 – 12 miesięcy (w szkołach prowadzonych przez ministrów na 5 miesięcy); w roku 2026 – 12 miesięcy; w roku 2027 – 8 miesięcy (do 31 sierpnia 2027 r.). Organ prowadzący może otrzymać dofinansowanie na zatrudnienia asystenta w danej szkole w kolejnym roku.

Maksymalna wysokość dofinansowania zatrudnienia jednego asystenta przez 12 miesięcy (rok kalendarzowy) stanowi dwunastokrotność kwoty minimalnego miesięcznego wynagrodzenia za pracę ustalanego corocznie w przepisach wydanych na podstawie ustawy z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz. U. z 2024 r. poz. 1773). Obecnie kwota wynosi 4 666 zł miesięcznie.

Moduł 2. DOBROSTAN SPOŁECZNOŚCI SZKOLNEJ

Realizacja różnorodnych form wsparcia na rzecz dobrostanu społeczności szkolnej (w tym wsparcie psychologiczno-pedagogiczne).

Koordynatorzy modułu 2.:

  • na poziomie centralnym: Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy (dalej: IBE-PIB)
  • na poziomie regionalnym: właściwi wojewodowie

IBE-PIB odpowiedzialny jest m.in. za opracowanie materiałów metodycznych dla nauczycieli, które posłużą następnie do realizacji działań na poziomie regionalnym, a także za utworzenie i prowadzenie portalu poświęconego edukacji międzykulturowej oraz organizację forum wymiany doświadczeń na poziomie regionalnym, ogólnopolskim i międzynarodowym (spotkania ekspertów).

Wojewodowie, na podstawie przepisów ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, wybierają organizację pozarządową (lub organizacje pozarządowe składające ofertę wspólną), do pełnienia roli tzw. operatorów wojewódzkich, którzy otrzymają z programu środki na realizację działań polegających na udzielaniu różnorodnych form wsparcia na rzecz dobrostanu społeczności szkolnej (w tym wsparcia psychologiczno-pedagogicznego), co najmniej w następującym zakresie:

  • wsparcie dla uczniów - konsultacje specjalistyczne, specjalistyczna pomoc psychologiczna, doradztwo zawodowe;
  • wsparcie rodziców lub opiekunów uczniów i uczennic z doświadczeniem migracji lub uchodźstwa w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych;
  • wsparcie kadr systemu oświaty w rozwiązywaniu problemów wychowawczych, dydaktycznych i opiekuńczych.
Moduł 3. DOSKONALENIE KADR SYSTEMU OŚWIATY

doskonalenie i podniesienie kompetencji zawodowych kadr systemu oświaty.

Koordynatorem całego modułu 3. jest Ośrodek Rozwoju Edukacji (dalej: ORE)

Wsparcie w ramach modułu 3. jest realizowane:

  • na poziomie centralnym przez ORE,
  • na poziomie regionalnym (w każdym województwie) – przez operatorów regionalnych wybranych przez ORE na podstawie Prawa zamówień publicznych.

ORE zapewnia realizację m.in. następujących działań:

  • opracowanie modelowych programów nauczania do wykorzystania przez nauczycieli do prowadzenia nauczania w oddziałach przygotowawczych;
  • opracowanie (we współpracy z operatorami regionalnymi) programów szkoleń dla kadr systemu oświaty;
  • przeprowadzenie dla kadry kierowniczej szkół oraz kuratorów oświaty szkoleń wzmacniających kompetencje liderów edukacyjnych w zakresie efektywnego zarządzania szkołą różnorodną narodowościowo i kulturowo;
  • przeprowadzenie szkoleń przygotowujących operatorów regionalnych do realizacji wsparcia kadr systemu oświaty w pracy z uczniami i uczennicami z doświadczeniem migracji lub uchodźstwa.

Funkcję operatorów regionalnych pełnią konsorcja składające się z organizacji pozarządowych oraz placówek doskonalenia nauczycieli.

Operatorzy regionalni, na podstawie opracowanych materiałów merytorycznych, przeprowadzą w każdym województwie szkolenia dla kadr systemu oświaty w zakresie:

  • wsparcia edukacyjnego wynikającego z doświadczenia migracji lub uchodźstwa;
  • pracy z oddziałem i w zespołach klasowych, do których uczęszczają uczniowie z doświadczeniem migracji lub uchodźstwa;
  • wspierania włączenia uczniów i uczennic;
  • wsparcia indywidualnego uczniów i uczennic.

Finansowanie Programu

Program finansowany jest z projektu pn. „Wsparcie edukacji formalnej dzieci i młodzieży z Ukrainy w programie FERS”, realizowanego w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021–2027 (FERS), działanie 04.17 „Szkoła dla wszystkich”. 

Wysokość środków finansowych przeznaczonych na realizację działań określonych w Programie wynosi 499 903 491,80 zł  (w tym: budżet środków europejskich - 412 513 516,80 zł; budżet państwa - 87 389 975,00 zł).

Podział środków finansowych na działania w poszczególnych modułach Programu:

Moduł 1. – POMOC ASYSTENTA – dofinansowanie zatrudnienia asystentów– 250 000 000 zł, z tego:

  • w obszarze wsparcia, którego koordynatorami są wojewodowie – 248 133 600,00 zł;
  • w obszarze wsparcia, którego koordynatorami są ministrowie właściwi prowadzący szkoły – 1 866 400,00 zł.

Moduł 2. – DOBROSTAN SPOŁECZNOŚCI SZKOLNEJ –127 000 000 zł, z tego:

  • w obszarze wsparcia, którego koordynatorem jest IBE-PIB – 27 000 000 zł;
  • w obszarze wsparcia, którego koordynatorami są wojewodowie – 100 000 000 zł.

Moduł 3. – DOSKONALENIE KADR SYSTEMU OŚWIATY – 107 000 000 zł, z tego:

  • na działania realizowane na poziomie centralnym przez ORE – 30 000 000 zł (kwota uwzględnia koszty administracyjne, w tym na sfinansowanie wynagrodzeń);
  • na działania realizowane na poziomie regionalnym przez operatorów regionalnych – 77 000 000 zł.

Komunikaty

REALIZACJA MODUŁU 2 - LISTA OPERATORÓW WOJEWÓDZKICH PDF

REALIZACJA MODUŁU 2 - LISTA OPERATORÓW WOJEWÓDZKICH - wersja edytowalna

 

ODPOWIEDZI NA NAJCZĘŚCIEJ ZADAWANE PYTANIA 1

1. Jak obliczyć wynagrodzenie dla asystenta? Czy obejmuje ono również koszt pracodawcy? Jakie są zasady dofinansowania asystentów – czy pochodne od dotacji pokrywane są z tych środków czy z własnych?

Program rządowy „Przyjazna szkoła” dopuszcza dofinansowanie do zatrudnienia asystenta
w wysokości 12-krotności minimalnego wynagrodzenia brutto, czyli:

  • 1 miesiąc pełnego etatu 4 666 zł,
  • 12 miesięcy pełnego etatu 55 992 zł (12 × 4 666 zł).

Jeśli asystent jest zatrudniony krócej lub na część etatu – dofinansowanie jest wypłacane proporcjonalnie.

Zatrudnienia asystenta obejmuje różną liczbę miesięcy w poszczególnych latach:

  • 2025 r. dofinansowanie przyznawane jest na maksymalnie 12 miesięcy
  • 2026 r.  dofinansowanie przyznawane jest na maksymalnie 12 miesięcy
  • 2027 r.  dofinansowanie przyznawane jest na maksymalnie 8 miesięcy (styczeń–sierpień 2027 r., ponieważ program kończy się w 31.08.2027 r.

W programie „Przyjazna szkoła” koszt pracodawcy nie jest dodatkowo doliczany ponad wskazaną kwotę dofinansowania. Jeśli pracodawca zdecyduje się przeznaczyć większą kwotę niż wskazane w programie dofinansowanie do wynagrodzenia, nadwyżkę ponad kwotę dofinansowania musi pokryć z własnych środków. Należy pamiętać o zasadzie braku podwójnego finansowania, środki „dołożone” nie mogą pochodzić z innych środków publicznych.

Przykład obliczeń:

  • pełny etat, 6 miesięcy: 6×4 666=27 996 zł
  • pół etatu, 12 miesięcy:12×4 666×0,5=27 996 zł
  • 0,75 etatu, 8 miesięcy: 12×4 666×0,75×812=32 999 zł

2. Czy pozostałą kwotę po rozliczeniu wynagrodzeń i pochodnych w latach 2025, 2026 i 2027 można przypisać i wykazać w dokumentach planistycznych na wydatki bieżące do realizacji w ramach programu?

Nie. Założenia programu zawarte w Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 11 lipca 2025 r. w sprawie szczegółowych warunków udzielania wsparcia w zakresie wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży objętych Rządowym programem wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży „Przyjazna szkoła” w latach 2025–2027 w dokumencie pn. Ocena Skutków regulacji (OSR) wskazują na finansowanie jedynie wynagrodzeń i ich pochodnych. https://legislacja.gov.pl/projekt/12392153/katalog/13098286#13098286

3. Czy montaż finansowy jest taki jak w innych projektach wynosi BŚE - 82,52% i BP - 17,48%?

Tak. Montaż finansowy w programie „Przyjazna szkoła” jest taki sam jak w innych projektach finansowanych z programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego (FERS):

  • Budżet środków europejskich (BŚE) – 82,52%
  • Budżet państwa (BP) – 17,48%

4. Czy kwota na wynagrodzenia musi odpowiadać 1,5 etatu, tj. 11 573 zł w 2025 r. czy można ją zwiększyć?

Do szacowania kwoty na wynagrodzenia pracowników Urzędu, przyjęto wynagrodzenie miesięczne (bez pochodnych) wynoszące: 11 573 zł w 2025 r. na 1 etat. Określona kwota nie powinna ulec zwiększeniu. Dodatkowo, należy zaplanować wydatki na pochodne od wynagrodzeń.

5. Czy mają Państwo ustalony budżet zadaniowy (działanie) dla tego zadania?

Określony budżet zadaniowy dla Programu: 3.1.2.1

3 – Edukacja, wychowanie i opieka
1 – Oświata i wychowanie
3.1.2 – Kształcenie ogólne, zawodowe i ustawiczne
3.1.2.1 - Tworzenie ram organizacyjno-prawnych oraz wsparcie systemu kształcenia ogólnego, zawodowego i ustawicznego oraz uczenia się przez całe życie.

6. Proszę o informację, kiedy można spodziewać się ogłoszenia naboru wniosków w ramach Rządowego programu wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży "Przyjazna szkoła" w latach 2025-2025? Kiedy i na jakich stornach będzie informacja o terminie naboru wniosków na rok 2025? Kto poinformuje szkoły – wojewodowie, kuratorzy czy organ prowadzący?

Zgodnie z zapisami Programu rozdział 9 HARMONOGRAM REALIZACJI PROGRAMU 9.1.1. Wojewodowie na ogłoszenie naborów na rok 2025, mają 14 dni roboczych od dnia poinformowania przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania o Programie oraz o podziale środków na realizację modułu 1 w roku 2025.

Pismo do wojewodów i właściwych ministrów zostało przekazane w dniu 24 lipca 2025 r., zatem czas na ogłoszenie naboru wniosków jest do 13.08.2025 r. Organ prowadzący szkoły powinien poinformować szkoły o możliwym wsparciu w ramach programu.

Wszystkie informacje będą na bieżąco zamieszczone na stronie internetowej https://www.gov.pl/web/edukacja/rzadowy-program-wyrownywania-szans-edukacyjnych-dzieci-i-mlodziezy-przyjazna-szkola oraz na stronach właściwych urzędów wojewódzkich lub kuratoriów oświaty.

7. Czy dofinansowaniem objęte jest tylko wynagrodzenie zasadnicze asystenta?
Czy dofinansowaniu podlegają składki na ubezpieczenie społeczne, Fundusz Pracy, dodatki do wynagrodzenia np. dodatek stażowy, zakładowy fundusz świadczeń socjalnych?

W programie „Przyjazna szkoła” koszt pracodawcy nie jest dodatkowo doliczony ponad wskazaną kwotę dofinansowania.

8. Procedura wnioskowania o środki w ramach programu „Przyjazna szkoła” - szczegółowe zasady i terminy.

Szczegółowe informacje znajdują się w treści programu „Przyjazna szkoła”.

Link do programu:  https://www.gov.pl/web/edukacja/rzadowy-program-wyrownywania-szans-edukacyjnych-dzieci-i-mlodziezy-przyjazna-szkola
Zgodnie z zapisami rozdziału 9 programu:
Minister właściwy ds. oświaty informuje wojewodów o uruchomieniu programu i podziale środków. Wojewodowie przekazują informacje organom prowadzącym szkoły oraz publikują nabór wniosków.

Składanie wniosków:

Organy prowadzące szkoły (np. gminy, powiaty) lub dyrektorzy szkół (jeśli szkoły prowadzi minister) składają wnioski:

  • do wojewody (jednostki samorządu terytorialnego, osoby prawne inne niż jednostki samorządu terytorialnego; osoby fizyczne),
  • do ministra właściwego prowadzącego szkołę (np. minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego w przypadku szkół artystycznych).

Czas: 14 dni roboczych od dnia ogłoszenia naboru.

Formularze i dokumenty:

Minister Edukacji publikuje na stronie internetowej MEN formularz wniosku, który zawiera dane dotyczące:

  • liczby uczniów z doświadczeniem migracji/uchodźstwa,
  • proponowaną liczbę asystentów i wymiar etatów,
  • plan zatrudnienia oraz szacunkowe koszty.

Ocena i kwalifikacja:

Wojewoda lub minister prowadzący szkołę rozpatruje wnioski w ciągu 14 dni roboczych od dnia zakończenia naboru wniosków. Jeśli zapotrzebowanie przewyższa limit środków, stosuje się kryteria rankingujące:

  1. w pierwszej kolejności brane są pod uwagę szkoły publiczne przed niepublicznymi,
  2. następnie znaczenie ma liczba uczniów i uczennic z Ukrainy w porównaniu do całkowitej ilości dzieci w danej szkole,
  3. dodatkowo brany jest pod uwagę również procentowy udział liczby uczniów z Ukrainy.

Lista zakwalifikowanych szkół:

Zostanie opublikowana na stronie wojewody lub ministra prowadzącego szkołę.

Zawarcie umów:

Wojewoda lub minister zawiera umowy z organami prowadzącymi szkoły zakwalifikowanymi do programu.

Terminy na składanie wniosków:

Rok 2025:

  • Minister informuje wojewodów o programie w ciągu 5 dni roboczych od wejścia w życie uchwały. MEN wystosowało pismo w dniu 24 lipca 2025 r.,
  • Wojewodowie ogłaszają nabór wniosków 14 dni roboczych od dnia poinformowania, maksymalny termin na ogłoszenie naboru do dnia 13 sierpnia 2025 r.
  • Organy prowadzące szkoły mają 14 dni roboczych na złożenie wniosku od ogłoszenia naboru, tj. do dnia 3 września 2025 r.

Rok 2026:

  • Nabór na rok 2026 musi być ogłoszony do 30 września 2025 r.
  • Termin składania wniosków – 14 dni roboczych od ogłoszenia.

Rok 2027:

  • Nabór na rok 2027 musi być ogłoszony do 30 września 2026 r.
  • Termin składania wniosków – 14 dni roboczych od ogłoszenia.

Czas rozpatrzenia wniosków:

  • Wojewoda lub minister prowadzący szkołę rozpatruje wnioski w ciągu 14 dni roboczych od zakończenia naboru.
  • Lista szkół zakwalifikowanych do dofinansowania publikowana jest niezwłocznie po ocenie.

9. Jak rozliczać dodatkowe koszty?

Zgodnie z programem „Przyjazna szkoła”, dodatkowe koszty (ponad kwotę przyznanego dofinansowania) można ponosić i rozliczać w określony sposób:

  • dofinansowanie z programu pokrywa część kosztów na zatrudnienie wynagrodzenia na asystenta zgodnie z zapisami programu jest to kwota 4666 zł.
  • organ prowadzący szkołę (np. gmina) może zwiększyć kwotę wynagrodzenia asystenta ponad wysokość dofinansowania, ale:

Dodatkowe środki na wynagrodzenie etatu asystenta powinien sfinansować w ramach środków własnych innych niż środki publiczne,

  • w takim przypadku jest zobowiązany do złożenia oświadczenia o braku podwójnego finansowania (czyli, że ta dodatkowa kwota nie pochodzi z innych środków publicznych przeznaczonych na ten sam cel),
  • w sprawozdaniu rocznym należy wskazać źródła i wysokość poniesionych dodatkowych wydatków na wynagrodzenia.

10. Ile będzie naborów w 2025 r.?

W roku 2025 będą 2 nabory.

Na rok 2025 - obecnie trwa nabór wniosków dotyczący zatrudnienia asystentów na rok 2025.

Na rok 2026 – zgodnie z zapisami rozdziału 9 do dnia 30 września br., zostanie przeprowadzony nabór wniosków.

11. Czy wnioski do wojewodów będą przesyłać szkoły czy organ prowadzący?

Wnioski składają szkoły bezpośrednio do organów prowadzących. Organ prowadzący przedkłada zbiorcze wnioski do wojewody.

12. Czy możliwe jest rozliczanie wydatków administracyjnych jako dodatki do wynagrodzeń i jak to opisać w druku PZ? Czy wystarczy opis 1,5 etatu?

W formularzu PZ należy wpisać 1,5 etatu. Dodatkowo w polu „uwagi” proszę wskazać, ile osób planujecie Państwo zaangażować w Programie i na podstawie jakiej formy zaangażowania (czy umowa o pracę - czyli wskazać etat, czy dodatek zadaniowy lub oddelegowanie - w jakiej części etatu). Jeśli chodzi o dodatkowe wynagrodzenie roczne należy zaplanować je dopiero na rok 2026 i 2027. W limicie na 2025 r. nie uwzględniono DWR. 

13. Czy kwota określona na wynagrodzenie w wysokości 11.573 zł na rok 2025 i odpowiednio na kolejne lata dotyczy 1 etatu czy to całość kwoty na 1,5 etatu?

Kwota 11 573,00 zł to kwota na 1 etat.

Do wyliczeń wynagrodzeń (w ramach kosztów administracyjnych) należy przyjąć stawkę miesięczną wynagrodzenia w wysokości 11 573 zł w 2025 r., 12 152 zł w 2026 r. oraz 12 760 zł w 2027 r.  Może być przyjęta niższa stawka niż wskazana przez MEN, natomiast nie należy stawki przekroczyć, dla danego województwa założono 1,5 etatu. 

14. Czy koszty administracyjne zostaną zwiększone o pochodne?

W limicie wydatków administracyjnych ujęte zostały również pochodne od wynagrodzeń i o te środki należy wnioskować do rezerwy w 2025 r.

15. Czy w ramach kosztów administracyjnych można zaplanować wydatki rzeczowe dla urzędu np. materiały biurowe?

Nie. Założenia programu zawarte w Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 11 lipca 2025 r. w sprawie szczegółowych warunków udzielania wsparcia w zakresie wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży objętych Rządowym programem wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży „Przyjazna szkoła” w latach 2025-2027 w dokumencie pn. Ocena Skutków regulacji (OSR) wskazują na finansowanie jedynie wynagrodzeń i ich pochodnych. https://legislacja.gov.pl/projekt/12392153/katalog/13098286#13098286.

16. Czy do realizacji projektu w części kosztów administracyjnych (wynagrodzenia, pochodne) wymagane jest otwarcie dodatkowego, odrębnego rachunku bankowego?

Tak. Zgodnie z paragrafem 2 umowy o dofinansowanie zatrudnienia asystenta międzykulturowego pomiędzy Wojewodą a organem prowadzącym szkołę - Moduł 1, „Środki finansowe, zostaną przekazane jednorazowo na wyodrębniony rachunek bankowy organu prowadzącego szkołę, przeznaczony wyłącznie do gromadzenia, wydatkowania i rozliczania dotacji”.

17. Czy można wykorzystać dodatek zadaniowy lub oddelegować część etatu zamiast nowych etatów?

Tak. Można posiłkować się dodatkiem zadaniowym lub oddelegować część etatu.

18. Czy przewidziana jest sytuacja, gdyby się w konkursie ofert nie zgłosił żaden NGO"s?

W takiej sytuacji należy powtórzyć nabór.

19. Czy można zatrudnić osobę spoza urzędu (na zlecenie) lub zlecić obsługę programu podmiotowi zewnętrznemu?

Tak, przy czym preferowana forma zatrudnienia to umowa o pracę. Możliwe jest też umowa zlecenie.

20. Czy można przeznaczyć środki na dodatki zadaniowe dla obecnych pracowników zamiast nowych etatów?

Tak, możliwe jest przyznanie dodatków zadaniowych lub oddelegowanie pracowników w części etatu do zadań związanych z wdrożeniem programu.

21. Jak naliczać pochodne od wynagrodzeń administracyjnych i dodatkowe wynagrodzenie roczne („trzynastka”)?

Pochodne liczone są zgodnie z obowiązującymi przepisami, natomiast dodatkowe wynagrodzenie roczne – trzynastka możliwe jest dopiero w latach 2026–2027.

22. Czy wojewodowie są beneficjentami projektu i składają wnioski o płatność?

Nie. Beneficjentem projektu jest część MEN. Wojewodowie są podmiotami realizującymi wsparcie w ramach programu i dystrybuują środki przekazane na ten cel.

23. Czy i w jakim zakresie Wojewoda może przekazać zadanie do realizacji do kuratorium (dysponenta III stopnia)?

Wojewoda może zawrzeć porozumienie przekazujące realizację zadania związanego z wdrażaniem programu Kuratorium Oświaty, któremu przekaże realizację, ale odpowiedzialność i koordynacja pozostaje po stronie wojewody.

24. Jeśli wojewoda przekaże zadania kuratorium czy środki na wynagrodzenia trafią również do kuratorium?

Tak. W takiej sytuacji środki na wynagrodzenia powinny zostać przekazane kuratorium.

25. Czy środki na wynagrodzenia dla urzędów wojewódzkich lub kuratoriów uwzględniają pochodne?

Tak, w limitach wynagrodzeń administracyjnych uwzględniono pochodne (brutto brutto).

26. Czy w module II będzie zapewnione wsparcie dla wojewodów przy organizacji konkursu operatora?

MEN przygotowuje wzory niektórych dokumentów, w tym wzory wniosków, umów, sprawozdań, które zostaną one opublikowane na stronie internetowej Programu.

27. Czy w module II konkurs będzie ogłaszany co roku czy raz na cały okres programu?

Konkurs na operatorów zgodnie z zapisami rozdziału 9 programu będzie ogłoszony jednorazowo, natomiast umowy będą mogły być wieloletnie i trwać do końca realizacji programu tj. do dnia 31.08.2027 r.

28. Jak interpretować rozbieżności między zapisami rozporządzenia (szkoła vs. organ prowadzący, 20 uczniów)?

Wnioski składa organ prowadzący szkołę, a dofinansowanie przyznawane jest dla szkół, gdzie znajdują się uczniowie i uczennice z Ukrainy spełniający kryteria: grupa 1-20 uczniów lub 1-10 uczniów zgodnie z zapisami Programu.

29. Czy asystent międzykulturowy musi być nauczycielem?

Nie. Zgodnie z definicją asystent międzykulturowy jest to pracownik niepedagogiczny. Asystent, o którym mowa w art. 165 ust. 8a ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, udziela osobom niebędącym obywatelami polskimi, podlegającym obowiązkowi szkolnemu albo obowiązkowi nauki, które nie znają języka polskiego albo znają go na poziomie niewystarczającym do korzystania z nauki, pomocy w kontaktach ze środowiskiem szkolnym, a także współdziała z ich rodzicami oraz ze szkołą.

30. Czy wojewodowie otrzymają inne środki operacyjne (np. delegacje) poza wynagrodzeniami?

Nie. Wojewodowie otrzymają środki na wynagrodzenia.

31. Czy zasada roczności budżetu dotyczy modułu II?

Nie, możliwe są wieloletnie zobowiązania (jak w programie „Maluch+”).

32. Jak będą uruchamiane środki w 2025 (czy będzie zwiększenie budżetu do 30.09)?

Tak. Środki z części 30 zostaną przeniesione do budżetów wojewodów, środki na wynagrodzenia zostaną przekazane zgodnie z procedurą uruchamiania rezerwy celowej.

33. Czy rozpoczął się już nabór wniosków na zatrudnienie asystenta międzykulturowego w roku 2025?

Tak, nabory wniosków rozpoczęły się 13 sierpnia br.

34. Czy dofinansowanie w ramach programu „Przyjazna szkoła” będzie mogło być wykorzystane przez szkoły na zakup nowoczesnego sprzętu i oprogramowania dla dzieci i młodzieży z Ukrainy?

Nie.

35. Czy będzie udostępniona platforma elektroniczna do składania wniosków?

Nie przewidziano składania wniosków przez platformę elektroniczną czy generator wniosków. Wnioski składane są przez organy prowadzące szkoły do wojewodów w ramach modułu 1 zgodnie z zapisami Programu. Ogłoszenia o naborach wniosków są publikowane na stronach internetowych urzędów wojewódzkich lub kuratoriów oświaty. Wzór wniosku opublikowany jest na stronie programu.

36. Moduł 1. Pomoc asystenta - czy organ prowadzący może składać wniosek i otrzyma dotację, jeżeli zatrudniał asystenta np. do marca 2025 r., a na dzień składania wniosków nie ma już uczniów z Ukrainy.

W powyżej sytuacji można złożyć wniosek i otrzymać refundacje za okres zatrudnienia od dnia 01.01.2025r -31.03.2025 r., kiedy w szkole uczył się uczeń z Ukrainy.

Założenia programu pozwalają na refundację kosztów poniesionych na zatrudnienie asystenta od dnia 01.01.2025 r., w przypadku spełnienia warunku – obecność w szkole co najmniej 1 ucznia z Ukrainy. Jeśli w roku szkolnym 2024/2025 tzn. od dnia 01.01.2025 roku byli uczniowie z Ukrainy taka refundacja jest możliwa. W przypadku gdy w kolejnym roku szkolnym nie ma już uczniów z Ukrainy dofinansowanie do zatrudnienia asystenta nie przysługuje.  Należy śledzić komunikaty zamieszczane na stronie internetowej MEN. Co roku wojewodowie będą ogłaszać nabór wniosków na dofinansowanie do zatrudnienia asystenta – na 2026 r nabory zostaną ogłoszone do dnia 30.09.2025 roku, na rok 2027 do dnia 30.09.2026 roku.  Wniosek można złożyć tylko w trakcie ogłaszanego naboru, w ciągu roku szkolnego nie ma takiej możliwości.

37. Czy operator wojewódzki wybrany do realizacji modułu 2. – Dobrostan społeczności szkolnej, będzie też udzielał wsparcia szkołom podległym pod ministrów właściwych np. ministra ds. rolnictw, kultury, środowiska?

Tak, zgodnie z założeniami programu rozdział 5.2.3.1. wsparcie udzielane będzie wszystkim szkołom kwalifikującym się do udziału w programie.

38. Moduł 2. – Dobrostan społeczności szkolnej w Uchwale jest wskazane, że operator wojewódzki zobowiązany jest do złożenia sprawozdania rocznego i końcowego według formularzy opublikowanych na stronie Programu, czy w związku z tym sprawozdania, o których mówi ustawa o pożytku publicznym i wolontariacie też mają być składane przez operatora?

Wzór sprawozdania rocznego i końcowego będzie załącznikiem do umowy pomiędzy wojewodą a wybranym operatorem wojewódzkim.

39. Jeżeli do danej szkoły uczęszcza 54 dzieci uchodźców z Ukrainy i jest w tej szkole zatrudniony 1 asystent na cały etat, czy jest możliwość otrzymania dofinansowania na 1 asystenta? Czy aby otrzymać dofinansowanie musimy spełnić warunek określony w § 6 pkt 1   Rozporządzenia RM z dnia 11 lipca 2025 r. w sprawie szczegółowych warunków …, że na 1 asystenta ma przypadać 20-osobowa grupa uczniów z Ukrainy.

W związku z powyższym asystent jest zatrudniany oddzielnie dla uczniów i uczennic z Ukrainy i oddzielnie dla uczniów i uczennic z Ukrainy pochodzenia romskiego.  Jeśli zatrudniony jest 1 asystent w szkole, nie wyklucza to Państwa z otrzymania dofinansowania. Mając na celu komfort pracy uczniów i asystentów, MEN rekomenduje, aby na każdą rozpoczętą grupę uczniów 1-20, 1-10 przypisany był 1 asystent. Dlatego w tym przypadku 54 uczniów należałoby zatrudnić 3 takie osoby.

Program wskazuje na następujące zasady świadczenia wsparcia przez asystenta międzykulturowego (i jednocześnie zasady jego zatrudnienia).

„Jeden asystent obejmuje wsparciem w danej szkole grupę liczącą nie więcej niż 20 uczniów i uczennic z Ukrainy. W przypadku większej liczby uczniów i uczennic z Ukrainy w danej szkole asystent zostanie zatrudniony na każdą rozpoczętą 20-osobową grupę". 

Należy wyjaśnić, że powyższa zasada ma przede wszystkim na celu wskazanie "górnego limitu zatrudnienia", tj. wyeliminowanie sytuacji, w której dla np. grupy liczącej nie więcej niż 20 uczniów i uczennic z Ukrainy (w przypadku uczniów i uczennic z Ukrainy pochodzenia romskiego - dla grupy liczącej nie więcej niż 10) zostanie zatrudniony więcej niż jeden asystent międzykulturowy. Jednocześnie MEN rekomenduje, aby co do zasady na każdą rozpoczętą 20-osobową grupę uczniów i uczennic z Ukrainy przypadał jeden nowy (w tym kontekście kolejny) asystent międzykulturowy. Przyjęte rozwiązanie (wspomniane limity liczby uczniów i uczennic przypadających na jednego asystenta międzykulturowego) zostało określone z uwzględnieniem uwag zgłaszanych przez organizacje i instytucje pracujące z uczniami i uczennicami z doświadczeniem migracji i uchodźstwa i stanowi kompromis pomiędzy, z jednej strony, potrzebą zapewnienia odpowiedniej jakości wsparcia świadczonego przez asystenta międzykulturowego, z drugiej zaś koniecznością zapewnienia efektywności finansowej działań realizowanych w ramach Programu. Jednocześnie podkreślić należy, że intencją MEN jest umożliwienie skorzystania ze wsparcia Programu przez możliwie największą liczbę uczniów i uczennic z Ukrainy i tym samym szkół, do których ta młodzież uczęszcza. Z uwagi na powyższe dopuszczalne jest, aby składany przez organ prowadzący wniosek zakładał zatrudnienie jednego asystenta międzykulturowego dla grupy liczącej więcej niż 20 uczniów i uczennic z Ukrainy (w przypadku uczniów i uczennic z Ukrainy pochodzenia romskiego - dla grupy liczącej nie więcej niż 10), jeśli wynika to ze specyfiki działania konkretnej szkoły i uwarunkowań jej otoczenia (np. w sytuacji, w której istnieją uzasadnione obawy, że nie uda się zrekrutować większej liczby asystentów międzykulturowych). Organ prowadzący i szkoła powinny każdorazowo przeanalizować w tym zakresie potrzeby i możliwości zaspokojenia tych potrzeb, mając na uwadze wskazania zawarte w Programie. 

ODPOWIEDZI NA NAJCZĘŚCIEJ ZADAWANE PYTANIA 2

40. Czy będzie możliwe przenoszenie środków pomiędzy poszczególnymi latami (2025- 2027)? Czy środki niewydatkowane w danym roku będą mogły zostać przez oferenta wydatkowane w kolejnych latach? Jeśli tak, jakie warunki trzeba spełnić, by było to możliwe?

Środki niewydatkowane w danym roku przez operatora wojewódzkiego będą mogły być wydatkowane w kolejnych latach realizacji przez niego zadania publicznego. Środki niewykorzystane przez realizatora wsparcia (operatora wojewódzkiego) zwracane będą do wojewody dopiero po wykonaniu zadania (a nie na koniec roku budżetowego). W związku z powyższym zapisy § 2 ust. 7 oraz § 8 ust. 2 udostępnionego na stronie MEN projektu umowy zawieranej pomiędzy wojewodą a operatorem wojewódzkim wymagają zmiany w zakresie aktualizacji uregulowań dotyczących terminów wykorzystania przekazanych środków oraz terminów zwrotu niewykorzystanych środków dotacji. Zmiany są obecnie procedowane.

41. Czy w toku realizacji zadania realizator będzie zobowiązany do stosowania zasad konkurencyjności, czy też może stosować wewnętrzne procedury wyboru oferentów i usług? Czy w ramach konkursu obligują operatora wytyczne dotyczące kwalifikowalności wydatków FERS?

W związku z tym, że operator wojewódzki jest realizatorem wsparcia, a nie beneficjentem projektu nie ma obowiązku stosowania Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków 2021-2027, w tym określonych w nich zasad konkurencyjności. Jednakże z uwagi na charakter przekazywanych w ramach dotacji środków, należy pamiętać o konieczności przestrzegania zasad dotyczących wydatkowania środków publicznych, tj. w sposób celowy i oszczędny, uwzględniający optymalny dobór metod i środków służących osiągnięciu założonych celów.

42. Czy cała pomoc musi być udzielana za pośrednictwem szkoły, np. czy rodzice i opiekunowie mogą skorzystać z porady specjalistycznej (dla siebie/dla dziecka) także, jeśli szkoła ich dziecka nie jest zgłoszona do udziału w programie? Analogiczne pytanie dotyczy rodziców. (Gotowość czy niegotowość dyrektora, nie powinna determinować, czy uczniowie i nauczyciele mogą skorzystać z tego wsparcia).

Tak, oferowana w ramach Programu pomoc powinna być udzielana za pośrednictwem szkoły. Uczeń, nauczyciel czy też rodzic korzystający ze wsparcia musi być niejako „przypisany” do konkretnej szkoły kwalifikującej się do otrzymania wsparcia w ramach Programu.

Należy mieć na uwadze, że warunkiem udzielenia wsparcia jest zapewnienie, że w dniu rozpoczęcia wsparcia w danej szkole jest realizowany obowiązek szkolny albo obowiązek nauki przez co najmniej jednego ucznia lub jedną uczennicę z Ukrainy. Spełnienie tego warunku jest weryfikowane w szczególności na podstawie wykazu szkół kwalifikujących się do otrzymania wsparcia w ramach Programu. Wsparciem będzie mogła być objęta również szkoła nie wskazana w wykazie szkół kwalifikujących się do otrzymania wsparcia w ramach Programu, o ile w tej szkole będzie co najmniej jeden uczeń lub jedna uczennica z Ukrainy spełniający obowiązek szkolny albo obowiązek nauki. Dlatego też spełnienie powyższego warunku powinno zostać zweryfikowane przez dyrektora placówki przed rozpoczęciem realizacji wsparcia.

Założeniem Programu jest dotarcie z ofertą wsparcia do jak najszerszej grupy odbiorców i objęcie wsparciem całych społeczności szkolnych. Dlatego też, aby to umożliwić, w zapisach Programu przewidziano, że minister właściwy do spraw oświaty i wychowania przekazuje do szkół, w których obowiązek szkolny albo obowiązek nauki realizują uczniowie i uczennice z Ukrainy, listę operatorów wojewódzkich wybranych do realizacji działań w ramach modułu 2., do których szkoły te mogą zgłaszać się w celu otrzymania wsparcia w ramach modułu 2. Ponadto lista operatorów wojewódzkich jest publikowana na stronie Programu i stronie internetowej www.efs.men.gov.pl.

Jednocześnie minister właściwy do spraw oświaty i wychowania przekazuje wojewodom (koordynatorom modułu 2. na poziomie regionalnym) wykaz szkół kwalifikujących się do otrzymania wsparcia w ramach modułu 2. (wykaz szkół ma charakter pomocniczy).

Ponadto oferowana w ramach Programu pomoc powinna być udzielana za pośrednictwem szkół także ze względu na obowiązek monitorowania i sprawozdawania przez operatorów wojewódzkich oraz wojewodów/kuratorów w zakresie wartości osiągniętych dla określonych w Programie mierników dotyczących:

  • liczby szkół objętych wsparciem w ramach modułu 2.
  • liczby uczniów i uczennic z Ukrainy, którzy otrzymali wsparcie w ramach modułu 2.
  • liczby uczniów i uczennic objętych pomocą psychologiczną w ramach modułu 2.

43. Jakie są przewidywane ramy czasowe opracowania materiałów metodycznych przez IBE-PIB, które następnie zostaną przekazane operatorowi wojewódzkiemu do realizacji działań w ramach modułu 2 (wymóg programu: „Operator wojewódzki realizuje działania w ramach modułu 2. na poziomie regionalnym z wykorzystaniem opracowanych przez Instytut Badań Edukacyjnych - Państwowy Instytut Badawczy materiałów metodycznych”)?

IBE-PIB będzie przekazywał materiały niezwłocznie po ich wypracowaniu, z zachowaniem procedury odbioru, recenzji, prac redakcyjnych. Przygotowane materiały IBE-PIB przekaże operatorom wojewódzkim za pośrednictwem MEN. Zgodnie z informacją otrzymaną od IBE-PIB, pierwsze materiały zostaną przekazane w I kwartale 2026 r. IBE PIB planuje zamknąć proces przekazywania materiałów metodycznych w II kwartale 2026 r.

44. Na czym ma polegać współpraca operatora z organami prowadzącymi i wojewodami (wymóg programu: „Operator wojewódzki prowadzi bieżący monitoring realizacji wsparcia w obszarze realizacji różnorodnych form wsparcia na rzecz dobrostanu społeczności szkolnej w szkołach, w których obowiązek szkolny albo obowiązek nauki realizują uczniowie z Ukrainy, w tym współpracuje z organami prowadzącymi szkoły, w których obowiązek szkolny albo obowiązek nauki realizują uczniowie z Ukrainy, dyrektorami tych szkół i wojewodami”)?

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 11 lipca 2025 r. w sprawie szczegółowych warunków udzielania wsparcia w zakresie wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży objętych Rządowym programem wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży „Przyjazna szkoła” w latach 2025–2027 (§ 14): 

„Operator wojewódzki, o którym mowa w § 13:

  1. prowadzi bieżący monitoring realizacji wsparcia w obszarze, o którym mowa w § 3 pkt 2, w tym współpracuje z organami prowadzącymi szkoły określone w § 4 ust. 1, w których obowiązek szkolny albo obowiązek nauki realizują uczniowie z Ukrainy, o których mowa w § 2 ust. 1, dyrektorami tych szkół i wojewodami;
  2. opracowuje sprawozdania roczne i sprawozdanie końcowe z realizacji wsparcia w obszarze, o którym mowa w § 3 pkt 2, w danym województwie oraz składa te sprawozdania wojewodzie na formularzu opublikowanym przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania na stronie internetowej programu, o którym mowa w § 1 pkt 1.”

Należy uznać, że operator wojewódzki wybrany do realizacji zadań w ramach modułu 2. Programu na poziomie regionalnym (różnorodnych form wsparcia na rzecz dobrostanu społeczności szkolnej), wdraża działania w uzgodnieniu z organami prowadzącymi szkoły, dyrektorami szkół (np. kwestie organizacyjne, ustalenie harmonogramu udzielanego wsparcia), a także na bieżąco współpracuje z wojewodą/kuratorem, który monitoruje realizację zadań podejmowanych przez operatora wojewódzkiego.

45. W jaki sposób będzie należało udokumentować realizację wskaźników? Czy będzie konieczne przedstawianie danych osobowych uczniów, np. listy, czy wystarczy np.  oświadczenie realizatora lub dyrekcji szkoły (zależnie od typu wsparcia i interpretacji wskaźników)?

Informacja na temat osiągniętych wartości mierników stopnia realizacji Programu w odniesieniu do działań realizowanych w ramach modułu 2. na poziomie regionalnym, będzie przedstawiana przez operatora wojewódzkiego w sprawozdaniach rocznych oraz w sprawozdaniu końcowym z realizacji Programu (w formie liczbowej). Operator nie będzie dołączał do sprawozdań list osób objętych wsparciem, a tym samym przedstawiał ich danych osobowych.

Jednakże operator wojewódzki będzie zobowiązany do gromadzenia niezbędnych danych potwierdzających udział uczestników w różnych formach wsparcia, na potrzeby kontroli zrealizowanych działań (np. listy uczestników wsparcia, ankiety zgłoszeniowe).

W celu należytej ochrony interesów i praw uczestników Programu i ich rodzin, operatorzy wojewódzcy są zobowiązani do przedstawienia w ofercie na realizację modułu 2. opisu sposobu ochrony danych osobowych w celu dochowania zasad dotyczących przetwarzania danych osobowych, w tym ograniczenia przechowywania (art. 5 ust. 1 lit. e rozporządzenia 2016/6794), integralności i poufności (art. 5 ust. 1 lit. f rozporządzenia 2016/6795), a także rozliczalności (art. 5 ust. 2 rozporządzenia 2016/6796).

Warunkiem przetwarzania danych osobowych, w tym danych wrażliwych (np. informacji o stanie zdrowia) osób objętych wsparciem, będzie każdorazowo uzyskanie zgody przez operatorów wojewódzkich od osób wspieranych (a w przypadku uczniów niepełnoletnich od rodziców lub opiekunów prawnych) na ich przetwarzanie.

46. Czy, jeśli uczeń bierze udział w zajęciach prowadzonych przez swojego nauczyciela lub jest odbiorcą działań prowadzonych przez samą szkołę, ale podejmowanych przez kadrę szkoły na bazie wsparcia otrzymanego w ramach projektu (np. doradztwa) to należy uznać, że jest on objęty wsparciem?

Za objęcie ucznia wsparciem w ramach Programu (wykazywanym w miernikach: „liczba uczniów i uczennic z Ukrainy, którzy otrzymali wsparcie w ramach modułu 2.” oraz „liczba uczniów i uczennic objętych pomocą psychologiczną w ramach modułu 2.”) należy uznać działania określone w części 5.2.3.6. pkt 1 Programu, skierowane bezpośrednio do uczniów.

47. Jakie dane na temat korzystania ze wsparcia poszczególnych placówek i osób będzie zobowiązany przedstawić podmiot realizujący zadanie?

Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania opublikował na stronie Programu formularz sprawozdania rocznego/końcowego operatora wojewódzkiego, który zawiera m.in. informacje dotyczące:

  1. kwot środków wydatkowanych na realizację wsparcia w ramach modułu 2. w danym województwie;
  2. stopnia osiągnięcia mierników określonych dla modułu 2. w pkt 5.2.4. Programu, w danym województwie;
  3. zrealizowanego wsparcia, o którym mowa w pkt 5.2.3.6. Programu;
  4. problemów i barier w realizacji wsparcia oraz podjętych działań zaradczych;
  5. potwierdzenia braku podwójnego finansowania działań, na których realizację operator wojewódzki otrzymał środki w ramach modułu 2.

Operator wojewódzki jest zobowiązany do posiadania dokumentów potwierdzających dane przedstawione w wyżej wymienionych sprawozdaniach.

48. Czy objęcie szkoły wsparciem musi oznaczać, że jej społeczność musi skorzystać ze wszystkich trzech kategorii wsparcia (dla uczniów, rodziców i opiekunów i kadry szkolnej)?

Organizacje pozarządowe przystępujące do konkursu na operatora wojewódzkiego zobowiązane są m.in. do opracowania pakietu wsparcia dla szkół zawierającego opis działań służących zaspokojeniu zidentyfikowanych, w ramach wcześniej przeprowadzonej diagnozy, potrzeb społeczności szkolnych. Pakiet wsparcia powinien składać się z 3 komponentów: wsparcie uczniów i uczennic, wsparcie rodziców oraz wsparcie kadry systemu oświaty. Nie oznacza to jednak, że na etapie realizacji działań każda szkoła musi skorzystać ze wszystkich trzech kategorii wsparcia, ponieważ zakres pomocy kierowanej do danej szkoły powinien odpowiadać na zdiagnozowane potrzeby konkretnej placówki. Oczywiście należy przy tym mieć na uwadze założenia Programu dotyczące kompleksowego charakteru oferowanego wsparcia poprzez skierowanie działań do różnych grup tworzących społeczność szkolną. Takie podejście przyczyni się do skuteczniejszego wyrównywania szans edukacyjnych oraz bardziej efektywnego wspierania dzieci i młodzieży z Ukrainy w polskim systemie oświaty.

49. W jaki sposób operator wojewódzki ma weryfikować kwalifikowalność udziału szkoły w projekcie? Czy wystarczające jest zaakceptowanie przez dyrektora regulaminu, w którym jest oświadczenie dyrektora z dnia przystąpienia do programu?

Warunkiem udzielenia wsparcia w ramach Programu jest zapewnienie, że w dniu rozpoczęcia wsparcia w danej szkole jest realizowany obowiązek szkolny albo obowiązek nauki przez co najmniej jednego ucznia lub jedną uczennicę z Ukrainy. Spełnienie warunku jest weryfikowane w szczególności na podstawie wykazu szkół kwalifikujących się do otrzymania wsparcia w ramach Programu. Wsparciem będzie mogła być objęta również szkoła nie wskazana w wykazie szkół kwalifikujących się do otrzymania wsparcia w ramach Programu, o ile w tej szkole będzie co najmniej jeden uczeń lub jedna uczennica z Ukrainy spełniający obowiązek szkolny albo obowiązek nauki. Dlatego też spełnienie powyższego warunku powinno zostać każdorazowo zweryfikowane przez dyrektora placówki przed rozpoczęciem realizacji wsparcia.

50. Czy do każdego roku musi być przypisana konkretna wartość wskaźników (podzielonych na trzy okresy sprawozdawcze), z których operator wojewódzki będzie się rozliczał, czy też operator sprawozda się z rezultatów, które uda mu się osiągnąć w danym roku, a kluczowe będzie rozliczenie wszystkich wskaźników dopiero w sprawozdaniu końcowym?

Mierniki stopnia realizacji Programu (ich osiągnięte wartości) powinny być zgodne z przyjętą do realizacji ofertą. Poziom ich osiągnięcia powinien być wykazywany w kolejnych sprawozdaniach (rocznych) w celu bieżącego monitorowania postępów realizacji wsparcia. Ostateczne wartości osiągniętych rezultatów zostaną przedstawione w sprawozdaniu końcowym.

51. We wzorze umowy pojawiło się zobowiązanie, którego nie było wcześniej i nie ma o nim mowy w Programie. O jakiej współpracy tutaj mowa? Jakie zobowiązania rodzi to po stronie operatora wojewódzkiego?

„Operator wojewódzki współpracuje z IBE – PIB w pozyskiwaniu danych niezbędnych do przeprowadzenia procesu badawczego obejmującego:

  1. badanie poziomu znajomości języka polskiego jako języka drugiego wśród uczniów i uczennic z Ukrainy uczestniczących w Programie;
  2. badania longitudinalne w zakresie zmian w poczuciu przynależności, dobrostanu, efektów edukacyjnych uczniów i uczennic z doświadczeniem migracji lub uchodźstwa uczestniczących w Programie, ze szczególnym uwzględnieniem uczniów i uczennic z Ukrainy.”

Współpraca IBE-PIB z operatorem wojewódzkim dotyczy wsparcia realizacji badań w ramach Programu, obejmujących:

  • ocenę poziomu znajomości języka polskiego jako języka drugiego wśród uczniów i uczennic z Ukrainy uczestniczących w Programie;
  • analizę poczucia przynależności, dobrostanu oraz efektów edukacyjnych uczniów i uczennic z doświadczeniem migracji lub uchodźstwa, w tym w szczególności z Ukrainy – zgodnie z metodologią opracowaną przez IBE-PIB.

Po stronie operatora wojewódzkiego współpraca ta wiąże się z następującymi obowiązkami:

  • Bieżąca komunikacja z IBE-PIB w zakresie organizacji i przebiegu badań, zgodnie z harmonogramem uzgodnionym z IBE-PIB;
  • Wsparcie w dotarciu do uczestników Programu (uczniów, rodziców, nauczycieli), w tym:
    • wskazanie instytucji realizujących działania w ramach Programu na terenie województwa,
    • uzyskanie wymaganych zgód opiekunów prawnych na udział dzieci w badaniach.
  • Organizacja i dystrybucja materiałów badawczych, w tym:
    • przekazanie uczestnikom linków do ankiet elektronicznych,
    • zapewnienie warunków technicznych i organizacyjnych umożliwiających wypełnienie ankiet.
  • Przekazywanie IBE-PIB danych zebranych w trakcie realizacji badania, w tym danych statystycznych dotyczących uczestnictwa w poszczególnych formach wsparcia, z zachowaniem obowiązujących zasad ochrony danych osobowych (zgodnie z RODO).

Podsumowując, realizacja komponentu badawczego wymaga od operatora wojewódzkiego zapewnienia organizacyjnego, logistycznego i informacyjnego wsparcia procesu badawczego, zgodnie z wytycznymi i harmonogramem ustalonymi przez IBE- PIB.

52. Czy partnerzy muszą również wyodrębniać rachunki bankowe do obsługi dotacji? Jeśli operatorem wojewódzkim (zgodnie z treścią komparycji) są trzy organizacje, to z przyczyn formalnych złożenie takiego oświadczenia jest kłopotliwe. Rachunek będzie w posiadaniu jednej instytucji - lidera a nie wszystkich trzech podmiotów. Czy zatem środki mają zostać podzielone pomiędzy poszczególne organizacje i każda z nich musi wyodrębnić konto bankowe do obsługi dotacji i każda z nich otrzyma odrębnie środki?

Ustawa z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie mówi o wyodrębnieniu ewidencji księgowej środków otrzymanych na realizację umowy (art. 16 pkt.5.) MEN rekomenduje zatem wyodrębnienie oddzielnego rachunku bankowego do obsługi dotacji.

53. Czy do 30 września 2027 roku operator wojewódzki przekazuje jednocześnie dwa sprawozdania - końcowe i roczne (za rok 2027)?

Zgodnie z harmonogramem realizacji modułu 2. – Dobrostan społeczności szkolnej, operatorzy wojewódzcy są zobowiązani do przekazania wojewodom/kuratorom sprawozdania rocznego za rok 2027 oraz sprawozdania końcowego z realizacji modułu 2. w danym województwie do 30.09.2027 r.

 

 

Kontakt

Departament Funduszy Strukturalnych
Tel: 22 34 74 777
przyjaznaszkola@men.gov.pl

logotypy

Materiały

Formularz listy szkół Przyjazna szkoła – wersja z 3-znakową belką programu FERS
20250902​_Formularz​_listy​_szkół​_Przyjazna​_szkoła​_3.xlsx 0.14MB
Formularz listy szkół Przyjazna szkoła – wersja z 4-znakową belką programu FERS
20250901​_Formularz​_listy​_szkół​_Przyjazna​_szkoła.xlsx 0.18MB
Wzór wniosku dyrektor do ministra (moduł 1)
20250925​_Wzór​_wniosku​_-​_dyrektor​_do​_ministra​_(moduł​_1).xlsx 0.11MB
Wzór wniosku organ prowadzący do wojewody (moduł 1)
20250925​_Wzór​_wniosku-organ​_prowadzący​_do​_wojewody​_(moduł​_1).xlsx 0.12MB
Wzór umowy dotacji - asystent moduł 1 - wojewoda z organem prowadzącym
20250919​_Umowa​_-​_moduł​_1.doc 0.48MB
Załącznik do umowy nr 3 - Moduł 1. - sprawozdanie roczne
20250925​_Załącznik​_do​_umowy​_nr​_3​_-​_sprawozdanie​_roczne.docx 0.13MB
Załącznik do umowy nr 4 - Moduł 1.- sprawozdanie końcowe
20250925​_Załącznik​_do​_umowy​_nr​_4​_-​_sprawozdanie​_końcowe.docx 0.13MB
Wzór Umowy Moduł 2- wojewoda operator wojewódzki
20250919​_Wzór​_Umowy​_Moduł​_2-​_wojewoda​_operator​_wojewódzki.doc 0.51MB
Załącznik nr 2 - Minimalny zakres Sprawozdania Operatora wojewódzkiego - moduł 2 - wzór
20250919​_załącznik​_nr​_2​_Minimalny​_zakres​_Sprawozdania​_Operatora​_wojewódzkiego​_-​_moduł​_2​_-​_wzór.docx 0.36MB
Załącznik nr 3 - Harmonogram zapotrzebowania na środki finansowe - moduł 2
20250919​_Załącznik​_nr​_3​_harmonogram​_zapotrzebowania​_na​_środki​_finansowe​_moduł​_2.docx 0.06MB
Załącznik nr 4 - Wzór oferty - moduł 2
20250919​_Załącznik​_nr​_4​_Wzór​_oferty​_moduł​_2.docx 0.37MB
Oświadczenie o braku podwójnego finansowania - moduł 1
20250828​_Załącznik​_nr​_5​_-​_Oświadczenie​_o​_braku​_podwójnego​_finansowania​_-​_moduł​_1.docx 0.62MB
Informacja i promocja w programie Przyjazna Szkoła (załącznik nr 1 do Wzorów umów)
20250807​_Wyjaśnienia​_i​_informacje​_dot​_informacji​_i​_promocji​_w​_zakresie​_realizacji​_wsparcia​_z​_rządowego​_programu.pdf 0.31MB
Obowiązujący wzór plakatu informujący o dofinansowaniu ze środków UE
20250807​_Plakat​_A3​_programu​_Przyjazna​_szkoła.pdf 0.13MB
Poziome podstawowe zestawienie znaków programu FERS
20250814​_Poziome​_podstawowe​_zestawienie​_znaków​_programu​_FERS.zip 4.96MB
{"register":{"columns":[]}}