W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Europejskie Ramy Kompetencji Cyfrowych - DigComp

Kompetencje cyfrowe, obok czytania, pisania, umiejętności matematycznych i językowych, stanowią zespół fundamentalnych umiejętności współczesnego człowieka. To harmonijna kompozycja wiedzy, umiejętności i postaw umożliwiających życie, uczenie się i pracę w społeczeństwie wykorzystującym technologie cyfrowe.

Dynamicznie rozwijające się technologie cyfrowe są obecne we wszystkich aspektach życia współczesnego człowieka. Umiejętność posługiwania się nimi wywiera silny wpływ na postęp w najważniejszych z punktu widzenia jednostki i całego społeczeństwa obszarach takich jak jakość życia, gospodarka, ochrona zdrowia, edukacja, nauka, bezpieczeństwo, rolnictwo, kultura i rozrywka.

Kompetencje cyfrowe zostały uznane przez Parlament Europejski za jedne z ośmiu kompetencji kluczowych niezbędnych w procesie uczenia się przez całe życie. Można je ogólnie zdefiniować jako kompetentne, świadome i kreatywne wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnych, związane z pracą, nauką, aktywnym udziałem w życiu społecznym. Kompetencje cyfrowe mają charakter szczególny, gdyż bezpośrednio przyczyniają się i wpływają na proces nabywania pozostałych kluczowych kompetencji, takich jak porozumiewanie się w języku ojczystym i obcych, umiejętność uczenia się, kompetencje społeczne i obywatelskie. Są powiązane z wieloma umiejętnościami, które powinni posiadać wszyscy obywatele Europy XXI wieku, w celu zapewnienia im aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym i gospodarczym.

Europejskie Ramy Kompetencji Cyfrowych dla Obywateli, określane jako DigComp, opracowane przez Komisję Europejska są narzędziem rozwoju kompetencji cyfrowych obywateli. Przedstawiają charakterystyki kompetencji cyfrowych i grupują je w 5 obszarach tematycznych: Informacja i dane, Komunikacja i współpraca, Tworzenie treści cyfrowych, Bezpieczeństwo, Rozwiązywanie problemów. We współczesnym świecie, każda osoba posiadająca kompetencje cyfrowe musi płynnie się poruszać w obrębie tych pięciu obszarów.

Szczególne miejsce zajmują tu zawody nauczycielskie, stojące w obliczu szybko zmieniających się wymagań, które wymagają nowego, szerszego i bardziej wyrafinowanego zestawu kompetencji niż wcześniej. W szczególności wszechobecność urządzeń i aplikacji cyfrowych wymaga od nauczycieli rozwijania kompetencji cyfrowych, dlatego też powstały ramy kompetencji cyfrowych dla nauczycieli DigCompEdu. Wspierają one rozwój kompetencji cyfrowych specyficznych dla nauczycieli w Europie. DigCompEdu skierowany jest do nauczycieli na wszystkich poziomach edukacji, od wczesnego dzieciństwa po edukację wyższą i edukację dla dorosłych, w tym w kształceniu i szkoleniu ogólnym i zawodowym, edukacji ze specjalnymi potrzebami i w kontekście nauki pozaformalnej. Opisuje 22 kompetencje zorganizowane w sześciu obszarach. Ramy mają na celu wyszczególnienie, w jaki sposób technologie cyfrowe można wykorzystać do ulepszenia i unowocześnienia edukacji i szkoleń.

 

The European Digital Competence Framework DigComp: digcomp.eu, implementation.eu
Europejskie Ramy Kompetencji Cyfrowych DigComp: digcomp.pl
Europejskie Ramy Kompetencji Cyfrowych dla Nauczycieli DigCompEdu: digcompedu.pl, video
Krajowy Punkt Kontaktowy DigComp: kpk_digcomp
Europejski Certyfikat Kompetencji Cyfrowych ECCC DigComp ecccdigcomp
{"register":{"columns":[]}}