Innowacje w edukacji – 40. Międzynarodowe Forum Nowej Edukacji (NEF)
03.04.2025
Minister Edukacji Barbara Nowacka uczestniczyła w międzynarodowym forum poświęconym innowacjom w edukacji - New Education Forum Warszawa 2025. Jubileuszowa, 40. edycja została zorganizowana przez Centrum Innowacyjnej Edukacji we współpracy z Urzędem Miasta Warszawa. Wydarzenie objęte zostało patronatem honorowym Minister Edukacji Barbary Nowackiej, Prezydenta m.st. Warszawy Rafała Trzaskowskiego oraz Polskiej Prezydencji w Radzie Unii Europejskiej.
Barbara Nowacka podczas swojego przemówienia podkreśliła znaczenie dostosowania edukacji do wyzwań XXI wieku.
Nie będzie tego bez dobrze wynagradzanych nauczycieli. Jedną z pierwszych decyzji tego rządu była znacząca podwyżka płac nauczycieli, tak aby mogli wreszcie zbliżyć się do poziomu średniej krajowej. Zapewniam, że zamierzamy ten trend zachować
– powiedziała Minister.
Zwróciła uwagę na potrzebę wspierania dobrostanu psychicznego uczniów oraz rozwijania kompetencji przyszłości, takich jak kreatywność, krytyczne myślenie i współpraca.
Polskie dzieci i młodzież mają niskie poczucie przynależności i brakuje im sprawczości. W odpowiedzi na ten problem MEN przygotowuje zmiany programowe, które zaczną obowiązywać w 2026 roku.
Forum skierowane było do nauczycieli, dyrektorów szkół, ekspertów, przedstawicieli samorządów lokalnych oraz międzynarodowych gości. Wzięło w nim udział około 500 uczestników, w tym przedstawiciele Ministerstw Edukacji, Zdrowia i Cyfryzacji oraz Komisji Europejskiej. Głównym tematem wydarzenia był wpływ najnowszych badań oraz innowacyjnych rozwiązań edukacyjnych na proces uczenia się. Dyskusje odwoływały się do idei Społeczeństwa 5.0, które zakłada wykorzystanie technologii informacyjnych do transformacji edukacji i gospodarki.
Forum składało się z warsztatów dla nauczycieli i dyrektorów szkół, paneli dyskusyjnych oraz sesji networkingowych. Tematem była edukacja zdrowotna XXI wieku w tym dobrostan psychiczny dzieci i młodzieży oraz przeciwdziałanie postawom autodestrukcyjnym, projektowanie kreatywnej przestrzeni wspierającej efektywność nauki kompetencje XXI wieku w tym przygotowanie nauczycieli do roli mentorów.
Podczas drugiego dnia konferencji odbył się okrągły stół zamykający rekomendacje z pierwszego dnia, z udziałem nauczycieli, uczniów oraz przedstawicieli ministerstw i samorządów.