W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Jak w liceum ogólnokształcącym gospodarować godzinami przeznaczonymi na realizację przedmiotów ujętych w podstawie programowej w zakresie rozszerzonym i na przedmioty uzupełniające?

Zgodnie z załącznikiem nr 7 „Ramowy plan nauczania dla liceum ogólnokształcącego …” do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz. U. poz. 204 oraz z 2014 r. poz. 251 i 1993), na realizację przedmiotów w zakresie rozszerzonym i przedmiotów uzupełniających przeznaczonych jest co najmniej 870 godzin w trzyletnim okresie nauczania (ust. 2 załącznika). Ponieważ ww. liczba godzin została obliczona na 30-tygodniowe lata szkolne, oznacza to 29 godzin tygodniowo (870:30=29) w trzyletnim okresie nauczania.
       
Każdy uczeń obowiązany jest do realizacji, wybranych z oferty szkoły, co najmniej dwóch i co najwyżej czterech przedmiotów w zakresie rozszerzonym. Uczeń, który nie realizuje w zakresie rozszerzonym historii, jest obowiązany realizować przedmiot uzupełniający historia i społeczeństwo. Natomiast uczeń, który nie realizuje w zakresie rozszerzonym co najmniej jednego spośród przedmiotów: geografia, biologia, chemia, fizyka, jest obowiązany realizować przedmiot uzupełniający przyroda.
       
Jak z powyższego wynika, uczeń, który realizuje w zakresie rozszerzonym np. historię i geografię, nie ma obowiązku realizacji przedmiotu uzupełniającego historia i społeczeństwo ani przedmiotu uzupełniającego przyroda. Natomiast uczeń, który nie realizuje w zakresie rozszerzonym historii i jednego z przedmiotów: geografia, biologia, chemia, fizyka jest obowiązany realizować dwa przedmioty uzupełniające, tzn. historię i społeczeństwo oraz przyrodę.
       
Na poszczególne przedmioty realizowane w zakresie rozszerzonym przewidziana jest dodatkowa liczba godzin w trzyletnim okresie nauczania. I tak na: język polski, historię, geografię, biologię, chemię, fizykę, historię muzyki, historię sztuki, język łaciński i kulturę antyczną oraz filozofię – po 240 godzin, czyli po 8 godzin tygodniowo w trzyletnim okresie nauczania, a na: język obcy nowożytny, wiedzę o społeczeństwie, matematykę oraz informatykę – po 180 godzin, czyli po 6 godzin tygodniowo w trzyletnim okresie nauczania.
      
Na przedmioty uzupełniające : historia i społeczeństwo oraz przyroda przeznaczonych jest po 120 godzin, czyli po 4 godziny tygodniowo w trzyletnim okresie nauczania, a na pozostałe przedmioty uzupełniające, tzn. na zajęcia artystyczne  i ekonomię w praktyce po 30 godzin , czyli po 1 godzinie tygodniowo w trzyletnim okresie nauczania.
       
Tygodniowy wymiar godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych i zajęć z wychowawcą dla uczniów poszczególnych klas jest określony w ust. 10 załącznika i wynosi:

•    w klasie I – 30 godzin,
•    w klasie II - 32 godziny,
•    w klasie III - 29 godzin.

Jeżeli jest to oddział dwujęzyczny, to tygodniowy wymiar godzin ww. zajęć jest w każdej klasie o 3 godziny wyższy.
       
Dla przykładu:

1.    Oddział (grupa oddziałowa, międzyoddziałowa lub międzyszkolna) uczniów realizuje w zakresie rozszerzonym: język polski, historię i język obcy nowożytny. Zgodnie z opisaną wyżej zasadą ten oddział lub grupa uczniów obowiązana jest realizować przedmiot uzupełniający przyrodę. Na realizację tych czterech przedmiotów należy przeznaczyć łącznie 26 godzin tygodniowo w trzyletnim okresie nauczania (8 + 8 + 6 + 4). Ale minimum godzin na realizację wybranych przedmiotów w zakresie rozszerzonym i na przedmiot uzupełniający wynosi 29 godzin w trzyletnim okresie nauczania. Co więc z tymi trzema pozostałymi godzinami (29 -  26 = 3)?  Dyrektor liceum ogólnokształcącego może te godziny przeznaczyć albo na zwiększenie liczby godzin przedmiotów realizowanych w zakresie rozszerzonym lub przedmiotu uzupełniającego, albo zgodnie z ust. 11 załącznika może wprowadzić dodatkowy przedmiot uzupełniający, dla którego nie została ustalona podstawa programowa, lecz program nauczania tego przedmiotu został włączony do szkolnego zestawu programów nauczania. Takim dodatkowym przedmiotem uzupełniającym może być np. historia mojego miasta.

2.    Oddział (grupa oddziałowa, międzyoddziałowa lub międzyszkolna) uczniów realizuje w zakresie rozszerzonym biologię i chemię. Zgodnie z opisaną wyżej zasadą ten oddział lub grupa uczniów obowiązana jest realizować przedmiot uzupełniający historia i społeczeństwo. Na realizację tych trzech przedmiotów należy przeznaczyć łącznie 20 godzin tygodniowo w trzyletnim okresie nauczania (8 + 8 + 4). Ale minimum godzin na realizację wybranych przedmiotów w zakresie rozszerzonym i na przedmiot uzupełniający wynosi 29 godzin w trzyletnim okresie nauczania. Co więc z tymi dziewięcioma pozostałymi godzinami (29 -  20 = 9)?  Dyrektor liceum ogólnokształcącego może te godziny przeznaczyć albo na zwiększenie liczby godzin przedmiotów realizowanych w zakresie rozszerzonym lub przedmiotu uzupełniającego, albo, zgodnie z ust. 11 załącznika, może wprowadzić dodatkowe przedmioty uzupełniające, dla których nie została ustalona podstawa programowa, lecz programy nauczania tych przedmiotów zostały włączone do szkolnego zestawu programów nauczania.

Należy w tym miejscu przypomnieć, że dodatkowy przedmiot uzupełniający realizowany przez oddział lub grupę uczniów jest obowiązkowym zajęciem edukacyjnym.

Poza liczbą godzin wynikającą z ramowego planu nauczania, tzn. 91 godzin tygodniowo w trzyletnim okresie nauczania (30 + 32 + 29), dyrektor szkoły może wystąpić do organu prowadzącego o przyznanie dodatkowych godzin (nie więcej niż 3 godziny tygodniowo na oddział w danym roku szkolnym). Godziny te, zgodnie  z § 3 ust. 1, może przeznaczyć na:

1)    okresowe lub roczne zwiększenie liczby godzin wybranych obowiązkowych zajęć edukacyjnych;
2)    realizację następujących dodatkowych zajęć edukacyjnych rozwijających zainteresowania i uzdolnienia uczniów:
a)    zajęć z języka obcego nowożytnego innego niż język obcy nowożytny nauczany obowiązkowo w szkole,
b)    zajęć edukacyjnych, dla których nie została ustalona podstawa programowa, lecz program nauczania tych zajęć został włączony do szkolnego zestawu programów nauczania.
       
Załóżmy, że organ prowadzący wyraził zgodę na te dodatkowe 3 godziny w tygodniu dla oddziału, o którym mowa w pkt 1. Dyrektor szkoły przeznaczył te godziny na wskazane przez niego obowiązkowe zajęcia edukacyjne, wśród których mogą być również dodatkowe przedmioty uzupełniające. Jeżeli ma to miejsce w oddziale klasy II liceum, to tygodniowy wymiar godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych i zajęć  z wychowawcą dla tego oddziału wyniesie:32 + 3 = 35 godzin.
       
Jak z powyższego wynika, dyrektor liceum ogólnokształcącego ma dużą swobodę w możliwościach zagospodarowania zarówno godzin przeznaczonych na przedmioty w zakresie rozszerzonym i przedmioty uzupełniające, jak i godzin przyznanych dodatkowo przez organ prowadzący.

Informacje o publikacji dokumentu
Ostatnia modyfikacja:
14.12.2023 19:56 administrator gov.pl
Pierwsza publikacja:
14.12.2023 19:56 administrator gov.pl
{"register":{"columns":[]}}