W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Jak zostać rzeczoznawcą podręczników szkolnych do kształcenia ogólnego?

Rzeczoznawcy podręczników szkolnych do kształcenia ogólnego

Przepisy dotyczące rzeczoznawców do spraw podręczników określa ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2022 r. poz. 2230, z późn. zm.) oraz rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 października 2019 r. w sprawie dopuszczania do użytku szkolnego podręczników (Dz. U. z 2019 r. poz. 2013).

Rzeczoznawcami mogą być osoby posiadające co najmniej wykształcenie wyższe magisterskie, doświadczenie i osiągnięcia w pracy naukowej lub dydaktycznej, kompetencje w dziedzinie technologii informacyjno-komunikacyjnych oraz rekomendację instytucji potwierdzającej posiadanie doświadczenia i osiągnięć w pracy naukowej, dydaktycznej przez osobę ubiegającą się o wpis na listę rzeczoznawców, zapewniających należyte wykonywanie obowiązków rzeczoznawcy do spraw podręczników do danych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego.

Na listę rzeczoznawców do spraw podręczników do kształcenia ogólnego mogą być wpisane osoby posiadające rekomendację instytucji:

  1. stowarzyszenia naukowego,
  2. instytutu badawczego,
  3. jednostki naukowej Polskiej Akademii Nauk,
  4. Polskiej Akademii Umiejętności,
  5. szkoły wyższej,
  6. komitetu głównego olimpiady przedmiotowej.


W przypadku osób zainteresowanych wpisaniem na listę rzeczoznawców sporządzających opinie językowe należy przedstawić rekomendację wyżej wymienionej instytucji oraz dodatkowo rekomendację Rady Języka Polskiego przy Prezydium Polskiej Akademii Nauk, albo szkoły wyższej prowadzącej studia trzeciego stopnia w dyscyplinie naukowej językoznawstwo i prowadzącej badania w zakresie języka polskiego albo Instytutu Języka Polskiego Polskiej Akademii Nauk.

Rekomendacja powinna być wystawiona przez:

  • w szkołach wyższych – organ uczelni, który kieruje działalnością uczelni i reprezentuje ją na zewnątrz,
  • w PAN – dyrektora instytutu,
  • w PAU – przewodniczącego Komisji PAU do Opiniowania Podręczników Szkolnych,
  • w stowarzyszeniach naukowych – przewodniczącego lub wiceprzewodniczącego,
  • w komitetach głównych olimpiad przedmiotowych – przewodniczącego.

Osoba zainteresowana wpisaniem na listę rzeczoznawców, zgodnie z art. 22 as ust. 2 ustawy o systemie oświaty oraz § 12 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 października 2019 r. w sprawie dopuszczania do użytku szkolnego podręczników, składa wniosek do Ministra Edukacji Narodowej, dołączając następujące dokumenty:

  1. kopie dokumentów poświadczających posiadane wykształcenie;
  2. informację o posiadanym doświadczeniu i osiągnięciach w pracy naukowej lub dydaktycznej;
  3. rekomendację;
  4. informację o posiadanych kompetencjach w dziedzinie technologii informacyjno-komunikacyjnych;
  5. oświadczenie osoby zainteresowanej wpisaniem na listę rzeczoznawców, że:
  • nie toczy się przeciwko niej postępowanie karne o umyślne przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego, postępowanie karne skarbowe o umyślne przestępstwo skarbowe lub postępowanie dyscyplinarne,
  • nie jest skazana prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo skarbowe,
  • nie jest ukarana karą dyscyplinarną,
  • ma pełną zdolność do czynności prawnych i korzysta z pełni praw publicznych.

Ponadto prosimy o dołączenie ankiety osoby zainteresowanej wpisaniem na listę rzeczoznawców:

(prosimy o przedstawienie informacji  w punktach w poniżej podanym porządku)

  1. Imię i nazwisko;
  2. PESEL;
  3. Adres zamieszkania, numer telefonu;
  4. Miejsce pracy, adres, numer telefonu;
  5. Adres do korespondencji, numer telefonu, e-mail (do zamieszczenia na stronie internetowej MEN);
  6. Nazwa i rok ukończenia szkoły wyższej;
  7. Stopień lub tytuł naukowy i rok nadania;
  8. Specjalizacja lub specjalność;
  9. Opis przebiegu pracy zawodowej (w tym: informacje o ukończonych studiach podyplomowych, ważniejszych działaniach na rzecz edukacji, publikacjach, tematyce pracy doktorskiej, habilitacyjnej itp.);
  10. Nazwa instytucji rekomendującej;
  11. Deklaracja dotycząca opracowywania opinii …………………………………......

(należy określić rodzaj opinii: merytoryczno-dydaktyczne, językowe)

podręczników przeznaczonych do nauczania ……………………………………..

(należy określić rodzaj zajęć edukacyjnych zgodnie z wymienionymi w podstawie programowej kształcenia ogólnego);

  1. Deklaracja o przyjęciu odpowiedzialności związanej z pełnieniem funkcji rzeczoznawcy MEN;
  2. Informacja o zapoznaniu się z:
  • rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przyspasabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz. U. z 2017 r. poz. 356, z póź. zm.),
  • rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 stycznia 2018r. w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia (Dz. U. z 2018 r. poz. 467, z późn. zm.),
  • ustawą z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2022 r. poz. 2230, z późn. zm.),
  • rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 października 2019 r. w sprawie dopuszczania do użytku szkolnego podręczników (Dz. U. z 2019 r. poz. 2013).
  1. Podpis i data.

 



Informujemy, że zgodnie z art. 22as ust. 3 i 4 ustawy o systemie oświaty listy rzeczoznawców są podawane do publicznej wiadomości na stronie internetowej Ministerstwa Edukacji Narodowej.

Na liście rzeczoznawców zamieszcza się:

  1. imię i nazwisko rzeczoznawcy,
  2. stopień lub tytuł naukowy,
  3. wskazany przez rzeczoznawcę:
  • adres do korespondencji,
  • adres poczty elektronicznej,
  • numer telefonu,
  1. nazwę instytucji, która udzieliła rekomendacji.

Informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych

  1. Administratorem danych osobowych jest Minister Edukacji,
    al. Jana Chrystiana Szucha 25,
    00-918 Warszawa,

  2. Dane kontaktowe Inspektora ochrony danych:
    Inspektor ochrony danych, Ministerstwo Edukacji Narodowej,
    al. Jana Chrystiana Szucha 25,
    00-918 Warszawa;
    e-mail: inspektor@men.gov.pl
  1. Cel i podstawy przetwarzania danych:
    Dane osobowe są przetwarzane w celu:
  • prowadzenia listy rzeczoznawców do spraw podręczników na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c RODO (realizacja obowiązku prawnego ciążącego na administratorze) w związku z art. 22an, 22ar i 22as ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2021 r. poz. 1915, j.t.) oraz w celu wypełnienia obowiązku archiwizacji dokumentów wynikającego z ustawy z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 164);
  • wykonania umowy z rzeczoznawcą do spraw podręczników na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b RODO.
  1. Odbiorcy danych osobowych:
    W zakresie obsługi informatycznej zebrane dane osobowe są przetwarzane przez Centrum Informatyczne Edukacji – jednostkę podległą Ministrowi Edukacji.

  2. Okres przechowywania danych:
    Dane osobowe przetwarzane w zawiązku z prowadzeniem listy rzeczoznawców będą przechowywane do chwili zakończenia realizacji zadania, a następnie, jeśli chodzi o materiały archiwalne, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach będą przechowywane wieczyście. W przypadku realizacji umowy, dane osobowe będą przetwarzane do czasu zakończenia wykonywania umowy, a następnie, jeśli chodzi o materiały archiwalne, przez czas wynikający z przepisów ustawy z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach.

  3. Prawa osób, których dane dotyczą:
    Osobie, której dane dotyczą przysługuje prawo dostępu do swoich danych osobowych (art. 15) oraz otrzymania ich kopii, żądania ich sprostowania (art. 16), prawo żądania od administratora ograniczenia przetwarzania danych osobowych (art. 18), przeniesienia do innego administratora (art. 20), a także prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych na niezgodne z prawem ich przetwarzanie.

  4. Inne informacje:
    Podane dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego lub organizacji międzynarodowej, nie będą podstawą do zautomatyzowanego podejmowania decyzji, nie będzie stosowane również profilowanie. Konieczność podania danych osobowych wynika z art. 22as ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2022 r. poz. 2230, z późń. zm.) oraz jest niezbędne do realizacji ww. celów przetwarzania.

Materiały

Ankieta osoby zainteresowanej wpisaniem na listę rzeczoznawców
20240117​_2020-ankieta-osoby-zainteresowanej-wpisaniem-na-liste-rzeczoznawcow-aktualizacja​_2024-01-17.docx 0.02MB
Informacje o publikacji dokumentu
Ostatnia modyfikacja:
01.02.2024 15:50 Joanna Ekstowicz
Pierwsza publikacja:
14.12.2023 19:36 administrator gov.pl
{"register":{"columns":[]}}