W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Komentarz MEN do artykułu pt. „Mama chłopca chorego na SMA…” opublikowanego w serwisie medexpress.pl 27 kwietna 2018 r.

Zapewnienie wsparcia uczniom z niepełnosprawnościami to priorytet działań Ministerstwa Edukacji Narodowej.

Warta podkreślenia jest zmiana w zakresie wydatkowania środków finansowych otrzymywanych na organizację kształcenia uczniów z niepełnosprawnościami. Zgodnie z nowymi przepisami prawa ww. środki nie mogą być przeznaczane na inne cele. Takie rozwiązanie daję dyrektorowi większą swobodę w zapewnianiu uczniom najbardziej efektywnego, odpowiadającego ich potrzebom wsparcia, z uwzględnieniem zatrudnienia dodatkowej kadry.

Przypomnijmy, że asystent wprowadzony został do systemu edukacji w związku z obniżeniem wieku, w którym dzieci objęte są obowiązkiem szkolnym. Zatrudniona wówczas na tych stanowiskach kadra nauczycielska miała stanowić wsparcie dla nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej z uwagi na specyfikę nauczania dzieci młodszych. Zgodnie z postulatami rodziców zmieniliśmy ustawę tak, aby to rodzic mógł decydować o tym, czy jego sześcioletnie dziecko ma uczyć się w szkole, czy w przedszkolu.

Przedszkola ogólnodostępne, inne formy wychowania przedszkolnego i szkoły ogólnodostępne, w których kształceniem specjalnym są objęci uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na autyzm, w tym zespół Aspergera czy niepełnosprawności sprzężone, mają obowiązek zatrudniania nauczycieli posiadających kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej lub specjalistów albo pomoc nauczyciela.

Za zgodą organu prowadzącego, nauczyciele posiadający kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej lub specjaliści albo pomoc nauczyciela mogą być zatrudnieni w przedszkolach ogólnodostępnych, innych formach wychowania przedszkolnego i szkołach ogólnodostępnych, w których kształceniem specjalnym są objęci uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na inne niepełnosprawności, niedostosowanie społeczne lub zagrożenie niedostosowaniem społecznym.

W przedszkolach specjalnych, przedszkolach ogólnodostępnych z oddziałami specjalnymi oraz w klasach I–IV szkół podstawowych specjalnych i szkół podstawowych ogólnodostępnych z oddziałami specjalnymi dla uczniów: z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją, z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, z niepełnosprawnościami sprzężonymi - zatrudnia się dodatkowo pomoc nauczyciela.

W przedszkolach i szkołach: specjalnych, integracyjnych, ogólnodostępnych z oddziałami specjalnymi lub integracyjnymi oraz w przypadkach innych niepełnosprawności niż wcześniej wymienione, za zgodą organu prowadzącego, można zatrudnić dodatkowo pomoc nauczyciela.

Warto podkreślić, że od 1 września 2017 r. obowiązują nowe przepisy dotyczące kształcenia dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Zmiany spowodowały, że uczniowie z niepełnosprawnością mają zagwarantowane odpowiednie warunki kształcenia dostosowane do ich indywidualnych potrzeb. Ministerstwo Edukacji Narodowej, po konsultacjach z rodzicami, nauczycielami, dyrektorami szkół, a także organizacjami pozarządowymi, przygotowało elastyczne rozwiązania dotyczące indywidualizacji procesu kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Zachęcamy wszystkie zainteresowane osoby do kontaktu z nami. Chętnie odpowiemy na pytania dotyczące nauczania indywidualnego oraz nowych rozwiązań na rzecz uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Do dyspozycji rodziców, opiekunów uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, a także nauczycieli i dyrektorów szkół pozostaje adres mailowy: edukacjawlaczajaca@men.gov.pll

Zachęcamy również do kontaktu z wizytatorami ds. specjalnych potrzeb edukacyjnych w kuratoriach oświaty. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są na stronie internetowej Ośrodka Rozwoju Edukacji: http://www.ore.edu.pl/2017/10/wizytatorzy-ds-specjalnych-potrzeb-edukacyjnych-spe-2/

Anna Ostrowska Rzecznik Prasowy MEN

Materiały

http://www.ore.edu.pl/2017/10/wizytatorzy-ds-specjalnych-potrzeb-edukacyjnych-spe-2/
Informacje o publikacji dokumentu
Ostatnia modyfikacja:
14.12.2023 15:13 administrator gov.pl
Pierwsza publikacja:
14.12.2023 15:13 administrator gov.pl
{"register":{"columns":[]}}