W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Komunikat w sprawie świadectw ukończenia szkoły

07.07.2025

W związku z docierającymi do Ministerstwa Edukacji Narodowej sygnałami o możliwych błędnie wydanych świadectwach ukończenia szkoły na blankietach niezabezpieczonych przez fałszerstwem oraz z nieaktualnym symbolem, przypominamy, że w roku szkolnym 2024/2025 szkoły podstawowe i ponadpodstawowe są zobowiązane wydawać świadectwa ukończenia szkoły według wzorów określonych w obowiązującym rozporządzeniu Ministra Edukacji i Nauki z dnia 7 czerwca 2023 roku w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków - Dz.U. poz. 1120 z późn. zm.

Grafika podzielona na dwie części. Lewa strona jest ciemnoniebieska z białym, falistym wzorem i zawiera biały tekst w języku polskim: „KOMUNIKAT W SPRAWIE ŚWIADECTW UKOŃCZENIA SZKOŁY”. Prawa strona grafiki przedstawia fragment świadectwa ukończenia szkoły podstawowej. Jest to jasnoniebieski dokument z widocznym orłem w koronie (godło Polski) w prawym górnym rogu. Pod orłem widnieje tekst „ŚWIADECTWO UKOŃCZENIA SZKOŁY PODSTAWOWEJ”. Na dokumencie widać również miejsca na wpisanie imienia, nazwiska, daty urodzenia i numeru PESEL. Przez środek prawej strony przebiega czerwony, stylizowany podpis. Całość grafiki ma charakter informacyjny i oficjalny, dotyczący kwestii związanych ze świadectwami szkolnymi.

Wykaz wzorów stanowi załącznik nr 2 do ww. rozporządzenia. W przypadku świadectw ukończenia szkoły podstawowej obowiązują symbole od MEiN-I/8/1 do MEiN-I/12-SZ/1.

Świadectwo ukończenia szkoły – jako dokument publiczny trzeciej kategorii – ma też zawierać symbol nazwy producenta, rok produkcji oraz oznaczenie indywidualne blankietu.

W sytuacji, gdy szkoła wydała świadectwo ukończenia szkoły na blankiecie niezabezpieczonym przed fałszerstwem lub – korzystając z systemów informatycznych używanych do drukowania świadectw – użyła nieaktualnego wzoru świadectwa, powinna niezwłocznie świadectwo wymienić zgodnie z § 59 ww. rozporządzenia w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków.

Pismo przypominające o zasadach wydawania świadectw szkolnych promocyjnych, świadectw ukończenia szkoły oraz wypełniania arkuszy ocen zostało 3 czerwca 2025 roku przekazane do wszystkich kuratorów oświaty z prośbą poinformowanie szkół.

{"register":{"columns":[]}}