W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Konkluzje Rady w sprawie włączających, zorientowanych na ucznia praktyk we wczesnej edukacji i opiece nad dzieckiem oraz edukacji szkolnej

05.08.2025

W Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej została opublikowania polska wersja dokumentu pt. Konkluzje Rady w sprawie włączających, zorientowanych na ucznia praktyk we wczesnej edukacji i opiece nad dzieckiem oraz edukacji szkolnej

Dokument ten stanowi efekt prac prowadzonych w ramach polskiego przewodnictwa w Radzie Unii Europejskiej w obszarze edukacji, które miały miejsce w pierwszym półroczu 2025 roku. Jednym z kluczowych obszarów tych działań było wspieranie edukacji dostępnej dla każdego ucznia i uczennicy w całej UE - od etapu wczesnej edukacji i opieki nad dzieckiem, przez edukację podstawową, aż po poziom ponadpodstawowy.

W konkluzjach szczególną uwagę poświęcono konieczności zapewnienia wszystkim uczniom – bez względu na ich pochodzenie, status społeczno-ekonomiczny, niepełnosprawność czy indywidualne potrzeby edukacyjne – równych szans w dostępie do wysokiej jakości edukacji. Dokument podkreśla również znaczenie wspierania uczniów w procesie uczenia się przez całe życie oraz rolę wczesnej edukacji jako kluczowego narzędzia w zapobieganiu nierównościom społecznym.

Rada wskazuje szereg warunków niezbędnych do tworzenia środowiska edukacyjnego opartego na zasadach równości i społecznej akceptacji. Należą do nich m.in.:

  • indywidualizacja procesu nauczania i stosowanie metod pracy uwzględniających zróżnicowane potrzeby uczniów,
  • rozwijanie współpracy między nauczycielami, specjalistami i instytucjami działającymi na rzecz realizacji potrzeb edukacyjnych osób uczących się,
  • budowanie partnerskich relacji z dziećmi i młodzieżą oraz ich rodzinami,
  • inwestowanie w rozwój zawodowy nauczycieli oraz promowanie innowacyjnych praktyk pedagogicznych opartych na badaniach i danych empirycznych.

Podkreślono także potrzebę tworzenia systemów wspierających nauczycieli w pełnieniu ich roli oraz budowania kultury edukacyjnej, która sprzyja otwartości, zaangażowaniu i poczuciu przynależności każdego ucznia.

Zachęcamy opiekunów do zapoznania się z treścią konkluzji Rady wszystkich interesariuszy edukacji – uczniów i uczennice, ich, a nauczycieli, dyrektorów szkół, przedstawicieli władz lokalnych oraz organizacji pozarządowych – do wykorzystywania ich w codziennej pracy na rzecz rozwoju dostępnej, edukacji otwartej na różne potrzeby i talenty dzieci i młodzieży.

{"register":{"columns":[]}}