Konkluzje Rady w sprawie włączających, zorientowanych na ucznia praktyk we wczesnej edukacji i opiece nad dzieckiem oraz edukacji szkolnej
05.08.2025
W Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej została opublikowania polska wersja dokumentu pt. Konkluzje Rady w sprawie włączających, zorientowanych na ucznia praktyk we wczesnej edukacji i opiece nad dzieckiem oraz edukacji szkolnej.
Dokument ten stanowi efekt prac prowadzonych w ramach polskiego przewodnictwa w Radzie Unii Europejskiej w obszarze edukacji, które miały miejsce w pierwszym półroczu 2025 roku. Jednym z kluczowych obszarów tych działań było wspieranie edukacji dostępnej dla każdego ucznia i uczennicy w całej UE - od etapu wczesnej edukacji i opieki nad dzieckiem, przez edukację podstawową, aż po poziom ponadpodstawowy.
W konkluzjach szczególną uwagę poświęcono konieczności zapewnienia wszystkim uczniom – bez względu na ich pochodzenie, status społeczno-ekonomiczny, niepełnosprawność czy indywidualne potrzeby edukacyjne – równych szans w dostępie do wysokiej jakości edukacji. Dokument podkreśla również znaczenie wspierania uczniów w procesie uczenia się przez całe życie oraz rolę wczesnej edukacji jako kluczowego narzędzia w zapobieganiu nierównościom społecznym.
Rada wskazuje szereg warunków niezbędnych do tworzenia środowiska edukacyjnego opartego na zasadach równości i społecznej akceptacji. Należą do nich m.in.:
- indywidualizacja procesu nauczania i stosowanie metod pracy uwzględniających zróżnicowane potrzeby uczniów,
- rozwijanie współpracy między nauczycielami, specjalistami i instytucjami działającymi na rzecz realizacji potrzeb edukacyjnych osób uczących się,
- budowanie partnerskich relacji z dziećmi i młodzieżą oraz ich rodzinami,
- inwestowanie w rozwój zawodowy nauczycieli oraz promowanie innowacyjnych praktyk pedagogicznych opartych na badaniach i danych empirycznych.
Podkreślono także potrzebę tworzenia systemów wspierających nauczycieli w pełnieniu ich roli oraz budowania kultury edukacyjnej, która sprzyja otwartości, zaangażowaniu i poczuciu przynależności każdego ucznia.
Zachęcamy opiekunów do zapoznania się z treścią konkluzji Rady wszystkich interesariuszy edukacji – uczniów i uczennice, ich, a nauczycieli, dyrektorów szkół, przedstawicieli władz lokalnych oraz organizacji pozarządowych – do wykorzystywania ich w codziennej pracy na rzecz rozwoju dostępnej, edukacji otwartej na różne potrzeby i talenty dzieci i młodzieży.