W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Korzystanie z urządzeń elektronicznych w szkołach - wystąpienie wiceminister Pauliny Piechny-Więckiewicz w Sejmie

05.08.2025

W Sejmie odbyło się pierwsze czytanie poselskiego projektu ustawy zmieniającej ustawę Prawo oświatowe (druk nr 1526). Projekt dotyczy regulacji zasad korzystania z telefonów komórkowych oraz innych urządzeń elektronicznych przez uczniów na terenie szkół i placówek oświatowych. Stanowisko wobec projektu przedstawiła wiceminister edukacji Paulina Piechna-Więckiewicz.

Zdjęcie przedstawia Podsekretarz Stanu Paulinę Piechnę-Więckiewicz przemawiającą przy mównicy sejmowej

Podczas swojego wystąpienia podkreśliła, że MEN nie kwestionuje potrzeby uregulowania korzystania z telefonów komórkowych w szkołach. Jednocześnie zaznaczyła, że sam zakaz może dawać złudne wrażenie, iż problem został rozwiązany. Dlatego w edukacji ważna jest profilaktyka, która powinna obejmować pełne spektrum zagrożeń. Zwróciła uwagę, że są uczniowie z przewlekłymi chorobami, dla których smartfony pełnią funkcję urządzeń medycznych. Szkoła powinna uwzględniać te potrzeby, a prawo – zapewnić odpowiednią elastyczność.

Wiceminister podkreśliła także, że ważnym elementem przedmiotu edukacja zdrowotna, który od września 2025 roku zostanie wprowadzony do szkół, będą zagadnienia związane z higieną cyfrową oraz profilaktyką uzależnień cyfrowych. Stanowi to jeden z jedenastu kluczowych działów tematycznych przedmiotu. W podstawie programowej szczególnie wyszczególniono zagadnienia dotyczące internetu i profilaktyki uzależnień, bezpieczeństwa w sieci oraz zdrowia psychicznego w kontekście korzystania z nowych technologii. Przedmiot ten integruje różne aspekty zdrowia fizycznego, psychicznego i społecznego, a jednym z jego celów jest kształtowanie m.in. kompetencji dotyczących bezpiecznego i odpowiedzialnego korzystania z urządzeń cyfrowych oraz budowanie odporności uczniów na zagrożenia wynikające z mediów społecznościowych, internetu i nadużywania urządzeń mobilnych. Jednym z działów edukacji zdrowotnej będzie higiena cyfrowa oraz odporność na zagrożenia płynące z social mediów: od postrzegania własnego wizerunku po inne potencjalne zagrożenia. W ramach edukacji zdrowotnej przewidziano specjalny dział dotyczący tych zagadnień.

Ministerstwo Edukacji Narodowej równolegle prowadzi konsultacje własnego projektu nowelizacji ustawy, w którym kompleksowo uregulowano kwestie używania smartfonów w szkołach. Celem nowych przepisów jest uregulowanie sytuacji oraz zapewnienie szkołom realnych i elastycznych narzędzi umożliwiających dbanie o dobrostan i bezpieczeństwo uczniów.

Projekt ministerialny zakłada, że szkoły i placówki oświatowe będą miały pełną autonomię w określaniu szczegółowych zasad korzystania lub zakazu korzystania z telefonów komórkowych i urządzeń elektronicznych, przy czym szczegóły te znajdą się w ich statutach. Nowe regulacje mają wyjaśnić dotychczasowe wątpliwości interpretacyjne i jednoznacznie potwierdzić, że szkoła może – zgodnie ze swoim statutem – całkowicie zakazać uczniom korzystania z takich urządzeń.

Zgodnie z projektowanym art. 42b ust. 1 pkt 6, uczeń będzie zobowiązany przestrzegać warunków korzystania z telefonów i innych urządzeń określonych w statucie szkoły, w tym wprowadzonych zakazów. Proponowana zmiana nie narzuca odgórnie jednego rozwiązania, lecz wzmacnia rolę społeczności szkolnej w decydowaniu o zasadach korzystania z technologii przez uczniów.

 

Zdjęcia (2)

{"register":{"columns":[]}}