W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Minister Nowacka w Brukseli o planach polskiej prezydencji w obszarze młodzieży i edukacji

30.01.2025

Minister Edukacji Barbara Nowacka wzięła udział w posiedzeniu Komisji ds. Kultury i Edukacji (CULT) Parlamentu Europejskiego, gdzie jako przewodnicząca Rady UE ds. Edukacji i Młodzieży podczas polskiej prezydencji zaprezentowała priorytety i zaplanowane działania na najbliższe 6 miesięcy unijnej współpracy w obszarze edukacji i młodzieży.

CULT - Presentation of the Priorities of the Polish Presidency of the Council

Polska prezydencja to czas, w którym chcemy zainicjować zmiany na rzecz bardziej otwartej i odpornej Europy. Nasze priorytety w obszarze młodzieży i edukacji są odpowiedzią na wyzwania współczesności i szansą na budowanie lepszej przyszłości dla kolejnych pokoleń

– mówiła minister podczas wystąpienia.

Minister podkreśliła, że wiodącym hasłem polskiej prezydencji w Radzie UE jest bezpieczeństwo i to na nim skupią się prace państw członkowskich dotyczące młodzieży i szkolnictwa.

Kiedy mówimy o działaniach na rzecz młodzieży czy edukacji to myślą przewodnią, która nami kieruje nami jest troska o bezpieczeństwo rozumiane w kontekście nie tylko militarnym, ale również odporności społecznej

– mówiła Barbara Nowacka.

Podczas przemówienia Minister Edukacji podkreśliła, że wraz z polską Prezydencją rozpoczął się 11. cykl unijnego dialogu młodzieżowego, który potrwa do czerwca 2026 roku. Wspólny dla Trio Polska-Dania-Cypr cykl, realizowany w ramach strategii UE na rzecz młodzieży na lata 2019–2027, koncentruje się na europejskim celu młodzieżowym nr 1: „Łączenie UE z młodzieżą”.

Przez konstruktywny dialog oparty na wzajemnym zrozumieniu możemy budować zaufanie młodych ludzi do Unii Europejskiej oraz wzmacniać ich poczucie przynależności do europejskiej wspólnoty, tak aby mogli na nią świadomie wpływać i ją kształtować

– powiedziała.

Minister dodała, że kolejne spotkanie z ministrami odpowiedzialnymi za młodzież w ramach Rady UE ds. edukacji, młodzieży, kultury i sportu, będzie poświęcone wyzwaniom związanym z walką z dezinformacją oraz zagrożeniami cyfrowymi.

Jak powiedziała, wszyscy musimy działać na rzecz budowania bardziej odpornych społeczeństw, w których młodzież nie tylko będzie chroniona przed manipulacją, ale także stanie się liderem w promowaniu odpowiedzialnego i świadomego korzystania z informacji.

Szefowa MEN powiedziała, że jednym z priorytetów polskiej prezydencji w Radzie UE w obszarze kształcenia i szkoleń są edukacja włączająca i wsparcie nauczycieli.

Każda osoba, bez względu na swoje pochodzenie, status społeczny, czy możliwości ma prawo dostępu do wysokiej jakości edukacji

– stwierdziła Barbara Nowacka.

Minister mówiła również o kluczowej roli nauczycieli i ich przygotowaniu do pracy z uczniami.

Chcemy, aby nauczyciele tworzyli innowacyjne środowiska edukacyjne, sprzyjające rozwijaniu kluczowych kompetencji, takich jak kreatywność, krytyczne myślenie i współpraca. Nauczyciel musi być przygotowany na nowe wyzwania, w tym technologiczne i społeczne. To właśnie od ich kompetencji i docenienia zależy sukces każdego ucznia i uczennicy

– podkreśliła Barbara Nowacka.

Bardzo ważne jest zapewnienie przestrzeni do międzynarodowej współpracy nauczycieli. To przez wymianę doświadczeń, praktyk i innowacyjnych metod nauczania będziemy mogli stworzyć krajowe systemy edukacyjne, które nie tylko reagują na zmieniające się potrzeby, ale także wyznaczają nowe standardy w kształceniu przyszłych pokoleń

– dodała.

Komisja Kultury i Edukacji Parlamentu Europejskiego odpowiada za szeroki zakres kwestii związanych z kulturą Unii Europejskiej, w tym dziedzictwem kulturowym, różnorodnością kulturową i językową oraz twórczością artystyczną. Zakres jej kompetencji obejmuje także politykę edukacyjną Unii, w tym europejski obszar szkolnictwa wyższego, wspieranie systemu szkół europejskich oraz promowanie uczenia się przez całe życie.

Zdjęcia (2)

{"register":{"columns":[]}}