W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Ministerstwo Edukacji Narodowej przekazało kuratorom oświaty rekomendacje dotyczące rozmów z uczniami o sytuacjach kryzysowych

17.09.2025

Ministerstwo Edukacji Narodowej przekazało kuratorom oświaty rekomendacje dotyczące tego, jak rozmawiać z uczniami o trudnych sytuacjach kryzysowych, takich jak naruszenia granic powietrznych czy pojawianie się obcych dronów w sposób spokojny i wyważony, bez wzbudzania lęku. Dokument został przesłany z prośbą o rozpowszechnienie we wszystkich szkołach i placówkach oświatowych w Polsce.

Plakat Ministerstwa Edukacji Narodowej. Przedstawia dwie postacie: nauczycielkę w dżinsowej koszuli i okularach oraz uczennicę, która opiera się o jej ramię. Obydwie postaci uśmiechają się i trzymają teczkę. Po prawej stronie widnieje duża ikona z literą "i" w białym kółku na czerwonym tle. Obok ikony jest napis: „Jak rozmawiać z uczniem o trudnej sytuacji kryzysowej? - rekomendacje”.

Rekomendacje mają pomóc nauczycielom i wychowawcom prowadzić z dziećmi i uczniami rozmowy. To szczególnie ważne w kontekście pojawiających się w Polsce sytuacji naruszeń przestrzeni powietrznej, które mogą budzić niepokój wśród dzieci i młodzieży.

Najważniejsze treści rekomendacji

Rozpoznaj temat i korzystaj z wiarygodnych źródeł - informacje powinny opierać się na sprawdzonych danych, m.in. publikowanych na portalu gov.pl.

Dostosuj język i informacje do wieku ucznia - używaj prostego, zrozumiałego języka, unikaj wzbudzania niepotrzebnego lęku. Przypominaj zasady bezpieczeństwa i sygnały alarmowe.

Dowiedz się, co dziecko wie i czuje - pytaj o emocje, obawy, poczucie bezpieczeństwa. Pozwól zarówno mówić, jak i milczeć, zapewniając atmosferę bezpieczeństwa i akceptacji.

Zachowaj spokój i zapewnij wsparcie emocjonalne - mów tonem uspokajającym, słuchaj uważnie, szanuj emocje dziecka i nie lekceważ jego wypowiedzi.

Uczul uczniów na fałszywe informacje pojawiające się w Internecie - wspólnie twórzcie listę rzetelnych źródeł, omawiajcie zagrożenia związane z fake newsami i propagandą.

Wsparcie praktyczne

W rekomendacjach zamieszczono także listę najważniejszych telefonów alarmowych (112, 999, 998, 997, 987, 986) oraz praktyczne wskazówki, jak spokojnie i skutecznie wezwać pomoc w sytuacji zagrożenia, jak rozmawiać z dyspozytorem, podawać adres lub charakterystyczne elementy miejsca, w którym się znajdujemy, oraz jak jasno wyjaśniać, co się wydarzyło.

Odpowiedzialne i spokojne rozmowy z dziećmi o trudnych wydarzeniach mają kluczowe znaczenie. Pomagają budować poczucie bezpieczeństwa, chronić przed dezinformacją i uczą, jak zachować się w sytuacjach kryzysowych.

Materiały

Rekomendacje - jak rozmawiać na trudne tematy z uczniem
Rekomendacje​_-​_jak​_rozmawiać​_na​_trudne​_tematy​_z​_uczniem.pdf 0.10MB
{"register":{"columns":[]}}