W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

O sztuce przygotowywania zadań egzaminacyjnych

25.06.2013

Szczegółowa i dokładna analiza jakościowa zadań, praca ekspertów i recenzentów oraz dane zgromadzone podczas próbnego zastosowania pozwalają stworzyć arkusze egzaminacyjne, które z roku na rok nie różnią się znacznie od siebie poziomem trudności, co jest warunkiem niezbędnym, aby pomiar był sprawiedliwy.

Działania związane z przygotowaniem testów egzaminacyjnych występują w literaturze pod kilkoma nazwami: pilotaż zadań; próbne zastosowanie zadań; standardyzacja zadań. Pomiędzy tymi działaniami są pewne różnice, głównie o charakterze technicznym. Ogólne cele tych działań są wspólne. Należą do nich:

  1. zgromadzenie informacji zwrotnej na temat jakości zadań, które zostały przygotowane na dany egzamin, dotyczących m.in. jakości i przejrzystości poleceń, limitów czasu na wykonanie zadań;
  2. zgromadzenie danych ilościowych na temat zadań, które zostały przygotowane na dany egzamin, co pozwala usunąć zadania, w których np. źle działają niepoprawne opcje odpowiedzi (nikt którejś opcji nie wybiera) lub zadań zbyt łatwych (rozwiązywanych przez więcej niż 90% piszących) lub nadmiernie trudnych (rozwiązywanych przez mniej niż 10% piszących) ze względu na ich znikomą przydatność pomiarową (takie zadania po prostu nic nam nie mówią o poziomie wiedzy uczniów, są „pomiarowo martwe")
  3. wykorzystanie powyższych informacji jest niezbędne do doskonalenia zadań.
Przeprowadzenie próbnego zastosowania / pilotażu zadań to wymóg, absolutna konieczność, stanowiąca abc długotrwałego procesu przygotowania testów. Jest to również jedno z podstawowych działań w każdym badaniu naukowym.  Jest zasadą, że zanim wykorzysta się jakiekolwiek narzędzie (test, kwestionariusz, ankietę), trzeba je poddać badaniu pilotażowemu (może ono być różnie nazwane), ponieważ tylko dzięki temu możliwe jest wyeliminowanie potencjalnych błędów w zadaniach, wynikających chociażby z faktu, że dane sformułowanie/wyrażenie może być dwuznaczne lub niezrozumiałe dla odbiorców.

Konieczność przeprowadzania pilotażu zawierają wszystkie możliwe źródła dotyczące teorii i praktyki pomiaru. Na przykład:

  • Standardy dla testów stosowanych w psychologii i pedagogice (publikacja opracowana przez konsorcjum trzech organizacji zajmujących się pomiarem w USA: American Educational Research Association (AERA), American Psychological Association (APA), National Council on Measurement in Education (NCME), przetłumaczona na j. polski przez prof. Hornowską, wydana przez Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne)
  • ETS Standards for Quality and Fairness (standardy określające pracę jednej z największych organizacji zajmujących się przygotowaniem testów w Stanach Zjednoczonych)
  • Introduction to Classical and Modern Test Theory (Linda Crocker i James Algina - przez wiele lat "biblia" pomiaru edukacyjnego)
  • praktycznie wszystkie publikacje prof. B. Niemierko, np. Pomiar wyników kształcenia, Diagnostyka edukacyjna
  • Komisja Europejska nt. badania European Survey on Language Competences
  • instytucje zajmujące się pomiarem, np. http://2lti.com/test-development/pilot-testing-and-field-testing/
Dla informacji wszystkich niezorientowanych w sztuce przygotowywania testów - hasło „pilotaż zadań" i jemu pokrewne występują w wielu słownikach dotyczących pomiaru, chociażby w tym źródle internetowym

Każdy zainteresowany mógł dowiedzieć się o kuchni przygotowywania zadań testowych, zgodnie ze wszelkimi regułami sztuki. Przygotowanie arkuszy  egzaminacyjnych to nie jest żadna sensacja, a żmudna i wymagająca praca doskonaląca testy.

Materiały

ETS Standards for Quality and Fairness
Komisja Europejska nt. badania European Survey on Language Competences
http://2lti.com/test-development/pilot-testing-and-field-testing/
w tym źródle internetowym
Informacje o publikacji dokumentu
Ostatnia modyfikacja:
14.12.2023 19:58 administrator gov.pl
Pierwsza publikacja:
14.12.2023 19:58 administrator gov.pl
{"register":{"columns":[]}}