Ocena funkcjonalna - MEN pracuje nad metodami lepszej oceny potrzeb i możliwości dzieci i uczniów
02.07.2025
Ministerstwo Edukacji Narodowej informuje, że od września 2025 r. nie zostanie wprowadzony nowy system oceniania uczniów.
Obecnie w MEN trwają prace nad wdrożeniem oceny funkcjonalnej jako metody wspierającej realizację edukacji włączającej w szkołach.
Ocena funkcjonalna będzie wprowadzana sukcesywnie, jako dodatkowa metoda wspierająca proces dydaktyczno-wychowawczy, polegająca na lepszej ocenie potrzeb i możliwości dzieci i uczniów, a nie jako zamiennik obowiązujących zasad oceniania.
Co ważne:
- Ocena funkcjonalna nie zastępuje ocen szkolnych.
- Nie jest formą klasyfikacji ucznia ani częścią systemu oceniania.
- Jej celem jest wspieranie ucznia, a nie ocenianie jego wyników.
Ocena funkcjonalna skupia się na kompleksowym zrozumieniu funkcjonowania ucznia w różnych obszarach, podczas gdy ocena szkolna koncentruje się na wynikach edukacyjnych.
Dalsze informacje oraz materiały dotyczące zasad stosowania oceny funkcjonalnej zostaną udostępnione na stronie internetowej MEN w kolejnych miesiącach.